Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Schuldgevoel trailer rit

 
Profiel   

Ik zie mijn KWPNer nog van de trailer afkomen bij t strand, als het een kleuter of hondje zou zijn zou die staan dansen naast mij. Oogjes vielen er letterlijk uit, ik merkte ook echt in zijn gehele humeur in de maanden daarop dat ie wat leuks heeft gedaan. Dat was een rit van 1,5 uur, intussen reis ik 1000km enkele reis max. per dag. 3 u valt reuze mee

De arabier gaat nu wekelijks mee naar zwemles, begin moest ik m nog helpen op de trailer, nu sleurt hij mij erin :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 21:20 



 
Profiel   

Mijn paard vond de trailer verschrikkelijk totdat ze dus elke keer mee mocht. Nu kan de klep niet snel genoeg open staan anders staat ze er al in haha. Ik zou gewoon lekker gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 21:44 



 
Profiel   

Ach het dier kan niet klokkijken toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 22:05 



 
Profiel   

Mocht je Empe alsnog te ver vinden kan je misschien beter eerst naar Bergeijk gaan.
Is voor jou veel dichterbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 22:06 



 
Profiel   

Mijn verzorgpaard stormt bijna de trailer in... ;)
En die heeft ook zeker hele dagen op de trailer gestaan voor bijvoorbeeld keuringen. Zelfs een keer bij een merriekeuring op de trailer gestaan tijdens een onweersbui. Nooit geen problemen mee gekregen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 22:12 



 
Profiel   

Ik denk dat het zeker niet verkeerd is om op tijd te gaan oefenen met je 2.5 jarig paard op de trailer en op onbekend terrein. Je zou je daar niet schuldig over moeten voelen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 20:59 



 
Profiel   

Blue258 schreef
Ik denk dat het zeker niet verkeerd is om op tijd te gaan oefenen met je 2.5 jarig paard op de trailer en op onbekend terrein. Je zou je daar niet schuldig over moeten voelen hoor.


Oh ze is 13! Ik heb haar 2,5 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:04 



 
Profiel   

In de auto zit je zelf toch ook stil?
Als het beestje trailer mak is en de bestemming in het algemeen leuk is is er niets aan de hand.
En als je de route strategisch plant kan ze ook halverwege even de benen strekken. Niet op een snelwegparkeerplaats natuurlijk maar gewoon ergens langs een landweggetje of op een bospad een paarhonderd meter van de snelweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:12 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
In de auto zit je zelf toch ook stil?
Als het beestje trailer mak is en de bestemming in het algemeen leuk is is er niets aan de hand.
En als je de route strategisch plant kan ze ook halverwege even de benen strekken. Niet op een snelwegparkeerplaats natuurlijk maar gewoon ergens langs een landweggetje of op een bospad een paarhonderd meter van de snelweg.

Ik vind nou niet dat je een trailerrit voor een paard kan vergelijken met een rit voor een mens in een auto. Zou een betere vergelijking zijn als de mens ook moet staan in de trailer. Probeer dan maar stil te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:16 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
In de auto zit je zelf toch ook stil?
Als het beestje trailer mak is en de bestemming in het algemeen leuk is is er niets aan de hand.
En als je de route strategisch plant kan ze ook halverwege even de benen strekken. Niet op een snelwegparkeerplaats natuurlijk maar gewoon ergens langs een landweggetje of op een bospad een paarhonderd meter van de snelweg.

Een paard staat op de trailer niet stil hoor, is constant evenwicht aan het houden. Volgens mij was er ooit onderzoek gedaan dat een uurtje trailer hetzelfde was als een uurtje draven. Ik heb bij mijn paard eens een hartslagmeter omgedaan terwijl hij op de trailer stond en tijdens de rit. Hartslag was hoger dan in stilstand, maar lager dan in draf. Echter, mijn hartslag gaat ook niet enorm omhoog als ik bij de fysio op zo’n balans-ding sta te wiebelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:17 



 
Profiel   

dagelijks in de trein! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:17 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
dagelijks in de trein! :D

Trein is toch echt anders dan auto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:21 



 
Profiel   

Je kan de vergelijking ook te letterlijk nemen hé. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:24 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
In de auto zit je zelf toch ook stil?
Als het beestje trailer mak is en de bestemming in het algemeen leuk is is er niets aan de hand.
En als je de route strategisch plant kan ze ook halverwege even de benen strekken. Niet op een snelwegparkeerplaats natuurlijk maar gewoon ergens langs een landweggetje of op een bospad een paarhonderd meter van de snelweg.


Ik zou toch zeker niet halverwege je paard er even af halen. Dat is en niet zo handig want stel ze gaan er niet meer op, en het is veel stommer om er even 5 minuten af te mogen en dan weer erop. Dan liever in 1 streep door hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 21:34 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
In de auto zit je zelf toch ook stil?
Als het beestje trailer mak is en de bestemming in het algemeen leuk is is er niets aan de hand.
En als je de route strategisch plant kan ze ook halverwege even de benen strekken. Niet op een snelwegparkeerplaats natuurlijk maar gewoon ergens langs een landweggetje of op een bospad een paarhonderd meter van de snelweg.


NOOIT maar dan ook NOOIT je paard onderweg zomaar uitladen |o
Levensgevaarlijk.

Er is totaal geen reden om te stoppen tenzij ...
Gewoon pas uitladen op plaats van bestemming.
Tuurlijk kun je wel een keer stoppen zodat de trailer stilstaat, desnoods even water aanbieden.
En zoals gezegd een trailer hobbelt nogal, het is natuurlijk maar een ijzer onderframe en een houten of aluminium constructie.
Een snelweg is wat dat betreft wel makkelijker dan een weg in de bebouwde kom met stoplichten, rotondes, bochten en voorrangsregels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 22:22 



 
Profiel   

Ik ben een paar keer met mijn 2 paarden vanuit Frankrijk naar de Huibergse paardendagen geweest (West-Brabant, vl;ak bij Hoogerheide, op de grens met België). Dat is 600 km rijden.

Ze komen daarna heel rustig de trailer af. Onderweg stop ik een paar keer om ze even een stukje appel te geven. Ze willen niet drinken. Ze hebben uiteraard grote hooinetten, die bij aankomst volledig leeg zijn.

Ik zorg wel dat ik twee dagen van te voren afreis. Ik sta altijd op de "camping" (groot weiland waar ook andere paarden en eigenaren komen) dus zo gauw ik mijn paddock voor de paarden klaar heb gaan ze er in en dan hoor ik dag en nacht niets anders dan gras eetgeluiden. Ik heb niet de indruk dat ze erg onder de indruk zijn van de reis.

Op de dag na aankomst ga ik in de namiddag een kort ritje met ze maken (uurtje of zo). Op de tweede dag na aankomst start de paarden 3 daagse. Ik blijf na afloop graag de dag na de paarden 3 daagse op het terrein om de dag erop weer terug te rijden.

Ik ben door de Corona zooi twee jaar niet geweest. Ik weet alleen niet of ik dit jaar weer ga (het is normaal gesproken in september). Ik vind dat ze ondertussen wel een beetje oud aan het worden zijn. Ze worden dit jaar 22 en 25....

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 22:37 



 
Profiel   

NotNowNova schreef
Kan prima joh. Als ze nooit op de trailer staat is het voor jezelf en je paard wellicht fijner om niet de eerste keer gelijk 3 uur enkele reis te hebben. Maar verder lekker gaan, een strandrit is voor je paard ook leuk!


Helemaal mee eens. Eerst is natuurlijk de vraag of je paard wel op de trailer kan. Niet, dan eerst in kleine stapjes oefenen. Dit uitbreiden met kleine ritjes.
Wel, begin dan met een kortere rit en bouw dit een beetje op.
Zoals iedereen al aangeeft is het van belang dat de trailer leuk is voor je paard maar ook voor jou. Wat is er nu mooier dan met je maatje op pad te gaan en nieuwe dingen te proberen.

Ik zeg ga en geniet er van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 11:27 



 
Profiel   

Gaan! Je leeft maar 1 keer. Jij en je paard zijn gezond. Als je dit graag wil doen, moet je gaan. Ik heb al een aantal dingen gedaan, waar ik nog steeds met zoveel plezier op terugkijk. Ga genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 11:38 



 
Profiel   

Errgens snap ik het wel hoor. Maar dan kan je redeneren dat alles zielig en egoïstisch is dat we met paarden doen, want die staan veel liever gras te vreten dan met ons in een bak te hobbelen.

Mijn paarden krijgen best wat stress van de trailer (of nou ja, de kleinex de grote is al 100x beter doordat we het vaker doen). En toch gooi ik ze erin. Ze moeten toch ook werken voor hun voer ;) en eenmaal op locatie heb ik het idee dat ze bos en strand 100x leuker vinden dan bakwerk.

Ik zorgde er echter wel voor dat ik het opbouwde. Ik heb heel lang niet langer dan een uur enkele reis gereden met mijn paard omdat ze dan onrustig werd. Inmiddels reist ze stukken rustiger en eet ze flink onderweg. Dan is het makkelijker lange afstanden rijden.

Mijn shet eet niet onderweg (verder wel rustig) en vind het heel spannend. Pas het toch gedaan, 3 uur reizen op een dag en een trail clinic. Ik heb dan senior priotes mee dat ze tussendoor kan eten en ze krijgt van mij lang de tijd daarna bij te komen. Voor 1x kan dat prima. En ik gok dat ook zij rustiger zou gaan reizen als ik het vaker zou doen (maar dan eerst vaker kortere ritten maken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 11:45 



 
Profiel   

Nala schreef
Jolynne schreef
En waarom schuldgevoel?

Het is heel gewoon dat paarden een langere tijd in de trailer moeten staan, helemaal niets mee etc..
zolang ze maar ruwvoer ter beschikking hebben de gehele heen-en terugrit. :)


Zoals in de openingspost al gezegd wordt het door mijn familie vooral gezien als zielig en nutteloos, omdat alleen ik het leuk vind en mijn paard (uiteraard) liever bij haar kudde, eten, en vertrouwde thuis blijft en niet uren in de trailer gaat... Anderzijds gaat ze wel graag en zonder morren of gek doen mee op solo buitenritten van zo'n 5 uur dus tja... Ik zit gewoon met mezelf in de knoop haha.


Ik kan niet anders dan je aanmoedigen te gaan! :))

Vanuit mijn gezinsomgeving deed je het ook niet totdat het hoogst noodzakelijk was..
Tot ik werd gevraagd om voor te rijden bij de KNHS in Ermelo. Vooraf goed geoefend en toen op pad gaan smaakte naar meer en dat hebben we gedaan. En wat ik merkte aan haar was dat ze steeds zekerder werd van situaties en vreemde omgevingen. Toen in een turbulent jaar wat verhuizingen gehad en kliniekbezoeken moeten doen..

Dat turbulente jaar heeft ze één keer per maand op de trailer gestaan naar de kliniek, wegens een nogal heftig revalidatietraject, maar doordat ze al zo vaak op pad was met mij en we leuke dingen deden dan, heb ik een veel stabieler en nuchterder paard gekregen. Ik zag haar mentaal groeien en heel positief met haar spanning om leren gaan. :o En met al die kliniekbezoeken wreef ik mijn handen dat ze wist wat ze moest doen en dat allemaal goed ging.

Ik heb het evenement dat je bedoelt ook gezien en bij mij staat hij ook op de bucketlist te gaan doen. :D
Ik heb welliswaar geen Fell of mérens, dus we gaan een ander moment. Maar sowieso dat wij op pad gaan en dat die rit een meerwaarde kan hebben. :o Het is vooral een avontuur wat je samen kunt aangaan, en daar worden zij ook sterker van. De mijne had met een persoonlijke hooizak en zo nu en dan naar buiten kijken echt geen last. :o De heenweg betekende iets leuks doen, de terugweg lekker naar huis.

EDIT: Ik vind het eigenlijk enorm lief dat je zo om je paard denkt. Compliment! ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 11:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen