Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan een paard ‘zijn’ mens missen?

 
Profiel   

Ja absoluut. Mijn eerste paard stopte gerust met eten van brokjes als ik een week op vakantie was. Ook weigerde hij een vakantie de track af te komen :+ Hij bedacht elke keer wat anders. Ook met toetsweken of als ik ziek was deed hij dit. Geloof het of niet, FaceTime hielp _O- Maar dat was een aparte.

Mijn huidige pony heeft het minder heftig maar check wel altijd de auto als mijn moeder een paar dagen alleen komt. Dus ja ik denk zeker dat paarden de aandacht, contact en routine missen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 10:22 



 
Profiel   

Ja dat denk ik zeker wel.
Weet nog dat ik 2 weken ziekenhuis had gehad en eindelijk weer naar mijn paard mocht. Die was totaal geen knuffelpaard maar heeft toch echt met mijn staan knuffelen toen ze me weer zag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 10:25 



 
Profiel   

Zeker kunnen paarden mensen herkennen.
Ik verhuisde en verzorgpaard is nagenoeg gelijktijdig verkocht. Nooit meer gezien helaas.
Ongeveer een jaar later ging ik even kijken bij een kennis die zijn paard verhuisd had naar een andere stal. Giga gehinnik en gestommel in een stal verderop in de gang als waar paard van de kennis stond. Ik ging even kijken wat zich daar zo druk aan het maken was en toen zag ik het zelf pas. Bleek voormalig verzorgpaard te zijn dat mij dus al via reuk en/of geluid herkend had. Was voorheen niet zo’n heel knuffelig paard, maar toen wilde ze zowat in me wegkruipen. Mooie herinnering. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 11:27 



 
Profiel   

Zelfs na jaren kunnen ze blij zijn om je weer te zien, is mijn ervaring althans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 11:32 



 
Profiel   

Of het echt missen is, dat betwijfel ik. Spenderen we daarvoor toch niet te weinig tijd met een paard? Missen is zelfs bij een mens een "heftige" emotie. Wanneer missen wij iemand? Wanneer je iemand die echt heel close bij je staat voor een langere periode wegblijft. Zelfs mijn allerbeste en -liefste collega mis ik niet wanneer die op vakantie is. Maar ik ben wel blij wanneer ze terug is.
Kan een paard blij zijn om je opnieuw te zien? Dat denk ik wel. Treurt een paard omdat je een dag/week niet geweest bent? Dat denk ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 11:39 



 
Profiel   

Ja ik denk van wel, in mijn leven twee keer een voorbeeld van mee gemaakt. Het gaat absoluut niet voor alle mens-paard verhoudingen op, maar in twee gevallen was het wel heel duidelijk (en allebei waren zeer eenkennige, beetje "moeilijke" merries die duidelijk aan "hun" mens hingen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 11:42 



 
Profiel   

Ik denk - of wil heel graag- dat dit bestaat. Mijn vorige leasepaardje had ik een jaar niet gezien en toen ik weer eens langskwam duwde hij z'n neus in m'n schoot met een zacht hinnikje. Zo lief!
Mijn eigen paard heb ik onlangs bijna drie weken niet gezien door vakantie. Ze was ook heel knuffelig toen ik terug was. En wilde heeeeeeel graag weer samenwerken. Dus de vakantie heeft haar goed gedaan én/of ze was blij dat ik haar niet verkocht had. Ik wil het laatste graag geloven, maar waarschijnlijk is het beide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 12:54 



 
Profiel   

Toen de eigenaar van mijn verzorgpaard een week op vakantie was, nam ik het voeren en buiten zetten voor mijn rekening. Paard kwijnde bijna weg :(:)

Dus ja, ik denk dat paarden specifieke mensen kunnen missen. Of dat bij elk paard zo is, dat durf ik niet te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 13:01 



 
Profiel   

alice0cullen schreef
Ik denk dat ze dit wel degelijk kunnen. Ik heb het ervaren met allebei de paarden die ik heb gehad wel in verschillende mate. Mijn ruin was in die zin meer gericht op het eten wat hij miste.

Maar nu met mijn merrie die ik nu 6 jaar heb merk ik op stallen waar echt wel aan alle voorwaarden worden voldaan dat ze meteen na het draad komt en als ik een week niet geweest ben verkiest ze altijd knuffels voor haar eten. Stalhouder zegt dan ook dat ze soms uren bij het draad staat te wachten en na een dag of 5 minder gaat eten en de wei niet meer in wil.
Als ik een vaste dag oversla is ze ook echt beledigd, of als ik beloof de volgende dag er te zijn en het dan niet redden. Kan ze me een week niet aan kijken en wordt ze wat koel.
En de enkele keer dat ik langer weg moet of echt niet kan komen werkt het altijd om te FaceTimen :')

Nou heb ik het ook over een super mens gericht paard, maar voor mij doet ze altijd een stapje extra.

Vorige stalhouder die haar altijd iedere dag vier keer per dag voer bracht lag eruit met een heup operatie keek ze niet eens naar. Terwijl dat toch eigenlijk de meest vaste persoon in haar leven was.


Mijn pony kon ik gerust laten staan. Daar was het juist een slecht teken als hij hinnikend naar mij toe zou komen. Maar dit paard wat ik nu heb is toch echt wel anders. Ook al is de huisvesting met de juiste voorwaarden. Chab is niet gericht op eten. Hij laat zelfs zijn eten staan voor een poetsbeurt of aandacht. Chab komt eigenlijk altijd wel naar het hek, ook ver achteruit de weiden. Maar wel in slomotion. Hij vindt het wel fijn om andere paarden om zich heen te hebben, maar is hier niet per se op gefocust, ook niet als er eentje de bak verlaat of als hij alleen op stal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:34 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ja dat kunnen ze zeker, misschien niet zo bewust als wij mensen dat we beseffen dat we iemand missen en er over nadenken. Maar het is net zoals er een maatje weg valt die ze missen, heb al vaker gezien dat ze dan een soort rouwperiode doorgaan.


Wat bijzonder eigenlijk he? Hij scheen echt "oud" gedrag te vertonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:36 



 
Profiel   

Mijn stalbaas is degene die mijn paard voert. Ik ben degene die allemaal leuke dingen met haar doet, een hoop liefde geeft en haar dingen leert. Ze missen je wel degelijk. Ze eist me ook op als ik er ben, ik ben haar mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:39 



 
Profiel   

Misschien is het dat meer. Als ik de wei in loop komen alleen mijn eigen paarden eraan. Ze kunnen wel koppelen wie hun mens is en je stem herkennen. En blijkbaar ook al vanaf afstand.

Maar goed zelfs een cavia kan stemmen herkennen dus dan kan een paard dat ook zeker.

Mijn paarden reageren zelfs al bijna op mijn auto :')

En aangezien je toch een soort mini kudde vormt met je paard en ze zich dan veilig bij je voelen vinden ze het ook leuk en fijn om mee te gaan.

Nu is mijn jonge paard wel echt mijn kindje heb daar een andere klik mee dan met mijn oudere paard. Maar ik heb mijn jonge paard op zien groeien en haar lekker paard laten zijn. Ik kwam haar heel af en toe eens opzoeken maar toch is die band altijd wel gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:46 



 
Profiel   

Auto herkennen deden al mijn paarden eigenlijk wel. Ook die van de dierenarts trouwens :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:51 



 
Profiel   

Ja auto's herkennen deed de stalhond ook. Van alle pensionklanten. En als je dan eens met een andere auto kwam helemaal verbaasd zijn dat er bekenden uitstappen. Ik ben er wel van overtuigd dat een paard je kan missen.Dat zie hij dan als dat er een vast deel van de routine wegvalt. Zelfde principe als dat ze op je leunen in een onbekende omgeving. Als we de paarden meenemen op vakantie bijvoorbeeld worden wij altijd luidkeels begroet als we nog niet eens in zicht zijn, terwijl ze normaal niet zo vocaal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:55 



 
Profiel   

Een vriendin van mij heeft haar eerste verzorgpony gekregen van de oude eigenaar toen deze ging verhuizen.
Die pony at niet meer als zij niet kwam, dus ze durfde hem niet van haar vandaan te verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 18:59 



 
Profiel   

Ja 100%

Ik heb 2 x mee gemaakt.

Pony die in de kliniek stond at alleen als ik er was of als ik net geweest was, dit heeft ie ruim 3 weken vol gehouden en toen mocht ik een te zwakke pony mee naar huis nemen.
Utrecht zei ook heimwee thuis gaat het beter hou rekening met 3 maanden revalidatie.
Ik zat er in 2 weken op hij werd te druk en wild

Fries paard die niet meer at, week lang mondjes maat.
Ik ging weekje op vakantie…… ik had geen band met paard, paard wel met mij was er 6-7 dagen per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 19:03 



 
Profiel   

Een vriendin had een NRPS-merrie op pension welke echt een hele goede band hadden. Een keer per jaar ging ze 3 weken op vakantie, pony had het heel erg goed, anderen, oa ik, gaven haar een beetje beweging en aandacht, en dat vond ze ook allemaal prima. Kwam het meisje weer terug van vakantie, was die pony gepikeerd en negeerde haar baasje een aantal dagen. Ze deed wat ze moest doen, maar dat ging niet van harte. Fantastische pony was dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 20:07 



 
Profiel   

Wat een mooie verhalen :)

Ik merk het aan die van mij zelf niet heel specifiek, behalve dan dat hij wel echt op mij gefocust is. Sla regelmatig een dagje over, voor z’n eten, wei, stal en een knuffel wordt altijd gezorgd. Vakanties geven ook geen problemen verder gelukkig. Maar hij laat het toch wel merken.

Laatst was ik er een paar dagen niet en toen vertelde de stalhoudster dat het haar opviel dat hij ineens constant voor de uitgang stond te wachten op me. Stallen staan in het land, dit was echt de uitgang naar de wijde wereld :+

Jaren terug ook een half jaar in het buitenland geweest. Het ontbrak hem aan niks, maar hij werd steeds sipper. Toen gaven ze ook al aan ‘Diël, hij heeft heimwee naar je.’ FaceTime snapte hij overigens niet zo goed haha.

Oeh en toen hij lang geleden (toen we nog een jaar of 11/12 waren) hij nog niet van mij was en ik hem net verzorgde, had hij me blijkbaar al in de ban genomen….of ik alsjeblieft ook even naar het weiland wilde komen want hij blokkeerde het hek en wilde geen enkele hoef verzetten :') Hij zag me aan komen lopen en er was niks meer aan de hand _O-

Of het echt om mij specifiek gaat? Ik durf het niet te zeggen. Dat zou vast ook iemand anders geweest kunnen zijn. Maar ik denk inderdaad wel dat het gaat om de vaste en veilige haven die er altijd voor hem is <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 20:29 



 
Profiel   

Wat een mooie verhalen om te lezen joh! Bijzonder ook! Bij ons op stal gaat de hond alleen af op onbekende auto's. Dus ergens zouden paarden dus ook hun baas herkennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 23:10 



 
Profiel   

Daar heb ik mog een mooi verhaal over

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 00:29 



 
Profiel   

GabberGill @ [ITP] Na 8 jaar de liefde van mijn leven terug!!!

Missen weet ik niet, maar een punt van herkenning zeker wel. Bij deze pony was dat zeker het geval en na al die jaren was ze er weer en was het of we nooit afscheid hadden genomen

https://www.facebook.com/10000284693834 ... 196511358/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 00:56 



 
Profiel   

[quote="Shenavallie"]Zelfs na jaren kunnen ze blij zijn om je weer te zien, is mijn ervaring althans.[/quote

Klopt en ik ben broodnuchter. Paarden herkennen mensen en soortgenoten nog naar jaren.

Bij mijn pony moest ik vroeger eerst weer mijn best doen voor ze haar beledigde ego opzij kon zetten na een paar weekjes af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 01:03 



 
Profiel   

Ik weet niet of paarden iemand kunnen missen zoals mensen dat hebben, dat je echt ernaar verlangt om iemand weer te zien. Wel dat ze uit hun normale routine zijn en dat het anders is voor ze als hun vaste herkenningspunt er niet is. Toen mijn paard als 1,5 jarige werd gecastreerd op de kliniek en ik hem op ging halen, kreeg ik te horen dat ze hem niet konden benaderen in de box en waren bezorgd of hij wel geladen kon worden. Toen ik naar zijn box liep en hem zag, was zijn eerste reactie wegdraaien totdat hij besefte dat ik het was. Ik zag echt een soort enorme opluchting bij dat paard, herkenning, rustpunt. Meegenomen, hophop achter mij de trailer op en het was oké. Jep, dit paard zit heel diep in mijn hart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 01:08 



 
Profiel   

Ja dat denk ik wel. Paarden hebben dat ook met andere paarden, hebben ook duidelijk hun voorkeur in het sluiten van vriendschappen. Ik denk dat hun relatie met een mens niet veel anders is. Deels is het routine, maar ik geloof ook wel dat ze de persoon zelf prettig kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 11:36 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ja dat denk ik wel. Paarden hebben dat ook met andere paarden, hebben ook duidelijk hun voorkeur in het sluiten van vriendschappen. Ik denk dat hun relatie met een mens niet veel anders is. Deels is het routine, maar ik geloof ook wel dat ze de persoon zelf prettig kunnen vinden.


Mijn paard is niet heel erg gericht op andere paarden. Hij vindt het wel prettig hen om zich heen te hebben op stal of als hij buiten staat. Maar hij is er niet extreem gefocust op. Ik kan ook uren met hem bezig zijn als er geen paarden in de buurt zijn. Als iemand anders met hem werkt wisselt het per persoon enorm.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen