Bokken met opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 20:15

Hallo Allemaal!

Ik ben sinds september in het bezit van mijn tinker merrie van 9 jaar.
Ze was nog redelijk groen maar we zijn rustig aan gaan opbouwen en uiteindelijk rijden wij 4 a 5x per week waarvan 1x privéles,1x groepsles en meestal 2x naar de duinen en het strand of in de bak met balkjes etc.
Het gaat erg goed maar helaas sinds een aantal dagen is er iets mis.

Opstappen is altijd al een ding geweest maar na 2 rondjes draaien stond ze altijd wel stil en kon ik opstappen.

Sinds woensdag is het drama, blijven draaien, achter uit, mijn kant draaien, andere kant op draaien etc.
Meerdere dingen geprobeerd, mee draaien, in de hoek zetten, achteruit laten lopen etc.

Gister was voor mij een alarmbel, na 15 minuten proberen begon ze te trappen/bokken zodra ik mijn voet in de beugel wilde zetten.

Een stalgenoot hielp me en uiteindelijk zat ik. Na 2 rondjes begon ze te staken en gaf ze 2 bokjes en gromde ze en heeft ze ook een aantal keer behoorlijk gehoest,dit doet ze nooit! Ze wil juist maar al te graag snel lopen en bokken doet ze echt nooit.

Ik ben afgestapt en later op de dag nog even met haar gaan wandelen en heb haar los gelaten in de longeerbak, hier was niks aan de hand en luisterde prima.

Vandaag rustig aan zadel op gedaan geen probleem, aansingelen, geen probleem. Opstijgen wel een probleem.
Ze begon direct mijn kant op te draaien, grommen en bokken, oren i haar nek. 3x geprobeerd en 3x hetzelfde verhaal.

Uiteindelijk terug in stal gezet, waar ze het inmiddels ook niet meer fijn vond als ik haar rug en buik aanraakte.


Verder merk ik de volgende dingen:
-minder eten
-schudden met haar hoofd met het eten van krachtvoer brok
-chagrijnig

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ga iig maandag de kliniek bellen, het zadel wordt 14 feb weer bekeken, deze heb ik in oktober laten aanmeten en nieuw gekocht bij een erkende zadelpasser.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:17

Heeft ze geen last van haar rug? Omdat de rest allemaal prima gaat?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:25

Hier gaan wel wat alarmbellen af. Check van de rug en zadel zouden niet overbodig zijn. Heb je enig idee waar je tinker vandaan komt en of die pssm getest is?

sasja0705
Berichten: 1980
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:28

Maagzweer misschien? Vanwege het gedrag bij eten

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:29

Inderdaad onderzoek laten doen naar de rug of maagzweren als ik naar de aan het eind genoemde symptomen kijk.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 20:32

3 weken geleden is de osteopaat geweest, zadel wordt 14 februari gecontroleerd. Kan het misschien nog iets met haar gebit te maken hebben?

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:34

kvb88 schreef:
3 weken geleden is de osteopaat geweest, zadel wordt 14 februari gecontroleerd. Kan het misschien nog iets met haar gebit te maken hebben?

Qua bokken onder het zadel niet lijkt mij. Wellicht wel voor haar eet "problemen"

Wat voor krachtvoer heeft ze en hoeveel?

Osteopaat is leuk maar er kan ook iets mis zijn met haar wervels. Zoals kissing spines. Dat zie je alleen met een röntgen

Maagzweer vind ik er zelf niet helemaal bij passen want dan zijn ze vaak nijdig met aansingelen. Maar uiteraard is elk ziektebeeld anders. Wellicht daar op checken?

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 20:36

Ze krijgt 330 gram vitalbix daily complete, vitamine E en lijnzaadolie, daarnaast onbeperkt ruwvoer waar ze ook wel wat moeite mee heeft. Ik ga sowieso maandag de kliniek bellen en idd voor foto's

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:48

Ik zou voor je opstapt eerst zeker willen weten wat er mis is. Dat er iets grondig mis is is duidelijk. Eetproblemen hebben niets met het zadel te maken en opstapproblemen niets met eten dus of je hebt 2 problemen, of ze zijn symptomen van hetzelfde probleem. Maag of rugproblemen zouden kunnen. Een gebroken wervel heb ik de opstapproblemen zien geven maar niet de eetproblemen. Maagzweren zouden heel goed alles kunnen veroorzaken maar dan zijn ze met aansingelen vaak ook niet happy. En met onbeperkt ruwvoer is dat niet helemaal logisch. Tinkers die moeilijk doen bij eten daar gaan wel al mijn alarmbellen van af. Ik zou beginnen met een uitgebreid dierenartsonderzoek met maagscopie, gewoon om het zeker te weten. En tanden checken. En pas daarna zou ik zadel etc laten controleren. Zadels geven geen eetproblemen dus daarom zou ik dat pas later doen. Hoe is haar vacht? Glimt ze of is het dof en sprieterig?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:49

met Sas Mon eens. Niet eerst een peut of paat, maar naar een goede kliniek

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:55

Ik zou dit paard ook liever goed laten onderzoeken bij een dierenarts, rug en si en checken op maagzweren.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 20:56

Haar vacht glimt heel erg. Het is niet zo dat ze niks eet, totaal niet. Ze eet nog steeds genoeg maar normaal gesproken dus nog meer. Ik dacht aan haar tanden vanwege de manier hoe ze haar krachtvoer eet. Maar een wortel oid is nog steeds hap slik weg

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:02

Met wat je beschrijft denk ik direct aan een maagzweer.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Bokken met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:34

Getest op PSSM1? Dat zou bij een Tinker toch echt het 1e zijn, dan rug etc. en evt. een goede osteopaat o.i.d. er bij. Optie is ook nog om naar Den Hoek in de Bilt te gaan; dan wordt alles onderzocht ( behalve PSSM 1, daarvoor moet je zelf haren opsturen ( voor PSSM 2 bloed) opsturen) voor de artsen daar en evt. meteen behandeld. Maar dit paard zegt duidelijk dat er iets heel goed mis is!
Zadel sowieso ook laten checken door iemand die onpartijdig is; jammer genoeg zegt "erkend" tegenwoordig ook niet alles meer..........
Je kan zelf testen op een maagzweer: https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4 Geeft geen 100% uitsluitsel maar als ze reageert is er dus duidelijk iets mis, de plek en manier waarop ze reageert zegt iets over de ernst.

Wel 1 tip; er niet meer op rijden of op proberen te stijgen anders verongeluk je nog met het paard er bij.