Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie reageert heftig op 'vreemden'

 
Profiel   

Is dat de verandering? Dat ze nu op een plek staat waar ze vaker aangehaald wordt?
Zo ja, dan heb je denk ik je antwoord. Ze houdt wel van aandacht maar blijkbaar is het voor haar teveel dat ze vaak aangeraakt wordt. En tja, dat laat een merrie wel merken.. :+
Hoewel, mijn ruin staat ook vaak met zijn oortjes vooruit te kijken naar mensen maar zo gauw ze gaan aanhalen draait ie weg of kijkt chagrijnig.
Bij hem moet je echt even je hand aanbieden, hij kan dan snuffelen. En verder heeft ie geen behoefte aan een aai. Soms wel, dan geeft hij het zelf aan na de snuffel door zijn hoofd bij je te houden ipv wegdraaien.
Maar ik denk oprecht dat jouw merrie wat 'overvraagd' wordt door aanrakingen waardoor nu de meeste aanrakingen onprettig zijn geworden. Haar nieuwsgierige houding betekent dan wellicht niet 'aai mij' maar 'ik ben nieuwsgierig en laat me even koekeloeren' :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:54 



 
Profiel   

Zoals ik al meerdere keren heb benoemd is er niets veranderd in huisvesting.

Je laatste zin vind ik wel een hele goeie(!) Al komt er misschien maximaal 2x per week visite :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:55 



 
Profiel   

Klinkt misschien wat raar maar stellen die vreemde mensen zich aan haar voor?
Laten ze haar even aan hun handen ruiken zonder dat ze haar aanraken?
Zeggen ze wat ze gaan doen etc?


Niet dat het paard de woorden letterlijk begrijpt maar door ze uitspreken veranderd onze lichaamstaal en dat valt paarden op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:01 



 
Profiel   

Qimm schreef
Zoals ik al meerdere keren heb benoemd is er niets veranderd in huisvesting.

Je laatste zin vind ik wel een hele goeie(!) Al komt er misschien maximaal 2x per week visite :')


Sorry, dan heb ik niet goed gelezen. Ik had de indruk dat er nu meer mensen over de vloer komen dan eerst. Maar ik ben met 1 oog tv aan het kijken dus minder scherp :')

Misschien een poosje proberen of het lukt de mens op te voeden ipv het paard. Haar met rust laten en geeft ze het aan mag ze snuffelen. Maar verder geen geaai. Kijken of je het zo kan doorbreken..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:02 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Klinkt misschien wat raar maar stellen die vreemde mensen zich aan haar voor?
Laten ze haar even aan hun handen ruiken zonder dat ze haar aanraken?
Zeggen ze wat ze gaan doen etc?


Niet dat het paard de woorden letterlijk begrijpt maar door ze uitspreken veranderd onze lichaamstaal en dat valt paarden op.


Goed punt wel! Niet al onze bekenden zijn paarden/dieren mensen. Dus die beleefdheden zijn er niet altijd. Al vond ze het voorheen dus helemaal niet erg. Als ik nu mensen aan zie komen loop ik zelf alvast naar buiten om te zeggen dat ze de lieve snoetjes maar even moeten negeren. En meteen binnen komen. Ze heeft nog niet gebeten en dat hou ik wel graag zo :=
Mijn man is ook opgehouden met aandacht geven. Normaal als hij thuiskwam ging hij even gezellig knuffelen met de dames, maar het is nu niks meer aan zegt hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:07 



 
Profiel   

Kan het zijn dat die mensen te snel van alles willen in haar ruimte?

Als ik op stal aan kom en gelijk haar paddock in stap om daar wat op te ruimen en mijn merrie een aai over d’r bolletje wil geven draait ze zich weg of gaat lelijk staan kijken en bijten. Ik moet altijd eerst even landen. Na een poosje is het OK en wil ze juist graag dat ik haar aanhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:11 



 
Profiel   

Jouw Arabierig typje? Dat is ook wel een portretje _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:32 



 
Profiel   

@Avalanche81: als je die van mij bedoelt, en dat lijkt wel zo te zijn: dat klopt. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:37 



 
Profiel   

Ja, ik bedoel de jouwe :j Hahahaha ik heb altijd een big smile van de verhalen over haar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:38 



 
Profiel   

Graag gedaan. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:43 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Klinkt misschien wat raar maar stellen die vreemde mensen zich aan haar voor?
Laten ze haar even aan hun handen ruiken zonder dat ze haar aanraken?
Zeggen ze wat ze gaan doen etc?


Niet dat het paard de woorden letterlijk begrijpt maar door ze uitspreken veranderd onze lichaamstaal en dat valt paarden op.


Wij komen wel eens bij Quimm
En ik steek altijd eerst mijn hand uit dag ze kan ruiken. Verder doe ik niets maar daar gilt ze al op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:51 



 
Profiel   

Misschien een hele andere boeg.
Staat ze achter stroomdraad? Kan het zijn dat ze een paar keer de draad aangeraakt heeft als vreemden wilde aaien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 00:15 



 
Profiel   

Onwaarschijnlijk, als 'vreemden' haar aanhalen is dat nagenoeg altijd in de stal.

En 'vreemden' (het zijn bijna allemaal mensen die ze vaker heeft gezien) betekent iedereen behalve mijn man, mijn moeder en ik. Ons ziet ze regelmatig en tegen mijn moeder doet ze ook overwegend lief omdat die er zo 1x in de week wortels in komt stoppen denk ik (en voordat hier op ingehaakt wordt; ze is heel beleefd met eten. Ze kan netjes wachten op eten, ze grist het niet uit de hand en ze geeft vrij weinig om eten (ze doet er niets voor, ik werk ook eigenlijk nooit met voedselbeloningen). Behalve slobber, slobber is life)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 00:22 



 
Profiel   

Ik heb dat gedrag ook bij ziekte van Lyme gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 01:27 



 
Profiel   

Wat een lastig probleem te. Wat goed dat je al naar het hormonale hebt gekeken. Je zou haar kunnen voorbereiden op aanrakingen door zelf te beginnen met ttouch. En dan met name oor en mondwerk.
Als je je verdiept in de touch methodes kun je uiteindelijk ook vreemde mensen vragen om haar aan te raken met een touch die zij prettig vindt. En vanuit daar uitbouwen.
Ik weet niet uit welke regio je komt maar anders wil ik weleens met je meekijken.
Vindt het erg interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 07:33 



 
Profiel   

maak eens een filmpje?
en is het hetzelfde gillen als paarden onderling soms wel doen als die elkaar net kennen en aan elkaar snuffelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 08:04 



 
Profiel   

clarence schreef
Ik heb dat gedrag ook bij ziekte van Lyme gezien.

Dat zou uit een fatsoenlijk bloedonderzoek blijken, met de kanttekening dat er nog altijd volksstammen zijn die geloven dat paarden ongevoelig zijn voor Lyme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 08:52 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Wat een lastig probleem te. Wat goed dat je al naar het hormonale hebt gekeken. Je zou haar kunnen voorbereiden op aanrakingen door zelf te beginnen met ttouch. En dan met name oor en mondwerk.
Als je je verdiept in de touch methodes kun je uiteindelijk ook vreemde mensen vragen om haar aan te raken met een touch die zij prettig vindt. En vanuit daar uitbouwen.
Ik weet niet uit welke regio je komt maar anders wil ik weleens met je meekijken.
Vindt het erg interessant.


Ik kan wel beginnen met ttouch, maar ik mag en kan haar gewoon aaien, en knuffelen en kussen. In het heftigste geval gilt ze al als er iemand dichtbij haar komt staan.

Inmiddels heb ik al contact met iemand waarvan ik denk dat wij een zelfde insteek hebben over de omgang met paarden en ik ben erg benieuwd wat dat op gaat leveren aan inzichten en handvatten.

ellepel schreef
maak eens een filmpje?
en is het hetzelfde gillen als paarden onderling soms wel doen als die elkaar net kennen en aan elkaar snuffelen?


Ik ben me er niet bewust van dat er verschillende soorten gillen zijn, maar het klinkt en gaat inderdaad net als paarden die onderling gillen. Ze doet het (als ze hengstig is) ook bij de ezels van de buren.

Als ik er aan denk zou ik wel eens een filmpje kunnen maken, maar ik verwacht dit weekend verder geen visite :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 08:59 



 
Profiel   

kijk eens naar de filmpjes op deze pagina
https://www.horsenation.com/2014/08/07/ ... ne-squeal/

en dan denk ik dat jouw merrie hetzelfde doet als het paard op het onderste filmpje?
ben wel benieuwd hoe je het verder aanpakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:16 



 
Profiel   

Heb het topic doorgelezen , herken zeker het (merrie ) gedrag .
Maar telkens weer blij ik hangen op de “forse” correctie van de hoefsmid .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:31 



 
Profiel   

De hoefsmid heeft nooit een correctie gedaan, dat deed ik zelf. Uithalen naar iemand mag nooit een levert en duidelijke en korte correctie met stem en het uiteinde van het halstertouw op. De hoefsmid heeft zelfs nog nooit zijn stem verheft (verheven?) tegen haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:36 



 
Profiel   

Hmmm moeilijk dit, kan het uit (puberale) onzekerheid komen? Bij jou kent ze haar plek, bij andere is dat misschien onduidelijk?
Misschien frustreert die onduidelijkheid haar en laat ze dat heel expressief weten. Ben jij de enige die met haar werkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:55 



 
Profiel   

Boompje1985 schreef
Hmmm moeilijk dit, kan het uit (puberale) onzekerheid komen? Bij jou kent ze haar plek, bij andere is dat misschien onduidelijk?
Misschien frustreert die onduidelijkheid haar en laat ze dat heel expressief weten. Ben jij de enige die met haar werkt?


Dit is ook een beetje wat ik denk (aangezien het dus niets lichamelijks is). En ja ik ben idd de enige die met haar werkt.

Blijf het alleen gek vinden dat het gedrag in korte tijd is ontstaan en ze voordien altijd heel vriendelijk en gezellig was. Maar dat past wellicht dus bij het puberale aspect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:15 



 
Profiel   

Qimm schreef
De hoefsmid heeft nooit een correctie gedaan, dat deed ik zelf. Uithalen naar iemand mag nooit een levert en duidelijke en korte correctie met stem en het uiteinde van het halstertouw op. De hoefsmid heeft zelfs nog nooit zijn stem verheft (verheven?) tegen haar.


Misschien moet juist de smid wel de correctie geven zodat het duidelijk wordt voor haar dat het bij anderen ook niet mag ook als jij er niet bij bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:40 



 
Profiel   

Zeker niet mee oneens!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen