Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie reageert heftig op 'vreemden'

 
Profiel   

Het gaat om een 3,5 jarige merrie die tot een half jaar geleden een gezellige, knuffelbare allemansvriend was. Ze is altijd wel heel uitgesproken geweest met een bijzondere gebruiksaanwijzing. Maar ze heeft nooit gebeten, of geschopt. Ook is ze verder heel beleefd, maar wel 'opinionated'. Het is er één die mij heeft geleerd een hoop geduld te hebben omdat zij zich niet laat pushen. Uiteindelijk kan ik gewoon alles met haar zoals alleen trailerladen, longeren, wandelen, 'schrik training' parcoursje etc. Ze is ook heel werklustig en wil altijd graag mee om wat te gaan doen.

Sinds een half jaar reageert zij heftig op iedereen die niet ik is. Dit uit zich in lichte vorm tot wat nukkig, mopperig doen tegen bekenden (zoals mijn man en mijn moeder) tot flink gillen tegen onbekenden (en zelfs gericht uithalen naar mijn hoefsmid). Ze kent de hoefsmid al heel lang en die hebben altijd een wat wisselende relatie gehad, maar altijd goed te managen. Ik wil benadrukken dat mijn hoefsmid een heel rustige, vriendelijke en geduldige man is die, ondanks haar gedrag, altijd rustig maar kordaat is geweest.
Ze komt graag aandacht vragen, maar als ze het dan krijgt ontstaat er dus een hoop gegil, draait ze zich weg, maar komt ook snel weer terug voor opnieuw aandacht vragen. En dan begint het feest van voor af aan. Wanneer ze genegeerd wordt doet ze gewoon vriendelijk en nieuwsgierig.

Na het eerst eens aan te hebben gekeken bleek het niet beter te worden, dus was de volgende stop, de dierenarts. De echo van de eierstokken was normaal. Ook bloedonderzoek gaf geen enkele aanwijzing. De dierenarts benoemde het als een opvoedkundig probleem en dominatiegedrag.
Hier kan ik mij niet in vinden net zoals veel mensen die haar al langer kennen incl. de hoefsmid.

Ik loop nu vast omdat ik zelf dit gedrag nooit tegenkom, ík heb geen probleem met haar. Maar dit gedrag kan niet onaangepast blijven, ook andere mensen behoren haar gewoon te kunnen benaderen. Ik wil haar niet moeten drogeren omdat de hoefsmid komt, ik wil met een gerust hart op vakantie kunnen wetende dat de oppas zich veilig kan redden.

Waar heb ik nog niet aan gedacht? Wat kan ik doen, of oefenen, of uitzoeken, of...?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:55 



 
Profiel   

Eierstokken op hol?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:07 



 
Profiel   

Merries die buiten de hengstigheid dergelijk gedrag vertonen kunnen dit gewoon als gedragseigenschap hebben. Deze merries zijn fysiek gezond en hebben geen hormonale afwijking.
Eén van de beste concourspaarden welke ik op hoog niveau reed vertoonde ook een onuitstaanbaar gedrag tegenover vreemden, maar zoals meerdere toppaarden was haar "vechtlust" positief op wedstrijd. Nadat ze op latere leeftijd in de fokkerij werd ingezet is haar gedrag verbeterd.
Een merrie van een kennis daarentegen is 18 jaar, heeft reeds een meerdere veulens gegeven maar zij blijft haar onvriendelijk karakter wel behouden. Voor haar ruiter/eigenaar is het echter een schat van een paard maar het heeft jaren geduurd voor dit respect er was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:38 



 
Profiel   

kijk eens wat ze doet bij een andere smid?
mijn merrie is wat wantrouwig bij vreemden en bij de vorige smid deed ze achter steeds moeilijk.
benen wegtrekken,trappen …echt vervelend gedrag.
ook stond ze met haar ogen te rollen als hij kwam….terwijl het echt wel een prima smid is
ik heb een andere smid, en zei al van goh ze kan trappen achter, maar daar is ze echt poeslief, en staat met oogjes dicht te genieten.
en mijn merrie gaat nu goed al was er laatst toch iemand die haar niet te pakken kreeg met binnen zetten.
maar er zijn gewoon best wel karaktertjes bij hoor.
zeker de merries kunnen echt wel kapsones hebben :')


het hoeft niet hormonaal te zijn,maar iets als moody mare of monnikspeper kun je proberen en verder kijk echt even goed of de omgeving voor jouw paard wel echt goed is.
dus staat ze in een leuke groep,komt ze genoeg buiten, wat voor voer geef je.
en eventueel kijken of een gedragswetenschapper wat kan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:26 



 
Profiel   

Het klinkt een beetje puberaal, om eerlijk te zijn. Madammeke heeft dit ook gedaan bij mij in het begin, en ze heeft die onzin in de opfok geleerd, en geleerd dat mensen daardoor weglopen.

Alsof ze aan het zoeken is hoe ze een mens moet benaderen. Merries hebben ook sterk de neiging wat eenkennig te zijn. Maar dit lijkt me ook een uitprobeer fase te zijn, en het beste is gewoon doen wat je altijd doet, en er niet op reageren. Consequent zijn bij pubers is essentieel. Doe je ding, wees vooral niet onder de indruk, en leer mensen gewoon weg te lopen of negeren als ze stom doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:30 



 
Profiel   

Flash111 schreef
Merries die buiten de hengstigheid dergelijk gedrag vertonen kunnen dit gewoon als gedragseigenschap hebben. Deze merries zijn fysiek gezond en hebben geen hormonale afwijking.
Eén van de beste concourspaarden welke ik op hoog niveau reed vertoonde ook een onuitstaanbaar gedrag tegenover vreemden, maar zoals meerdere toppaarden was haar "vechtlust" positief op wedstrijd. Nadat ze op latere leeftijd in de fokkerij werd ingezet is haar gedrag verbeterd.
Een merrie van een kennis daarentegen is 18 jaar, heeft reeds een meerdere veulens gegeven maar zij blijft haar onvriendelijk karakter wel behouden. Voor haar ruiter/eigenaar is het echter een schat van een paard maar het heeft jaren geduurd voor dit respect er was.


Goed om te horen dat het niet perse heel ongebruikelijk is, wel jammer dat er niet een eenvoudige oplossing voor bestaat :D
Het enige is dat ze dus veranderd is van allemansvriend in eenkennige draak, dat vind ik gewoon nogal raar.

ellepel schreef
kijk eens wat ze doet bij een andere smid?
mijn merrie is wat wantrouwig bij vreemden en bij de vorige smid deed ze achter steeds moeilijk.
benen wegtrekken,trappen …echt vervelend gedrag.
ook stond ze met haar ogen te rollen als hij kwam….terwijl het echt wel een prima smid is
ik heb een andere smid, en zei al van goh ze kan trappen achter, maar daar is ze echt poeslief, en staat met oogjes dicht te genieten.
en mijn merrie gaat nu goed al was er laatst toch iemand die haar niet te pakken kreeg met binnen zetten.
maar er zijn gewoon best wel karaktertjes bij hoor.
zeker de merries kunnen echt wel kapsones hebben :')


het hoeft niet hormonaal te zijn,maar iets als moody mare of monnikspeper kun je proberen en verder kijk echt even goed of de omgeving voor jouw paard wel echt goed is.
dus staat ze in een leuke groep,komt ze genoeg buiten, wat voor voer geef je.
en eventueel kijken of een gedragswetenschapper wat kan doen?


Hoefsmeden liggen helaas niet bepaald voor het oprapen. Denk ook dat er weinig animo is voor een hoefsmid om te kijken naar een mopperige merrie...
Ik wil nog wel eens andere mensen vragen om eens voetjes op te tillen bij haar. Ik heb alleen helaas geen stalgenootjes en mijn man is geen paardenmens.
Ik zal eens inlezen over moody mare en monnikspeper.

Ze is hier geboren en staat samen met haar moeder 24/7 buiten met schuilstal en bijna onbeperkt ruwvoer. Ze vermaakt zich ogenschijnlijk prima en zit verder goed in haar vel en is vrolijk, werkwillig en lief tegen mij. Er zijn geen veranderingen geweest voorafgaand aan haar gedragsverandering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:36 



 
Profiel   

Hoefsmid= sterke geur andere paarden= meest heftige reactie

Ik zou op de hormonen inzetten.
Ik weet niet of de da dit in het bloed kan zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:41 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Het klinkt een beetje puberaal, om eerlijk te zijn. Madammeke heeft dit ook gedaan bij mij in het begin, en ze heeft die onzin in de opfok geleerd, en geleerd dat mensen daardoor weglopen.

Alsof ze aan het zoeken is hoe ze een mens moet benaderen. Merries hebben ook sterk de neiging wat eenkennig te zijn. Maar dit lijkt me ook een uitprobeer fase te zijn, en het beste is gewoon doen wat je altijd doet, en er niet op reageren. Consequent zijn bij pubers is essentieel. Doe je ding, wees vooral niet onder de indruk, en leer mensen gewoon weg te lopen of negeren als ze stom doet.


Puberaal was ook mijn eerste gedachte. Ik heb iedereen die hier regelmatig komt ook gezegd dat ze haar beter kunnen negeren, zeker als ze nukkig doet. Want ze wil die aandacht, ze weet alleen daarna niet (meer) wat ze er mee moet :')
Vandaag was de smid er voor mijn andere merrie. En terwijl zijn stagair bezig was stond mevrouw vanuit de stal alles gade te slaan. Ze was mooi rustig, dus mijn smid wandelt rustig haar kant op, oortjes vielen er nog net niet aan de voorkant af, zo blij was ze. Maar aaien, no way. Flinke gil en ze trekt zich terug in de stal. Maar komt direct terug. Weer hetzelfde. Dus smid negeert haar verder en komt weer terug. Daarna stelde in voor om te paaien met wat lekkers, maar dat wilde ze niet eens aannemen. Ook niet als ik mijn hand op de zijne legde.
Echt... ik was zo blij dat het een merrie was toe ze geboren werd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:41 



 
Profiel   

bigone schreef
Hoefsmid= sterke geur andere paarden= meest heftige reactie

Ik zou op de hormonen inzetten.
Ik weet niet of de da dit in het bloed kan zien.


Ja, het bloedonderzoek was een hormoononderzoek, en dat was dus normaal.

Andere paarden vindt ze overigens heel leuk en gezellig. Ze is ook heel erg gek op de ezels van de buren waarmee ze een zijde van de wei delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:43 



 
Profiel   

Ik denk ook een beetje hormonaal in de knoop, puberaal gedrag is dat volgens mij vaker. Niet omdat de waardes perse verkeerd zijn, maar wel anders dan voorheen.

Als je iemand anders die een beetje handig met paarden is kunt gebruiken, kan je die persoon eens wat met haar kunnen laten doen. Even uit een stal pakken, stuk heen en weer lopen, dat soort mega simpele opdrachtjes. Goed laten belonen als paard deze dingen goed doet.

Even gewenst gedrag weer wat meer bevestigen en niet meegaan in hysterisch gedoe

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:47 



 
Profiel   

Qimm schreef
[knip]
Na het eerst eens aan te hebben gekeken bleek het niet beter te worden, dus was de volgende stop, de dierenarts. De echo van de eierstokken was normaal. Ook bloedonderzoek gaf geen enkele aanwijzing. De dierenarts benoemde het als een opvoedkundig probleem en dominatiegedrag.
Hier kan ik mij niet in vinden net zoals veel mensen die haar al langer kennen incl. de hoefsmid.

Ik loop nu vast omdat ik zelf dit gedrag nooit tegenkom, ík heb geen probleem met haar. Maar dit gedrag kan niet onaangepast blijven, ook andere mensen behoren haar gewoon te kunnen benaderen. Ik wil haar niet moeten drogeren omdat de hoefsmid komt, ik wil met een gerust hart op vakantie kunnen wetende dat de oppas zich veilig kan redden.

Waar heb ik nog niet aan gedacht? Wat kan ik doen, of oefenen, of uitzoeken, of...?

opvoeden?

Ik heb de wijsheid natuurlijk ook niet in pacht maar ze roept soort van het beeld op van Oogappeltje.
Dat is een fijn, leuk, keurig paard, totdat d'r eigenaresse door een stomme onhandigheid twee weken thuis zat met een dikke enkel.

Na die twee weken was Oogappeltje een redelijke draak, waar ze even werk aan gehad heeft voordat die weer in het gareel was. Achteraf hadden degenen die haar altijd hielpen met de zorg voor de paarden toch niet dat niveau van opvoeden en consequent zijn die de eigenaresse had.

Als jouw paard ontdekt heeft dat ze ermee weg komt bij anderen, zou dat wat kunnen verklaren.

Ik denk dat het niet een ding is maar juist een combi van oefenen, opvoeden, uitzoeken, consequent zijn en blijven en wellicht nog zo enkele zaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:53 



 
Profiel   

'Er mee weg komt...' Maar waar komt ze mee weg? Wat wint ze door dit gedrag? Ze verliest nu vooral de aandacht die ze zo graag wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:59 



 
Profiel   

Ik denk ook dat ze vooral duidelijkheid wilt. Wij mensen hebben alleen een handicap, met andere paarden communiceren is zoveel makkelijker!

Dat kan ook een tip zijn - een voorbeeldpaard gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:02 



 
Profiel   

Het voorbeeld(ige) paard is aanwezig :D, en daar heeft ze al heel veel goeds van overgenomen zoals beleefd wachten op je eten en de stal mag je alleen maar aan de voorkant uit als je dat gevraagd wordt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:05 



 
Profiel   

:') jonge paarden blijven geweldig :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:07 



 
Profiel   

Qimm schreef
'Er mee weg komt...' Maar waar komt ze mee weg? Wat wint ze door dit gedrag? Ze verliest nu vooral de aandacht die ze zo graag wil.

Maar van wie wil ze dan eigenlijk aandacht? Van iedereen?

Om iets meer beeld te krijgen: maakt het uit of de persoon man of vrouw is?
Maakt het uit of die persoon (te) zelfverzekerd is of juist onzeker of juist stabiel in zichzelf staat?

Hoe kwam je er achter? Is het een geleidelijk proces of is ze in korte tijd verandert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:45 



 
Profiel   

Ze wil aandacht van iedereen die ze ziet :')
Man of vrouw maakt niet uit. Ik heb nog geen echte link gevonden tussen haar gedrag en de personen waar ze het tegen doet. Vrijwel alle mensen die hier langskomen kent ze allemaal al, erg veel nieuwe mensen komen niet langs.

Het viel voor het eerst op dat ze nukkig begon te doen naar mijn man, de persoon die juist haar grootste liefde is sinds ze geboren is. We konden geen aanleiding vinden voor die verandering.

Daarna begon ze naar meer onbekende mensen (dus mensen die ze niet minstens elke week wel een keer ziet) te gillen bij aanraking en toen ze dus zo enorm uitviel naar de hoefsmid ben ik eerst begonnen lichamelijke problemen uit te sluiten.

Ze doet leuk en gezellig tot ze aangeraakt wordt. Hoofd, hals. Allemaal piepen. Snoet nog veel heftiger gillen. Wanneer je haar negeert, snuffelt ze wat en blijft ze er gezellig bij staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:54 



 
Profiel   

Klinkt mij ook absoluut als een opvoedingsprobleem.
Ik neem aan dat je erbij bent als de hoefsmid komt, kun jij haar wel corrigeren?
Weet je zeker dat ze ook niet gewoon de baas over jou speelt of jou duldt als gelijke?
Ik heb een absolute merrie leider, Die is meteen de baas over alle paarden die bij haar in de wei komen. En dat doet ze echt heel erg goed. Maar ik moet wel echt opletten dat (hoe lief en braaf ze ook is bij mij) ik altijd een treetje hoger op de ladder blijf staan.
Het uit zich in hele kleine dingen, Je de pas afsnijden of voor je langs lopen, net te dicht bij je komen staan. Als we samen wandelen moet ze naast of schuin achter me blijven, voor me uit lopen is een absolute no go.
Ze moet "vragen" of ze bij me mag komen. Achteruit gaan op een vingerknip dat soort dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:04 



 
Profiel   

Als ze zo zou gillen bij mij dan moest ze toch echt heel hard rennen :Y) is ze nou helemaal gek geworden.
Duidelijk zijn hoor. Voor je het weet wordt ze gevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:11 



 
Profiel   

De laatste keer bij de smid heeft ze een forse correctie gehad, de keren ervoor dat ze dwars deed hebben we op een rustige manier netjes kunnen doen wat er moest gebeuren en ging het ook prima.

Ik denk niet dat ze de baas speelt over mij. Ze gaat netjes aan de kant als ik er langs moet of ze nou aangebonden staat op de poetsplaats of los in het land. Ik hoef eigenlijk bijna nooit 2x te vragen als ik een commando geef. Ook als ze bang is (voor een heeel enge trekker) blijft ze bij me, ze trekt niet eens noemenswaardig aan het touw, maar is wel duidelijk bang voor het grote 'monster'. Als ze in haar enthousiasme voor me uit wil lopen komt ze al terug op het schrapen van mijn keel (een benadrukte 'ahem' gebruik ik wanneer ik merk dat de focus niet bij mij is).

Bij nieuwe dingen heb ik gemerkt dat ze vooral even tijd nodig heeft om te verwerken wat er aan de hand is, maar daarna doet ze haar best om het gevraagde te doen. Vanaf veulen tot nu heeft ze zich nog nooit losgetrokken, nog nooit gebeten (nog steeds niet) en op de ene uitval naar de hoefsmid slaat ze niet naar mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:15 



 
Profiel   

Laten we het er op houden, dat als er nooit andere mensen langskwamen er geen enkel probleem was...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:21 



 
Profiel   

Qimm schreef
Ze wil aandacht van iedereen die ze ziet :')
Man of vrouw maakt niet uit. Ik heb nog geen echte link gevonden tussen haar gedrag en de personen waar ze het tegen doet. Vrijwel alle mensen die hier langskomen kent ze allemaal al, erg veel nieuwe mensen komen niet langs.

Het viel voor het eerst op dat ze nukkig begon te doen naar mijn man, de persoon die juist haar grootste liefde is sinds ze geboren is. We konden geen aanleiding vinden voor die verandering.

Daarna begon ze naar meer onbekende mensen (dus mensen die ze niet minstens elke week wel een keer ziet) te gillen bij aanraking en toen ze dus zo enorm uitviel naar de hoefsmid ben ik eerst begonnen lichamelijke problemen uit te sluiten.

Ze doet leuk en gezellig tot ze aangeraakt wordt. Hoofd, hals. Allemaal piepen. Snoet nog veel heftiger gillen. Wanneer je haar negeert, snuffelt ze wat en blijft ze er gezellig bij staan.


Lastig zeg! Als je beschrijft dat het alleen bij aanraking is, dan gaan mijn gedachten richting fysiek. Is het specifiek als mensen haar op een bepaalde plek aanraken? Of hele lijf, maakt niet uit? Rechts, links? Mijn merrie wordt echt mega geirriteerd bij aanraking door maagzweren. Maar dat is wel specifiek aan de hele voorkant, vooral links. Billen mag ik gewoon kriebelen dan :+

En ze reageert echt nul op jou? Want bij een fysiek probleem verwacht ik toch wel iets van reactie, ook al kunnen ze dan echt wel wat milder reageren op de eigenaar, dan op vreemden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:21 



 
Profiel   

Qimm schreef
'Er mee weg komt...' Maar waar komt ze mee weg? Wat wint ze door dit gedrag? Ze verliest nu vooral de aandacht die ze zo graag wil.


Hier geloof ik zelf ook niet in inderdaad... Nukkig zijn of flink gillen en gericht uithalen zijn signalen die je ook imo niet zomaar moet negeren. Zijn er andere dingen die je hebt zien veranderen in haar gedrag? En zijn er dingen die zijn veranderd voor haar in haar voeding of huisvesting of training? Misschien zelfs relatief kleine dingen zoals meer of minder in het werk, meer of minder staltijd, ander type ruwvoer, paardenmaatjes waar ze afscheid van heeft moeten nemen?

Het lijkt in eerste instantie wat vergezocht misschien, maar als ze daadwerkelijk ergens last van heeft kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat ze dat 'harder' uit naar ieder ander dan jouzelf. Ze vertrouwt jou misschien meer om haar toch geen pijn te doen & gelooft dat je toch wel voorzichtig zal zijn vs dat ze bij anderen dan wat sneller defensief reageert uit terughoudendheid/angst voor ongemak? Ik weet ook niet of je misschien verschil ziet in haar reactie gerelateerd tot wat mensen met haar doen of waar ze haar zouden aanraken - dat je daar een patroon in kan ontdekken? Ontstaat het al bij langs de box lopen, of alleen bij aanrakingen op het midden van het lijf, of de buik, bij benen optillen etc. Ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld maagzweren echt bepaalde defensieve reacties kunnen geven bij paarden, ook als je verder amper symptomen ziet in eerste instantie.


Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 21-01-22 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:26 



 
Profiel   

sanne83 schreef
Lastig zeg! Als je beschrijft dat het alleen bij aanraking is, dan gaan mijn gedachten richting fysiek. Is het specifiek als mensen haar op een bepaalde plek aanraken? Of hele lijf, maakt niet uit? Rechts, links? Mijn merrie wordt echt mega geirriteerd bij aanraking door maagzweren. Maar dat is wel specifiek aan de hele voorkant, vooral links. Billen mag ik gewoon kriebelen dan :+

En ze reageert echt nul op jou? Want bij een fysiek probleem verwacht ik toch wel iets van reactie, ook al kunnen ze dan echt wel wat milder reageren op de eigenaar, dan op vreemden.


Ik mag en kan alles bij haar, nog geen oortje de verkeerde kant op. Hoewel, ze heeft het nooit fijn gevonden als je echt aan de snoet zit. Dat is het enige. Maar ze vindt een bit gewoon dikke prima en ze eet ook goed.
Ik vind het ook niet fijn als mensen aan mijn neus zitten, dus dat snap ik ook wel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:27 



 
Profiel   

NikkiDeKerf schreef
Hier geloof ik zelf ook niet in inderdaad... Nukkig zijn of flink gillen en gericht uithalen zijn signalen die je ook imo niet zomaar moet negeren. Zijn er andere dingen die je hebt zien veranderen in haar gedrag? En zijn er dingen die zijn veranderd voor haar in haar voeding of huisvesting of training? Misschien zelfs relatief kleine dingen zoals meer of minder in het werk, meer of minder staltijd, ander type ruwvoer, paardenmaatjes waar ze afscheid van heeft moeten nemen?

Het lijkt in eerste instantie wat vergezocht misschien, maar als ze daadwerkelijk ergens last van heeft kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat ze dat 'harder' uit naar ieder ander dan jouzelf. Ze vertrouwt jou misschien meer om haar toch geen pijn te doen of voorzichtig te zijn vs dat ze bij anderen dan wat sneller defensief uit terughoudendheid voor ongemak? Ik weet ook niet of je misschien verschil ziet in haar reactie gerelateerd tot wat mensen met haar doen of waar ze haar zouden aanraken - dat je daar een patroon in kan ontdekken? Ontstaat het al bij langs de box lopen, of alleen bij aanrakingen op het midden van het lijf, of de buik, bij benen optillen etc. Ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld maagzweren echt bepaalde defensieve reacties kunnen geven bij paarden, ook als je verder amper symptomen ziet in eerste instantie.


Geen veranderingen in voer, huisvesting, vriendjes. We waren in het voorjaar begonnen met aan het werk gaan, dus dat was in ruwweg in oktober niks nieuws meer. Ze pakt het werk goed op en vindt het leuk. Ze steekt zelf haar hoofd in het halster als ik er gewoon mee in mijn hand sta. En als ze achterin de wei staat en ik laat zien dat ik een halster vast heb komt ze naar me toe.

De stal staat in het verlengde van de oprit, wat dus gebeurt, is dat mensen op visite komen begroet worden door 1, of 2 lieve paardenkoppies (of geen als ze in de wei staan te chillen) . Dus wat doen mensen vaak eerst even? Daarheen voor een kriebel, en waar dat voorheen dus het allerleukste was, is het nu dus een risico. Want ze staat echt, écht om aandacht te vragen, maar wanneer mensen dus willen aaien op hoofd of hals komt er een gil of een boos gezicht en loopt ze vaak zelf weg van de deur (om daarna om te draaien en weer op dezelfde enthousiaste manier aandacht te vragen).

Anderen raken haar dus eigenlijk ook nooit ergens anders aan of zo. Komt gewoon niet voor. (En misschien is dat ook een deel van het probleem?)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen