Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard in donker opvallend rustiger!

 
Profiel   

Hallo ik heb een vraag of iemand dit herkend…
Ik heb een paard die overdag opvallend meer stress vertoond dan wanneer het donker is. Herkend iemand dit?
Hij schrikt overdag veel meer dan wanneer hij in het donker is in een slecht verlichte rijbak.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 12:46 



 
Profiel   

Jahoor, hier ook bekend. Overdag vanalles te zien rond de bak, dus meer afgeleid en meer schrikken. 's avonds is alleen de bak verlicht, dus veel minder afleiding.

Maar ook op stal. Met de jaarwisseling hadden stal genoten alle lampen aan gehouden. Wij zagen onze paarden via de camera heel onrustig zijn. We zijn naar ze toe gegaan, hebben de stal gordijnen op gehangen aan de voorkant van de stal en de lampen boven onze 2 stallen uit gedaan. Zo stonden ze fijn afgeschermd en donker. En meteen gingen ze hooi eten en ging het veulen lekker liggen slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 13:55 



 
Profiel   

Hier idd ook.
Mijn draver kan ik s avonds langs ene lange zijde in de piste beter rijden. Overdag vind hij die lange zijde wel spannend. Maar da' s ook de kant van onze buurman en die is heel vaak buiten bezig (zaagmachines, met de auto achterom rijden etc etc.) Hoewel daar nog een bomenrij en opslagplaats tussen ligt, toch blijft hij overdag aan die kant schrikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 14:05 



 
Profiel   

Mijn paard, ook best een zenuwpees, bleek nachtblind en was in het donker ook veel rustiger dan overdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:00 



 
Profiel   

Asciugamano schreef
Mijn paard, ook best een zenuwpees, bleek nachtblind en was in het donker ook veel rustiger dan overdag.



Zijn ze dan niet juist banger omdat ze minder zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:17 



 

Ik heb er inderdaad ook eens eentje gereden die overdag heel gespannen was en overal van schrok terwijl die in het donker echt heel fijn te rijden was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:20 



 
Profiel   

Bij mij zijn ze ook rustiger als het donker is, maar dat komt vooral omdat ik dan niets zie. Onbewust breng ik kennelijk toch spanning over als ik dingen zie en gaat het een stuk beter als het donker is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:06 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Bij mij zijn ze ook rustiger als het donker is, maar dat komt vooral omdat ik dan niets zie. Onbewust breng ik kennelijk toch spanning over als ik dingen zie en gaat het een stuk beter als het donker is.

Dat dacht ik van mezelf eerst ook.
Maar er zijn echt momenten dat ik zelf niks hoor of zie en het paard toch die ene zijde eng vind of plots opzij springt zelfs niet op de hoefslag willen blijven aan die zijde, begint al vanaf de hoek. Ik beloon hem nu ook wel uitbundig als hij wel kleine stukjes op de hoefslag blijft. En hij mag kijken als hij denkt dat er iets is. Maar als ik zeg doorlopen moet hij ook luisteren.
Terwijl ik tijdens onze eerste buitenrit juist meer spanning had en hij juist doodbraaf was :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:19 



 
Profiel   

Chantalage schreef
Asciugamano schreef
Mijn paard, ook best een zenuwpees, bleek nachtblind en was in het donker ook veel rustiger dan overdag.



Zijn ze dan niet juist banger omdat ze minder zien?

De mijne niet.
Alleen in de groep, als er gevoerd wordt.
Dan is er natuurlijk reuring -en ze snapt zelf natuurlijk ook wel hoe laat t is- maar omdat ze ze niet ziet, blaast ze om zich heen en doet wat druk.
Paarden die normaal onder haar staan, in de hiërarchie, nemen dan hun kans waar en proberen eens wat.
Maar ze lijkt zich daar meestal prima mee te redden.

Als ze eenmaal staan te eten, is er niks meer aan de hand.

Ik denk dat de overige zintuigen minstens zo belangrijk zijn, bij paarden. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 11:19 



 
Profiel   

Hier ook herkenbaar, paard wat soms best kijkerig is doet het voorbeeldig savonds op buitenrit.
Nu is het ook wel stukken rustiger op straat savonds, maar heb echt het idee dat hij minder kijkerig is in het donker.
Had het tegenovergestelde verwacht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen