Paard dat luchtzuigt verkopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:53

Ik ken zoveel luchtzuigers, en allerlei verschillende redenen...ze kunnen er prima gezond oud mee worden dus de horrorverhalen die ik hier lees vind ik ook niet helemaal kloppen.

Het drukt wel de prijs, denk aan minimaal e2000,- minder voor wat zo'n paard normaal waard zou zijn zonder dit gebrek. Hoeveel dat is bij dit paard kan ik met deze informatie niet beoordelen.

Kun je geen andere plek of stal zoeken TS? Top natuurlijk dat je alles over hebt voor het welzijn van dit dier, maar het is zo zonde als het verder een fijn paard is.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:15

Luchtzuigen is alleen een probleem in de verkoop omdat men het als taboe beschouwd. Hier ook een luchtzuiger, ik wist dat hij het deed voordat ik hem kocht (had al een periode bij mij gestaan). Paard is helemaal gezond en na 4 jaar bij mij doet hij het enkel nog als hij zijn krachtvoer krijgt. Paard loopt ondertussen internationaal eventing, is M dressuur en mag naar Z springen. Vorig jaar wou ik hem verkopen en mijn vraagprijs lag niet al te hoog door zijn luchtzuigen. Verschillende ruiters kwamen hem testen en boden dan de helft van de vraagprijs want meer geef je toch niet aan een luchtzuiger :n Anderen verklaarden mij via pb voor gek dat ik dat durfde vragen voor een luchtzuiger. Paard is nog steeds bij mij en heb mij er bij neergelegd dat ik hem waarschijnlijk niet voor een correct bedrag verkocht krijg ondanks zijn verdere perfecte keuring

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:31

StalNollie schreef:
Slachtprijs voor dit paard is al 1500 als de pas geldig is.

En in huidige markt is dit paard zeker netjes te verkopen

Graag het adres van de slager die 1500 Euro geeft voor een slachtpaard.
Hier houdt je bij een flink paard ca 200-250E over.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:16

Brainless schreef:
StalNollie schreef:
Slachtprijs voor dit paard is al 1500 als de pas geldig is.

En in huidige markt is dit paard zeker netjes te verkopen

Graag het adres van de slager die 1500 Euro geeft voor een slachtpaard.
Hier houdt je bij een flink paard ca 200-250E over.


Slachtprijs is 2.75 dus 20 a 250 dan word/ben je opgelicht.

DuoPenotti

Berichten: 29536
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 19:56

Hoe zwaar is het paard dat jij berekend dan?
Ik heb nooit een paard laten slachten, maar botten en andere onbruikbare delen worden toch niet uitbetaald?

Goed hij is meer dan slachtprijs waard als hij verder gezond is. Wat dat dan ook is.
Bang dat hij er nu ineens ziek van word zou ik niet zijn.
Maar het is zeker wel waarde verminderend als je hem niet gewoon normaal kunt stallen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:19

StalNollie schreef:
Slachtprijs voor dit paard is al 1500 als de pas geldig is.

En in huidige markt is dit paard zeker netjes te verkopen

StalNollie schreef:
Brainless schreef:

Graag het adres van de slager die 1500 Euro geeft voor een slachtpaard.
Hier houdt je bij een flink paard ca 200-250E over.


Slachtprijs is 2.75 dus 20 a 250 dan word/ben je opgelicht.

Slachtprijs geldt niet voor het hele paard.. alleen voor het bruikbare vlees en van het totaal prijs gaan nog de slachtkosten vanaf.
Je houdt bij een normaal paard ca 50% vlees over, hoe ouder het paard hoe minder per kilo je krijgt.
Stel je paard weegt 500 kilo en is in goede conditie.. dan hou je 250 kilo bruikbaar vlees over.. a 2,50E= 625 E, dan gaat daar nog 150E slachtkosten vanaf + afvoeren overig afval (huid/botten enz) a 50E, hou je bij een jong paard in goede conditie: 425E over.
Mits de prijs echt 2,50 per kilo is, want bij ons het onder de 2 E

Vandaar dat ik heel benieuwd ben waar je 1500E krijgt voor je paard.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:28

Ik heb steeds tussen de 250 en 500 euro gekregen voor paarden bij de slager, lag toch ook aan leeftijd en natuurlijk aan het aanbod.
Afijn, ontopic, ik vind dat ts ontzettend goed is voor dit dier door er een goede plek voor te zoeken omdat ze ziet dat het paard stress/spanning ervaart, soms ook in de wei. Aan de andere kant, ook bij mij de vraag: warom geen andere stalling zoeken?

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:31

Dat zijn nu de prijzen. De prijzen zakken en stijgen regelmatig.

Het is 40/60 en dan slacht kosten nog.

Maar je moet eens Facebook volgen al die veilingen met paarden die niet goed zijn. Daar wordt nog meer op geboden dan sommige hier geven voor het paard van ts.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:31

Wat goed TS dat je aan de welzijn van je paard denkt, zo te horen is het een flinke luchtzuiger als ze stress ervaart (door het binnen of in de paddock staan, aangezien je schrijft dat ze zich niet goed op haar gemak voelt). Jammer dat het voor jou niet mogelijk is om die 27/7 plek te vinden aangezien het wel een fijn paard is.

Ik zou niet heel veel minder hoeven te betalen voor een luchtzuiger, maar misschien komt het omdat ik mijn paard altijd 24/7 buiten houd.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:33

Elisa2 schreef:
Ik ken zoveel luchtzuigers, en allerlei verschillende redenen...ze kunnen er prima gezond oud mee worden dus de horrorverhalen die ik hier lees vind ik ook niet helemaal kloppen.

Het drukt wel de prijs, denk aan minimaal e2000,- minder voor wat zo'n paard normaal waard zou zijn zonder dit gebrek. Hoeveel dat is bij dit paard kan ik met deze informatie niet beoordelen.

Kun je geen andere plek of stal zoeken TS? Top natuurlijk dat je alles over hebt voor het welzijn van dit dier, maar het is zo zonde als het verder een fijn paard is.


Luchtzuigen is niet gezond. Het is een teken van stress en dit doet wel degelijk wat met een paarden lichaam. Net zoals stress ook voor mensen niet gezond is.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:40

_Mir schreef:
Luchtzuigen is niet gezond. Het is een teken van stress en dit doet wel degelijk wat met een paarden lichaam. Net zoals stress ook voor mensen niet gezond is.

Ja en nee.
De oorzaak dat het paard begonnen is met luchtzuigen is vaak slecht (stress/pijn/maagzweren/operatie enz).
Maar paarden die langere tijd hebben luchtgezogen tijdens zo'n periode blijven het vaak ook na die tijd doen omdat het een fijn gevoel geeft.
Dus paarden die luchtzuigen doen dat niet altijd omdat ze dan stress hebben maar omdat ze verslaafd zijn aan het luchtzuigen.
Sommige paarden doe het buiten helemaal niet, maar helaas heb je paarden die, net zoals die van TS, ook buiten in de wei op bv palen en hekken luchtzuigen. Of zelfs op hun eigen tong.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:43

_Mir schreef:
Luchtzuigen is niet gezond. Het is een teken van stress en dit doet wel degelijk wat met een paarden lichaam. Net zoals stress ook voor mensen niet gezond is.


Er zijn zoveel paarden die als ze eenmaal beginnen met luchtzuigen, niet meer stoppen. Stress of geen stress. Dan kan je hoog of laag springen of op de kop gaan staan dubbeltjes poepen, als ze iets vast kunnen pakken, pakken ze iets vast. Niet allemaal, maar voor veel word het een gewoonte die er moeilijk uitgaat.

TS: Is het luchtzuigen echt de enige reden dat je haar weg wilt doen? Ik snap dat je aan de gezondheid van je paard wil denken, maar ik zou het een zonde reden vinden om je paard weg te doen als je er verder heel gek mee bent.

Mocht je echt willen verkopen: Zet te koop, en vraag eens 6000/7000. De markt zit te springen om brave paarden, het is maar net wat de gek er voor geeft. Mensen zijn niet bang veel minder te bieden dan je vraagprijs, maar als je het er wel voor krijgt is dat natuurlijk leuk.

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:25

Precies..als ze eenmaal verslaafd zijn krijg je het er vaak niet meer uit. En ik ken ze ook die het zijn gaan doen door verveling na pensioen.

Ex werkgever van me kocht altijd paarden met een gebrek voor zijn dochter, juist luchtzuigers en wevers omdat dit volgens hem de meest intelligente paarden waren. Het is dus maar net hoe je er naar kijkt. ;-)

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:12

Dat het paard op alles zuigt waar het maar kan en zelfs met stroom van het hek gehouden moet worden zegt al genoeg. Dit paard is inmiddels verslaafd aan het zuigen. (Bij het zuigen komen endorfinen en dopamine vrij in de hersenen, neurotransmitters waar paarden aan verslaafd raken). Die gaat er dus nooit meer afraken.
De frequentie en de kracht waarmee een paard zuigt geeft niet alleen slijtage aan de tanden, maar ook aan het kaakgewricht, atlas etc. Een verhoogd risico op maagzweren en koliek.
Heeft je paard maagzweren dan heeft dat ook weer zn risico's. Langere tijd onbehandelde maagzweren kunnen weer maagbloedingen veroorzaken etc. Je moet bij een zuiger dus altijd bedacht zijn voor maagzweren, juist omdat de symptomen niet meer zo duidelijk zijn. Dus regelmatig een scopie maken.
De ene luchtzuiger is de andere niet. Maar bij extreem zuigen is er gewoon een gezondheidsrisico.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:04

Babootje schreef:
Dat het paard op alles zuigt waar het maar kan en zelfs met stroom van het hek gehouden moet worden zegt al genoeg. Dit paard is inmiddels verslaafd aan het zuigen. (Bij het zuigen komen endorfinen en dopamine vrij in de hersenen, neurotransmitters waar paarden aan verslaafd raken). Die gaat er dus nooit meer afraken.
De frequentie en de kracht waarmee een paard zuigt geeft niet alleen slijtage aan de tanden, maar ook aan het kaakgewricht, atlas etc. Een verhoogd risico op maagzweren en koliek.
Heeft je paard maagzweren dan heeft dat ook weer zn risico's. Langere tijd onbehandelde maagzweren kunnen weer maagbloedingen veroorzaken etc. Je moet bij een zuiger dus altijd bedacht zijn voor maagzweren, juist omdat de symptomen niet meer zo duidelijk zijn. Dus regelmatig een scopie maken.
De ene luchtzuiger is de andere niet. Maar bij extreem zuigen is er gewoon een gezondheidsrisico.


Dan moet je dat bij elk paard gaan doen en zo vriendelijk vind ik scopie niet. Maag moet leeg zijn. Ook veel niet luchtzuigende paarden zullen ook gewoon maagzweren hebben. Ik heb het bij die van mij nooit gedaan in ieder geval. Da vond het ook niet nodig.

Ik hoop dat ts een mooie plek kan vinden voor haar paard, bij wie dat dan ook moge wezen en bij verkoop dat ze gewoon een mooie prijs krijgt.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:56

Ik heb inmiddels de 4e luchtzuiger op stal staan en heb er nog nooit 1 met koliek of problemen gehad. Ik ben ook van mening dat dit de slimmere paarden zijn en als ik daardoor een fijn paard voor minder geld kan kopen doe ik dat graag.

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:48

Ja ik ken ook meerdere paarden met maagzweren die niet allemaal luchtzuigen, dat het niet bevordelijk is klopt. Mijn eigen luchtzuiger had wel regelmatig last van zijn buik en was zeer gevoelig op de spijsvertering, of dat een oorzaak of gevolg was van het luchtzuigen daar ben ik nooit achter gekomen. Hij deed het ook uit stress, bijv. met oud en nieuw extreem. Hij had trouwens alleen slijtage aan de voortanden voor de rest niet.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:54

Babootje schreef:
Dat het paard op alles zuigt waar het maar kan en zelfs met stroom van het hek gehouden moet worden zegt al genoeg. Dit paard is inmiddels verslaafd aan het zuigen. (Bij het zuigen komen endorfinen en dopamine vrij in de hersenen, neurotransmitters waar paarden aan verslaafd raken). Die gaat er dus nooit meer afraken.
De frequentie en de kracht waarmee een paard zuigt geeft niet alleen slijtage aan de tanden, maar ook aan het kaakgewricht, atlas etc. Een verhoogd risico op maagzweren en koliek.
Heeft je paard maagzweren dan heeft dat ook weer zn risico's. Langere tijd onbehandelde maagzweren kunnen weer maagbloedingen veroorzaken etc. Je moet bij een zuiger dus altijd bedacht zijn voor maagzweren, juist omdat de symptomen niet meer zo duidelijk zijn. Dus regelmatig een scopie maken.
De ene luchtzuiger is de andere niet. Maar bij extreem zuigen is er gewoon een gezondheidsrisico.



Helemaal mee eens. Behalve wat betreft de hogere kans op koliek. er is geen causaal verband tussen luchtzuigen en koliek. Er is een correlatie maar dit kan een andere reden hebben.

Hier staat veel info, TS

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Het kan een verslaving worden. Mijn vorige paard heeft dit een keer gedaan door maagzweren. Heb er keihard aan gewerkt en ze is gestopt uiteindelijk hiermee. Er zijn verhalen dat het kan, maar hoe langer ze het doen, des te kleiner die kans wordt. Daarom heel belangrijker om het vanaf de eerste keer direct uiterst serieus te nemen.

Vind het wel echt een verborgen gebrek overigens en dit kan de verkoop nietig maken. Ik zou een serieus onderzoek doen of dit paard een historie heeft met koliek en of maagzweren. Vraag desnoods een dossier op bij de oude veearts. Als ze het al tien jaar doet zonder echte problemen en jij bent echt helemaal weg van het beestje, dan zie ik al meer kansen dan enkel linea recta terugbrengen. Maar echt na een gedegen onderzoek naar dit dier. Zowel het lichaam als de historie. Er zijn paarden die goed oud worden hiermee. Maar ook paarden die wel degelijk problemen ondervinden hiervan. Het is niet te zeggen.
Je kunt wellicht ook het nog ondersteuning bieden om het minimaliseren, maar dat gaat veel vergen.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:07

littleroosie schreef:
Ik heb inmiddels de 4e luchtzuiger op stal staan en heb er nog nooit 1 met koliek of problemen gehad. Ik ben ook van mening dat dit de slimmere paarden zijn en als ik daardoor een fijn paard voor minder geld kan kopen doe ik dat graag.


Ik zou niet weten waarom het slimmere paarden zouden zijn. :D
Maar de ene luchtzuiger is de andere niet. Dat hier mensen zitten met een luchtzuiger die geen koliek of maagzweer heeft kan goed zijn maar verhoudingsgewijs komen deze gebreken zo vaak voor bij luchtzuigers dat de verzekering dit soort gebreken uitsluit van de verzekering (als je een luchtzuiger wil verzekeren voor ziektekosten).
Verder kun je je misschien ook voorstellen dat bij het continu luchtzuigen het kaakgewricht en atlas door steeds dezelfde beweging worden overbelast. Als je een fijn dressuurpaard zoekt, moet juist daar geen problemen hebben. Ik zou dus om die reden al geen luchtzuiger kopen.

simongek

Berichten: 5341
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:26

Babootje schreef:
littleroosie schreef:
Ik heb inmiddels de 4e luchtzuiger op stal staan en heb er nog nooit 1 met koliek of problemen gehad. Ik ben ook van mening dat dit de slimmere paarden zijn en als ik daardoor een fijn paard voor minder geld kan kopen doe ik dat graag.


Ik zou niet weten waarom het slimmere paarden zouden zijn. :D
Maar de ene luchtzuiger is de andere niet. Dat hier mensen zitten met een luchtzuiger die geen koliek of maagzweer heeft kan goed zijn maar verhoudingsgewijs komen deze gebreken zo vaak voor bij luchtzuigers dat de verzekering dit soort gebreken uitsluit van de verzekering (als je een luchtzuiger wil verzekeren voor ziektekosten).
Verder kun je je misschien ook voorstellen dat bij het continu luchtzuigen het kaakgewricht en atlas door steeds dezelfde beweging worden overbelast. Als je een fijn dressuurpaard zoekt, moet juist daar geen problemen hebben. Ik zou dus om die reden al geen luchtzuiger kopen.



Hier idem. Paarden en ponies gezien hiermee en vele kregen problemen. maagzweren etc

Ik zou er zelf nooit aan beginnen en niet alleen ivm medische problemen / kosten.
Ik vind het persoonlijk ook vervelend om te zien.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:36

Ik heb 100x liever een paard die braaf is en luchtzuigt dan 1 die dat niet doet en een kreng is. Mij zou het dus ook niks uitmaken. Mensen worden afgeschrikt omdat ze uitgaan van wat andere zeggen. Mijn merrie heeft bijna haar hele leven licht gezogen ik weet bijna zeker dat dit gekomen is door stress. Toen ik haar kreeg op 9 jarige leeftijd deed ze het heftig maar pakte nooot iets vast. Namate haar leven verbeterde deed ze het minder maar het is ook een gewoonte geworden een copings mechanisme het hoorde nu eenmaal bij haar. Nooit een dag last gehad ervan. 6 veulens gehad en eentje die het gaan doen is na een trap van een ander paard en als jonkie veel binnen heeft moeten staan en veel stress heeft gehad. De andere veulens tot de dag van vandaag niks gaan doen. Paard van een vriendin heeft er bijna 10 jaar lang dag en nacht bij gestaan ook veulens gehad en is het ook niet gaan doen. Aangezien sommige zelfs verkondigen dat andere het kunnen kopiƫren. Het medische aspect is gewoon gissen. Dierenartsen kunnen niet met volle overtuiging zeggen wat de oorzaak is van luchtzuigen dus wordt er gesproken over eventuele verschijnselen. Maar een paard wat niet luchtzuigt heeft even veel kans op koliek als een die het wel doet. Maar hetzelfde geld voor een paard met ocd de ene loopt wel kreupel erdoor en de ander niet.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:42

Ik vind een paard die ook in de wei/paddock luchtzuig wel een grote uitzondering.
De meeste doen dat alleen op stal (en dan bv alleen na het brok eten) of als ze lang op stal staan.
Maar als ze ook hekken/palen op gaan zoeken terwijl ze in de kudde in het gras staan.. dat is wel een heel verslaafd paard.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:45

candalisa schreef:
Ik heb 100x liever een paard die braaf is en luchtzuigt dan 1 die dat niet doet en een kreng is. Mij zou het dus ook niks uitmaken. Mensen worden afgeschrikt omdat ze uitgaan van wat andere zeggen. Mijn merrie heeft bijna haar hele leven licht gezogen ik weet bijna zeker dat dit gekomen is door stress. Toen ik haar kreeg op 9 jarige leeftijd deed ze het heftig maar pakte nooot iets vast. Namate haar leven verbeterde deed ze het minder maar het is ook een gewoonte geworden een copings mechanisme het hoorde nu eenmaal bij haar. Nooit een dag last gehad ervan. 6 veulens gehad en eentje die het gaan doen is na een trap van een ander paard en als jonkie veel binnen heeft moeten staan en veel stress heeft gehad. De andere veulens tot de dag van vandaag niks gaan doen. Paard van een vriendin heeft er bijna 10 jaar lang dag en nacht bij gestaan ook veulens gehad en is het ook niet gaan doen. Aangezien sommige zelfs verkondigen dat andere het kunnen kopiƫren. Het medische aspect is gewoon gissen. Dierenartsen kunnen niet met volle overtuiging zeggen wat de oorzaak is van luchtzuigen dus wordt er gesproken over eventuele verschijnselen. Maar een paard wat niet luchtzuigt heeft even veel kans op koliek als een die het wel doet. Maar hetzelfde geld voor een paard met ocd de ene loopt wel kreupel erdoor en de ander niet.


Dat is gewoon echt niet waar. Er is zeker een correlatie tussen luchtzuigen en koliek, maar niet ieder paard met koliek is een luchtzuiger. O.b.v. de data hiervan sluit de verzekering luchtzuigers uit van de verzekering op koliek. Echt niet met de "natte" vinger in de lucht. En de laatste zin is ook onzin. Met OCD kun je prima zien welke voor problemen gaat zorgen en welke (hoogstwaarschijnlijk) niet.

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:54

Babootje schreef:
littleroosie schreef:
Ik heb inmiddels de 4e luchtzuiger op stal staan en heb er nog nooit 1 met koliek of problemen gehad. Ik ben ook van mening dat dit de slimmere paarden zijn en als ik daardoor een fijn paard voor minder geld kan kopen doe ik dat graag.


Ik zou niet weten waarom het slimmere paarden zouden zijn. :D
Maar de ene luchtzuiger is de andere niet. Dat hier mensen zitten met een luchtzuiger die geen koliek of maagzweer heeft kan goed zijn maar verhoudingsgewijs komen deze gebreken zo vaak voor bij luchtzuigers dat de verzekering dit soort gebreken uitsluit van de verzekering (als je een luchtzuiger wil verzekeren voor ziektekosten).
Verder kun je je misschien ook voorstellen dat bij het continu luchtzuigen het kaakgewricht en atlas door steeds dezelfde beweging worden overbelast. Als je een fijn dressuurpaard zoekt, moet juist daar geen problemen hebben. Ik zou dus om die reden al geen luchtzuiger kopen.



Haha nou geloof me, geen enkel probleem daar met luchtzuigers en dressuur hoor..en de meeste waar ik het over heb waren allemaal hoger dan het Z opgeleid.

Het is gewoon een risico dat het meer gevoeligheid kan geven op koliek, maar kan..hoeft niet. Ligt geheel aan het paard zelf en wellicht als je ermee werkt merk je dat ze bepaalde prettige eigenschappen hebben die ze intelligenter maakt. Ik laat er echt geen paard om staan. Waar ik veel kritischer ben op: ongelijke voeten, weven etc.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paard dat luchtzuigt verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:14

Correlatie is geen causatie!
Lees link die ik eerder plaatste, pagina 12