Ander paard na verhuizing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Ander paard na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 17:38

Hoi!

Ik heb een beetje een dilemma. Afgelopen zaterdag heb ik mijn paard verhuisd naar een stal dichterbij. Op mijn oude stal waren we altijd alleen waardoor ik mijn motivatie verloor. Hierdoor hebben we ervoor gekozen om hem naar een stal dichterbij te verhuizen bij mijn instructrice. Hier komen meer mensen en heeft hij meer contact met andere paarden. Toen ik hem vorig jaar kocht en naar mij verhuisde was hij echt super lief en heeft hij geen stap verkeerd gezet. Ik had dus ook voor deze verhuizing geen gek gedrag verwacht. Echter, sinds we zijn verhuisd heeft hij 3 dagen vrij gehad om even tot rust te komen en heb ik hem alleen gepoetst. Sinds anderhalve week mogen we weer opbouwen na zijn operatie dus het is ergens wel “belangrijk” dat hij een beetje blijft bewegen. Het probleem is alleen dat hij niet de poetsplek op gaat, tenzij er iemand achter hem aanloopt. Eenmaal op de poetsplek is hij wel heel alert, maar wel heel braaf. Gisteren heb ik hem gelongeerd en daarna 5 minuten gereden in de binnenbak. Hij was hier super fel en had heel veel energie, maar hij was wel braaf. Toen ik hem vandaag in de buitenbak kort wilde longeren begin hij weer echt vervelend te doen. Hij ging met geen enkele mogelijkheid de buitenbak in… uiteindelijk raakte ik zelf gefrustreerd en boos omdat ik hem zo echt niet ken en toen ben ik maar gestopt met proberen.

Op zijn vorige stal stond hij de hele dag op de wei, nu staat ie op de paddock en in de stapmolen. Ook krijgt hij natuurlijk ander voer, maar omdat hij bij de vorige verhuizing super braaf was en nu echt een ander paard is begin ik te twijfelen of ik wel “ervaren” geboeg ben…

Ik wilde eerst zaterdag naar de nieuwe vereniging omdat we daar maandag les hebben, maar ik denk dat ik dat maar moet uitstellen.

Nu vroeg ik me af of dit aan mij ligt? Vraag ik teveel van hem? Of is dit gewoon normaal aangezien hij bij vorige verhuzingen super lief was? En hoelang duurt het voordat een paard gewend is en hoelang moet ik dus rustig aandoen?

Ik vind het heel vervelend dat ik er zelf zo gefrustreerd van raak dat hij zo anders is. Hopelijk wordt hij binnenkort weer de oude

Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:41

ik denk dat het te maken heeft met dat die minder buiten komt, zeker asl die dat voorheen niet gewend was :)

mijn pony had het maar dan omgekeerd, ze stond op een manege waar ze veel meer andere pony's zag, ze stond de hele ochtend (en nacht in de zomer) buiten en ze was megadruk en ook vervelend, nu ze naar mijn huis is verhuisd en alleen maar buiten staat is ze veel rustiger...

als dat het inderdaad is, dan is de enige oplossing meer (vrije) beweging... misschien kan je instructrice je een keer helpen? weet je hoe die gehouden werd voor hij naar zijn vorige plekje kwam?

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:47

Hij is pas een paar dagen op zijn nieuwe plek en pas geopereerd? Geen wonder dat hij zichzelf niet is, hij moet wennen en vind zijn nieuwe omgeving nog spannend...geef het tijd!

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 17:49

Zonnebloem92 schreef:
Hij is pas een paar dagen op zijn nieuwe plek en pas geopereerd? Geen wonder dat hij zichzelf niet is, hij moet wennen en vind zijn nieuwe omgeving nog spannend...geef het tijd!
De operatie is geslaagd inmiddels als dik 2 maanden geleden :). We waren al weer op de goede weg met opbouwen en hij was helemaal de oude tot de verhuizing. Maar hem dus weer een paar weken weinig laten doen zie ik niet zo zitten omdat we dan weeer vanaf 0 moeten beginnen

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:49

Paarden hebben echt een hele tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek. Andere routine, andere paarden, andere mensen, andere plek.

Hij is nerveus, voelt zich nog niet veilig. Geef hem gewoon tijd, minimaal een maand. Is de stapmolen onderdeel van de dagelijkse routine? Doe dat dan, is ook beweging.

Dat jij het niet ziet zitten om langer niks te doen, is even rot voor je, maar je paard te snel aan het werk zetten, en geen tijd geven om alles te verwerken, gaat problemen opleveren. Moet je niet willen.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 17:52

Febeeeee schreef:
ik denk dat het te maken heeft met dat die minder buiten komt, zeker asl die dat voorheen niet gewend was :)

mijn pony had het maar dan omgekeerd, ze stond op een manege waar ze veel meer andere pony's zag, ze stond de hele ochtend (en nacht in de zomer) buiten en ze was megadruk en ook vervelend, nu ze naar mijn huis is verhuisd en alleen maar buiten staat is ze veel rustiger...

als dat het inderdaad is, dan is de enige oplossing meer (vrije) beweging... misschien kan je instructrice je een keer helpen? weet je hoe die gehouden werd voor hij naar zijn vorige plekje kwam?
Bij de vorige eigenaar stond hij volgensmij overdag ook alleen op de paddock. Hier was hij inderdaad ook wat feller dan op de vorige stal dus dat had ik nu ook weer verwacht. Ik had alleen niet verwacht dat hij echt vervelend zou doen zoals de poetsplek niet op willen en de bak niet ingaan. Hierdoor kan ik hem ook niet echt zijn beweging geven zodat hij zn ei kwijt kan…

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:17

enderdoggy schreef:
Febeeeee schreef:
ik denk dat het te maken heeft met dat die minder buiten komt, zeker asl die dat voorheen niet gewend was :)

mijn pony had het maar dan omgekeerd, ze stond op een manege waar ze veel meer andere pony's zag, ze stond de hele ochtend (en nacht in de zomer) buiten en ze was megadruk en ook vervelend, nu ze naar mijn huis is verhuisd en alleen maar buiten staat is ze veel rustiger...

als dat het inderdaad is, dan is de enige oplossing meer (vrije) beweging... misschien kan je instructrice je een keer helpen? weet je hoe die gehouden werd voor hij naar zijn vorige plekje kwam?
Bij de vorige eigenaar stond hij volgensmij overdag ook alleen op de paddock. Hier was hij inderdaad ook wat feller dan op de vorige stal dus dat had ik nu ook weer verwacht. Ik had alleen niet verwacht dat hij echt vervelend zou doen zoals de poetsplek niet op willen en de bak niet ingaan. Hierdoor kan ik hem ook niet echt zijn beweging geven zodat hij zn ei kwijt kan…



Het is niet de bedoeling dat het nodig is een paard zijn ei kwijt laten raken. Hoeveel komt hij nu in de paddock buiten? En hoeveel ruwvoer?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ander paard na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:20

Zijn energie kwijt kunnen daar is een wei of paddock voor. Niet het longeren of rijden.
Geen idee hoe lang hij nu buiten staat en hoe groot die plek is en of hij daar andere paarden heeft om zijn energie mee kwijt te kunnen.
Daar zou ik als eerste naar gaan kijken of daar het probleem zit.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:25

DuoPenotti schreef:
Zijn energie kwijt kunnen daar is een wei of paddock voor. Niet het longeren of rijden.
Geen idee hoe lang hij nu buiten staat en hoe groot die plek is en of hij daar andere paarden heeft om zijn energie mee kwijt te kunnen.
Daar zou ik als eerste naar gaan kijken of daar het probleem zit.
Door de vele regenval zijn de paddocks flink nat wat nou ook niet echt mee helpt. Verder staat hij als het goed is de hele dag buiten

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ander paard na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:27

Mooi :D dat is een goede zaak :j
Kalmpjes buiten laten staan, kan hij fijn wennen aan de routine van stal en de andere paarden, en je zal zien dat als hij gewend is, hij zomaar terug braaf is :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:27

Je paard doet dit niet omdat hij vervelend wil doen. Ik lees 3 dingen. Ander management, als in: minder vrije beweging. Opbouwen na een operatie. En een nieuwe plek met allemaal spannende nieuwe dingen. Wij zijn toevallig ook net verhuisd. Met 2 paarden, die steun hebben aan elkaar. Vandaag voor het eerst afzonderlijk van elkaar beweging gegeven. In het begin heel veel spanning, hinniken naar de andere paarden. Dat is geen vervelend gedrag, maar heel logisch voor een paard. Ik heb hem eerst aan de hand gestapt. En toen daarin wat ontspande ben ik er op gegaan. Geen moeilijke dingen gevraagd met rijden. Maar wel lekker voorwaarts.

Wbt de dingen die je aangeeft, volgende keer als hij de longeerton niet in wil, niet opgeven. Zelf rustig blijven en blijf er desnoods voor staan en laat hem kijken. Probeer steeds een stapje dichterbij te komen en beloon hem dan uitvoerig.

En kijk idd of hij buiten wel lekker paard kan zijn, en zijn ei kwijt kan. Wbt het longeren, ik ben wel voorstander van longeren voor het rijden bij frisse paarden. Wat ze er dan uitgooien hoef je met rijden niet te fiksen en dan kun je meteen lekker aan de slag.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:31

Avalanche schreef:
Mooi :D dat is een goede zaak :j
Kalmpjes buiten laten staan, kan hij fijn wennen aan de routine van stal en de andere paarden, en je zal zien dat als hij gewend is, hij zomaar terug braaf is :)

Ik hoop het! Ik twijfel dus alleen of ik wel of niet moet rijden of longeren, hij is enorm werkwillig en ik doe altijd rustig aan maar ben bang dat t dan wellicht tveeel wordt

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 18:35

SusanH schreef:
Je paard doet dit niet omdat hij vervelend wil doen. Ik lees 3 dingen. Ander management, als in: minder vrije beweging. Opbouwen na een operatie. En een nieuwe plek met allemaal spannende nieuwe dingen. Wij zijn toevallig ook net verhuisd. Met 2 paarden, die steun hebben aan elkaar. Vandaag voor het eerst afzonderlijk van elkaar beweging gegeven. In het begin heel veel spanning, hinniken naar de andere paarden. Dat is geen vervelend gedrag, maar heel logisch voor een paard. Ik heb hem eerst aan de hand gestapt. En toen daarin wat ontspande ben ik er op gegaan. Geen moeilijke dingen gevraagd met rijden. Maar wel lekker voorwaarts.

Wbt de dingen die je aangeeft, volgende keer als hij de longeerton niet in wil, niet opgeven. Zelf rustig blijven en blijf er desnoods voor staan en laat hem kijken. Probeer steeds een stapje dichterbij te komen en beloon hem dan uitvoerig.

En kijk idd of hij buiten wel lekker paard kan zijn, en zijn ei kwijt kan. Wbt het longeren, ik ben wel voorstander van longeren voor het rijden bij frisse paarden. Wat ze er dan uitgooien hoef je met rijden niet te fiksen en dan kun je meteen lekker aan de slag.
ooh fijn om te horen dat het dus “normaal” is! Ik moet inderdaad zelf ook rustig blijven dus dat is een puntje van aandacht. Momenteel is de paddock door de vele regen blubber dus dat is minder, maar normaal gezien zou hij gewoon lekker kunnen bewegen, rollen, spelen met anderen dus hopelijk is de blubber snel weg :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:36

Dat beestje is 5 dagen geleden verhuisd naar een compleet nieuwe situatie, nieuwe routine en nieuwe paarden... kom op zeg, gun hem de tijd! Sommige paarden hebben maandenlang de tijd nodig om te wennen. In 5 dagen kun je niet verwachten dat ie braaf met alles meedoet. Het is dan ook geen vervelend gedrag, maar heel normaal. Wat al eerder gezegd is, controleer of je paard gewoon fijn paard kan zijn (voor sommigen is overdag in een paddock en in de stapmolen niet goed genoeg, ik zou het zelfs niet eens willen voor mijn dieren) en heb geduld. Indien nodig, heel veel geduld. Boos worden op je dier heeft geen zin en werkt alleen maar averechts.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:38

Ik zou hem gewoon even tijd geven.

SusanH schreef:
Wbt de dingen die je aangeeft, volgende keer als hij de longeerton niet in wil, niet opgeven. Zelf rustig blijven en blijf er desnoods voor staan en laat hem kijken. Probeer steeds een stapje dichterbij te komen en beloon hem dan uitvoerig.


Dit kan je wel doen he, is leuk ook, ook goed voor de band tussen jullie. Gewoon naar de bak/longeerton/poetsplaats lopen, laten kijken, snoepje erin en weer terug. Dat is zeker in het begin, best heel wat voor hem, en zal hij heel spannend vinden. Je gaat gewoon kijken, beloont hem, en dat is het dan.

Voordeel is als je gaat werken, dat hij alles al samen met jou bekeken heeft en het een stuk minder spannend is, en hij vindt het wss heel leuk om die dingen samen te doen.

Ik doe nu samen met die van mij gewoon naar auto's kijken. We gaan er niet heen (niet verkeersmak) maar kijken samen vindt ze heel gezellig en fijn.

Meis, je pakt dit super op, en je geeft duidelijk onwijs veel om je paard. Komt goed dit :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:40

Idd maak het gezellig en leuk :j

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ander paard na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:54

je zegt dat hij ander voer krijgt. Is dat misschien (veel) hoger in de energie dan dat hij gewend was?

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 23:36

juval schreef:
je zegt dat hij ander voer krijgt. Is dat misschien (veel) hoger in de energie dan dat hij gewend was?

Dat zou inderdaad kunnen, maar hij krijgt qua energie als het goed is het zelfde. Wat ik denk dat het misschien is is dat hij bij zijn vorige eigenaar op een kleinschalige pensioenstal stond en bij mijn vorige stal op een privestal. Nu staat hij op een kleinschalige pension/trainingsstal, maar wel met een soort manege deel met kleine kinderen. Wellicht dat dit meer prikkels zijn dan dat hij gewend is en dat hij hier op reageert? Ik weet niet of dit het zou kunnen zijn?

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:46

Sowieso goed dat je je erin verdiept waar het aan kan liggen! Verhuizen heeft veel impact op een paard en dat kan een poosje duren voor hij gewend is.
Je schrijft:
enderdoggy schreef:
Verder staat hij als het goed is de hele dag buiten

enderdoggy schreef:
hij krijgt qua energie als het goed is het zelfde.

Weet niet of je echt bedoelt dat je dit niet zeker weet (omdat je schrijft “als het goed is”) ; beide factoren kunnen een grote rol spelen. Probeer erachter te komen of hij idd voldoende lang buiten staat en wat hij precies eet?

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:07

Mijn paard is 6 maanden geleden verhuisd en ik zei vandaag voor het eerst tegen mijn stalgenootje: 'Hij is nu weer helemaal zichzelf..'
Dat heeft echt tijd gekost, terwijl hij bij een eerdere verhuizing veel minder tijd nodig had. En hij is nu helemaal op zijn plek en happy.
Geef hem tijd, komt vast goed.
Dat hij nu meer 'fel' is, is niet zo gek. Hij is even niet zichzelf, dat kost veel energie (hij zal nu ook even minder rusten/slapen) en daardoor zal hij wat sneller overprikkeld zijn.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 01:23

enderdoggy schreef:
juval schreef:
je zegt dat hij ander voer krijgt. Is dat misschien (veel) hoger in de energie dan dat hij gewend was?

Dat zou inderdaad kunnen, maar hij krijgt qua energie als het goed is het zelfde. Wat ik denk dat het misschien is is dat hij bij zijn vorige eigenaar op een kleinschalige pensioenstal stond en bij mijn vorige stal op een privestal. Nu staat hij op een kleinschalige pension/trainingsstal, maar wel met een soort manege deel met kleine kinderen. Wellicht dat dit meer prikkels zijn dan dat hij gewend is en dat hij hier op reageert? Ik weet niet of dit het zou kunnen zijn?


Het verbaast me dat je dat niet zeker weet. De basis van je paard kennen is minstens het voerbeleid. Daarnaast is het inderdaad erg belangrijk dat je er bent voor je paard als hij uit zijn vertrouwde omgeving is gehaald.

Citaat:
Op zijn vorige stal stond hij de hele dag op de wei, nu staat ie op de paddock en in de stapmolen. Ook krijgt hij natuurlijk ander voer, maar omdat hij bij de vorige verhuizing super braaf was en nu echt een ander paard is begin ik te twijfelen of ik wel “ervaren” geboeg ben…


Van de wei naar een paddock en een stapmolen is een stap terug in het natuurlijk gedrag van een paard. Van rondscharrelen op de wei naar => ? wat doet een paard eigenlijk op een (modderige) paddock? Kan hij daar rollen, spelen, hoe groot is de paddock in vergelijking met de wei?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 01:47

GraceZarif schreef:
Het verbaast me dat je dat niet zeker weet. De basis van je paard kennen is minstens het voerbeleid.

Het zal je verbazen hoeveel mensen dat niet weten. 90% van de paardeneigenaren heeft geen idee hoeveel energie er in het voer van hun paard zit.


GraceZarif schreef:
Van de wei naar een paddock en een stapmolen is een stap terug in het natuurlijk gedrag van een paard.

Klopt niet helemaal. Paarden zijn toendra en woestijndieren. Een volle wei is helemaal niet heel natuurlijk voor een paard. Daarom raken er ook paarden hoefbevangen van een volle wei, zeker in het begin van het voorjaar.
Ik weet overigens niet of je naar de datum gekeken hebt, maar begin februari staan er heel weinig paarden op de wei.

Overigens is het niet echt mogelijk in Nederland om paarden echt op een natuurlijke manier te houden.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 01:50

Hoe lang geleden was de vorige verhuizing?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:56

Stal met meer prikkels kan zeker zorgen voor meer spanning bij je paard. Die van ons doet het daar ook niet goed op.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 09:33

Avalanche schreef:
Ik zou hem gewoon even tijd geven.

SusanH schreef:
Wbt de dingen die je aangeeft, volgende keer als hij de longeerton niet in wil, niet opgeven. Zelf rustig blijven en blijf er desnoods voor staan en laat hem kijken. Probeer steeds een stapje dichterbij te komen en beloon hem dan uitvoerig.


Dit kan je wel doen he, is leuk ook, ook goed voor de band tussen jullie. Gewoon naar de bak/longeerton/poetsplaats lopen, laten kijken, snoepje erin en weer terug. Dat is zeker in het begin, best heel wat voor hem, en zal hij heel spannend vinden. Je gaat gewoon kijken, beloont hem, en dat is het dan.

Voordeel is als je gaat werken, dat hij alles al samen met jou bekeken heeft en het een stuk minder spannend is, en hij vindt het wss heel leuk om die dingen samen te doen.

Ik doe nu samen met die van mij gewoon naar auto's kijken. We gaan er niet heen (niet verkeersmak) maar kijken samen vindt ze heel gezellig en fijn.

Meis, je pakt dit super op, en je geeft duidelijk onwijs veel om je paard. Komt goed dit :j

Dat is een goede! Ga ik proberen! Dankjewel voor je compliment :)