Paard buiten weggerend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 22:11

Hoi allemaal, ik heb sinds een tijd een lease paard waar ik 2x per week buiten mee rij. Hij staat 24/7 buiten in een gemengde kudde en als we buiten lopen is t vaak voor een paar uur. Het is een 15-jarige ruin.
Ik ga nu ook met hem wandelen en dan lekker naar het strand. Hij loopt dat eigenlijk super mee, alleen na het strand is hij wat hyper en overenthousiast.
Het is een paard dat niet snel onder de indruk is en buiten super leuk vind, graag op avontuur gaat als je hem de kans geeft.
Nu was ik afgelopen weekend weer met hem wandelen, en verloor door ongelukkige samenloop van omstandigheden mijn grip op het halstertouw terwijl we in zwaarder zand liepen (en ik dus ook niet makkelijk weer bij hem kwam). Het was niet alsof hij echt uit mijn grip trok maar ik had hem niet stevig genoeg vast voor het kleine rukje dat hij gaf
Meneer draaide om… en ging er in volle galop vandoor terug naar huis. Zonder twijfel, gewoon *boom* weg. Het was ook geen schrik, ik weet niet wat wel.
Ik schrok me natuurlijk verrot, godzijdank hebben 2 meiden hem een stuk verderop kunnen pakken voor er ongelukken gebeurden.
Ik natuurlijk in een bloedgang er achteraan en achteraf echt wel even moeten ontladen van de spanning.

Nou is mijn vraag: is er iets wat ik kan doen om hem enigzins bij me te leren blijven? Ik snap dat ik geen wonderen kan verwachten maar is er een soort training die ik kan doen met hem om dit een volgende keer te voorkomen? (Of stel dat ik er een keer afval)

Ik hoor graag jullie ideeën.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:53

Grondwerk lessen nemen. Hij moet het leuk vinden om met jou te werken en daarom bij je willen blijven.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:55

Ik zou wat oefenen met grondwerk. Bijvoorbeeld wat oefeningen van Parelli. Gewoon leren om op jou te focussen. En gebruik daar voor een leadrope en touwhalster, dan heb je net wat meer te vertellen dan met een gewoon halster, en een wat betere grip en wat meer 'reserve' lijn als het touw eens uit je handen glipt.

Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 23:01

xSCWx schreef:
Grondwerk lessen nemen. Hij moet het leuk vinden om met jou te werken en daarom bij je willen blijven.



Ik ben nog niet heel lang met hem bezig en heb wel vaak het gevoel dat hij veel op me let en graag met me is. We rijden bitloos en over het algemeen reageert hij heel goed op kleine signalen. Ik ga er eens naar kijken, dankje

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:05

Sowieso met wandelen geen halstertouw gebruiken, maar een leadrope of een stevig bevestigde longeerlijn. Dan heb je wat reserve.

Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 23:06

8nnemiek schreef:
Ik zou wat oefenen met grondwerk. Bijvoorbeeld wat oefeningen van Parelli. Gewoon leren om op jou te focussen. En gebruik daar voor een leadrope en touwhalster, dan heb je net wat meer te vertellen dan met een gewoon halster, en een wat betere grip en wat meer 'reserve' lijn als het touw eens uit je handen glipt.



Een touwhalster draagt hij inderdaad al en een leadrope kan ik wel lenen. Ik zit er echt op te wachten dat het weer wat beter weer is, dat maakt het wat fijner om in de buitenbak bezig te zijn zonder dat je het ijskoud krijgt. Ik ga eens naar Parelli kijken, volgens mij deed zn vorige eigenaar daar ook wat mee

Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 23:08

Utixo schreef:
Sowieso met wandelen geen halstertouw gebruiken, maar een leadrope of een stevig bevestigde longeerlijn. Dan heb je wat reserve.


Ja het stomme was dat hij het niet in de lengte uit m’n handen trok maar opzij. Dan maakt de lengte helaas geen klap uit. Maar dat weet ik nu dus ben ik er de volgende keer hopelijk beter bedacht op

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 23:10

Ruleyumi schreef:
Utixo schreef:
Sowieso met wandelen geen halstertouw gebruiken, maar een leadrope of een stevig bevestigde longeerlijn. Dan heb je wat reserve.


Ja het stomme was dat hij het niet in de lengte uit m’n handen trok maar opzij. Dan maakt de lengte helaas geen klap uit. Maar dat weet ik nu dus ben ik er de volgende keer hopelijk beter bedacht op

Dan maakt lengte wel uit aangezien je de lijn in twee handen kunt vasthouden, de ene hand is dan je reservehand.

Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 10:27

Ja dat is waar. Ik zat ook gewoon niet op te letten door dat zware zand, zo stom

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:34

Langere lijn inderdaad :-) Met een longeerlijn heb je toch iets meer mogelijkheid als hij per abuis weg springt :-)

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:30


Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:12

Ik wandel altijd met kaptoom en longeerlijn dan als hij er vandoor gaat ik altijd nog lijn over heb.
Ik vind een halster touw te kort.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:50

Enge is wel dat als een paard wegrent met een langere lijn ze makkelijk over de kop slaan wanneer ze op de lijn staan

Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 08:17

Het probleem is dat hij nog nooit ook maar een stap gezet heeft om ervan door te gaan als ik hem gewoon vast had. Heb zelfs een keer zn halstertouw even over zijn nek gelegd om mijn jas anders te doen. En hier was het echt dat hij pas ‘de intentie kreeg om te rennen’ zodra hij merkte dat hij los was. Dat was super duidelijk.

Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 08:18


Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:25

Ik denk dat dit soort situaties echt niet altijd te verhelpen zijn met grondwerk. Wellicht schrok hij ergens van, en was het een samenloop van omstandigheden. Het instinct zegt toch eerst te rennen en daarna pas na te denken.

De tip van de lange lijn vind ik ook discutabel, zeker met een touwhalster. Als het paard er dan op gaat staan heb je nog een blessure er bij ook.

Dit soort dingen gebeuren. :) Wees niet te streng voor jezelf.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:12

Captain schreef:
Ik denk dat dit soort situaties echt niet altijd te verhelpen zijn met grondwerk. Wellicht schrok hij ergens van, en was het een samenloop van omstandigheden. Het instinct zegt toch eerst te rennen en daarna pas na te denken.

De tip van de lange lijn vind ik ook discutabel, zeker met een touwhalster. Als het paard er dan op gaat staan heb je nog een blessure er bij ook.

Dit soort dingen gebeuren. :) Wees niet te streng voor jezelf.


Ja eens. Een paard is een paard en kan wegrennen. Helemaal op een strand als hij los raakt *\o/*
Investeren in grondwerk is altijd goed. De vraag is alleen of je er zo'n situatie mee vermijdt.
Als dit een structureel probleem wordt zou ik er wat mee doen, voor nu: het zij zo.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:33

Een langere lijn gebruiken en handschoenen dragen, de meeste lijnen zijn synthetisch en als zo'n lijn door je handen glijdt krijg je brandwonden.

Verder inderdaad grondwerk, maar ongelukjes kunnen altijd gebeuren. Zorg dat je je mobiel bij je hebt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:18

Heel eerlijk, mijn huidige merrie kende dit spel! Trek opzij weg en ik ben altijd vrij. Zij draaide haar schouder en hoofd van me af en weg was ze .
Er was indertijd geen vertrouwen tussen paard en mens .
Ik heb veel in vrijheid op de grond gewerkt in een grote afgesloten ruimte. En haar zo gaan leren dat het leuk is om samen te zijn .
Dat gaat nu 99% goed .
Toch doe ik als ik me langs wegen begeef aan de hand een halster aan met ketting .
Leuk ? Nee
Veilig ja
Ze weet dat ze anders in de ketting loopt en dat voelt niet zo gezellig aan haar hoofd .
Wel ketting onderlangs en zo dat ie niet kan stroppen dus in een V
Momenteel gaat het zo goed dat we met gewoon halster en touw lopen .
We hebben een 2e weiland waar we ze met nat weer heen brengen omdat de 1e plek erg nat en modderig wordt bij de schuilstal met veel regen. De 2e wei ligt op 250 meter langs de weg van de 1e wei

Wat ik hiermee wil zeggen veiligheid voor alles . Dus oefen eerst thuis veel met t paard en als je je op openbare grond moet begeven dan maar een extra safety dat je ze zeker niet verliest

Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 16:19

Captain schreef:
Ik denk dat dit soort situaties echt niet altijd te verhelpen zijn met grondwerk. Wellicht schrok hij ergens van, en was het een samenloop van omstandigheden. Het instinct zegt toch eerst te rennen en daarna pas na te denken.

De tip van de lange lijn vind ik ook discutabel, zeker met een touwhalster. Als het paard er dan op gaat staan heb je nog een blessure er bij ook.

Dit soort dingen gebeuren. :) Wees niet te streng voor jezelf.


Degene van wie het paard is had ik ook meteen gebeld en die stelde me idd ook gerust dat dit nou eenmaal kan voorkomen als je paarden hebt. Dat is ook zeker zo, maar de schrik zat er goed in bij me en als er wat is dat ik hieraan kan doen dan wil ik dat zeker proberen : ) dankjewel!

Ruleyumi
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 16:21

Zinzi_jewel schreef:
Heel eerlijk, mijn huidige merrie kende dit spel! Trek opzij weg en ik ben altijd vrij. Zij draaide haar schouder en hoofd van me af en weg was ze .
Er was indertijd geen vertrouwen tussen paard en mens .
Ik heb veel in vrijheid op de grond gewerkt in een grote afgesloten ruimte. En haar zo gaan leren dat het leuk is om samen te zijn .
Dat gaat nu 99% goed .
Toch doe ik als ik me langs wegen begeef aan de hand een halster aan met ketting .
Leuk ? Nee
Veilig ja
Ze weet dat ze anders in de ketting loopt en dat voelt niet zo gezellig aan haar hoofd .
Wel ketting onderlangs en zo dat ie niet kan stroppen dus in een V
Momenteel gaat het zo goed dat we met gewoon halster en touw lopen .
We hebben een 2e weiland waar we ze met nat weer heen brengen omdat de 1e plek erg nat en modderig wordt bij de schuilstal met veel regen. De 2e wei ligt op 250 meter langs de weg van de 1e wei

Wat ik hiermee wil zeggen veiligheid voor alles . Dus oefen eerst thuis veel met t paard en als je je op openbare grond moet begeven dan maar een extra safety dat je ze zeker niet verliest


Het was gelukkig dus niet zo dat hij zich echt lostrok, maar meer van ‘hey ze heeft me niet meer vast, doeiiii’
Maar ik moet daar dus idd wel bewuster van zijn

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:06

Niet met alleen een halster naar buiten gaan... hoofdstel om doen en vastklippen aan een longeertouw.. als hij wilt gaan renneb kun je hem op de volte trekken en daarna bij je pakken

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:03

noox schreef:
Enge is wel dat als een paard wegrent met een langere lijn ze makkelijk over de kop slaan wanneer ze op de lijn staan


Een wegrennend paard met lange lijn er nog aan is me tijdens grondwerk in de bak vaak zat overkomen. Nog nooit een paard in een koprol gehad, maar heel veel kapotte haken.

Touwhalster of leadrope zelf zijn niet kapot te krijgen, de haken daarentegen begeven het.
Tenzij je met een idioot zware haak werkt. Maar alle standaardhaken gaan bij zo'n kracht gewoon stuk.

In elk geval bij een flinke tinker. Bij een licht ponytje breken de haken misschien minder snel.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Paard buiten weggerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:40

Tja, zoals al gezegd, dit soort dingen gebeuren soms. Inderdaad lekker gaan grondwerken, neem de tijd om aan elkaar te wennen. Met een touwhalster en leadrope heb je iets meer speling als een deel van het touw je ontglipt, dat is al iets.
Als je uiteindelijk meer op elkaar ingespeeld raakt zal je hopelijk krijgen dat áls je paard wegspringt, hij even verderop op je gaat wachten.
Oja, en misschien overbodig, maar voor de zekerheid handschoentjes aan bij het wandelen. Van touwen (welk soort ook) kun je rare brandplekken krijgen!