Pony met trauma's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 12:03

Het verhaal dat volgt is een hele boterham :Y)

Gold zijn verhaal in het kort:

Gold is een New Forest pony van bijna 10 jaar. In 2019 hebben we hem gekocht, na 2x rijden, om te beleren voor de koets. Gold werd verkocht omdat hij niet wilde springen. Tijdens het uitproberen was hij een beetje schuw, maar niets om zorgen over te maken.
Eenmaal bij ons aangekomen was het een en al miserie. Hij was bang van balken, hindernissen, de ton in het midden van de piste, kegeltjes, donkere ruimtes, zijn stal, ... en de lijst gaat door.

We begonnen na een week met het wennen aan het harnas en na een maand aan de lange teugels, werd er een tractorband achter zijn kont gehangen in de piste. Dit verliep alles behalve goed. Hij was eerst heel flink, maar vanaf dat we hem vroegen voorwaarts te gaan ging hij ervandoor (later bleek dat hij bevroor van de stress en niets liet merken totdat zijn flight or fight aanging)

In de koets was het hetzelfde liedje, dus stopte mijn pa met proberen en wilde hem verkopen

Ik vond hem te lief om nu al op te geven en begon met dressuurtraining in 2020. In combinatie met school en nog een andere pony, was het niet haalbaar om elke dag met hem bezig te zijn, dit had hij wel nodig. Bij elke up gingen we een week later 2 stappen achteruit. Dit ging zovoort voor een halfjaar, waarna het voor mij gewoon even genoeg was. Na de zomer van 2021 zijn we weer volop begonnen, maar heb ik mij wel voorgenomen om niet meer te rijden tot de zomer van 2022. Enkel grondwerk en longeren.
Dit gaat niet slecht, maar hij is nog steeds heel erg bang. Hij durft al in de buurt komen van hindernissen, maar dat komt omdat hij de pistes gewoon wordt. Op een andere plaats is het weer helemaal zoals 3 jaar geleden.
Zelf was ik nogal naief de eerste 2 jaar, om te denken dat wat we deden, goed was voor Gold. Nu weet ik beter en weet ik ook dat alles heel traag zal moeten gaan voor hem. Fouten kunnen we niet goedmaken, we kunnen er wel uit leren.

Los van zijn gebreken zie ik een heel lieve en trouwe pony, die graag kusjes en knuffels krijgt bovenop urenlange borstelsessies. Hij is echt mijn maatje, het enige probleem is dat wij elkaar niet begrijpen

Ik ben opzoek naar iemand met ervaring, geduld en liefde, die mij kan helpen en begeleiden om Gold te verstaan en uiteindelijk zelfzekerheid/vertrouwen te geven
Het wordt een werk van lange adem, maar dat maakt voor mij niets uit.
Ik ben al lang opzoek, maar heb nog niemand gevonden die tot Lichtervelde kan komen

Hem op training zetten is geen optie, want mijn pa staat hier niet achter

Verder hoor ik ook graag jullie verhalen met jullie pony's/paarden.

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:33

Misschien kan je kijken naar connection training als je alleen maar grondwerk wilt gaan doen!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:55

Sowieso zou ik het woord trauma loslaten. Vaak heeft dat toch een effect op de manier waarop jij zelf een paard benaderd.
Dat gezegd hebbende, is het goed dat je op zoek naar iemand die je kan helpen. Het helpt sowieso al om eens gewoon je pony te observeren wanneer je wat doet. Hoe is de hoofd-hals houding, hoe is de ademhaling, hoe kijkt hij uit zijn ogen, hoe is het orenspel, hoe staat hij op de benen. Leer zijn lichaamstaal kennen. Ga eens als hij met andere paarden staat naast de weide zitten en kijk hoe de paarden met elkaar communiceren.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:07

Wat voor afstamming is het? Ik heb zelf ook een hele rille New Forest gehad die waarschijnlijk ook niet altijd helemaal correct is behandeld. Gelukkig niet zo erg als ik van jou, maar dat rille zat zeker wel in hem.
Was een pony die bijna niet langs mijn (mannelijke) instructeur durfde en ook regelmatig niet door mijn vader binnen gehaald kon worden. Legde iemand een deken over de bakrand? Dan kon ik daar de eerste rondje niet langs. Hand achter het zadel om je sjabrak leggen, nou houd je maar vast.
Met springen spring hij heel makkelijk maar die balken die aan de zijkant op de grond lagen, doodeng!
Veel van deze dingen zijn wel een stuk minder geworden, maar ze zijn nooit helemaal weg gegaan. Ook bij zijn nieuwe eigenaar. Schat van een dier, maar je moet er gewoon een beetje op voorbereid zijn dat je ineens 2m naast je bedoelde lijn kan zitten.

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 13:32

Bowo schreef:
Wat voor afstamming is het? Ik heb zelf ook een hele rille New Forest gehad die waarschijnlijk ook niet altijd helemaal correct is behandeld. Gelukkig niet zo erg als ik van jou, maar dat rille zat zeker wel in hem.
Was een pony die bijna niet langs mijn (mannelijke) instructeur durfde en ook regelmatig niet door mijn vader binnen gehaald kon worden. Legde iemand een deken over de bakrand? Dan kon ik daar de eerste rondje niet langs. Hand achter het zadel om je sjabrak leggen, nou houd je maar vast.
Met springen spring hij heel makkelijk maar die balken die aan de zijkant op de grond lagen, doodeng!
Veel van deze dingen zijn wel een stuk minder geworden, maar ze zijn nooit helemaal weg gegaan. Ook bij zijn nieuwe eigenaar. Schat van een dier, maar je moet er gewoon een beetje op voorbereid zijn dat je ineens 2m naast je bedoelde lijn kan zitten.


Zijn volledige naam is "Kantje's Heart of Gold H"
Demijne heeft ook helemaal niet graag mannen.

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 13:34

Earth schreef:
Sowieso zou ik het woord trauma loslaten. Vaak heeft dat toch een effect op de manier waarop jij zelf een paard benaderd.
Dat gezegd hebbende, is het goed dat je op zoek naar iemand die je kan helpen. Het helpt sowieso al om eens gewoon je pony te observeren wanneer je wat doet. Hoe is de hoofd-hals houding, hoe is de ademhaling, hoe kijkt hij uit zijn ogen, hoe is het orenspel, hoe staat hij op de benen. Leer zijn lichaamstaal kennen. Ga eens als hij met andere paarden staat naast de weide zitten en kijk hoe de paarden met elkaar communiceren.


Zal ik zeker doen, dank je wel. Mijn welsh staat bij hem in de weide, hij is redelijk dominant naar haar toe, wat raar is want bij mij is hij juist heel terughoudend.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:38

AmberGSRV schreef:
Earth schreef:
Sowieso zou ik het woord trauma loslaten. Vaak heeft dat toch een effect op de manier waarop jij zelf een paard benaderd.
Dat gezegd hebbende, is het goed dat je op zoek naar iemand die je kan helpen. Het helpt sowieso al om eens gewoon je pony te observeren wanneer je wat doet. Hoe is de hoofd-hals houding, hoe is de ademhaling, hoe kijkt hij uit zijn ogen, hoe is het orenspel, hoe staat hij op de benen. Leer zijn lichaamstaal kennen. Ga eens als hij met andere paarden staat naast de weide zitten en kijk hoe de paarden met elkaar communiceren.


Zal ik zeker doen, dank je wel. Mijn welsh staat bij hem in de weide, hij is redelijk dominant naar haar toe, wat raar is want bij mij is hij juist heel terughoudend.


Het kan juist zijn dat hij onzeker is en daardoor dominant wordt naar haar. Maar dat is interessant om dus te bekijken, en wat doet de merrie wat het gedrag van hem uitlokt.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:34

Eerste waar ik aan denk als ik je verhaal lees: ziet hij wel goed?
Als hij van alles bang is, balkjes tm donkere stal.. dan denk ik misschien ziet hij het slecht en ziet hij daarom zoveel ‘spoken’.

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 15:01

Marigold schreef:
Eerste waar ik aan denk als ik je verhaal lees: ziet hij wel goed?
Als hij van alles bang is, balkjes tm donkere stal.. dan denk ik misschien ziet hij het slecht en ziet hij daarom zoveel ‘spoken’.


Deze optie heb ik nog niet overwogen, kan je zelf testen of een paard slechtziend is?

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:05

Ik heb zelf geen ervaring met testen van het zichtsvermogen van een paard.
Je kan wel maanblindheid zien maar dat is net weer wat anders denk ik.
Wellicht is er hier iemand die er wel ervaring mee heeft.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:03

Wat krijgt hij qua voer.? Heb je daar al eens wat dingen in uitgeprobeerd?

Mijn bijna 100% bomproove tinker werd opeens extreem rio en schrikkerig toen ik op ander voer over stapte. Eenmaal weer terug op mijn oude voer was hij binnen 1 week weer zijn oude, relaxte zelf

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 18:15

Swanzie schreef:
Wat krijgt hij qua voer.? Heb je daar al eens wat dingen in uitgeprobeerd?

Mijn bijna 100% bomproove tinker werd opeens extreem rio en schrikkerig toen ik op ander voer over stapte. Eenmaal weer terug op mijn oude voer was hij binnen 1 week weer zijn oude, relaxte zelf


Ik ben 99.5% zeker dat het niet aan zijn voer ligt. Hij krijgt namelijk enkel bietenpulp.
Ik ben niet zo van het principe dat paarden korrels nodig hebben, wel krijgen ze lijnzaadolie, maar daar kan het ook niks mee te maken hebben.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:17

Ik kan zijn afstamming niet vinden met alleen zijn naam.

Maar zou je dan toch niet een keer een bloedtestje doen? Van een magnesium tekort kunnen ze bijvoorbeeld ook riller worden.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:34

https://esdrtherapy.com/

Misschien is dit iets voor je? Ik weet nog dat er een bokker was bij wie dit heel goed heeft geholpen

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:10

AmberGSRV schreef:
Swanzie schreef:
Wat krijgt hij qua voer.? Heb je daar al eens wat dingen in uitgeprobeerd?

Mijn bijna 100% bomproove tinker werd opeens extreem rio en schrikkerig toen ik op ander voer over stapte. Eenmaal weer terug op mijn oude voer was hij binnen 1 week weer zijn oude, relaxte zelf


Ik ben 99.5% zeker dat het niet aan zijn voer ligt. Hij krijgt namelijk enkel bietenpulp.
Ik ben niet zo van het principe dat paarden korrels nodig hebben, wel krijgen ze lijnzaadolie, maar daar kan het ook niks mee te maken hebben.


Mijn vorige paard werd compleet wappie van lijnzaadolie, terwijl ze normaal gesproken echt bomproof is :+
En van tekorten kunnen ze ook ril worden. Zou toch eens kijken of een mooi vitaminebrokje geen optie is.

Qua training zou je naar Warwick Schiller kunnen kijken (en dan met name zijn werk van de laatste jaren, hoop veranderd!), denk dat je daar een hoop rust mee zou kunnen vinden met en voor je paard :j

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:13

Heel goed dat je niet zomaar opgeeft.

Wij hebben zelf ooit een zesjarige welshpony gekocht (als kinderpony voor mijn toen zevenjarige dochter), waar we niets mee bleken te kunnen. Borstelen mocht alleen aan de voorkant, en dan moest je nog opletten dat ze niet beet. Benen aanraken: steigeren. Vast staan, onmogelijk. Hoefsmid vond haar levensgevaarlijk en wilde haar niet bekappen.
Alles in de buurt van de achterhand leverde een gerichte trap op. Een natte spons: ze draaide zo snel naar de muur dat ze je platdrukte tussen haarzelf en de muur. In de wei kwam ze met ontblote tanden en oren in de nek op je af om je te bijten, lukte dat niet dan draaide ze zich vliegensvlug om om te trappen. Het was een grote ellende. Wij waren onervaren en de handelaar was dat duidelijk niet.

Bij de 'bezichtiging' was ze heel erg rustig; er was geen zadel of tuig aanwezig en ze was net uit een klein donker stalletje gehaald. Ze zou net een veulen hebben gehad vandaar de afgebeten staart (veulen was al twee jaar eerder, ontdekten we later; ze had zomereczeem) en heel mak zijn.

Achteraf hoorde ik dat de vorige eigenaar haar met veel geweld had geprobeerd voor de koets te beleren, maar haar had weggedaan omdat ze te gevaarlijk was.

Omdat wij niet graag opgeven, ben ik (nadat ze door de afgeschermde ramen van een noodstal was gesprongen en ze tijdelijk in een manege stond) dagelijks grondwerk met haar gaan doen. (Ze was een A-welsh van 1,20 en ik kan daarop niet rijden). Dat heb ik een half jaar lang elke dag 30 min-1 uur gedaan. Het heeft een wereld van verschil gemaakt. Ik heb het boek van Klaus Hempfling gebruikt en dat werkte erg goed voor ons. Daarna kon de pony weer naar huis (zomer) en ben ik tweemaal per week gaan 'grondwerken'. Het resultaat was dat we haar overal konden aanraken, ook al zag je aan haar lichaamstaal dat ze dat soms nog moeilijk vond (beetje verkrampen). De hoefsmid was geen probleem meer, we konden haar afspuiten, uit de wei halen, vastzetten etc etc. Eigenlijk alle dingen doen die je gewoonlijk doet met een paard.

We hebben haar 18 jaar gehad (is op haar 24ste ingeslapen, ondanks medicatie te ernstige cushing) en ze was in al die jaren in de omgang echt schaapmak voor ons. We mochten alles, ze beet en trapte nooit meer en ze was volkomen betrouwbaar. Ook de hoefsmid was geen enkel probleem meer. Met vreemde mannen had ze soms wel moeite.

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:37

Ziet er naar uit dat dit paardje compleet geen vertrouwen heeft en mede daardoor alles eng vind of snel schrikt. Normaliter als de band tussen mens en dier erg hecht is dan zou je met geruststelling je paard vaak kunnen vertellen dat het niet eng is. Natuurlijk blijft het een dier he, dat geld voor alle paarden, maar een sterke band kan echt voor veel dingen zorgen en dat heeft gewoon echt tijd nodig.

Ik weet niet hoe het ging toen je dit paard gehaald had? Heb je even de tijd en rust gegeven minimaal 2 tot 3 weken?(liever 1 maand)? Of heb je dit paard gelijk voor het blok gezet? Want dat kan het namelijk ook vooral zijn he. Een paard naar een andere stalling verplaatsen in een hele andere omgeving is nogal een grote gebeurtenis voor een paard. Het dier moet je rustig laten wennen en nooit meteen aan het werk gaan. Het duurd ongeveer een half jaar tot een jaar voordat een paard echt gewend is aan zijn omgeving en soortgenoten voor ieder paard natuurlijk anders. En ook voor mens en dier duurt het minimaal 1 jaar om überhaupt iets van een band met elkaar op te bouwen. Die band moet je iedere dag aan werken. Niet alleen door knuffel en borstelbeurten te geven. Ja, dat is een onderdeel, maar daar bereik je niks mee. Het is gewoon het totaalplaatje, alles bij elkaar wat je doet. Nu ziet het ernaar uit dat dit paard zo vaak geschrokken is met jouw erbij dat het paard verwacht dat hij gaat schrikken als hij met jou op pad gaat, want zo is het altijd nog gegaan en dat geeft geen vertrouwen.

Wat je dan wel moet doen? Helemaal opnieuw beginnen van voren af aan, alsof je een paard hebt gekocht die niks kan en kent en die jij zelf helemaal moet opvoeden vanaf het begin. Dus te beginnen bij kennis te laten maken met het halster, halstertouw en borstelspullen. Dit kun je allemaal het beste in de weide doen. Ga vooral niet te snel. Iets goed oefenen kost minimaal 2 weken tot 1 maand de tijd, elke dag op dezelfde manier oefenen.

Daarnaast is structuur voor een paard eigenlijk wel het allerbelangrijkste. Onthoud dat je een paard kunt beschouwen als een wezen met autisme. Voor een paard is het t beste als alles altijd op dezelfde manier, op hetzelfde tijdstip en dezelfde dag gaat.

*Voeren-->Zelfde tijdstip op
dezelfde manier, elke dag,
omgeving moet er ook hetzelfde
uit zien.
*Op weide&naar binnen-->Zelfde
tijdstip op dezelfde manier, elke
dag, omgeving moet er ook
hetzelfde uit zien.
*Trainen--> Vaste trainingsdagen
op een vast tijdstip, altijd op
dezelfde manier en pas iets
toevoegen als het vorige minimaal
2 weken tot 1 maand goed is
gegaan, bijv:

Maandag= wandeldag om 15u, altijd
op dezelfde manier en de omgeving
is hetzelfde. Half uur of
kwartiertje van te voren al
aanwezig voor een uitgebreide
borstelbeurt, altijd op dezelfde
manier.

Dinsdag= rustdag.

Woensdag= longeerdag om 15u,
altijd op dezelfde manier en de
omgeving is hetzelfde. Half uur
of kwartiertje van te voren
al aanwezig voor een
uitgebreide borstelbeurt, altijd
op dezelfde manier.

Donderdag= longeerdag om 15u,
altijd op dezelfde manier en de
omgeving is hetzelfde. Half uur
of kwartiertje van te voren al
aanwezig voor een uitgebreide
borstelbeurt, altijd op dezelfde
manier.

Vrijdag= rustdag.

Zaterdag= wandeldag om 14u,
altijd op dezelfde manier en de
omgeving is hetzelfde. Half uur
of kwartiertje van te voren al
aanwezig voor een uitgebreide
borstelbeurt, altijd op dezelfde
manier.

Zondag= longeerdag om 14u, altijd
op dezelfde manier en de omgeving
is hetzelfde. Half uur
of kwartiertje van te voren al
aanwezig voor een uitgebreide
borstelbeurt, altijd op dezelfde
manier.

Zo leert je je paard een vaste structuur aan, iets wat je paard gewend raakt. Dan is altijd alles hetzelfde en weet je paard wat hij van je kan verwachten. Maar dit kost tijd om te oefenen, uiteindelijk krijgen ze het door dat altijd alles hetzelfde is. Dat geeft structuur en zekerheid aan je paard en daarmee is een hoop angst al weggenomen. Natuurlijk kun je nieuwe dingen toevoegen als al het oude al een redelijk lange tijd goed is gegaan, maar ook dat kost dan weer tijd want dat is een verandering. Het beste is denk ik nu om een onbekend persoon met hem te laten werken die zijn gedragscyclus kan doorbreken. Vooral veel praten met je paard en geruststellen is hierbij een belangrijke sleutel. Alles rustig aan en zeker niet te snel. Ik had dat ook met mijn paard, niet angst maar pubergedrag en ik kon hem niet fatsoenlijk krijgen, wat echt aan mezelf lag. Ik was uiteindelijk zelfs bang om hem uit de weide te halen. Iemand om hulp gevraagd die er even mee gewerkt heeft, terwijl ik goed bestudeerde wat zij deed en uiteindelijk moest ik exact hetzelfde gaan doen en toen is het me gelukt, maar heb wel die knop zelf moeten omzetten dat er de 1ex oefenen niks zou gebeuren. Uiteindelijk ging hij toch die 1ex aan de haal met me maar de persoon die ermee geoefend had stond erbij en greep in door het halstertouw over te nemen en hem te vertellen dat het niet mocht wat hij deed, en sinds dien nooit meer problemen gehad, maar wel elke dag geoefend, op dezelfde manier op hetzelfde tijdstip, alles op hetzelfde tijdstip en vaste dagen.

Ook heb ik mezelf gefilmt als ik met mijn paard aan het werk was, om later terug te kijken en te bestuderen. Echter snapte ik vaak niet wat er nou gebeurde als het fout ging dus stuurde ik de filmpjes door naar degene die me geholpen heeft en die kon haarfijn uitleggen wat er nou precies gebeurde. Bleek dus uiteindelijk dat ik zijn communicatie signalen niet door had en hem beloonde op verkeerde momenten met eten. Daarmee gestopt en over gegaan op stembeloningen. Werkt net zo goed maar heb wel echt goed moeten leren wat nou communicatiesignalen bij paarden zijn, en dat verschilt dan ook weer per paard.

Hoop dat dit je een beetje helpt. Maar dat structuur bieden zou ik wel echt gaan proberen.

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:55

En ik lees ook dat je je paard bieten geeft? Probeer daarmee te stoppen. Bieten zitte bomvol met suiker en daar kan je paard erg opgefokt van raken door een te hoog energie niveau. Dan kun je beter over gaan op wortelen en een vitaminebrok dan bieten. 1 biet van 1kg bevat al 50% suiker, dus 1 biet van 1kg bevat dan al 500gr suiker. En een paard mag volgens Google maar 2gr suiker per kg lichaamsgewicht hebben. Dat zou dan 1200gr suiker zijn voor een paard van 600kg. Wortelen bevatten ook suiker maar zeker niet zoveel per kg. 100gr wortelen bevatten volgens Google 4,7 gr, afgerond 5gr suiker. Als je 4,7x10 doet heb je het aantal suiker per kg wortelen. Dat is 47gr suiker, afgerond 50gr suiker per kg wortelen. Doe je dat x 5 dan kom je uit op zo'n 235 a 250gr suiker voor 5kg wortelen en vaak zijn wortelen, tenminste hier, gratis te rapen. Dat is dan dus al de helft minder aan suiker dan 1 biet van 1kg bevat! Ik lees ook dat lijnzaadolie hier afgeraden wordt. Dat ligt er een beetje aan. Olie is een langdurige brandstof en paarden zijn uitstekend in het verteren van olie ook al hebben ze geen galblaas. Echter kun je met bieten en olie dus teveel aan brandstof geven, aangezien bieten al zoveel suiker bevatten en dan ook nog eens eens olie er bovenop. Kan teveel zijn. Dus lijnzaadolie op zichzelf is niet slecht, maar een combinatie van hoge energiewaarde producten wel, de ene met suiker en de ander met vet. Zelf geef ik mijn ruin momenteel rond de 5 kg wortelen op 1 dag, 1 schep bix en 1 flinke scheut lijnzaadolie. Daar doet hij het prima op naast onbeperkt hooi.

Dus misschien een idee om de bieten te gaan vervangen voor wortelen?

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:21

Replica1233 schreef:
En ik lees ook dat je je paard bieten geeft? Probeer daarmee te stoppen. Bieten zitte bomvol met suiker en daar kan je paard erg opgefokt van raken door een te hoog energie niveau. Dan kun je beter over gaan op wortelen en een vitaminebrok dan bieten. 1 biet van 1kg bevat al 50% suiker, dus 1 biet van 1kg bevat dan al 500gr suiker. En een paard mag volgens Google maar 2gr suiker per kg lichaamsgewicht hebben. Dat zou dan 1200gr suiker zijn voor een paard van 600kg. Wortelen bevatten ook suiker maar zeker niet zoveel per kg. 100gr wortelen bevatten volgens Google 4,7 gr, afgerond 5gr suiker. Als je 4,7x10 doet heb je het aantal suiker per kg wortelen. Dat is 47gr suiker, afgerond 50gr suiker per kg wortelen. Doe je dat x 5 dan kom je uit op zo'n 235 a 250gr suiker voor 5kg wortelen en vaak zijn wortelen, tenminste hier, gratis te rapen. Dat is dan dus al de helft minder aan suiker dan 1 biet van 1kg bevat! Ik lees ook dat lijnzaadolie hier afgeraden wordt. Dat ligt er een beetje aan. Olie is een langdurige brandstof en paarden zijn uitstekend in het verteren van olie ook al hebben ze geen galblaas. Echter kun je met bieten en olie dus teveel aan brandstof geven, aangezien bieten al zoveel suiker bevatten en dan ook nog eens eens olie er bovenop. Kan teveel zijn. Dus lijnzaadolie op zichzelf is niet slecht, maar een combinatie van hoge energiewaarde producten wel, de ene met suiker en de ander met vet. Zelf geef ik mijn ruin momenteel rond de 5 kg wortelen op 1 dag, 1 schep bix en 1 flinke scheut lijnzaadolie. Daar doet hij het prima op naast onbeperkt hooi.

Dus misschien een idee om de bieten te gaan vervangen voor wortelen?


Hij krijgt bietenPULP geen bieten zoals de ts schrijft. Uit pulp is bijna alle suiker uit gehaald.

Ts van tekorten kunnen ze ook ril worden. Ik zou toch een vitaminebrokje gaan geven als eerste. En let dan op dat hij graan en luzerne vrij is. Dus bijvoorbeeld marstall force.
Hoe dik ook, een vitaminebrokje hebben ze altijd nodig!

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 12:33

Replica1233 schreef:
En ik lees ook dat je je paard bieten geeft? Probeer daarmee te stoppen. Bieten zitte bomvol met suiker en daar kan je paard erg opgefokt van raken door een te hoog energie niveau. Dan kun je beter over gaan op wortelen en een vitaminebrok dan bieten. 1 biet van 1kg bevat al 50% suiker, dus 1 biet van 1kg bevat dan al 500gr suiker. En een paard mag volgens Google maar 2gr suiker per kg lichaamsgewicht hebben. Dat zou dan 1200gr suiker zijn voor een paard van 600kg. Wortelen bevatten ook suiker maar zeker niet zoveel per kg. 100gr wortelen bevatten volgens Google 4,7 gr, afgerond 5gr suiker. Als je 4,7x10 doet heb je het aantal suiker per kg wortelen. Dat is 47gr suiker, afgerond 50gr suiker per kg wortelen. Doe je dat x 5 dan kom je uit op zo'n 235 a 250gr suiker voor 5kg wortelen en vaak zijn wortelen, tenminste hier, gratis te rapen. Dat is dan dus al de helft minder aan suiker dan 1 biet van 1kg bevat! Ik lees ook dat lijnzaadolie hier afgeraden wordt. Dat ligt er een beetje aan. Olie is een langdurige brandstof en paarden zijn uitstekend in het verteren van olie ook al hebben ze geen galblaas. Echter kun je met bieten en olie dus teveel aan brandstof geven, aangezien bieten al zoveel suiker bevatten en dan ook nog eens eens olie er bovenop. Kan teveel zijn. Dus lijnzaadolie op zichzelf is niet slecht, maar een combinatie van hoge energiewaarde producten wel, de ene met suiker en de ander met vet. Zelf geef ik mijn ruin momenteel rond de 5 kg wortelen op 1 dag, 1 schep bix en 1 flinke scheut lijnzaadolie. Daar doet hij het prima op naast onbeperkt hooi.

Dus misschien een idee om de bieten te gaan vervangen voor wortelen?


Geen bieten, maar bietenpulp. Bietenpulp is hetgeen dat overblijft wanneer men alle suikers en vloeistoffen uit de biet haalt. Het is restafval zegmaar. Is voornamelijk goed om je paard een volle maag te geven en mag in gelijk welke hoeveelheid gegeven worden, is ook goed voor de botten als ik me niet vergis.

AmberGSRV
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 12:49

Replica1233 schreef:
Ziet er naar uit dat dit paardje compleet geen vertrouwen heeft en mede daardoor alles eng vind of snel schrikt. Normaliter als de band tussen mens en dier erg hecht is dan zou je met geruststelling je paard vaak kunnen vertellen dat het niet eng is. Natuurlijk blijft het een dier he, dat geld voor alle paarden, maar een sterke band kan echt voor veel dingen zorgen en dat heeft gewoon echt tijd nodig.

Ik weet niet hoe het ging toen je dit paard gehaald had? Heb je even de tijd en rust gegeven minimaal 2 tot 3 weken?(liever 1 maand)? Of heb je dit paard gelijk voor het blok gezet? Want dat kan het namelijk ook vooral zijn he. Een paard naar een andere stalling verplaatsen in een hele andere omgeving is nogal een grote gebeurtenis voor een paard. Het dier moet je rustig laten wennen en nooit meteen aan het werk gaan. Het duurd ongeveer een half jaar tot een jaar voordat een paard echt gewend is aan zijn omgeving en soortgenoten voor ieder paard natuurlijk anders. En ook voor mens en dier duurt het minimaal 1 jaar om überhaupt iets van een band met elkaar op te bouwen. Die band moet je iedere dag aan werken. Niet alleen door knuffel en borstelbeurten te geven. Ja, dat is een onderdeel, maar daar bereik je niks mee. Het is gewoon het totaalplaatje, alles bij elkaar wat je doet. Nu ziet het ernaar uit dat dit paard zo vaak geschrokken is met jouw erbij dat het paard verwacht dat hij gaat schrikken als hij met jou op pad gaat, want zo is het altijd nog gegaan en dat geeft geen vertrouwen.

Wat je dan wel moet doen? Helemaal opnieuw beginnen van voren af aan, alsof je een paard hebt gekocht die niks kan en kent en die jij zelf helemaal moet opvoeden vanaf het begin. Dus te beginnen bij kennis te laten maken met het halster, halstertouw en borstelspullen. Dit kun je allemaal het beste in de weide doen. Ga vooral niet te snel. Iets goed oefenen kost minimaal 2 weken tot 1 maand de tijd, elke dag op dezelfde manier oefenen.

Daarnaast is structuur voor een paard eigenlijk wel het allerbelangrijkste. Onthoud dat je een paard kunt beschouwen als een wezen met autisme. Voor een paard is het t beste als alles altijd op dezelfde manier, op hetzelfde tijdstip en dezelfde dag gaat.

*Voeren-->Zelfde tijdstip op
dezelfde manier, elke dag,
omgeving moet er ook hetzelfde
uit zien.
*Op weide&naar binnen-->Zelfde
tijdstip op dezelfde manier, elke
dag, omgeving moet er ook
hetzelfde uit zien.
*Trainen--> Vaste trainingsdagen
op een vast tijdstip, altijd op
dezelfde manier en pas iets
toevoegen als het vorige minimaal
2 weken tot 1 maand goed is
gegaan, bijv:

Maandag= wandeldag om 15u, altijd
op dezelfde manier en de omgeving
is hetzelfde. Half uur of
kwartiertje van te voren al
aanwezig voor een uitgebreide
borstelbeurt, altijd op dezelfde
manier.

Dinsdag= rustdag.

Woensdag= longeerdag om 15u,
altijd op dezelfde manier en de
omgeving is hetzelfde. Half uur
of kwartiertje van te voren
al aanwezig voor een
uitgebreide borstelbeurt, altijd
op dezelfde manier.

Donderdag= longeerdag om 15u,
altijd op dezelfde manier en de
omgeving is hetzelfde. Half uur
of kwartiertje van te voren al
aanwezig voor een uitgebreide
borstelbeurt, altijd op dezelfde
manier.

Vrijdag= rustdag.

Zaterdag= wandeldag om 14u,
altijd op dezelfde manier en de
omgeving is hetzelfde. Half uur
of kwartiertje van te voren al
aanwezig voor een uitgebreide
borstelbeurt, altijd op dezelfde
manier.

Zondag= longeerdag om 14u, altijd
op dezelfde manier en de omgeving
is hetzelfde. Half uur
of kwartiertje van te voren al
aanwezig voor een uitgebreide
borstelbeurt, altijd op dezelfde
manier.

Zo leert je je paard een vaste structuur aan, iets wat je paard gewend raakt. Dan is altijd alles hetzelfde en weet je paard wat hij van je kan verwachten. Maar dit kost tijd om te oefenen, uiteindelijk krijgen ze het door dat altijd alles hetzelfde is. Dat geeft structuur en zekerheid aan je paard en daarmee is een hoop angst al weggenomen. Natuurlijk kun je nieuwe dingen toevoegen als al het oude al een redelijk lange tijd goed is gegaan, maar ook dat kost dan weer tijd want dat is een verandering. Het beste is denk ik nu om een onbekend persoon met hem te laten werken die zijn gedragscyclus kan doorbreken. Vooral veel praten met je paard en geruststellen is hierbij een belangrijke sleutel. Alles rustig aan en zeker niet te snel. Ik had dat ook met mijn paard, niet angst maar pubergedrag en ik kon hem niet fatsoenlijk krijgen, wat echt aan mezelf lag. Ik was uiteindelijk zelfs bang om hem uit de weide te halen. Iemand om hulp gevraagd die er even mee gewerkt heeft, terwijl ik goed bestudeerde wat zij deed en uiteindelijk moest ik exact hetzelfde gaan doen en toen is het me gelukt, maar heb wel die knop zelf moeten omzetten dat er de 1ex oefenen niks zou gebeuren. Uiteindelijk ging hij toch die 1ex aan de haal met me maar de persoon die ermee geoefend had stond erbij en greep in door het halstertouw over te nemen en hem te vertellen dat het niet mocht wat hij deed, en sinds dien nooit meer problemen gehad, maar wel elke dag geoefend, op dezelfde manier op hetzelfde tijdstip, alles op hetzelfde tijdstip en vaste dagen.

Ook heb ik mezelf gefilmt als ik met mijn paard aan het werk was, om later terug te kijken en te bestuderen. Echter snapte ik vaak niet wat er nou gebeurde als het fout ging dus stuurde ik de filmpjes door naar degene die me geholpen heeft en die kon haarfijn uitleggen wat er nou precies gebeurde. Bleek dus uiteindelijk dat ik zijn communicatie signalen niet door had en hem beloonde op verkeerde momenten met eten. Daarmee gestopt en over gegaan op stembeloningen. Werkt net zo goed maar heb wel echt goed moeten leren wat nou communicatiesignalen bij paarden zijn, en dat verschilt dan ook weer per paard.

Hoop dat dit je een beetje helpt. Maar dat structuur bieden zou ik wel echt gaan proberen.


Gold was ook schrikachtig toen we hem gingen testen zoals ik vermeldt heb, maar daar stonden geen obstakels in de piste. Bij ons staan er heel veel obstakels want wij hebben springruiters, westernruiters en dressuurruiters op stal. Hij heeft een week rust gehad en dan zijn we gelijdelijk aan met hem begonnen, niet meteen voor de kar gezet, want dat is onmogelijk bij een paard die nog nooit voor een koets gelopen heeft en ook levensgevaarlijk.
Gewoon lange teugels voor een paar weken. Verder heb ik hem niet gekocht, mijn pa heeft de training in handen genomen, ik heb hem overgenomen toen hij het niet meer zag zitten om hem op te leren.
Hij was al 7 toen we hem kochten en er werd dressuur mee gereden.

Het is echt bijna onmogelijk om zo immens veel structuur te bieden. Ze krijgen nooit vaste werkdagen, mede omdat het afhangt van hoe de paarden zich voelen (zijn de spieren stram, hoeveel hebben ze gewerkt de dag voordien, etc...) dit helpt naar mijn mening beter dan vaste dagen inplannen. Ik heb ook gemerkt dat als ik steeds hetzelfde schema aanhoudt qua training dat mijn beide pony's zich tepletter vervelen. Gold heeft ook meer baat bij rustdagen na een ingewikkelde/goede training, zodat hij over alles een beetje kan nadenken. Ik spreek enkel voor mijzelf, want een ander paard kan hier dan wel weer baat bij hebben.

Ik doe voornamelijk clickertraining

Ik zoek echt voornaemlijk een lesgever die kan helpen met de meest voorkomende problemen die steeds terugkeren en die kan meekijken wat ik goed/niet goed doe.

Welke trainer had jij, want je zegt in het laatste dat je filmpjes doorstuurt naar iemand?

Sowieso bedankt voor het trainingsplan, ik zal mijn best doen om meer regelmaat te brengen in de training

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Pony met trauma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:17

Realiseer je dat met bietenpulp + ruwvoer je wel vitaminen/mineralen te kort komt. Daar moet een balancer bij (als marstall forse of pavo vital of iets in die richting: kleine hoeveelheid maar wel alle vit/mineralen). Daarnaast heeft bietenpulp een erg scheve fosfor/calcium verhouding. Je kunt dat bijv rechttrekken door er luzerne naast te voeren. Soms heeft goede/gebalanceerde voeding ook echt effect op gedrag :)

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:54

AmberGSRV schreef:
Gold was ook schrikachtig toen we hem gingen testen zoals ik vermeldt heb, maar daar stonden geen obstakels in de piste. Bij ons staan er heel veel obstakels want wij hebben springruiters, westernruiters en dressuurruiters op stal. Hij heeft een week rust gehad en dan zijn we gelijdelijk aan met hem begonnen, niet meteen voor de kar gezet, want dat is onmogelijk bij een paard die nog nooit voor een koets gelopen heeft en ook levensgevaarlijk.
Gewoon lange teugels voor een paar weken. Verder heb ik hem niet gekocht, mijn pa heeft de training in handen genomen, ik heb hem overgenomen toen hij het niet meer zag zitten om hem op te leren.
Hij was al 7 toen we hem kochten en er werd dressuur mee gereden.

Het is echt bijna onmogelijk om zo immens veel structuur te bieden. Ze krijgen nooit vaste werkdagen, mede omdat het afhangt van hoe de paarden zich voelen (zijn de spieren stram, hoeveel hebben ze gewerkt de dag voordien, etc...) dit helpt naar mijn mening beter dan vaste dagen inplannen. Ik heb ook gemerkt dat als ik steeds hetzelfde schema aanhoudt qua training dat mijn beide pony's zich tepletter vervelen. Gold heeft ook meer baat bij rustdagen na een ingewikkelde/goede training, zodat hij over alles een beetje kan nadenken. Ik spreek enkel voor mijzelf, want een ander paard kan hier dan wel weer baat bij hebben.

Ik doe voornamelijk clickertraining

Ik zoek echt voornaemlijk een lesgever die kan helpen met de meest voorkomende problemen die steeds terugkeren en die kan meekijken wat ik goed/niet goed doe.

Welke trainer had jij, want je zegt in het laatste dat je filmpjes doorstuurt naar iemand?

Sowieso bedankt voor het trainingsplan, ik zal mijn best doen om meer regelmaat te brengen in de training


Ik had iemand die net buiten onze straat woont in de provincie Zeeland. Zij had destijds wel ervaring met het zadelmak maken van jonge paarden, de opvoeding etc en gewoon echt veel kennis maar deed toen destijds nog geen opleiding ofzo. Nu doet ze dat wel, de opleiding van Equine volgt ze.

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:00

AmberGSRV schreef:
Welke trainer had jij, want je zegt in het laatste dat je filmpjes doorstuurt naar iemand?


Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat we te zien zouden krijgen als je hier een filmpje zou plaatsen als je met hem aan het werk bent en hij schrikt.

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:29

AmberGSRV schreef:
Het is echt bijna onmogelijk om zo immens veel structuur te bieden.


Geloof me, helpt echt om heel veel structuur te bieden. Dat is vaak ook de fout. Mensen hebben niet in de gaten dat ze eigenlijk best onregelmatig zijn en dat dit invloed heeft op hun beesie. Voor een mens kan het fijn zijn om onregelmatig te zijn maar dat heeft een heel ander effect op een beesie. In combinatie met dat mensen ook vaak communicatiesignalen niet begrijpen kan een paard dus echt ontregelt raken. Maar goed, probeer zoveel mogelijk te doen waar je kunt, meer kun je niet doen