Problemen met mijn jonge paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 12:54

Hallo allemaal,

Ik heb een 4,5 jarige merrie van Indian Rock x De Niro. Ik heb haar in laat 2020 gekocht. Met haar heb ik enkele problemen.

Wanneer ik haar naar buiten wil brengen blijft ze voor de uitgang als een blok staan. Ze doet niks, maar blijft gewoon staan, zweepje geprobeerd en aan het touwtje 'trekken' helpt ook niet want ze hangt gewoon terug. Ze doet geen stap, alleen soms achteruit. Ik dacht dat dit misschien een puber periode was, maar mijn zus, moeder en kennis hebben geen enkel probleem met haar. Het gebeurt alleen bij mij en ik snap echt niet waarom. Ook stapt ze bij hen gewoon normaal naar buiten en bij mij als ik haar naar buiten krijg vliegt ze naar buiten waardoor ik snel om de hoek van de deur moet springen anders draaft ze zo tegen me aan. Ik heb nog nooit iets met haar gehad, bijvoorbeeld een angst voor de smalle uitgang waardoor dit alleen bij mij getriggered wordt. Dus ik snap niet wat het kan zijn.

Ook met het deken op doen is ze bij andere meer relaxed dan bij mij. Bij mij gaat ze wat hangen aan het touw, schrapen en zelfs achterpoot optrekken. Dit is al lang zo en ik ben er echt klaar mee want het is gewoon niet leuk meer om met haar naar buiten te gaan.

Enige achtergrond informatie is dat wij in principe L dressuur klaar waren, ik ging 10 dagen op vakantie en heb haar bij mijn trainer gebracht. Ik kwam de dag na vakantie terug om haar op te halen en gelijk even te lessen en toen ben ik er in 30 seconden afgevallen met een rodeo. Alsof ze onbeleerd was. Er gebeurde niks niemand kan de aanzet achterhalen. Dat was in januari 2021. Sinds dien kon ik voor een tijdje niet rijden maar later weer opgestapt en was elke keer prima. Ik weet geen raad meer.

Groetjes,

Gerbrig

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Re: Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:59

Er mist een hoop informatie. Wat krijgt je merrie te eten? Hoeveel komt ze buiten? Hoeveel moet ze doen? Heb je ook les? Werk je met haar vanaf de grond?

Het klinkt voor mij alsof ze je niet vertrouwd en je aan die band zult moeten werken. Hoe is ze bijvoorbeeld als je haar gewoon alleen poetst? Kom je er ook wel eens om alleen maar even te aaien en wat lekkers te geven of een knuffel?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:00

Lijkt wel of ze zenuwachtig van jou wordt.
Misschien even wat meer grondwerk gaan doen waardoor jullie meer een band/vertrouwen krijgen?

Mijn paarden doen juist andersom omdat ze mij vertrouwen en andere niet doen ze wat nerveus bij andere mensen.
Hoe is jou houding naar haar? Al meteen geïrriteerd omdat ze zo doet of ben je juist passief?

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:05

Als je moeder en zus dat niet hebben, denk ik dat het probleem toch bij jou ligt en jij - misschien onbewust - signalen afgeeft waardoor zij je niet vertrouwt.
Grondwerken is prima maar dat is iets dat je ook moet leren. Misschien kan een instructeur jou op dat gebied verder helpen. Ook met rijden heb je instructie nodig die daar oog voor heeft.

GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:10

Mijn merrie krijgt 's morgens hooi en gewone brok. Niks speciaals. Eind middag ook hooi. Ze komt gemiddeld 4/5 dagen per week buiten, wanneer het weer goed is elke dag. Ik had elke 3 weken privé les, maar sinds een halfjaar niet meer na het ongeluk omdat ik de basis thuis weer goed wilde oppakken. Ik longeer haar met aardig losse bijzet om ruimte te geven en met balkjes, ze is nergens benauwd voor. Ik heb best een goede band met haar in mijn opzicht. Ik zie haar elke dag, poets haar, aai haar, lekkere snoepjes geef ik en knuffel met haar. Met poetsen is ze ook makkelijk. Ik snap daarom echt niet sinds ik als eigenaar natuurlijk de volledige zorg over haar heb dat die problemen zich bij mij voor doen.

Ik heb nu enkele maanden niet gereden, omdat ik nu ook net gisteren terug van vakantie ben en het weer hier slecht was daarvoor. Ze is best gevoelig met wind en is wanneer ze dan los is ook echt een lenig feestbeest. Ik zal het longeren en rijden weer oppakken na de vakantie dus daar zal ik mee bezig. Het is alleen super vervelend voor mij dat de verzorgers tijdens de vakantie geen enkel probleem met haar hadden en dat ik nu terug ben het weer verder gaat met de 'kwaaltjes'.

Het probleem lijkt inderdaad echt bij mij te liggen, maar ik heb zoveel ervaring met jonge paarden en nooit zulke problemen gehad. Ik heb zelf mijn eigen gefokte merrie naar ZZ-Zwaar gereden en die heb ik net een jaartje verkocht. Voor het eerst heb ik nu zelf een paard gekocht (betreffende 4,5 jarige) voor de rest heb ik altijd op eigen gefokte paarden gereden.

GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:12

_Zsazsa_ schreef:
Lijkt wel of ze zenuwachtig van jou wordt.
Misschien even wat meer grondwerk gaan doen waardoor jullie meer een band/vertrouwen krijgen?

Mijn paarden doen juist andersom omdat ze mij vertrouwen en andere niet doen ze wat nerveus bij andere mensen.
Hoe is jou houding naar haar? Al meteen geïrriteerd omdat ze zo doet of ben je juist passief?



Wanneer ze dus als een blok stil staat voor de uitgang naar buiten doet ze helemaal niks. Geen zenuwachtig gedrag. Ik kan haar makkelijk knuffelen en ze zoekt dat ook een beetje op. Ik ben niet gelijk geïrriteerd, ik probeer haar altijd gerust te stellen, ik aai haar eerst in de situatie, maar daarna moet ik ook consequent zijn maar niet op een agressieve manier. Meer direct bedoel ik daarmee.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:44

Ik denk dat ze gewoon bij jou de grenzen uit test.
Ik zou eens echt consequent en streng op deze situaties trainen en daarnaast eventueel meer grondwerk. Dus bij het uit de stal gaan een zweepje erbij en ze mag er pas uit wanneer ze rustig op je wacht. Let daarbij ook op je eigen energie, de kans is groot dat jij nu angstig bent geworden waardoor ze letterlijk en figuurlijk nog sneller over je heen loopt. Sta zelfverzekerd en 'groot' bij die deur. Jij bent de leider en dat heeft ze te accepteren.
Als ze ergens niet in wil, trainingshalster om en constante druk houden. Niet gaan trekken, geen rukjes geven, gewoon druk houden. Beweegt ze haar gewicht naar voren of zet zelfs een hele pas naar voren, druk loslaten, belonen met je stem en opnieuw vooruit vragen. Komt ze niet mee, dan gewoon weer druk houden. Moet je wel zorgen dat je echt genoeg tijd hebt, want geduld is alles op dit stuk

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:51

Een goede klik heeft niks te maken met snoepjes en knuffelen, het heeft ermee te maken dat je paard jou vertrouwd en dat ze meewerkend is. Dat is blijkbaar niet het geval, ze vertrouwt je niet. Een paard spiegelt meestal, dus vertrouw jij haar wel? Dat is niet zo gek he, als je er een keer hard af valt.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:56

GerbrigBosma schreef:
Het probleem lijkt inderdaad echt bij mij te liggen, maar ik heb zoveel ervaring met jonge paarden en nooit zulke problemen gehad. Ik heb zelf mijn eigen gefokte merrie naar ZZ-Zwaar gereden en die heb ik net een jaartje verkocht. Voor het eerst heb ik nu zelf een paard gekocht (betreffende 4,5 jarige) voor de rest heb ik altijd op eigen gefokte paarden gereden.


De rijervaring zegt niet altijd alles. Als ik de afstamming zo lees, dan heb je best een sensibele merrie gekocht.
Mogelijk ook nog met karakter via Apache. Als ze door je heen loopt (als ik het zo lees) dan bewaak je jouw ruimte/grenzen onvoldoende. En zij pikt dat door haar sensibiliteit snel op. Met dit soort paarden moet je echt heel duidelijk en consequent zijn. Dat zit vaak al in hele kleine dingen.
Soms kun je ook gewoon "te lief" zijn.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:21

Grondwerklessen met een goede instructie doen wonderen! Ik heb mijn paard echt pas goed leren kennen tijdens het grondwerken en hij mij ook. Zeker met een jong paard is het heel fijn om te doen!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30631
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:35

Ik verplaats dit topic van WD V naar OPG omdat het daar beter past.

ikke

Berichten: 37563
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:59

Dit lijkt op onvoldoende onderhandelingsskills.

Een paard moet doen wat je vraagt, punt. Echter staat niet vast op welke manier dat moet.
De manier die bij jullie past is jullie manier en dat zul je uit moeten vissen. Onderhandelen dus :D Wat past jou, wat past mij en waar vinden we elkaar.

Ik weet heel zeker dat ze het bij mij niet doet en als ze het wel doet, heb ik dat binnen een minuut opgelost.
Of dat ook wenselijk is, is een heel andere vraag.

Lees hier eens, wellicht heb je er wat aan: [PP] [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:03

Eens met de reacties hier. Klinkt alsof je te weinig leiding aan haar geeft. Ze voelt waarschijnlijk jouw onzekerheid of afwachtendheid. Grondwerklessen zouden je zeker kunnen helpen, ook om je eigen lichaamstaal beter te begrijpen en te leren gebruiken. En je zal zelf doortastender moeten zijn. Net als wat Ibbel zegt: bij mij zou ze het niet doen en doet ze het wel dan is dit binnen 1 minuut niet meer het geval en zal ze het waarschijnlijk nooit meer doen.

GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:07

Babootje schreef:
GerbrigBosma schreef:
Het probleem lijkt inderdaad echt bij mij te liggen, maar ik heb zoveel ervaring met jonge paarden en nooit zulke problemen gehad. Ik heb zelf mijn eigen gefokte merrie naar ZZ-Zwaar gereden en die heb ik net een jaartje verkocht. Voor het eerst heb ik nu zelf een paard gekocht (betreffende 4,5 jarige) voor de rest heb ik altijd op eigen gefokte paarden gereden.


De rijervaring zegt niet altijd alles. Als ik de afstamming zo lees, dan heb je best een sensibele merrie gekocht.
Mogelijk ook nog met karakter via Apache. Als ze door je heen loopt (als ik het zo lees) dan bewaak je jouw ruimte/grenzen onvoldoende. En zij pikt dat door haar sensibiliteit snel op. Met dit soort paarden moet je echt heel duidelijk en consequent zijn. Dat zit vaak al in hele kleine dingen.
Soms kun je ook gewoon "te lief" zijn.



Ik ben mij zeker bewust van mijn koop. Ik heb al eerder Apache gereden. Ik weet hoe ze zijn dus dat scheelt, maar natuurlijk is niet ieder paard het zelfde. Het lijkt voor mij indd alsof ze geen respect voor mij heeft op bepaalde vlakken. Ik weet niet zo goed hoe ik mijn grenzen moet bewaken want met een zweepje tegenhouden of aansporen tot door de deur gaan word ze juist angstig van. Wanneer ze dus als een blok stil staat doet ze niks. Ze kijkt lief, maar blijft gewoon staan. Ze reageert tijdens het longeren ook prima op stemhulp, maar op die momenten naar buiten totaal niet.

GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:10

Earth schreef:
Een goede klik heeft niks te maken met snoepjes en knuffelen, het heeft ermee te maken dat je paard jou vertrouwd en dat ze meewerkend is. Dat is blijkbaar niet het geval, ze vertrouwt je niet. Een paard spiegelt meestal, dus vertrouw jij haar wel? Dat is niet zo gek he, als je er een keer hard af valt.


Nee dat weet ik indd, ik probeerde alleen aan te geven dat ik de enige verzorger ben voor haar. Ik ben natuurlijk wel tientallen keren van paarden afgevallen en zonder moeite en angst weer opgestapt. Ik val één keer van haar af en het vertrouwen was weg. Ik was en ben nog steeds nerveus om er op te stappen terwijl het tijdens het rijden weer braaf gaat. Het word wel minder de nervositeit. Ik denk dat ik voor het eerst angstig ben na de val van haar omdat ik haar niet van jongs af aan ken zoals mijn andere paarden.

GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:11

ikke schreef:
Dit lijkt op onvoldoende onderhandelingsskills.

Een paard moet doen wat je vraagt, punt. Echter staat niet vast op welke manier dat moet.
De manier die bij jullie past is jullie manier en dat zul je uit moeten vissen. Onderhandelen dus :D Wat past jou, wat past mij en waar vinden we elkaar.

Ik weet heel zeker dat ze het bij mij niet doet en als ze het wel doet, heb ik dat binnen een minuut opgelost.
Of dat ook wenselijk is, is een heel andere vraag.

Lees hier eens, wellicht heb je er wat aan: [PP] [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....


Dank je voor het advies en de link! Ik zal een kijkje nemen.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:12

GerbrigBosma schreef:
Earth schreef:
Een goede klik heeft niks te maken met snoepjes en knuffelen, het heeft ermee te maken dat je paard jou vertrouwd en dat ze meewerkend is. Dat is blijkbaar niet het geval, ze vertrouwt je niet. Een paard spiegelt meestal, dus vertrouw jij haar wel? Dat is niet zo gek he, als je er een keer hard af valt.


Nee dat weet ik indd, ik probeerde alleen aan te geven dat ik de enige verzorger ben voor haar. Ik ben natuurlijk wel tientallen keren van paarden afgevallen en zonder moeite en angst weer opgestapt. Ik val één keer van haar af en het vertrouwen was weg. Ik was en ben nog steeds nerveus om er op te stappen terwijl het tijdens het rijden weer braaf gaat. Het word wel minder de nervositeit. Ik denk dat ik voor het eerst angstig ben na de val van haar omdat ik haar niet van jongs af aan ken zoals mijn andere paarden.


Soms is het juist dat het paard die je het leukst vindt, je het snelst angst voor krijgt om op te stappen. Heel gek is dat. Ik zou dius even aan het werk gaan met dit gevoel, en met hulp eens kijken hoe je dat kunt omzetten. Als jij haar vertrouwt, dan gaat zij jou ook weer vertrouwen :)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:14

Dit klinken echt als problemen die met grondwerk les opgelost kunnen worden.

Je kunt ook je ruimte bewaken zonder zweepje bijvoorbeeld. Ik vraag me af of het een kwestie van respect is of een kwestie van vertrouwen

GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:15

Amber_anne schreef:
Dit klinken echt als problemen die met grondwerk les opgelost kunnen worden.

Je kunt ook je ruimte bewaken zonder zweepje bijvoorbeeld. Ik vraag me af of het een kwestie van respect is of een kwestie van vertrouwen


Vraag ik mij inderdaad ook af. Ik denk dat we even back to the basic moeten en niet te snel willen.

GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:17

Plop1997 schreef:
Grondwerklessen met een goede instructie doen wonderen! Ik heb mijn paard echt pas goed leren kennen tijdens het grondwerken en hij mij ook. Zeker met een jong paard is het heel fijn om te doen!


Ga ik zeker meer doen. Ook wanneer ze buiten los is en ik zal erbij in gaan dan gaat het eerst goed, maar dan wil ze al snel met mij spelen. Best gevaarlijk.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:23

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn jonge monster, ook toen hij 4 was. Ik heb veel gelezen over introverte paarden en welke oefeningen zouden kunnen helpen.

Uiteindelijk heb ik met hem gewerkt aan wijken voor druk. Dus niet alleen aan de kant als ik het vraag maar ook achteruit zonder het hoofd weg te draaien als ik zachtjes met het touw swing. En die oefening was blijkbaar het, nu gaat het super.

Dus of zelf inlezen en oefeningen gaan doen of lekker les nemen. Komt wel goed :)

GerbrigBosma

Berichten: 10
Geregistreerd: 11-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:28

lies_sparkle schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn jonge monster, ook toen hij 4 was. Ik heb veel gelezen over introverte paarden en welke oefeningen zouden kunnen helpen.

Uiteindelijk heb ik met hem gewerkt aan wijken voor druk. Dus niet alleen aan de kant als ik het vraag maar ook achteruit zonder het hoofd weg te draaien als ik zachtjes met het touw swing. En die oefening was blijkbaar het, nu gaat het super.

Dus of zelf inlezen en oefeningen gaan doen of lekker les nemen. Komt wel goed :)


Mooi dat het nu gaat! Ik zal onderzoek doen :D

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:11

Kun je helemaal niet voor jezelf benoemen wat je anders doet dan je moeder en je zus?
Ik vind het zelf lastig te zeggen hoe het bij jou zit, want ik ben er natuurlijk niet bij. Het is puur op ervaring met dit soort paarden dat ik denk dat ze op bepaalde vlakken geen respect voor je heeft. Consequent en duidelijk zijn maakt vaak een wereld van verschil. Soms lijkt het of het paard angstig is, maar is het gewoon "verkapte" ongehoorzaamheid. Te lief zijn versterkt dat dan. Als ze echt angstig is, zou ze dat bij jouw moeder en zus ook zijn.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:51

Ik heb een heerlijk puberende bijna 4 jarige Fjord en die kan er ook behoorlijk wat van.

Een paard is gek op duidelijkheid en routine. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking die het ook erg goed doen op duidelijkheid en routine , dus ik probeer dit ook mee te nemen als ik bezig ben met mijn jonge paard.

Mijn jonge paard heeft ook een fase en nu nog steeds wel waarin ze inderdaad geen stap vooruit doet. Nu is dat toevallig ook als ze weer de wei in gaat. Mevrouw kijkt daarbij ook niet bang eerder wat beledigd. Ik wacht meestal even een paar seconden zodat we even een momentje rust hebben en er geen frustratie ontstaat tussen beide. Daarna ga ik vaak even echt naast haar hoofd lopen en toe bijvoorbeeld een stap naar link of rechts vaak komt ze dan weer in beweging en loopt ze zo mee de wei in. Er recht voor staan en trekken heeft geen zin. Je zou bijvoorbeeld wel naar links of rechts kunnen lopen en ze vanuit opzij zachtjes aantrekken. Vaak moeten ze dan hun benen verplaatsen waardoor ze weer in beweging komen. Zo heb ik het mijn puber al aardig afgeleerd.

ze had eerst best heftige verlatingsangst en kan dit gedrag ook wel laten zien als we gaan wandelen. Ik denk ook dat er dan nog een stukje respect mist naar ons als leider. Als ik haar een paar week vrij geef pakt ze dit gedrag snel weer op dus regelmatig oefenen en consequent zijn is wel belangrijk.


Ik durfde haar ook niet vast te zetten omdat ik bang was dat ze ging hangen. Omdat ze op een dag een heel dik abces had moest ze wel vast dus een goed stevig halster en trouw en maar gewoon vastgezet en haar even laten staan. Heeft een paar weken geduurd maar ze staat nu keurig ( afhankelijk van de bui) stil. Op sommige stallen geven ze wel muurtraining en laten ze een paard gewoon een uur staan. Niet helemaal mijn voorkeur maar het was mijn back-up plan. Als ze wat ging hangen zorgde ik ervoor dat ze naar voren stapte. Ze had vrij snel door dat de druk weg ging door naar voren te stappen.

Schrapen heb ik altijd genegeerd. Als ze dat deed wachtte ik totdat ze klaar was met schrapen en dan pas weer benaderen of verder met poetsen. Is ook afgeleerd ondertussen.


Ik was eerst altijd heel sceptisch over grond werk en aan de hand werken maar ik ben dat vooral meer gaan doen. En eigenlijk vindt ik het hartstikke leuk en net zo leerzaam als rijden. Vinden ze in het begin wel heel lastig maar als ze eenmaal de smaak te pakken hebben is het erg leuk om samen te doen. Daarbij leert je paard ook meer wie de leider is van de twee. Daarbij les nemen kan wel verstandig zijn.

Ik heb mijn jonge paard beleerd en nu nog weer even 6 maanden rust gegeven. Ze is wat meer gegroeid zowel lichamelijk als mentaal.

Ik denk en dat is geen vervelende feedback maar dat je misschien nog wat ervaring mist. En dat geeft niks ik doe het nu ook voor het eerst en ik merk wel dat ik tegen veel dingen aan loop maar het ook erg leuk en leerzaam is om het op te lossen en het paard meer te zien groeien.

Lukasje
Berichten: 11266
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Problemen met mijn jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:11

Ik denk dat je het niet verder moet zoeken dan een wederzijdse vertrouwensbreuk door de val. Ik zou opnieuw les nemen. Iemand die je begeleidt, maakt je automatisch zekerder.

Wat de poort uitstappen betreft, zou ik de rollen omdraaien. Geen idee of dat dé oplossing is maar ik zou 2 dingen proberen: haar achteruit door de poort te laten gaan, oftewel met een hoofdstel aan en 2 lange lijnen waarbij jouw positie achter haar (of langs haar dij) is.