Wat is nu echt merrie gedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 20:07

Hallo bokkers,

Ik ben langzaam aan het rond kijken voor een opvolger voor mijn pony. Ik weet welke ras ik graag zou willen omdat het karakter, uiterlijk en de uitdaging mij aanspreekt. Ik weet dat niet ieder paard het zelfde is maar ik ben verliefd geworden op de koudbloeden. Ja daar kunnen zeker hete exeplate tussen zitten maar over het algemeen hebben ze voor mij een fijn karakter.

Ik hou marktplaats en facebook al een tijd in de gaten maar ik zie vooral merries voorbij komen. Ikzelf heb nu een ruin en sommige mensen op stal zijn gek op hun merrie en sommige zijn echt team ruin.

Ik heb vroeger een verzorgpony gehad, een merrie. Ik kon toen nog niet zo goed rijden en had een stuk minder balans maar zij had onwijze merrie streken.

Ik heb het idee dat ik een wat verkeerd beeld bij merriestreken heb gekregen.

Wat zijn nu echt de merriestreken?
Brand los :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:18

wat ik onder echt merrie gedrag versta is dat gemiep/ gegil, met voorbenen slaan als ze neuzen met een ander, vaak zuur kijken en tijdens hengstig zijn nog erger reageren

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:26

Lynn_Nikita schreef:
wat ik onder echt merrie gedrag versta is dat gemiep/ gegil, met voorbenen slaan als ze neuzen met een ander, vaak zuur kijken en tijdens hengstig zijn nog erger reageren


Goh zie toch best veel ruinen met merriegedrag :+

(Op het hengstig zijn na)

KittyDylan

Berichten: 8887
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:30

Ik heb 3 merries en 1 hengst. Ook veel met merries, hengsten en ruinen van andere gewerkt.

In mijn opinie zijn merries wat dramatischer. Reageren heftiger op dingen, vaak in de hengstigheid. Hengsten en ruinen zijn over het algemeen toch wat meer relaxed. Maar je hebt natuurlijk de uitzonderingen. Zo zijn 2 van onze merries altijd kneiter hengstig, zelfs ongeveer op elkaar en aan de 3e zie je het nog niet als de hengst er naast staat.

Maar ik ben ook team hengst/ruin :P ook al heb ik meer ervaring met merries.

Echt merrie gedrag, mwa, gewoon vaker drama.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:31

Ik moet zeggen: ik heb jaren merries gehad (heb gefokt), en het "typische" merriegedrag heb ik hier weinig of niet gemerkt. Ik denk dat het ook vaak andere ongemakken zijn die ten onrechte uitgelegd worden als "merriestreken", maar die evengoed bij een ruin of hengst kunnen voorkomen.

Kabayo

Berichten: 13990
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:49

Merrie gedrag bestaat niet
Dit heet over het algemeen gemiste signalen

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:01

Ligt er helemaal aan welke merrie je hebt. Mijn merrie zul je niet aan merken dat ze hengstig is, haar weide vriendinnetje daarentegen laat het je duidelijk zien.

Kabayo: natuurlijk reageren merries, ruinen en hengsten wel verschillend. Je kan signalen oppikken of missen wat je wil, maar je merrie word nou eenmaal hengstig en je hengst heeft ballen met hormonen.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:03

ik heb een oudere merrie waar vroeger mee gefokt is,maar dat is juist een heel fijn dier.
misschien juist omdat er mee gefokt is dat weet ik niet.
hengstigheid vervelend?
nee nooit wat van gemerkt.
er zit wel een flink karakter in,maar dat heeft niks met merrie zijn te maken,maar door hoe haar leven geweest is en de dingen die ze heeft meegemaakt.

ik heb ook een ruin gehad, die gilde met alle nieuwe paarden, en stond altijd met de voorbenen te maaien.
in zijn jongere jaren was het echt een heertje en wilde altijd een harempje vrouwen hebben.
dat leverde dus nog wel eens problemen op.

dus wat dat betreft….wat is dan merrie gedrag en wat is ruinen gedrag?
hier was dus de merrie juist relaxed en de ruin vroeger de mieperd.

karakter,leeftijd,opgroeien..kan best veel verschil maken.

wat ik zelf wel fijner vind aan ruinen is de speelsheid van ze.
zeker in een groep spelen ze veel en juist dat vind ik leuker dan aan merries die ik nooit zie spelen.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:06

Ik heb ook 3 merries verschillend van 4 tm 16 jaar. Echt merrie gedrag bestaat denk naar mijn idee niet echt, misschien dat merries het sneller vertonen maar zoals al eerder gezegd is heb ik ook genoeg ruinen horen gillen als ze neuzen met andere paarden. Merk bij geen 1 van mijn merries verschil in hun gedrag als ze hengstig zijn of niet, ze zijn af en toe wel net even wat dramatischer dan een ruin of hengst.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:34

Ik heb een merrie van bijna 6 en ik heb het idee dat ruinen toch iets stabieler zijn in de omgang. Die van mij kan best extreem doen af en toe. De ene dag kan ze rustig een uurtje op de poetsplaats staan en de andere dag wil ze niet aangeraakt worden. De ene dag loopt ze de sterren van de hemel en de andere dag gaat het voor geen meter. Ik hoef ook echt niet op te stappen als ik zelf niet lekker in m'n vel zit :') Ze is ook erg gevoelig voor weersveranderingen, vooral als het ineens hard waait. Ze is verder wel erg loyaal en lief in de omgang, ook als ze hengstig is, dan is ze soms zelfs nog liever.

Ik moet er wel bij zeggen dat ze vroeger bij haar eerste baasje heel vaak verhuisd is dus ik denk dat dat ook wel invloed heeft gehad.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:41

Mijn eigen indruk is vooral dat merries vaak wat meer de zaken in de gaten hebben en dan wat meer lijken te kiezen (om lief te zijn of om niet mee te willen werken), terwijl ruinen soms iets meer overvallen worden en soms wat meer spelen.
Sommige ruinen zijn wat meer relaxed, maar kunnen dan ineens wel opschrikken en dan vergeten dat er ook nog iemand naast loopt / of op zit. Merries vergeten dat niet zo vaak, maar negeren het soms wel wat nadrukkelijker :)

Veel meer zou ik er eigenlijk niet over durven zeggen. Op allerlei verschillende stallen en maneges met heel verschillende paarden en pony's zijn er altijd ruinen en merries, geen valt op omdat ze altijd braver of lastiger zijn. De verschillen van paard tot paard zijn veel en veel groter dan tussen merries en ruinen. Er zijn in elk geval heel veel merries zonder uitgesproken merriestreken, waarmee het heerlijk samenwerken is.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:47

Lastig om het verschil te benoemen tussen gewoon karakter of wellicht merrie streken.
In het geval van mijn merrie is de uitgesproken eigen mening en als ze iets niet wilt doet ze het ook echt niet zomaar.
En haar grote eigen aura, ze houdt niet van andere paarden in haar aura en laat dat ook heel erg duidelijk merken.
Of het nou merrie eigen is of gewoon haar karakter, mij stoort het niet. Ik vind haar om te gieren.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:15

Heb er meerdere verzorgd. Was er een bij die voor hengst werd uitgemaakt vanwege brullen op vreemd terrein en eentje die als ze hengstig was ik gewoon met rust liet, was geen land mee te bezeilen.
Flikker op, laat mij met rust, zoek het uit, geen zin, doei tot morgen. Heb dat 3 hengstigheden aangekeken en bij de 4e keer inderdaad madam met rust gelaten. Twee dagen later "hiep hoi gaan wij nog wat doen? Enne ruin in de buurt dan kon ie al een lelijk gezicht krijgen en in het ergste geval de dreiging van een voetje :+. Heb haar nog nooit een mep zien uitdelen. Maar vooral iets doen wat niet mag en dan een heerlijk schijnheilig gezicht trekken.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:31

Mijn merrie is dol op 'het verkeer regelen'. Ze heeft een mening over welk paard eerst de paddock in moet en geeft soms anderen duidelijk voorrang.
... vind ik erg handig.
(Ze heeft wel ambities om leidende merrie te worden.)

En met rijden wenst de signora duidelijke hulpen. Graag uiterst klein en subtiel, maar geen fouten svp.
Heeft Knollie groot gelijk aan. (Maar volgens sommigen is dat typisch merrie gedrag.)

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:41

Kabayo schreef:
Merrie gedrag bestaat niet
Dit heet over het algemeen gemiste signalen

+:)+

Gebrek aan onderhandelingsskills :j

Merries zijn voor het echie. De meeste merries prikken door je fake heen en projecteren dat terug op je.

Ben je echt, zijn ze echt en doen ze het voor het echie.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:31

Beide paarden die ik heb (gehad) waren merries.
Ik weet niet wat je bedoelt met merriestreken.
De merrie die ik nu heb is gewoon de baas. Daar is ze heel duidelijk in. Ze regelt alles voor de twee ruinen waar ze bij staat en die volgen haar als makke lammetjes. Die ruinen zijn echt geen doetjes maar zij heeft zo’n uitstraling en zo’n karakter dat ze graag doen wat zij wil.
Zij bosst ze rond. Laat ze rennen en zorgt dat ze geen ruzie met elkaar maken.
Ik denk dat merries vaker baas/ leider zijn over anderen. Daar heb je karakter voor nodig. En je moet ook je eigen positie bepalen als mens. Als je dubbele signalen uitzendt dan is zo’n dominante tante wat duidelijker in haar signalen naar jou toe. Misschien noem je dat merriestreken?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:34

ikke schreef:
Kabayo schreef:
Merrie gedrag bestaat niet
Dit heet over het algemeen gemiste signalen

+:)+

Gebrek aan onderhandelingsskills :j

Merries zijn voor het echie. De meeste merries prikken door je fake heen en projecteren dat terug op je.

Ben je echt, zijn ze echt en doen ze het voor het echie.


Merries zijn goud, die laten je nooit zitten, die geven 100% of meer.
Ruinen daar in tegen vinden hun werk op 80% ook wel mooi zat is mijn ervaring.

Zoals je hoor, ik ben gek op mijn ruinen. Maar hoop toch echt dat mijn komende veulen een merrie word, zodat de dames in de meerderheid blijven :j .

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:16

Ik heb echt een pismerrie :')

Kijkt ALTIJD zuur, met de oren plat. Gaat ook echt in ruinen hun gezicht plassen als ze hengstig staat - maar owee als ze aanstalten maken iets te willen doen, dan wordt ze héél boos hahaha.
Is heel asociaal naar andere paarden toe - kan alleen in de zomer samen staan met andere paarden, omdat ze dan geen hooi krijgen.

Is naar mensen toe héél lief, maar je moet door haar zure smoeltje heen (durven) kijken haha.

Een goudeerlijk paard, en voor mij na meer dan 10 jaar echt een open boek. Een knuffelkont bij mensen, maar vreselijk geïrriteerd in omgang met paarden :') Op 10 jaar tijd heb ik maar 1 ander paard gevonden dat ze echt leuk vond hahaha. Piepen, kont draaien, tanden bloot, sporadisch een (misgetrapte) trap. Een op en top merrie hahaha. Ik zou nooit nog iets anders willen!

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:35

Bijna alle merries die mijn pony's ontmoetten eindigden in snel omdraaien en dat mijn ruinen dan een schop incasseerden. Nooit problemen gehad met andere ruinen, die vinden hun lief. Heel sporadisch eens een merrie gehad die hen adopteerde, maar dat waren dan altijd grote paarden. Maar ras op ras, shetlandermerries zijn echt gemeen tegen ze. :(:)

Laatste keer ook, was Jorie even heel onschuldig op cursus met een merrie aan het neuzen terwijl ik even niet oplette. Dat ging goed, totdat merrie ineens besluit zich razendsnel om te draaien en mijne verrot te trappen. Het zand vloog mij om de oren, want Jorie stond na de eerste trap die vol raak was, achter mij. Die had echt zo iets van "help me baas". Was totaal uit het niks, eigenaresse zei ook nog:"Zo raar doet ze anders nooit". Mij maakt het zelf verder niks uit, ik ben alleen niet geschikt om hengsten te houden. Ik heb nu toevallig 2 ruinen, waarvan eentje inderdaad van de 50% vooruit is ook vooruit stempel is en de andere gaat volle 100% ervoor. Alhoewel de eerste wel dolenthousiast wordt van samen rijden met anderen en bos/andere omgeving dan thuis en dan kan ie opeens wel lopen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 04:38

Wow wat een reacties al. Dank jullie wel.

Merriestreken zijn voor mij echt wel tijdens de hengstigheid tegen je been zijn, niet willen werken, vaak boos zijn..
Voor mijn gevoel heb je dan 2 verschillende paarden, eentje in normale mood en eentje in haar hengstigheid :')

Muronia

Berichten: 19565
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 07:13

Merries, je houdt ervan of je kunt er niks mee. Ik vind ze geweldig. Op dit moment heb ik 4 exemplaren en een ruin. Ze zijn niet allemaal zuur, maar ieder heeft haar eigen gebruiksaanwijzing zeg maar..

Dit plaatje omschrijft het aardig denk ik:
Afbeelding

Dit is ooit eens gemaakt voor mij aan de hand van foto's van 1 van mijn merries:

Afbeelding

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:08

Yenni schreef:
Wow wat een reacties al. Dank jullie wel.

Merriestreken zijn voor mij echt wel tijdens de hengstigheid tegen je been zijn, niet willen werken, vaak boos zijn..
Voor mijn gevoel heb je dan 2 verschillende paarden, eentje in normale mood en eentje in haar hengstigheid :')

Nou, nee, hooguit zijn de de meer uitgesproken versie van zichzelf.

Zo hadden we een merrie op stal die was ronduit gevaarlijk als ze hengstig was. Die wilde zo graag dat je haar aandacht gaf, maakt niet uit wat, knuffel is ook goed maar wel NU, VEEL EN LANG!!! en dan moest je opletten dat ze je niet plette in haar enthousiasme want ze knuffelde met haar hele lijf terug.

Maar zo was ze ook in het werk. Ze liep internationaal enkelspan mennen en ik heb regelmatig de groom er achteraan zien hollen nadat ie het hek dicht gedaan had; paard was alvast vertrokken en dat ging niet in een rustig drafje......

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 07:20

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 07:33

Merrie streken? Wat zijn dat? Ik heb mijn hele leven merries gehad en nog altijd geen idee.

Imo zijn de belachelijke dingen die mensen over merries roepen meer misogynie dan dat ze ook maar iets met het paard te maken hebben.
Als je paard vaak zuur of boos is dan is daar een reden voor. Mijn merries zijn altijd lieve vrolijke werkwillige paarden. En als ze last hebben van de hengstigheid..... beetje begrip hebben misschien? Ongesteld zijn is niet leuk, ook niet voor een merrie. Een als het te erg wordt, laten nakijken.

Dat een ruin gelijkmatiger is, is niet raar, die heeft geen hormonen meer.

Hoevenkop
Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 08:24

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt