Wat is nu echt merrie gedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 08:38

Interessant, ik ben een echt ruinen-mens en heb nu een hengst. In het verleden voor heel veel verschillende merries gezorgd. Ook veel merries lesgegeven met vrijheidsdressuur, en ken meerdere personen met merries.

Wat mij bij de meeste merries opvalt is het zure gezicht wat ze kunnen trekken tijdens het [***]. Ook als het iets is waarvan ik 100% weet dat ze het leuk vinden. (Staan los en doen enthousiast mee.) Waar komt dit zure gezicht met de oren in de nek dan vandaan? Ik zie dit overigens in 9 vd 10 gevallen bij grondwerk.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:01

Ik heb zelf 4 merries en 1 ruin.
Mijn merries zijn heel loyaal en eenkennig. Zodra ze je zien hinniken ze en willen ze met je mee om dingen te doen.
Ook geven ze heel duidelijk aan als ze iets niet willen doen.
Voor mij zijn ze betrouwbaar en lief. Houden van de aandacht.

Het echte 'merriegedrag' valt heel erg mee. Ja ze worden hengstig, maar ook dan is er prima met ze te werken. Gillen en doen, doen ze alleen als iemand een paard laat ruiken als ze op stal staan. (Wellicht meer bescherming van hun huis dan werkelijk niet leuk?)
Ze staan met z'n alle in de kudde en dat is eigenlijk altijd rustig. De ruin is de onruststoker van de groep.

Captain, ik ken dat gezicht tijdens het werk dus niet echt. Alleen als ze stout zijn en de boel op stelten willen zetten aan de longeerlijn. Verder hebben ze altijd de oortjes naar voren of naar mij gericht. Alleen bij pijn of ongemak gaan de oren echt de nek in..

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:25

Myrthee_ schreef:
Mijn merries zijn heel loyaal en eenkennig. Zodra ze je zien hinniken ze en willen ze met je mee om dingen te doen.
Ook geven ze heel duidelijk aan als ze iets niet willen doen.
Voor mij zijn ze betrouwbaar en lief. Houden van de aandacht.


Mijn merrie is precies zo

Ik heb dan een pony merrie waarvan mensen ook zeggen dat ze echt pony gedrag heeft. Ze is uitgesproken en je ligt altijd in een deuk met haar

Het zure herken ik eigenlijk ook niet. Ja soms als ze hengstig is dan heeft ze geen zin om te komen. Prima dan blijf je maar staan, ben ik niet moeilijk in

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:30

Wij hebben een merrie die heel zuur kan kijken, ook al vind ze het fijn als je er bent. Maar dat komt door onzekerheid. Ze weet zich geen houding te geven. Maar ze is niet gemeen. En het is geen "merrie gedrag"

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:46

Avalanche schreef:
Je kunt je dus inderdaad afvragen of "merriestreken" soms niet gewoon worden veroorzaakt doordat ze worden benaderd met een onbewust vooroordeel.


Ik denk niet dat mensen "merriestreken" herkennen door een onbewust vooroordeel. Ik denk wel dat deze streken geen 'typerende karaktereigenschap' van merries zijn, maar vooral voortkomen uit hormonale veranderingen binnen hun cyclus. De gevoeligheid op deze veranderingen verschilt per paard, waardoor niet elke merrie zuur is, of juist ontzettend plakt. De mensen waarvan de paarden wél gevoelig reageren op zo'n 'disbalans', noemen dit merriegedrag.

Ruinen zijn een stuk stabieler en worden daardoor als makkelijker bestempeld, maar ik denk niet dat dat per see zo is. Dat verschilt gewoon per paard. Ik denk wel dat het makkelijker is om een stabiele ruin te hebben in de wedstrijdsport, dan een hormonale, zure merrie.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:48

Ik heb de ervaring die hier eerder is genoemd, mijn merrie was ook niet stabiel ofzo de ene dag ging het rijden soepel de andere dag was er soms weinig mee te beginnen, de ene keer stond ze rustig op de poetsplaats, de andere keer was het opeens eng en de keer erop weer niet terwijl er niks anders was. Het kan ook aan het karakter liggen misschien maar toevallig las ik precies zo'n reactie.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:52

Mijn merrie doet ook haar oren naar achter als ze geconcentreerd aan het werk is. Dat noem ik haar "Denk hoofd".
Oren naar achter is niet meteen zuur de verdere gezichtsuitdrukking is ook van belang. Worden de neusgaten opgetrokken,spanning rond de mond, de blik etc.

Echt merriegedrag is hengstigheidsgedrag.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:57

Dr is een zure blik :+

Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 09:57

Mijn merrie, i love her!

Niet hengstig:
Meewerkend, werkt graag samen. Maar wel een enorme spiegel. Humor, soms baldadig, eigenwijs ( maar he is dan ook een tinker x haflinger), duidelijke eigen mening ( lees ze moet je of ze moet je niet), mensenkennis, kroelen wanneer madam het wilt.

Hengstig:
Smerige achterbenen, loopt als een sloerie achter de ruin aan, met rijden piest ze zelden.
In het werk, ze is op je pinken te rijden, doet 300% haar best, super meewerkend.
Wij zeggen altijd, ze mag ze altijd wel hengstig zijn (op dr smerige achterbenen aan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:00

Dennis schreef:
Merries zijn goud, die laten je nooit zitten, die geven 100% of meer.
Ruinen daar in tegen vinden hun werk op 80% ook wel mooi zat is mijn ervaring.

Zoals je hoor, ik ben gek op mijn ruinen. Maar hoop toch echt dat mijn komende veulen een merrie word, zodat de dames in de meerderheid blijven :j .
En hengsten vinden het wel welletjes op 60% en een hoop bravoure. :))

Verder eens met wat RBR en Avalanche zeggen. :j Ik ken ook zat ruinen en hengsten die echte drama queens zijn, dat is echt niet voorbehouden aan alleen merries. Wel denk ik dat, gemiddeld genomen, een merrie wat minder vergevingsgezind is, maar eenmaal voor je gewonnen, krijg je er ook een hoop voor terug.

En als je merrie niet te hanteren is als ze hengstig is, lijkt het me inderdaad geen overbodige luxe om haar even te laten nakijken. :=

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:03

Ik hou van merries. Alert, bezig met de rangorde, maar qua werkwilligheid onovertroffen. Ruinen hebben wij nooit, wel hengsten, maar die hebben vaak een "ik zie het wel" attitude, de merries denken veel meer mee <3

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat is nu echt merrie gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:11

Ik denk dat mensen oren naar achter niet meteen moeten interpreteren als zuur. Bij veel paarden die ik ken is het hun nadenk hoofd. Dan zijn ze helemaal niet boos, ze denken gewoon na. Dat doen heel veel paarden.
En benadering doet zoveel.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:14

Merrie gedrag is puur hormonaal gedrag, bijvoorbeeld..de ene week enorm aanhankelijk zijn, de andere week een bitch en de week er na "normaal". (cyclisch) Sommige merries hebben last van hun buik voor de hengstigheid en kunnen dan sneller geirriteerd zijn op het been of meer met de staart zwiepen. Sommige merries hebben meer "diva" gedrag en bij anderen merk je vrij weinig van de cyclus.

Avalanche

Berichten: 15991
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:31

MRIIIS schreef:
Ik heb een merrie van bijna 6 en ik heb het idee dat ruinen toch iets stabieler zijn in de omgang.


Vind je die vergelijking helemaal eerlijk? Een ruin is gecastreerd. Merrie niet.

Als je een eerlijke vergelijking wilt maken, moet je dat met een hengst doen. En die zijn allesbehalve stabiel en gegarandeerd drama :')

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:35

Ruinen onderling zijn ook veel speelser dan merries.
Ik heb echt een heel erg speelse ruin en die wil met iedereen spelen, maar de meeste merries niet met hem.
Tot ze ineens hengstig zijn, dan komen ze naar hem toe. Hij helemaal blij, jee, spelen!
Draaien ze hun kont naar hem toe en gaan staan knipogen.
Daar weet mijn ruin dan weer niks mee te doen en druipt af en gaat grazen :')

Zelf match ik beter met ruinen dan merries, al heb ik zeker ook wel een goede band gehad met merries die ik heb verzorgd/bijgereden.

Maar ik ben zelf wispelturig genoeg iov mijn hormonen, laat het paard dan maar de stabiele factor zijn in onze relatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:38

Ik vind merries vaak wat pinniger dan ruinen :D Draakje noemde ik die van mij vaak :D Ze was wat eenkenniger en ik kon altijd goed zien als ze haar dag niet had dan kon ze een echte trut zijn :D Het was een schat, maar was meer paard qua gedrag dan mijn ruin zeg maar.

Maar ik vind hetzelfde verschil tussen reuen en teefjes hoor :D

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:46

Captain schreef:
Interessant, ik ben een echt ruinen-mens en heb nu een hengst. In het verleden voor heel veel verschillende merries gezorgd. Ook veel merries lesgegeven met vrijheidsdressuur, en ken meerdere personen met merries.

Wat mij bij de meeste merries opvalt is het zure gezicht wat ze kunnen trekken tijdens het werk. Ook als het iets is waarvan ik 100% weet dat ze het leuk vinden. (Staan los en doen enthousiast mee.) Waar komt dit zure gezicht met de oren in de nek dan vandaan? Ik zie dit overigens in 9 vd 10 gevallen bij grondwerk.

Weleens gedacht aan concentratie?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:58

Avalanche schreef:
MRIIIS schreef:
Ik heb een merrie van bijna 6 en ik heb het idee dat ruinen toch iets stabieler zijn in de omgang.


Vind je die vergelijking helemaal eerlijk? Een ruin is gecastreerd. Merrie niet.

Als je een eerlijke vergelijking wilt maken, moet je dat met een hengst doen. En die zijn allesbehalve stabiel en gegarandeerd drama :')


Ja, dus door de hormonen is die van mij minder stabiel en wat wispelturiger, dat is toch logisch :)

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:59

Ik weet het verschil tussen zuurheid en concentratie, ja hoor. :) Zal eens kijken of ik nog wat oude foto's heb van ze.. het is zuurder dan concentratie.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:06

MRIIIS schreef:
Avalanche schreef:

Vind je die vergelijking helemaal eerlijk? Een ruin is gecastreerd. Merrie niet.

Als je een eerlijke vergelijking wilt maken, moet je dat met een hengst doen. En die zijn allesbehalve stabiel en gegarandeerd drama :')


Ja, dus door de hormonen is die van mij minder stabiel en wat wispelturiger, dat is toch logisch :)


Dat is logisch en klopt dus ook dat ruinen meestal stabieler zijn juist doordat ze gecastreerd zijn, is niks geks wat je zegt

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:27

Avalanche schreef:
MRIIIS schreef:
Ik heb een merrie van bijna 6 en ik heb het idee dat ruinen toch iets stabieler zijn in de omgang.


Vind je die vergelijking helemaal eerlijk? Een ruin is gecastreerd. Merrie niet.

Als je een eerlijke vergelijking wilt maken, moet je dat met een hengst doen. En die zijn allesbehalve stabiel en gegarandeerd drama :')


Ik heb een hengst en die is zo veel stabieler dan mijn merries (onder andere zijn halfzus). Ik weet altijd wat ik aan hem heb. En zeker geen drama.
Waartegen 2 van mijn merries de grootste drama queens zijn die ik ken. De 3e merrie is weer zoals mijn hengst, stabiel, maar die laat verder ook nooit hormonen (hengstigheid) zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:32

KittyDylan schreef:
Ik heb een hengst en die is zo veel stabieler dan mijn merries (onder andere zijn halfzus). Ik weet altijd wat ik aan hem heb. En zeker geen drama.
Waartegen 2 van mijn merries de grootste drama queens zijn die ik ken. De 3e merrie is weer zoals mijn hengst, stabiel, maar die laat verder ook nooit hormonen (hengstigheid) zien
Zo zijn er voor elke stelling ook wel een paar uitzonderingen te bedenken, een paard is immers altijd nog een individu. Ik ken een (toen nog) hengst die ik ooit gewoon tussen de merries heb gereden in de string, want hij keek toch nergens naar, maar grosso modo zou ik eerder een merrie blind vertrouwen dan een hengst. :P

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:33

Hengsten kunnen in een split second van goedsul veranderen in een hormonenbom, daar moet je tegen kunnen :D

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:34

Mkango schreef:
KittyDylan schreef:
Ik heb een hengst en die is zo veel stabieler dan mijn merries (onder andere zijn halfzus). Ik weet altijd wat ik aan hem heb. En zeker geen drama.
Waartegen 2 van mijn merries de grootste drama queens zijn die ik ken. De 3e merrie is weer zoals mijn hengst, stabiel, maar die laat verder ook nooit hormonen (hengstigheid) zien
Zo zijn er voor elke stelling ook wel een paar uitzonderingen te bedenken, een paard is immers altijd nog een individu. Ik ken een (toen nog) hengst die ik ooit gewoon tussen de merries heb gereden in de string, want hij keek toch nergens naar, maar grosso modo zou ik eerder een merrie blind vertrouwen dan een hengst. :P

De uitzondering die de regel bevestigd :j

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:04

Elisa2 schreef:
Merrie gedrag is puur hormonaal gedrag, bijvoorbeeld..de ene week enorm aanhankelijk zijn, de andere week een bitch en de week er na "normaal". (cyclisch) Sommige merries hebben last van hun buik voor de hengstigheid en kunnen dan sneller geirriteerd zijn op het been of meer met de staart zwiepen. Sommige merries hebben meer "diva" gedrag en bij anderen merk je vrij weinig van de cyclus.



Ja, dit vind ik wel de beste omschrijving eigenlijk, voor mij ligt het verschil tussen merrie en ruin/hengst dat een Merrie reageert op haar EIGEN hormonen met name. Hoe ze in haar cyclus zit, en dat, net als bij mensen, voor elk paard weer anders.
De 1 is wat "zachtaardiger" of knuffeliger, de andere juist "de bitch" of wat sneller geirriteerd.
Als het écht te heftig is, het trappen naar been etc. dan moet je er imo iets mee(nou ja, tenzij je zegt: tja het is 1 dag van de cyclus, dan zou ik dr gewoon lekker laten gaan)

Ruin/Hengst reageert op hun omgeving wbt hormonen, die gaan niet actief opzoek naar wat op op te springen om het zo maar te zeggen :+
Daarin zijn er natuurlijk allemaal verschillende types ook, de meest werklustige/ijverige dieren die ik ken zijn hengsten/ruinen, maar ook de meest "luie" types die ik ken zijn hengsten/ruinen.
Over het algemeen, als je ze kan handelen is een hengst véél beter uit zijn "hormonen" te krijgen/houden dan een Merrie, omdat een Merrie echt in een cyclus zit, en een Hengst reageert op zijn omgeving. Een Hengst kan je opvoeden wbt dit gedrag, een Merrie wat betreft haar "hormonen-gedrag" niet.
In de natuur is het ook de Merrie die bepaald(of hoort te bepalen) dat een Hengst mag dekken.