Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:36

Net een heel bericht getypt en die is verwijderd omdat de pagina refreshde.. dus ik houd het kort

Ik heb eerdere ervaringen met vrijheidsdresuur ook paardjes die het wat moeilijker vonden, daar heb ik echt wel geduld bij, en probeer ik het op een andere manier etc.

Ook geen medische klachten dat is toevallig vorige week nog nagekeken door de dierenarts


De simpelste dingen weigerd ze al, ik heb tig websites gelezen / videos gekeken maar ze weigerd al een voetje te geven, als ik hem oppak geen probleem, ( doet ze alsnog niks zelf maar ik heb van alles geprobeerd zodat ze het doorkrijgt ) ik heb ook zeker niet het idee dat ze het niet snapt ze doet het gewoon niet

Met of zonder halster loopt ze dan gewoon weg / om mij heen, of ze blijft volledig stil staan zonder reactie en verwacht dan nogsteeds de beloning...

Het leek me leuk om hier mee te beginnen met haar, zeker omdat ik een tijd niet kan rijden ( geen ruimte ) en ze wel in beweging moet blijven

Ze is erg lui en staat het liefst buiten de hele dag stil terwijl ze hooi naar achter werkt ( niet met rijden, maar het gaat niet altijd om rijden ze moet ook luisteren als ik er naast sta. )

Graag hoor ik wat tips of andere oefeningen want de makkelijkste doet ze niet..
Commentaar word niet op gereageerd, ik zou ook niet weten waarom maar er zijn hier altijd mensen die wat vinden om over te zeuren omdat "hun het anders doen " en " het bij mij wel zo werkt "

Elk paard is anders.. vandaar dat ik eventueel andere dingen wil proberen maar ik heb volgensmij al zo veel verschillende manieren etc geprobeerd ik geef de hoop een beetje op..


Nogmaals wil ik geen haat reacties zien. Ik sta voor al het advies open en vind het leuk veel te proberen, ik doe het ook als hobby omdat ik het leuk vind dus het moet wel leuk blijven..

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:39

Om toe te voegen, dit is geen 1-dags probleem, ik ben dit nu al een paar dagen aan het herhalen/ proberen, en geef geen beloning als ze het niet doet natuurlijk, wel beloon ik de kleine vooruitgangen maar dat blijkt niet de helpen

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:40

Je wilt dus eigenlijk gewoon geen reacties.


Enige zinvolle bijdrage; les nemen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:41

Ik denk dat het wijs is als je hier iemand bijhaalt. Ik vind je omschrijving veel te algemeen om hier tips te kunnen geven.

Verder snap ik je opmerking over haat niet zo. Dat wordt vaak geroepen als mensen kritiek geven of het niet met je eens zijn, maar dat is geen haat, dat is gewoon mensen die anders denken dan jij. Je kunt niet op een forum komen en verwachten dat iedereen hetzelfde denkt, en het is juist van mensen die anders denken dat je heel veel kunt leren :)

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:42

Onali schreef:
Je wilt dus eigenlijk gewoon geen reacties.


Enige zinvolle bijdrage; les nemen.



Les is hier nergens te vinden, ook niet iemand die aan huis zou kunnen komen helaas. ( ik heb al een keer een oproep geplaatst) Ik heb geen trailer / auto met trekhaak, En lees even goed voordat je zo reageerd ik vroeg om tips of eventuele oefeningen. Dus dit was niet nodig..

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:44

Volgens mij is 'geen haat' een ding van de jeugd...

dat is tegenwoordig het equivalent van 'hou het aardig'... ofzoiets... (ik ben niet van die generatie, dus geen idee verder)

En 'een paar dagen' is niet superlang om iets te proberen..

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:44

Neem eens een paar lessen van iemand die jou aanspreekt. Dat heeft mij erg goed geholpen in de start naar grondwerk. Ik was toen al ergens in de dertig en had al een behoorlijke rugzak aan paarden trainen en opvoeden. Ik had net een jong paard en wilde een jaartje grondwerk doen en dan vooral in de NH richting. Dat paard had vooral behoefte aan duidelijkheid en structuur, dus ik heb mede daarom gekozen voor Parelli. Dat had een goed online lesprogramma en instructeurs die ook aan huis kwamen. Voor al de lessen thuis en de daarbij behorende simulaties hebben echt een nieuwe wereld voor mij geopend. Heel leuk en leerzaam. Daarna ben ik meer richting het dressuurmatige grondwerk gegaan en heb daarbij weer een andere lesgever gevonden. Die heeft me ook begeleid het zadel in. Nu neem ik nog wel eens een enkele les als ik ergens tegenaan loop of juist ter inspiratie.

Dus kijk wat en wie bij je past en ga les nemen. Je zult zien dat je dan echt stappen kunt gaan zetten.

Leo

Berichten: 50136
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:45

Tja je zegt zelf ook: ieder paard is anders. Sommige paarden vinden het gewoon niet leuk en / of zien er het nut niet van in. :)


Begin sowieso super klein en simpel (bijvoorbeeld een target aanraken met de neus) en reageer altijd, ook bij een kleine reactie of poging van je paard, súper enthousiast. Reageer alsof ze een wereldrecord heeft gebroken en vertel hoe fantastisch knap ze is!
Zoek ook naar de beloning waar ze écht iets voor wil doen. Ik gebruik Tiny Treats of gewone vitalbixbrokjes voor mijn pony maar voor nieuwe of moeilijke dingen stukjes mandarijn, daar doet hij nog meer zijn best voor want dat is het beste lekkers van de wereld in zijn ogen ;)

Ook is je eigen timing essentieel, je moet jezelf oefenen om heel consequent en goed te timen, vooral in het begin. Want anders kan het zijn dat je paard je niet begrijpt. :) Want wanneer is het nu goed wat ze doen. En sommigen verliezen dan hun interesse.
Gebruik je een clicker?


Probeer ook niet te veel te doen in het begin. Start met één of 2 simpele oefeningen en doe die kort. 5 minuten, 10 minuten en dan klaar. Herhaal dat elke dag even tot ze het snapt. Zo kun je langzaam uitbreiden in tijd en andere oefeningen. :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:45

Ik weet niet in welke omgeving je zit.

Je openingspost is ontzettend defensief geschreven, je nodigt niet echt uit om mensen met je mee te laten denken.
Vandaar mijn reactie.

Kwa les verder, zoek eens op FaceBook naar de grondwerk/ VDgroepen, zitten genoeg mensen in die je eventueel verder kunnen helpen kwa lesgevers.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:47

Happyhrs schreef:
Onali schreef:
Je wilt dus eigenlijk gewoon geen reacties.


Enige zinvolle bijdrage; les nemen.



Les is hier nergens te vinden, ook niet iemand die aan huis zou kunnen komen helaas. ( ik heb al een keer een oproep geplaatst) Ik heb geen trailer / auto met trekhaak, En lees even goed voordat je zo reageerd ik vroeg om tips of eventuele oefeningen. Dus dit was niet nodig..


Tips of oefeningen zijn wat lastig te geven vanaf een scherm. Iemand moet zijn wat jij doet, hoe je het doet en wanneer je het doet. Daar lees je van. :)

Ik weet niet waar je woont, maar genoeg lesgevers die best wel een afstand willen rijden hoor. Vaak kunnen ze het wel combineren met andere lesklanten. En grondwerkles/vrijheidsdressuur hoef je ook niet per se wekelijks te hebben. Vaak heb je met één les wel even wat huiswerk en kun je even vooruit.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:47

Avalanche schreef:
Ik denk dat het wijs is als je hier iemand bijhaalt. Ik vind je omschrijving veel te algemeen om hier tips te kunnen geven.

Verder snap ik je opmerking over haat niet zo. Dat wordt vaak geroepen als mensen kritiek geven of het niet met je eens zijn, maar dat is geen haat, dat is gewoon mensen die anders denken dan jij. Je kunt niet op een forum komen en verwachten dat iedereen hetzelfde denkt, en het is juist van mensen die anders denken dat je heel veel kunt leren :)



Lees aub mijn nieuwe reactie even, en ik heb het zeker niet over mensen die gewoon ander advies geven wat je hier zegt, maar ik heb vaak genoeg gehad dat mensen hele discussies gaan voeren onder mijn topic, waar ik geen zin in heb..

Maar dan ook echt over dingen die ik al bijv. geprobeerd heb ( duidelijk aangegeven ) daarna reacties gehad van " dan kan je het duidelijk niet" " doe het dan niet" " neem dan geen paard"

Ik sta voor veel open maar sommige mensen hier niet, het is niet dat ik hun manier niet wil proberen/ aanneem maar dan gaan ze mijn manier afzeiken omdat het bij hun wel zo werkt.. daar heb ik gewoon geen zin in, ik kom hier voor tips en niet om discussies te voeren die nergens heen gaan, dat wou ik even duidelijk maken

Het moet wel leuk blijven..

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:50

Onali schreef:
Ik weet niet in welke omgeving je zit.

Je openingspost is ontzettend defensief geschreven, je nodigt niet echt uit om mensen met je mee te laten denken.
Vandaar mijn reactie.

Kwa les verder, zoek eens op FaceBook naar de grondwerk/ VDgroepen, zitten genoeg mensen in die je eventueel verder kunnen helpen kwa lesgevers.



Lees aub even mijn nieuwe reactie, dat is niet zo bedoeld, ik heb het geprobeerd uit te leggen

Ook heb ik door haat reacties mijn oude account verwijderd hier.

En dat ging echt nergens over, alleen mensen die denken dat ze het beter wisten, niet mensen die advies gaven of feedback. Daar heb ik echt geen probleem mee

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:52

Jessix schreef:
Neem eens een paar lessen van iemand die jou aanspreekt. Dat heeft mij erg goed geholpen in de start naar grondwerk. Ik was toen al ergens in de dertig en had al een behoorlijke rugzak aan paarden trainen en opvoeden. Ik had net een jong paard en wilde een jaartje grondwerk doen en dan vooral in de NH richting. Dat paard had vooral behoefte aan duidelijkheid en structuur, dus ik heb mede daarom gekozen voor Parelli. Dat had een goed online lesprogramma en instructeurs die ook aan huis kwamen. Voor al de lessen thuis en de daarbij behorende simulaties hebben echt een nieuwe wereld voor mij geopend. Heel leuk en leerzaam. Daarna ben ik meer richting het dressuurmatige grondwerk gegaan en heb daarbij weer een andere lesgever gevonden. Die heeft me ook begeleid het zadel in. Nu neem ik nog wel eens een enkele les als ik ergens tegenaan loop of juist ter inspiratie.

Dus kijk wat en wie bij je past en ga les nemen. Je zult zien dat je dan echt stappen kunt gaan zetten.



Bedankt! Alleen heb ik eerder oproepen gepost en er is geen les in de buurt te krijgen.. ook niet iemand uit de omgeving die op locatie komt ( dan worden die reiskosten heel erg hoog en is het ook niet leuk meer ..)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:53

Ik vraag me af of dit paard nieuw is of heb je haar al langer?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:54

Ik heb je reacties gelezen :)

Dan nog is het veel te vaag omschreven om tips te kunnen geven, en de andere oplossing is les, en blijf ik de opmerking van geen haat nogal onzinnig vinden.

En soms weten mensen het ook gewoon beter :) daar kun je dan heel defensief op reageren, maar je kunt er ook heel veel van leren, en zelf beter worden.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:54

kijk eens naar filmpjes van Featherlight en Warwick Schiller, misschien kom je daar al verder mee.....

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:55

Weigert, wordt, zij (i.p.v. hun) en haatreacties (zonder spatie).

%)

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:56

Dus les is wel te nemen Alleen past het niet in je budget.
Dan is mijn tip: stop met vrijheids dressuur. Beter niet doen dan fout doen. Vanaf een beeldscherm is dit niet te “begeleiden”.
Of een keer per kwartaal les nemen. Dan lopen de kosten niet zo hoog op.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:58

Leo schreef:
Tja je zegt zelf ook: ieder paard is anders. Sommige paarden vinden het gewoon niet leuk en / of zien er het nut niet van in. :)


Begin sowieso super klein en simpel (bijvoorbeeld een target aanraken met de neus) en reageer altijd, ook bij een kleine reactie of poging van je paard, súper enthousiast. Reageer alsof ze een wereldrecord heeft gebroken en vertel hoe fantastisch knap ze is!
Zoek ook naar de beloning waar ze écht iets voor wil doen. Ik gebruik Tiny Treats of gewone vitalbixbrokjes voor mijn pony maar voor nieuwe of moeilijke dingen stukjes mandarijn, daar doet hij nog meer zijn best voor want dat is het beste lekkers van de wereld in zijn ogen ;)

Ook is je eigen timing essentieel, je moet jezelf oefenen om heel consequent en goed te timen, vooral in het begin. Want anders kan het zijn dat je paard je niet begrijpt. :) Want wanneer is het nu goed wat ze doen. En sommigen verliezen dan hun interesse.
Gebruik je een clicker?


Probeer ook niet te veel te doen in het begin. Start met één of 2 simpele oefeningen en doe die kort. 5 minuten, 10 minuten en dan klaar. Herhaal dat elke dag even tot ze het snapt. Zo kun je langzaam uitbreiden in tijd en andere oefeningen. :)




Dit is erg behulpzaam!
Ik ben nu 2 weekjes bezig hiermee, en de kleine dingetjes ( waar ze niet veel moeite in hoeft te steken ) doet ze prima!, dingen aantikken met de neus, naar achter lopen, op commando naar mij toe lopen etc.

Ik gebruik als beloning kleine plakjes wortel en dram het echt niet door als ze er geen zin in heeft! Het moet voor haar ook leuk blijven, en het klopt ook echt wat je zegt over dat sommige paarden het niks vinden, dat kan het ook zijn, alleen wil ik niet zo snel opgeven, en even kijken wat andere mensen mischien ervoor gebruiken/ doen

Vrijheidsdresuur is voor mij zeker geen must maar weet ik niet zo goed wat ik anders moet doen terwijl ik niet meer haar kan rijden, ik borstel haar wel lekker elke dag, maar ze is wel een paard wat in beweging moet blijven

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:00

BaileyMix schreef:
Weigert, wordt, zij (i.p.v. hun) en haatreacties (zonder spatie).

%)



Ik heb dyslexie. Dit is niet echt nodig om te reageren.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:02

Happyhrs schreef:
Ik heb dyslexie. Dit is niet echt nodig om te reageren.




Heel onsympathiek naar andere mensen met dyslexie om dit op dyslexie af te schuiven.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:03

Avalanche schreef:
Ik heb je reacties gelezen :)

Dan nog is het veel te vaag omschreven om tips te kunnen geven, en de andere oplossing is les, en blijf ik de opmerking van geen haat nogal onzinnig vinden.

En soms weten mensen het ook gewoon beter :) daar kun je dan heel defensief op reageren, maar je kunt er ook heel veel van leren, en zelf beter worden.



Mensen weten het mischien van hun paard beter, maar daar ga ik nu ook geen discussies over voeren, soms blijven ze doordrammen op iets wat gewoon niet zo werkt bij mijn paard , waar ik ook al les bij heb gehad etc. ( dit gaat over een ouder topic of mijn oude account ) en wat niks te maken heeft met mijn vraag, dus dat is onnodig.. en ik heb er niks aan

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:05

BaileyMix schreef:
Happyhrs schreef:
Ik heb dyslexie. Dit is niet echt nodig om te reageren.




Heel onsympathiek naar andere mensen met dyslexie om dit op dyslexie af te schuiven.



?? Sorry, ik weet niet wat je probeerd te berijken
Ik heb dyslexie. Meer is er niet te zeggen. Het is van jouw onsympathiek dat je het in eerste instatie moet reageren terwijl het niks met mijn vraag te maken heeft.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:07

TS: is het een idee om een les voor je verjaardag te vragen?

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:07

Sky_As schreef:
kijk eens naar filmpjes van Featherlight en Warwick Schiller, misschien kom je daar al verder mee.....



Ik zal het opzoeken! Dankje