Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:07

ievie schreef:
Is het een optie om zelf een keer (zonder paard) met iemand mee te kijken buiten jouw regio? Daar doe je misschien ook wat ervaring mee op die je mee kunt nemen naar huis.

Je bent bij mij welkom TS :)

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:18


Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:32

clickertraining toe gaan passen en dus ook beginnen met voerbeloning (dit laatste kun je af laten als de click de beloning is)

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:43

Happyhrs schreef:
xYaartje schreef:
Heb je ook al naar Eva Roemaat gekeken? Geeft heel fijn les en plaatst veel online aan informatie van wat ze doet met haar paarden.

Ik lees dat je 2x per dag beweging geeft. Is daar een reden voor? 1x per dag 20 tot 30 minuten of om de dag is meer dan genoeg. Zo hebben ze ook tijd om alles te verwerken.
Kan best zijn dat ze het werken gewoon even zat is omdat je het al 2x per dag doet en zo vaak. Even vakantie geven kan geen kwaad.
Mijn pony vind longeren ook niet geweldig, maar we doen het wel. Waarom? Beweging is goed en het is een mooie afwisseling naast alles wat we nu al doen.



Ik longeer zeker om de zoveel dagen omdat het fijn is en soms ook lekker ok de spieren los te krijgen waneer ik geen zin heb ik rijden, maar toen ik dit voor beweging elke dag ging doen, ging ze staken. En was ze niet vooruit te branden, als ze iets echt niet wil, doet ze het ook niet, dat is aan de ene kant wel fijn want dan weet ik ook hoe zij zich erbij voelt


ik doe het "bewegen" 2x per dag omdat ik nu dus hooguit alleen maar aan de hand een beetje stap.. er is niks anders echt te doen.. ook geef ik haar het liefst een weekje vrij maar de laatse keren dat ik dit heb gedaan wou ze met oppakken echt niks meer omdat ik haar "uit dr vakantie" haalde en werd ze echt sjagerijnig, toen was ze pas na bijna 2 weken weer echt helemaal aan het been, vandaar dat ik het erg moeilijk vind

Nogmaals de vraag. Waarom geef je haar 2x op een dag beweging? Is daar een medische reden voor? Of een andere reden? Zo nee. Dan gewoon 1x op een dag beweging geven of om de dag. Een paard heeft echt geen 2x op een dag beweging nodig.
Wel weidegang uiteraard of buiten in de paddock.

Als ik het zo lees zou het mij niets verbazen dat haar hoofd een beetje vol zit, ze zich verveeld of dat jullie zelf niet matchen of dat ze inderdaad precies aanvoelt hoe jij je voelt. Ik raad toch aan om door te blijven zoeken naar een goede instructie.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:59

Attitude schreef:
BaileyMix schreef:
Weigert, wordt, zij (i.p.v. hun) en haatreacties (zonder spatie).

%)


https://nl.metrotime.be/nieuws/dit-geva ... beter-niet



:j
Stuur toch pb als het je zo dwars zit....

TS, je bent pas 2 weken bezig. Rustig aan! :) Het paard moet het ook allemaal verwerken en je hebt zo te lezen toch al wat aangeleerd
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:16

Avalanche schreef:
ievie schreef:
Is het een optie om zelf een keer (zonder paard) met iemand mee te kijken buiten jouw regio? Daar doe je misschien ook wat ervaring mee op die je mee kunt nemen naar huis.

Je bent bij mij welkom TS :)

U bent al verwezen beste................. :+

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 21:27

xYaartje schreef:
Happyhrs schreef:


Ik longeer zeker om de zoveel dagen omdat het fijn is en soms ook lekker ok de spieren los te krijgen waneer ik geen zin heb ik rijden, maar toen ik dit voor beweging elke dag ging doen, ging ze staken. En was ze niet vooruit te branden, als ze iets echt niet wil, doet ze het ook niet, dat is aan de ene kant wel fijn want dan weet ik ook hoe zij zich erbij voelt


ik doe het "bewegen" 2x per dag omdat ik nu dus hooguit alleen maar aan de hand een beetje stap.. er is niks anders echt te doen.. ook geef ik haar het liefst een weekje vrij maar de laatse keren dat ik dit heb gedaan wou ze met oppakken echt niks meer omdat ik haar "uit dr vakantie" haalde en werd ze echt sjagerijnig, toen was ze pas na bijna 2 weken weer echt helemaal aan het been, vandaar dat ik het erg moeilijk vind

Nogmaals de vraag. Waarom geef je haar 2x op een dag beweging? Is daar een medische reden voor? Of een andere reden? Zo nee. Dan gewoon 1x op een dag beweging geven of om de dag. Een paard heeft echt geen 2x op een dag beweging nodig.
Wel weidegang uiteraard of buiten in de paddock.

Als ik het zo lees zou het mij niets verbazen dat haar hoofd een beetje vol zit, ze zich verveeld of dat jullie zelf niet matchen of dat ze inderdaad precies aanvoelt hoe jij je voelt. Ik raad toch aan om door te blijven zoeken naar een goede instructie.



Dan heb je het niet gelezen want ik heb dit al 2x uitgelegd. Die twee keer "bewegen" is een kwartiertje tot half uurtje rondstappen, zodat ze toch wat bezig is, daar zit haar hoofd niet van vol hoor

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:30

Maar waarom doe je het?

Staat ze buiten? Dan kan ze ip toch zichzelf voorzien van beweging.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 21:32

flavlip schreef:
Ik denk dat je veel meer kunt variëren. Zoals ik het lees richt jij je op 1 ding en doe je dan dit regelmatig/vaak. Je zegt dat ze longeren wel doet, maar als je dit elke dag doet niet meer. Dit vind ik eigenlijk heel logisch. Sommige paarden hebben hier geen probleem mee hoor, die kunnen elke dag precies hetzelfde rondje lopen, anderen hebben 't na 1 rondje al gezien.
Wandel je ook buiten met haar? Het komt op mij over of ze zich wat verveelt. Buiten en afwisseling geeft ze wat te doen in 't koppie.
Ik snap waarom je haar 2x per dag beweging wilt geven, maar denk dat dit heel demotiverend voor haar is. Ik zou proberen 1x per dag wat doen (eigenlijk zo'n 3-4x per week) en geen 2 dagen achter elkaar hetzelfde.
Succes, hoop dat je wat aan m'n tips hebt.




Hoi! Ja klopt! Dat is het hoor ook, ik vind t ook niet leuk om elke dag hetzelfde te doen

Die 2x bewegen is dus ook een kwartiertje/ half uurtje buiten rondlopen aan het touw, zodat ze er toch even uitkomt nu :)
En omdat dat niet intensief is en ze er zelf ook maar een beetje bij staat doe ik dit 2x per dag maar dat lijkt mij echt niet te veel voor haar, ze zit altijd vrolijk om zich heen te kijken

Ook doe ik met de vd die ik nu doe, afwisselingen met de dingetjes die ze al wel kent, maar ze begint er nieteens echt aan en gaat gelijk staken na 2 of 3 keer proberen, het lijkt bijna een beetje uitdagen / eigenwijs doen

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 21:34

Onali schreef:
Maar waarom doe je het?

Staat ze buiten? Dan kan ze ip toch zichzelf voorzien van beweging.


Al 10x verteld dat ze dat niet zelf doet, ze loopt hooguit 2 rondjes door de wei, en gaat weer eten..maakt niet uit bij wat voor paard of ezel ze staat, ze kijkt er niet naar om

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:35

Happyhrs schreef:
Dan heb je het niet gelezen want ik heb dit al 2x uitgelegd. Die twee keer "bewegen" is een kwartiertje tot half uurtje rondstappen, zodat ze toch wat bezig is, daar zit haar hoofd niet van vol hoor

Als je het allemaal beter weet waarom open je dan een topic? Er zijn genoeg mensen die je gericht willen helpen maar die kat je gewoon af. Sorry hoor maar Je lokt zelf deze reacties uit.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:36

Jij hebt dit meerdere keren meer dan 24 uur achter elkaar geobserveerd?

Die van mij vreten ook in de wei, maar toch hoor ik van stalgenoten dat ze ook rennen.
Alleen niet wanneer ik er ben :+

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 21:36

Pareltjes schreef:
Niet ieder paard laat zich omkopen, heeft lol in vrijheidsdressuur. Heb er 2 staan die het geweldig vinden en hun stinkende best doen. En twee die hun neus er voor ophalen. Met geen mogelijkheid te trainen ( zonder teveel druk ) dus laat ik het erbij. Zoek werk wat bij je paard past of zoek een ander paard.




Mischien niet slecht bedoeld maar de opmerking " zoek een ander paard" vind ik heel erg raar.. het is niet zo maar een object waar ik plezier in moet vinden anders koop ik een nieuwe

Het blijft een dier, waar ik veel van houd, je gaat toch ook geen ander kind zoeken als hij vervelend doet..

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 21:37

Onali schreef:
Jij hebt dit meerdere keren meer dan 24 uur achter elkaar geobserveerd?

Die van mij vreten ook in de wei, maar toch hoor ik van stalgenoten dat ze ook rennen.
Alleen niet wanneer ik er ben :+


Toevallig wel want ze heeft een hele tijd aan huis gestaan, en door omstandigheden staat ze nu ook eventjes 2 weekjes aan huis voordat we naar de nieuwe stalling kunnen


Dat wil niet zeggen dat ze het nooit heeft gedaan maar over het algemeen heb ik het nooit gezien, ik ben toch wel bijna altijd in de tuin / om het huis bezig

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:43

Onali schreef:
Die van mij vreten ook in de wei, maar toch hoor ik van stalgenoten dat ze ook rennen.
Alleen niet wanneer ik er ben :+


De meeste paarden houden zich uit zichzelf niet echt in conditie, en regelmatig gericht bewegen is toch beter voor ze. Daar is volgens mij niets geks aan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:56

Happyhrs schreef:
xYaartje schreef:


Ik longeer zeker om de zoveel dagen omdat het fijn is en soms ook lekker ok de spieren los te krijgen waneer ik geen zin heb ik rijden, maar toen ik dit voor beweging elke dag ging doen, ging ze staken. En was ze niet vooruit te branden, als ze iets echt niet wil, doet ze het ook niet, dat is aan de ene kant wel fijn want dan weet ik ook hoe zij zich erbij voelt


ik doe het "bewegen" 2x per dag omdat ik nu dus hooguit alleen maar aan de hand een beetje stap.. er is niks anders echt te doen.. ook geef ik haar het liefst een weekje vrij maar de laatse keren dat ik dit heb gedaan wou ze met oppakken echt niks meer omdat ik haar "uit dr vakantie" haalde en werd ze echt sjagerijnig, toen was ze pas na bijna 2 weken weer echt helemaal aan het been, vandaar dat ik het erg moeilijk vind

Nogmaals de vraag. Waarom geef je haar 2x op een dag beweging? Is daar een medische reden voor? Of een andere reden? Zo nee. Dan gewoon 1x op een dag beweging geven of om de dag. Een paard heeft echt geen 2x op een dag beweging nodig.
Wel weidegang uiteraard of buiten in de paddock.

Als ik het zo lees zou het mij niets verbazen dat haar hoofd een beetje vol zit, ze zich verveeld of dat jullie zelf niet matchen of dat ze inderdaad precies aanvoelt hoe jij je voelt. Ik raad toch aan om door te blijven zoeken naar een goede instructie.



Dan heb je het niet gelezen want ik heb dit al 2x uitgelegd. Die twee keer "bewegen" is een kwartiertje tot half uurtje rondstappen, zodat ze toch wat bezig is, daar zit haar hoofd niet van vol hoor

Dat heeft een paard echt niet nodig hoor. Als ie gewoon een groot deel van de dag buiten kan staan met een weidemaatje komt ie zelf wel aan beweging. Twee keer per dag saaie oefeningen zal ie vast niet vrolijk van worden.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:58

Tenzij paard te dik is, het is toch wel algemeen bekend dat paarden op de gemiddelde wei niet heel veel bewegen.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:04

Happyhrs schreef:
Onali schreef:
Maar waarom doe je het?

Staat ze buiten? Dan kan ze ip toch zichzelf voorzien van beweging.


Al 10x verteld dat ze dat niet zelf doet, ze loopt hooguit 2 rondjes door de wei, en gaat weer eten..maakt niet uit bij wat voor paard of ezel ze staat, ze kijkt er niet naar om

Klinkt voor mij als gewoon normaal paarden gedrag hoor. Niets mis mee met gewoon grazen in de wei. Doen ze hier ook. Ze liggen, ze grazen, ze spelen. Spelen/bewegen doen ze in de wei echt niet continue. Gewoon wanneer ze er zin hebben.
Gewoon op de wei zetten. Lekker buiten laten ipv op stal zoals ze begrijp ik nu staat. Voor haar gezondheid ook vele malen beter.
Van daaruit een geschikt trainingsschema voor haar maken en kijken hoe je haar toch kunt motiveren voor vrijheidsdressuur (1x op een dag of om de dag) en als ze het echt niet leuk vind kijken wat ze wel leuk vind om te doen.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 28-02-22 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:05

Shadow0 schreef:
Onali schreef:
Die van mij vreten ook in de wei, maar toch hoor ik van stalgenoten dat ze ook rennen.
Alleen niet wanneer ik er ben :+


De meeste paarden houden zich uit zichzelf niet echt in conditie, en regelmatig gericht bewegen is toch beter voor ze. Daar is volgens mij niets geks aan.


Nee maar 2 keer per dag wortels erin gooien voor trucjes is dan imo ook niet een hele slimme zet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:35

Hannanas schreef:
Tenzij paard te dik is, het is toch wel algemeen bekend dat paarden op de gemiddelde wei niet heel veel bewegen.

Dan is lekker opjagen en laten rennen alsnog geschikter dan saaie kunstjes laten doen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:39

Gewoon langs de weg wandelen ook een optie?

Krijgt het paard wel meerdere indrukken te verwerken.

Het ene paard is meer leergieriger dan de andere.

Mijn Senior bedankt er echt voor maar Junior vind het ontzettend leuk en spannend maar ik wissel ontzettend veel af, bedenk zelf nieuwe dingen om te proberen en lukt het ene niet zoals ik wil,ga ik terug naar het andere wat wel lukt zodat ik wel het paard kan belonen en dus dat die het ook interessant vind.

Ts loopt je paard alleen of met meer paarden?

En hoeveel staat je paard buiten?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:42

Hindernis zetten en los laten springen

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:58

Even een paar stukjes uit de OP en wat vragen, want het is mij niet zo duidelijk.
Happyhrs schreef:
De simpelste dingen weigert ze al, ik heb -tig websites gelezen / videos gekeken maar ze weigert al een voetje te geven, als ik hem oppak geen probleem, (doet ze alsnog niks zelf maar ik heb van alles geprobeerd zodat ze het doorkrijgt) ik heb ook zeker niet het idee dat ze het niet snapt ze doet het gewoon niet

Ik denk dat 'til zelf je voet op' één van de dingen is die je haar mbt vrijheidsdressuur wil leren.
Frusterend dat het niet lukt!
Op zich goed dat je je hebt ingelezen.
... maar ik weet niet wat je precies geprobeerd hebt.
Of je de manier gebruikt van 'persoon 1, 2, of 3'.

En wat maakt dat je denkt 'ze kan het prima maar verdomt het'...?
Citaat:
Met of zonder halster loopt ze dan gewoon weg / om mij heen, of ze blijft volledig stil staan zonder reactie en verwacht dan nogsteeds de beloning...

Is dit wat er gebeurt tijdens het vragen om het been op te tillen...?
... wellicht is je dier aan het zoeken naar het gewenste 'antwoord op jouw vraag'. ('Moet ik lopen of stilstaan...? Wat zou mijn mens toch willen...??')

En wat doet zij dat jij denkt 'ze verwacht een beloning...?'
Citaat:
Het leek me leuk om hier mee te beginnen met haar, zeker omdat ik een tijd niet kan rijden ( geen ruimte ) en ze wel in beweging moet blijven

Als ze in beweging moet blijven - op zich prima - is een ander spelletje wellicht handiger.
Mijn tip: chasing de tiger.
Ofwel : het paard achtervolgt een plastic zak aan de longeerzweep.
Citaat:
Graag hoor ik wat tips of andere oefeningen want de makkelijkste doet ze niet..

Is dat 'voet zelf optillen' de eerste truc die je probeerde? Of de enige?

Waarom denk je dat het de makkelijkste zou zijn (want die indruk krijg ik)...?

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:16

Weet je, heel vaak denken mensen dat een paard iets niet wil, maar meestal snapt het paard gewoon niet wat je nu eigenlijk van hem of haar wilt. Je kunt van een paard niet verwachten dat het mensentaal begrijpt, en wij 'spreken' heel slecht 'paardentaal'. Ik heb al vaak gemerkt dat het vooral een kwestie is van beter communiceren met een paard, en niet zozeer onwil is van de kant van het paard. Kortom, het probleem ligt bij ons.

Neem als het even kan les van iemand die wel goed 'paardentaal' spreekt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:19

Happyhrs schreef:
weigerd

-O-

Onali schreef:
Enige zinvolle bijdrage; les nemen.

Nederlands inderdaad.