Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:45

Mijn paard snapte het voetje optillen ook niet. Natuurlijk snapt je paard het als je ernaast staat, maar ervoor is toch echt wat anders.
Voetje optillen heb ik aangeleerd door zweepje te tikken tegen het been bij die eeltknobbel, vervolgens die eeltknobbel aanraken. Vaak zijn die zo gevoelig dat een kleine aanraking voldoende is om het voetje op te tillen. En dan mega enthousiast reageren
Het duurde een paar sessies maar toen snapte hij het principe.
Geen idee of dit de juiste manier is, want ik heb nooit les gehad in VD maar het werkte wel :+
Oh ja en ik merk bij mijn paard; als ik te lang op het moeilijke focus(als het niet lukt), raakt hij een soort afwezig. Door af en toe een makkelijke oefening er tussendoor te gooien houd je het leuk denk ik.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:20

Niet alles gelezen, dus wellicht is dit dubbel.

Ken je deze sites al?

https://www.paardeninstructie.nl

https://www.facebook.com/Dressuurnatuurlijk/

Over dat het paard lui is / geen zin heeft.

Wat krijgt ze te eten?
Gras, hooi, kuil, voordroog?
Onbeperkt?

Ook brok of balancer?

Hoe ziet de mest eruit?

Want misschien zit ze gewoon niet lekker in d'r vel? Mist ze wat vitaminen en mineralen?

Ons paard doet het bijvoorbeeld goed op Oerbalans

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:29

Happyhrs schreef:
Onali schreef:
Maar waarom doe je het?

Staat ze buiten? Dan kan ze ip toch zichzelf voorzien van beweging.


Al 10x verteld dat ze dat niet zelf doet, ze loopt hooguit 2 rondjes door de wei, en gaat weer eten..maakt niet uit bij wat voor paard of ezel ze staat, ze kijkt er niet naar om


Als ze buiten staat dan zoekt ze haar eigen behoefte van beweging op. Dus misschien zie je het niet maar loopt ze veel meer dan dat je denk.

En zeker als je paard gewoon buiten staat en genoeg ruimte heeft om te bewegen hoeft ze zeler niet 2 keer per dag eruit gehaald te worden om rondjes te gaan lopen. Misschien heeft ze daar geen behoefte aan.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 01:14

oomens schreef:
Happyhrs schreef:
weigerd

-O-

Onali schreef:
Enige zinvolle bijdrage; les nemen.

Nederlands inderdaad.


Getemd.

Wat kinderachtig zeg jezus.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:48

Idd captain.
Ik heb er hier ook een paar gedaan.
Voegt niets toe voor ts. Puur iemand de grond in trappen op deze manier.
Nare eigenschap.

TS als je paard buiten komt de hele dag op een groot stuk. Waar hij dus ook echt kan rennen zou hij willen. Dan staat hij prima :j
Mijn paarden rennen ook maar een paar keer per dag. Voor de rest doen ze hapje stapje grazen.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:54

Houdt ze wel van snoepjes? Wat als je eerst met clickertraining zou beginnen? Dus echt alleen clickeren en dan snoepje en dat uitbouwen naar meer mss?
In welke omgeving zit je? Volgens mij zit er door heel nederlandt och wel iets of iemand die je zou kunnen helpen mss? Zelfs in Groningen, waar ik woon, nog wel zelfs.
Suc6!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:07

DuoPenotti schreef:
Idd captain.
Ik heb er hier ook een paar gedaan.
Voegt niets toe voor ts. Puur iemand de grond in trappen op deze manier.
Nare eigenschap.

TS als je paard buiten komt de hele dag op een groot stuk. Waar hij dus ook echt kan rennen zou hij willen. Dan staat hij prima :j
Mijn paarden rennen ook maar een paar keer per dag. Voor de rest doen ze hapje stapje grazen.

Ja, sorry, maar als je dit soort fouten in de titel zet en blijkbaar zelf niet eens de moeite neemt om je bericht even terug te lezen voordat je het plaatst, dan kun je echt niet van je lezers verwachten dat ze nog moeite doen om de inhoud te gaan lezen.
Als je zo spuugt op jouw eigen publiek, wíl je dan wel een serieus antwoord op je vraag krijgen?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:13

Hoi TS wat lastig dat jullie samen vast lopen. Maar ik sluit me wel bij eerdere tips aan: zoek hulp erbij.

Er is namelijk zoveel mogelijk vanaf de grond met je paard, niet alleen longeren en vrijheidsdressuur, en vooral bij paarden die zich snel afsluiten of gedemotiveerd raken: afwisseling! Maar ook voldoende rust. Sommige paarden kunnen slecht tegen veel prikkels en keren in zichzelf. Andere paarden doen dat Als ze in hun beleving overvraagd worden (en wij mensen vinden dan lang niet altijd dat we veel gevraagd hebben!), dit kan dus ook zijn 2x per dag eruit ‘moeten’.

Daarnaast is 2 weken pas kort. Ook las ik in het begin dat je schijfjes wortel geeft, dit wil ik je ten zeerste afraden, want hele schijfjes kunnen verstopping geven.

Ik zit helaas niet in de buurt, anders had ik graag eens mee gekeken. Ik heb zelf ook 2 heel verschillende paarden in de vrijheidsdressuur. De ene is overijverig en haalt zijn hele trucendoos tevoorschijn als we met iets nieuws starten en hij het nog niet snapt. De ander is een left brain introvert en stopt ook snel met zoeken. Aan mij om hem toch ook te motiveren, en dat is echt voor mini stapjes en heel veel geduld.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:22

@oomens
Dat je dan een topic opent met zo'n verschrikkelijke titel.
Dát is pas vreemd.
Je hoeft niet te lezen en je hoeft ook niet te reageren. Wegklikken kan ook. Dus er blijft dan 1 reden over. Iemand te kakken zetten. Stoer zeg. Grote vent. Wil je nu een sticker voor je waardevolle bijdragen aan dit topic? Als je kaartje vol is mag je in de ballenbak spelen.

En je begrijpt wel dat ik in dit topic niet meer op je reageer want ook aan mijn bijdrage heeft ts nu niets. Als dat ze weet dat niet heel bokt van die "stoere" mensen is.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:27

Wat ik nu ga pennen kan door @happyhrs niet leuk gevonden worden. Ga niet inhoudelijk op zaken antwoorden maar vanuit de reacties op.
Als je je vraagstelling lees en je reacties naar ons en je paard krijg ik het gevoel dat het gedrag van je paard een spiegel is van jezelf. Auw
Veroordelen ga ik niet want gedrag is een reactie op..............
En heus ik weet heel goed waar ik het over heb. Ik begreep vroeger reacties van paarden niet totdat ik van mensen die het serieus meenden les en onderricht kreeg over wat een mens is en wat een mens kan wil en doet en wat hun gedrag bij dieren als reactie geeft.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:58

mirmar schreef:
In welke omgeving zit je? Volgens mij zit er door heel nederlandt och wel iets of iemand die je zou kunnen helpen mss?



Dat heeft ze al genoemd in haar berichten ;)


Limburg.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:11

Onali schreef:
Shadow0 schreef:
De meeste paarden houden zich uit zichzelf niet echt in conditie, en regelmatig gericht bewegen is toch beter voor ze. Daar is volgens mij niets geks aan.


Nee maar 2 keer per dag wortels erin gooien voor trucjes is dan imo ook niet een hele slimme zet.


Dat was niet het punt waar je eerst op reageerde. Ik denk zelf dat als een paard inderdaad beweging nodig heeft, het in elk geval goed is om ook minimaal 1 keer per dag gericht die beweging te geven. (En daarnaast nog een extra keer stappen is zeker ook goed.)
Maar aanvullend vrijheidsdressuur doen kan een prima aanvulling zijn, dat hangt er vanaf hoe je dat invult. Dat je aanvulling zoekt omdat veel paarden op wei heel weinig doen is helemaal niet zo gek.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 11:30

Ik heb niet alles gelezen want er zijn veel nieuwe reacties en ook veel onzinnige.

Tuurlijk houd ze zich voor haar doen voldoende in beweging maar niet als ik zo na een tijdje stilstaan het rijden weer op wil pakken, dan is ze als ik het niet bijhoud, echt niet vooruit te branden ( of juist veel te druk ) en mag ik zo gezecht helemaal weer vanaf 0 starten, en het kan zijn dat de paarden die andere hier kennen niet zo zijn, maar dat betekend niet dat ik niet de waarheid vertel

Of dat het een "onbeleerd" paard is etc, want dat is niet zo.

En voor de mensen die zeggen dat ze mijn karakter spiegeld, jullie kennen mij niet eens. Als je op mijn reacties gaat baseren wat voor persoon ik ben? Heel raar wel. Meer ga ik daar niet over zeggen, en ik ga nog 1x vragen niet over nutteloze dingen door te gaan zoals een paar spellings fouten

Je begrijpt duidelijk wat er staat dus ga er niet verder op in. Ik heb dyslexie en lees alles al na. Maar daardoor zie ik bepaalde fouten gewoon niet. Ook ben ik niet opgegroeid in nederland. Wel geboren maar op jonge leeftijd naar het buitenland verhuisd dus nooit echt nederlandse les gekregen.

Dit is persoonlijk. En was ik jullie niet verschuldigd want het heeft nogmaals niks met mijn vraag te maken, houd er gewoon over op.
Stelletje kleuters.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:32

Is je paard wel helemaal gezond?

Als ze ook niet gemotiveerd is met rijden vraag ik mij af of ze niks mankeert en dus pijn heeft.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 11:32

Shadow0 schreef:
Onali schreef:
Die van mij vreten ook in de wei, maar toch hoor ik van stalgenoten dat ze ook rennen.
Alleen niet wanneer ik er ben :+


De meeste paarden houden zich uit zichzelf niet echt in conditie, en regelmatig gericht bewegen is toch beter voor ze. Daar is volgens mij niets geks aan.



Precies.. mensen zeggen hier dat ik niet 2x per dag met mn paard een stukje mag lopen? Ik merk gewoon dat ze het leuk vind en echt nodig heeft, wat een onzin

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 11:34

Onali schreef:
Is je paard wel helemaal gezond?

Als ze ook niet gemotiveerd is met rijden vraag ik mij af of ze niks mankeert en dus pijn heeft.



Ik heb nooit gezecht dat ze niet gemotiveerd is? Ga geen dingen verzinnen en lees het eerst goed.. ze is juist heel actief met rijden en is ook nagekeken door de dierenarts laatst, heb ik ook al verteld


Ze word moelijk als ik haar zo een week in de wei laat staan zonder extra bij te rijden/ met haar lopen. Dat is opzich heel logisch hoor.. ken er genoeg die zo zijn

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 11:38

Daan13 schreef:
Gewoon langs de weg wandelen ook een optie?

Krijgt het paard wel meerdere indrukken te verwerken.

Het ene paard is meer leergieriger dan de andere.

Mijn Senior bedankt er echt voor maar Junior vind het ontzettend leuk en spannend maar ik wissel ontzettend veel af, bedenk zelf nieuwe dingen om te proberen en lukt het ene niet zoals ik wil,ga ik terug naar het andere wat wel lukt zodat ik wel het paard kan belonen en dus dat die het ook interessant vind.

Ts loopt je paard alleen of met meer paarden?

En hoeveel staat je paard buiten?



Dat lopen doe ik nu ook :)

Ze staat nu een korte tijd alleen omdat we van stalling verwisselen maar er nog niet gelijk heen konden, maar normaal staat ze echt niet alleen, heeft op een stal gestaan met dag en nacht weidegang maar wel een overdekt stuk voor slechte dagen, nu aan huis staat ze alleen snachts binnen

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:40

Niet vooruit te branden/ moeilijk ...



Dat zijn de dingen die ik lees.

Ik kan mijn pony's maanden stilzetten en ze zijn rete gemotiveerd om iets te doen bij het eruit halen.
Ik kon zelfs weken niet rijden en bij het opstappen nooit geen problemen gehad.

Volgens mij heb je of geen klik met dit paard of je kan niet goed verwoorden wat nu eigenlijk je probleem is.

Anoniem

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:42

Om terug te komen op mijn eerdere vraag. Heb je inmiddels al moeite gedaan om een instructrice te vinden?

Via bokt ga je hier toch niet uit komen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:48

Morganlefay schreef:
Wat ik nu ga pennen kan door @happyhrs niet leuk gevonden worden. Ga niet inhoudelijk op zaken antwoorden maar vanuit de reacties op.
Als je je vraagstelling lees en je reacties naar ons en je paard krijg ik het gevoel dat het gedrag van je paard een spiegel is van jezelf. Auw
Veroordelen ga ik niet want gedrag is een reactie op..............
En heus ik weet heel goed waar ik het over heb. Ik begreep vroeger reacties van paarden niet totdat ik van mensen die het serieus meenden les en onderricht kreeg over wat een mens is en wat een mens kan wil en doet en wat hun gedrag bij dieren als reactie geeft.

Het is dit idd. Paarden spiegelen hun mensen zo precies, en jouw emotie doet heel veel met je paard, maar paard reageert altijd vanuit het paard zijn. Een paard kan ook niet anders, die begrijpt de complexiteit van menselijke emoties gewoon niet, maar voelt ze wel.
En als jij die emotie kunt kanaliseren en constructief inzetten, waarbij je de emotie en intelligentie van je paard positief inzet, kun je heel leuke dingen doen.

Happyhrs schreef:
En voor de mensen die zeggen dat ze mijn karakter spiegeld, jullie kennen mij niet eens. Als je op mijn reacties gaat baseren wat voor persoon ik ben? Heel raar wel. Meer ga ik daar niet over zeggen

Maar lief, dat doet elk paard! Echt, dat is heel normaal. Dat wil niet zeggen dat het gedrag van je paard een kopie van jouw gedrag is, maar wel dat ze in haar reacties jouw feedback geeft op wat je doet.

Mijn vorige grote liefde liet me niet opstappen als ik te gestresst was. Die ik nu heb is er helemaal een ster in, die wordt heet zodra mijn ademhaling iets omhoog gaat, en het moment dat ik rustig ben, kalm, wordt zij dat ook. Als ik goedgezind ben wil zij knuffels. Heb ik wat minder tijd, dan doet zij ook gewoon wat ze moet doen (en wordt er tussendoor wat gezoend).
Als ik haast heb, kan ik er donder op zeggen dat ze niets wil, en als ik alle tijd neem, ook al heb ik die niet, is ze heel meewerkend ineens. Dat is niet persé heel simpel, maar wel hoe een paard werkt :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:57

_/-\o_

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:13

Avalanche schreef:
ievie schreef:
Is het een optie om zelf een keer (zonder paard) met iemand mee te kijken buiten jouw regio? Daar doe je misschien ook wat ervaring mee op die je mee kunt nemen naar huis.

Je bent bij mij welkom TS :)


TS, dit is een aanbod die ik met beide handen zou aannemen!

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard weigerd vrijheidsdresuur / grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:27

Die houding kan goed een deel van het probleem zijn, en bij een paard wat niet heel veel issues heeft, het hele probleem.

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:28

Wat bij mij opkomt is dat je dus iets probeert te doen met het paard wat daar niet voor open staat. Dan kun je allerlei truukjes uit de kast toveren om het paard proberen te motiveren, maar voor wie doe je het dan uiteindelijk? Paard is heel passief en toch heel duidelijk.
Andere vormen van grondwerk (voornamelijk stap?) lange lijnen, werken aan de hand, (uitbouwen naar) fietsen. Zijn allemaal dingen waarbij het paard in beweging komt, je het mentale gestel prikkelt, maar niet over fysieke grenzen heen hoeft.
Wat maakt het zo belangrijk voor jou om, ongeacht alle signalen vanuit het paard, toch richting vrijheidsdressuur te blijven denken?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:28

Avalanche schreef:
Die houding kan goed een deel van het probleem zijn, en bij een paard wat niet heel veel issues heeft, het hele probleem.


Ja, dit....