Paard niet meer rijden omdat hij het niet leuk vindt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
optimus18
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-02-22

Paard niet meer rijden omdat hij het niet leuk vindt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 12:44

Titel spreekt al redelijk voor zich. Ik heb een beetje rondgespeurd op Bokt en nog niet eerder een topic hierover gezien naar mijn weten maar ben wel benieuwd. Zijn er hier mensen die al eens eerder helemaal gestopt zijn met rijden omdat het paard het rijden niet (meer) leuk vond? Het is volgensmij best een controversieel topic en naar mijn weten heb ik nog niet echt mensen online kunnen vinden die om deze reden hun paard uit het werk hebben gehaald, dus ben wel benieuwd.

Zelf zit ik er dus sterk aan te denken om mijn paard niet langer meer te rijden. Het is voor hem echt een (gedrags)ding geworden en opstappen is een drama. Ook als je er eenmaal op zit heb ik niet echt het idee dat ik hem een plezier ermee doe. Hij is nu al 3 maanden niet meer gereden (ivm KS) en ik merk - voor zover hij dat al laat merken - wel echt dat hij anders is sinds ik niet meer rij. Hij is rustiger en rent ook niet meer weg op de paddock. Hij doet braaf zijn werk vanaf de grond en staat heerlijk heel de dag in een grote groep vriendjes op de paddock/weide. Praktisch gezien hoef ik als het aan hem ligt eigenlijk niet eens meer naar hem om te kijken, hoewel hij voor een koekje braaf zijn oefeningen doet en érg gesteld is op zijn dagelijkse bak slobber. Hij is al wat ouder, heeft buiten de BEGINNENDE KS geen gezondheidsproblemen, hoeven en tanden zijn goed, zadel en hoofdstel kloppen: kortom, er zou niets moeten zijn wat hem in de weg zit.

Toch is opstappen echt een gevecht voor hem geworden. Nu heb ik daarvoor zo’n beetje alles al geprobeerd, maar is een professional erbij halen voor als we er weer op gaan volgende maand nog wel een optie. Toch vraag ik mij af of ik hem er nog wel een plezier mee doe om erop te stappen. Of ik hem niet beter laten kan. Hij heeft het immers prima naar zijn zin gehad deze afgelopen maanden zonder het rijden en toen ik van de week een zadel erop legde ontstond er gelijk weer stress. Een dag later probeerde ik in stal (zonder zadel, alleen longeersingel) erop te stappen. Dit was heel kort, alleen om een verjaardagsvideo op te nemen vanaf zijn rug voor iemand. Dat was mij een hele ervaring, stress, gelijk omhoog/weg schieten en ik bijna de hele stal door mijn leven heroverwegend: kortom, het voelde als vanouds. Toen ben ik wel even gaan nadenken over wat nu het beste voor hem is.. In april erop, wetende dat ik deze reactie kan verwachten, met een professional erbij die ons vanaf de grond (herbegeleid)? Toch nog een paar maanden alleen grondwerk erbij (van 3 naar 6 maanden)? Het even een jaartje laten voor wat het is & daarna nogmaals proberen? Of hem gewoon helemaal met rust laten rijtechnisch omdat hij toch wel duidelijk aangeeft dat rijden niet zijn ding is.. Weet niet wat ik ermee aan moet..

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard niet meer rijden omdat hij het niet leuk vindt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:46

Ik denk dat die ks hem duidelijk zeer doet, beginnend of niet.
Hij zegt het zelfs niet zachtjes, maar hij schreeuwt.

ja daarmee zou ik ook stoppen met rijden.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:49

Dat is een uiting van ongemak, van pijn en niet omdat hij het rijden met jou niet leuk vindt.
Ik zou stoppen met rijden door de ks, ook al is het "beginnend"

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:50

Waarschijnlijk heeft jouw paard inderdaad ergens last van, bijv. die ks, en vindt hij het rijden daarom niet meer leuk.Dan stop je daar toch mee en houdt hem verder als gezelschapspaard.Als je zelf het rijden mist dan huur je gewoon af en toe een paard daarvoor.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:52

Ik zou gewoon stoppen. Maakt niet uit wat de reden is, als het paard het niet leuk vindt waarom zou je het dan nog doen?

Dat je niks op internet kan vinden betekent niet dat de mensen er niet zijn. Ik heb bijvoorbeeld mijn pony nooit beleerd en zo zijn er nog veel meer mensen die gestopt zijn met rijden

optimus18
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 12:53

Toch wel hé? Het is lastig. We hebben eind Jan zijn rug op de foto gezet en daar kwam dus achter beginnende ks uit. Het was echter zo beginnend dat het nog niet eens officieel te benoemen was als ks. Het advies van de arts was: 6-8 weken grondwerk en longeren en 70% vanaf de grond, 30% rijden. Zelf heb ik na veel erover gelezen te hebben en gesproken te hebben daar 3 maanden werk van gemaakt, zonder nog te rijden.

Wat ik globaal meer bedoelde en mischien duidelijker had moeten omschrijven is dat ik denk dat het rijrechnische nu echt meer naar mijn idee (maar ik ben geen expert) een nare associatie aan de pijn/pijn herinnering is geworden. Mischien is dit dus met de juiste begeleiding nog om te zetten, dacht ik tenminste, maar mischien is het ook maar beter zo om het te laten voor wat het is. Hoop dat dit de situatie nog wat duidelijker maakt :) Hij is lichaamtechnisch echt bizar vooruit gegaan deze afgelopen maanden trouwens, dus daar ben ik erg tevreden mee en best trots op.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:55

Wat zijn argumenten om wél weer op te stappen?

optimus18
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 12:55

anjali schreef:
Waarschijnlijk heeft jouw paard inderdaad ergens last van, bijv. die ks, en vindt hij het rijden daarom niet meer leuk.Dan stop je daar toch mee en houdt hem verder als gezelschapspaard.Als je zelf het rijden mist dan huur je gewoon af en toe een paard daarvoor.



ja precies. Dacht ik sowieso al aan om een paar keer te doen deze maanden of om weer te gaan lessen (ook om te kijken of ik nog plezier zelf heb in het rijden, die vonk weer terug kan vinden) maar toen gooide droes ook nog eens roet in het eten. Waren lastige paar maanden dit paard-technisch.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:56

Dit klinkt meer als een paard met (veel) pijn, dan een paard wat het rijden op zich niet meer leuk vindt.

Maar ja, ik rijd niet meer (zo veel). Niet omdat mijn paard het niet leuk vindt, maar ze vermaakt zich prima in de wei en met afentoe een wandeling en haar dagelijkse poetsbeurt. Ik rijd vooral niet meer zoveel omdat ik het zelf minder leuk vind. Mijn paard en ik hebben allebei de nodige lichamelijke kwaaltjes, dus we hebben vooral nog veel lol met elkaar op de grond. En als het afentoe begint te kriebelen, stap ik weer eens op.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:57

.... mijn reactie is vooral rijtechnisch.
"Ik snap niets" van wat voor de meeste mensen dressuur is. (Je stapt op, het hoofd moet omlaag zonder dat je op rug en achterbenen hoeft te letten, het dier mag het uitzoeken mbt zijn evenwicht, en dan eindeloos gedoe met rondjes over de hoefslag om die krul te perfectioneren.)

Als je stopt met bovenstaande (....), heb je alleen maar groot gelijk.

Ivm beginnende KS kan het erg diervriendelijk zijn om je dier alsnog ('te elfder ure') te leren om (door middel van grondwerk) zijn bekken te kantelen, de 'buik'spieren aan te spannen - en veel paarden vinden dat best leuke spelletjes.
(Eventueel aangevuld met de clicker om de goede momenten direct aan te duiden.)

Edit: wellicht is na wat grondwerk de associatie met pijn wel weg.
En dressuur rijden is wat mij betreft 'dansen, gymnastieken en genoemde leuke spelletjes' met je paard.
(Ipv eindeloos over die hoefslag, rijd ik allerlei figuren en zijgangen, juist om dat ik 'iets voel wat niet klopt'. Na iedere oefening O:) hoor je een beter, soepeler en blijer paard te hebben.
Zo nee: na 3x een oefening doen stoppen, nadenken, en een basis oefening doen om de basis van de 'fout' te verbeteren.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-03-22 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:01

Als die ks zo beginnend is dat het met goede training tot geen pijnklachten leidt. Dat kan.

Maar.... even cru gezegd.
Waarom zou jij ineens zo snel veranderen in een goede trainer dat je dit ook snel bij je paard voor elkaar krijgt?
Nu heb je die skills nog niet omdat te kunnen, anders gaf hij nu niet aan er last van te hebben.
En ja alles valt te leren, maar naar mijn idee nooit zo snel. Dan zou elke keer dat jij nu oefent je paard nog pijn hebben.
Dan zou je een paard goed over de rug leren longeren en rijden dus op een ander paard moeten leren en het pas toe gaan passen als je dit ook echt kunt bij je eigen paard. Dat zou eventueel een idee kunnen zijn.