kudde van 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

kudde van 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 23:38

hallo
mijn paardjes staan zins 3 jaar op men woon locatie waar ik nu ook woon . ze hadden al 2 pony s daar staan . die van mij konden daar staan . omdat dit makkelijker is voor me anders had ik 13 km moeten reizen . maar ze zijn erg gehecht aan elkaar . nu is het zo dat er wat meer gedaan word met de pony s die daar al stonden zijn van de woonlocatie zelf . van die van mij mogen ze niets mee doen alleen ik '

ze hebben gister dus met de 2 van de boerderij gelopen . ze staan in de winter in de stal en dan over dag buiten .

het is zo dat die van mij compleet door het lint gaan als de 2 andere pony s weg zijn gaan ze door de stal heen rennen . Maar dit is niet het enige , Mijn jongste die trapt de oudste door de hele stal heen . dit al aangegeven bij de boerderij . ik vind het gewoon gevaarlijk . dat die van mij zo tekeer gaan , ik kan ze hooi geven wat ik wil , maar dit helpt helaas niet . ik weet dat ze dit doen omdat ze kudde dieren zijn. helaas heb ik geen geld voor een trainer :( dus ik moet alles zelf doen . en ik heb dit nu voorgelecht bij de eigenaar van de boerderij , en die heeft nu besloten . dat ze niet mogen wandelen tot er een plan van aanpak is . dit vinden die 2 meiden niet leuk . maar omdat die van mij zo heftig reageren kunnen ze zich zelf verwonden , en dat heb ik liever niet

alleen wat kan ik doen om dit te minderen , wand ik wil niet dat ze zich verwonden . die van mij hebben nu na 3 weken al geleert dat als ik ze in de wei zet dat ik de boerderij pony s te doen . en dan die van mij
waarom doe ik dit . die van mij willen zo graag weer naar die andere 2 dat ze dan uitbreken . Dus doe ik eerst die van de boerderij omdat die in de wei blijven , dan doe ik die van mij , ik heb dit elke dag vol gehouden . en 3 a 4 weken intensief mee bezig ben geweest , nu is het zo dat ze daar niet meer zo heftig reageren

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:14

Hmm. Moeilijk.

Eerlijk - als ik wil ga wandelen met mijn paard, dan doe ik dat. Ongeacht hoe de achterblijvers daarop reageren. Ik denk logisch op dat vlak - stel dat ik mijn paard zou verhuizen, dat moet de jouwe daar ook mee kunnen dealen. Of, nog veel erger - wat als mijn paard naar de kliniek zou moeten of zou overlijden? Dan moet de jouwe daar ook gewoon mee kunnen omgaan.

Ik snap de 2 meiden waar je van spreekt dus wel. Ik snap dat je het zo 1-2-3 moeilijk opgelost krijgt, maar het kan toch ook niet zijn dat een ander niet kan gaan wandelen omdat jouw paarden hysterisch worden? Mij zou je zo gek niet krijgen hoor, sorry.. Ik zou het wel erg vinden voor jouw pony's, dat zéker wel, maar ik ga er niet voor op het erf blijven als ik liever wil gaan wandelen.

Ik héb het ook echt meegemaakt. Het paard van mijn stalgenoot was érg plakkerig (en ze stonden niet eens op dezelfde wei). Ja sorry, daar ga ik mijn buitenrit niet voor laten. Stalgenoot was er niet blij mee - en dat snap ik wel, maar kom op - ik heb mijn paard niet enkel en alleen gekocht om op de wei te laten staan. Als ik wil gaan wandelen, en ik heb het geluk dat ik het type paard heb dat dit graag doet, dan zadel ik op en ben ik weg. Ik kan op dat vlak niet te veel rekening houden met mijn stalgenoten, dan kom ik nooit het erf af. En ik heb echt het geluk dat ik een wandelpaard heb, dat altijd super braaf is buiten en héél graag gaat wandelen! Ik zou wel gek zijn om ons dat plezier te ontzeggen omdat mijn stalgenoot zijn/haar paard daar niet mee om kan, dat is ook niet eerlijk naar mij & mijn paard toe.

Kun je je voorstellen hoe hysterisch dat paard werd toen ik effectief ging verhuizen...
Heel jammer voor het dier, echt waar. Maar daarom ga ik mijn verhuis niet annuleren...

Ik juich sociaal kuddegedrag toe, maar heb altijd gestaan op ook een zelfstandig paard. Eentje die sociaal is maar ook zonder de kudde kan, en dat in 2 richtingen. Mijn weigenoten kunnen hun paarden meenemen zonder dat de mijne hysterisch wordt, en ik kan mijn paard meenemen zonder dat zij zich wilt omdraaien om meteen terug naar haar weidemaatjes te rennen. Dat vind ik gewoon super belangrijk. Ik wil op een normale manier kunnen gaan wandelen, en gun dit mijn weigenoten ook, niks zo vreselijk als een gillende achterblijver die zichzelf door de draad heen zou jagen omdat een weigenoot wilt gaan rijden/wandelen. Ik zou ook niet willen dat mijn paard super lang/hard zou treuren als 1 van de weigenoten zou wegvallen, of dat nou door een verhuis, ziekte of overlijden is.


Ga je zelf met jouw paarden het erf al eens af? Dat jij dus de andere pony's achterlaat?

Het probleem ligt bij jouw paarden - zij worden hysterisch.
Je kan dat probleem dus niet in anderen hun schoenen gaan schuiven - anderen mogen niet gestraft worden door jouw (paarden hun) probleem.
Het gedrag dat je beschrijf is idd gevaarlijk, en dat is niet leuk - maar het zijn jouw paarden die dit gedrag vertonen, en het is niet eerlijk als je weigenoten daarom gestraft worden door niet te mogen gaan wandelen met hun pony's.

Hoe moet je dat oplossen? Ja, goede vraag. Ik heb sowieso een koel paard, niet het plakkerige type, dus ik heb makkelijk praten. Ik heb ook het geluk dat de vorige eigenaar haar ook vaak mee op wandel nam, en zij dit dus gewend was. Ik denk dat het dat ook is - gewenning. Ze leren dat ze altijd wel terug komen (tenzij ze verhuizen natuurlijk haha). Ik kan mijn paard zo de trailer opladen en op locatie gaan wandelen, en daarna fijn weer naar huis rijden. Want: ze is het gewend.

Jouw paarden moeten ook wennen aan het feit dat de anderen al eens gaan wandelen. En hopelijk ook weer gewoon terug komen. Misschien kan je aan de andere meiden vragen of ze het zien zitten dit op te bouwen - 5 minuutjes weg, 10 minuutjes weg, 15 minuutjes weg. Maar eerlijk -als ik wil gaan wandelen, wil ik dat kunnen doen zonder dat ik op mijn klok moet kijken en zonder dat ik rekening met stalgenoten moet houden.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: kudde van 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 13:58

Het zijn ook niet hun paarden . Maar van de boerderij waar die van mij ook staan . Ik dnap je maar als mijn paarden zich verwonden omdat ze in paniek raken .

Het is zo dat ik op een zorgboerderij woon en daar staan men pony s ook

De andere 2 zijn dus van de zorgboerderij . Nu is het zo dat er 3 jaar nauwlijkd naar de 2 andere shets omgekeken werden . Ik verzorg ze ook tussen.door . Het is wel zo dat er nu een gevaarlijke situatie onstaat . Als ik met mijne gaan wandelen . Dan geven die 2 van de boerderij nergens om . Alleen die van mij zijn heel erg exstreem reageren . Waar ze eerst hebben gestaan hebben ze ook wel eens alleen in de stal gebelven maar yoen gaven ze er helemaal niet om .

Er word nu een plan gemaakt voor de boerderij pony s ..zodat die van mij er aan kunen wennen ..dat zr het gaan leren dat zr ook eens alleen samen zijn .