Tips gevraagd grondwerk en hoeven uitkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Tips gevraagd grondwerk en hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 00:25

Ik verzorg sinds kort een ontzettend leuk paardje. Ze is nog jong, bijna 3. Een ontzettend intelligent, ietwat lomp/onbeholpen en op momenten nerveuze merrie. Met dank aan de niet meest ideale combinatie: bloederige warmbloed en een koudbloed :') Een paardje met karakter waar ik in korte tijd toch al wel erg gek mee ben geworden. Ik hou er wel van.

Helaas is er echter niet alleen sprake van een gebrek aan opvoeding, maar ook een wat verkeerde opvoeding. Ik merk dat mijn houding zeker al zijn vruchten afwerpt. Ik ben rustig en consequent en hier reageert ze goed op. Bepaald gedrag wil ik niet zien en ik communiceer dit ook duidelijk. Dit vind ze niet altijd leuk, ze begint dan letterlijk te stampen :') , maar het doet haar wel goed merk ik. Duidelijkheid geeft immers rust.

Het grondwerken met haar is ontzettend leuk en een goede manier voor ons om een band op te bouwen en te zorgen dat we een goed team worden. In de bak loopt ze los met me mee en ik hoef amper moeite te doen om haar focus te houden. Ze vind het ontzettend leuk om met je aan de slag te gaan. Nu ben ik benieuwd of jullie tips hebben voor goede dingen om met haar te oefenen of om haar aan te leren? Of überhaupt tips voor de omgang met haar?

Dan nog een een punt: hoeven uitkrabben. Deze optillen is ze het absoluut niet mee eens en vooral achter wil ze dan lostrekken en opzij trappen. Ik merk dat ik hier wat nerveus van word en daar help ik haar absoluut niet mee. Iemand hier ervaring mee?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tips gevraagd grondwerk en hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:29

Yep.

Vooral niet nerveus worden, gewoon opnieuw vragen en zodra ze het braaf doet, voetje weer neerzetten en belonen.

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 00:41

Avalanche schreef:
Yep.

Vooral niet nerveus worden, gewoon opnieuw vragen en zodra ze het braaf doet, voetje weer neerzetten en belonen.


Mezelf maar even een schop onder de kont geven en gewoon blijven oefenen. Nu ik erover nadenk moet ik het misschien eens buiten proberen en niet op stal. Merk dat ze binnen een stuk nerveuzer/drukker is als buiten in bijvoorbeeld de bak.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tips gevraagd grondwerk en hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:45

Nah. als jij probeert je ademhaling laag te houden, je beseft dat paarden super vredelievende dieren zijn die je echt niet zomaar wat zullen doen helpt het al een heel eind.

Verder misschien goed om te weten dat je paard niet snapt dat jij bang bent voor haar reactie. Je paard denkt dat als jij bang bent, er dan wel iets heel engs moet zijn. Daarom is echt dé oplossing, hoe idioot het ook klinkt, om niet bang te zijn. En dan maakt het echt niet uit waar je die hoeven uitkrabt.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Tips gevraagd grondwerk en hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:49

Hoeven laag houden helpt. De meeste mensen tillen de achterhoeven hoog op. Hou ze laag en het been gestrekt ipv opgevouwen, dus de hoef meer naar achteren. Dat is comfortabeler voor het paard en ze kunnen minder hard uithalen. Zie het als een springveer. Hoe verder hij uitgevouwen is hoe minder spanning erop staat en hoe minder ze de spanning eraf willen hebben. Gewoon kort oefenen om de hoef laag en ver naar achteren vast te houden. Als dat goed gaat hou je hem langer vast.

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 01:00

Avalanche daar heb je ook gelijk in. Als ze gek doet aan de hand doet me dat niks en dat helpt inderdaad. Ik word er niet warm of koud van en ik moet dat gevoel gewoon vast houden als ik hiermee bezig ga.

Ik denk dat het ook zaak is dat ik moet kijken of ik haar meer ontspannen kan krijgen als ze vast staat tijdens het poetsen. Ze draait continue alle kanten op, rustig stil staan is er niet echt bij (en lang ben ik nooit echt bezig). Het word al beter aangezien ik haar gewoon stoicijns elke keer terug zet :') ik gun het haar gewoon dat ze lekker kan en mag ontspannen.

Oh dat laag en meer gestrekt houden is wel goed om op te letten ja. Dan is het ook niet gelijk z'n heftige bewegin en maak je de stapje wat kleiner.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 01:02

Ik heb een zwaarder type koudbloed welke geen voetjes kon geven toen die bij mij kwam. Heb enorm veel geduld moeten hebben, maar door middel van R+ training is voetjes geven peanuts geworden. Paard geeft zelf de voeten aan en hangt ook absoluut niet. Vindt het zelfs jammer als de hoefsmid klaar is, dan gaat hij met de schouder zachtjes duwen tegen de smid en een voetje aanbieden :')

Begonnen met hele kleine stapjes. Eerst natuurlijk leren dat er na een click voer volgt. Daarna zonder het paard aan te raken je hand bij het been houden en je commando zeggen: bijvoorbeeld 'voetje'. Dit zeg je max 2x. Komt er geen reactie? Verder naar een ander been. Vaak zie je wel dat ze miniem hun gewicht verplaatsen wanneer je dat doet en dat dus al belonen. De volgende stap is het opheffen van de voet dus dan beloon je niet meer voor enkel het gewicht verplaatsen, daarna opheffen + dat je hem aanraakt, vervolgens het aanraken en enkele tellen omhoog houden, ...

Voor mijn paard werkte dit enorm goed. Paniekeerde voorheen enorm snel en doordat hij nu zelf de touwtjes in handen heeft, heb ik het gevoel dat er meer vertrouwen is in de oefening en is het veilig voor alle partijen.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 01:15

Firefly289 schreef:
Avalanche daar heb je ook gelijk in. Als ze gek doet aan de hand doet me dat niks en dat helpt inderdaad. Ik word er niet warm of koud van en ik moet dat gevoel gewoon vast houden als ik hiermee bezig ga.

Ik denk dat het ook zaak is dat ik moet kijken of ik haar meer ontspannen kan krijgen als ze vast staat tijdens het poetsen. Ze draait continue alle kanten op, rustig stil staan is er niet echt bij (en lang ben ik nooit echt bezig). Het word al beter aangezien ik haar gewoon stoicijns elke keer terug zet :') ik gun het haar gewoon dat ze lekker kan en mag ontspannen.

Oh dat laag en meer gestrekt houden is wel goed om op te letten ja. Dan is het ook niet gelijk z'n heftige bewegin en maak je de stapje wat kleiner.

Beloon haar eens als ze gewoon stilstaat? Hoeft maar heel even, ze staat stil: Braaaf!!! snoepje.

Dan snapt ze wat de bedoeling wel is namelijk :)

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:29

Werken met hele kleine stapjes werkt inderdaad goed. Niet alles in 1x willen bereiken. Bedenk wat je einddoel is, welke 'onderdelen' je daar voor moet beheersen en hoe je daar naar toe kunt werken. Mijn jonkie kon ik ook geen voetjes krabben, zo vond het gek als ik mijn rug naar haar toe draaide om de voet te pakken. Dus dat hebben we eerst geoefend. En dan optillen. En dan wat langer optillen. En dan uitkrabben.

Edit: ik oefen hier met haar de meest gekke dingen om haar mak te maken. Ik wil zonder nadenken een touw over haar rug kunnen gooien bijvoorbeeld, dus daar oefenen we op. En dan een lang touw, wat ook nog aan de andere kant over de grond sleept bij voorkeur. Of een leadrope achterlangs halen. Springen naast haar (want als je straks op en af stapt, beweeg je daar ook). Inparkeren naast een krukje... zo veel dingen die je een jonkie kunt leren :D

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:48

Ik begin met achtervoetje vragen bij de schoft.
"Geen kleine stapjes, lange 'stroken'".
.... er is een gezegde dat paarden hun eigen achterbenen niet bijster goed voelen.
Dus ik aai vanaf de schoft over de rug langs de wervelkolom,
over het bekken,
ga naar beneden tot en met de hak,
en dan zeg ik 'voet, graag'.
'Give us a leg, please.'

Om op drie benen te kunnen staan kun je je dier helpen.
Google eens op 'figure 8 body wrap' van tteam/ttouch.
Er zijn ook ttouches om het dier meer 'gevoel voor de benen' te geven (bijvoorbeeld ttouch octopus)
en 'gewoon' veel wandelen over ongelijke bodem, kleine heuvels, etc etc etc.
Oefenen met vierkant staan is ook zinnig. En dan je dier, terwijl je eerst naast de schoft staat een hééél klein beetje wiegen. (De schouder twee centimeter van je afduwen, en na drie seconden de schoft iets naar je toe trekken.)
Gaat het goed, probeer het eens naast het bekken (duw en "trek" iets achter het heupuitsteeksel).
En graag hoofd laag en rug iets 'op'.

Belangrijk is: vraag het voetje.
Je dier geeft.
Nemen is niet aan de orde.
Net zoals jij als iemand het vriendelijke vraagt best op 1 been wil gaan staan, maar je moet wel eerst even je benen reorganiseren.

Snel weer neerzetten en belonen.

Piepkleine eetbare dingen hebben de voorkeur: er is een gezegde 'dat het kaakgewricht een speciale band heeft met de hak/het spronggewricht'.
Ik gebruik graag kleine snippers gedroogde rozebottel.
Met die kleine dingen "dwing" je het dier om met lippen en kaak precies te bewegen - dat kan ook goed spanning wegnemen.

En sowieso: als 1 gewricht niet makkelijk beweegt, omdat het bange dier zich schrap zet - of wat dan ook, bewegen alle andere gewrichten ook veel houteriger.
'De kaak losvragen met rozebottel' kan goed werken. (Vele malen beter dan wat velen met het bit proberen...)

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:04

Goede dingen om te oefenen of te leren?
Omdat je zegt dat het ze slecht is opgevoed zou ik in elk geval controleren of dit paard goede tafelmanieren heeft. (Nee geen mes en vork.)
En zo niet, gauw mee aan de slag gaan.

Onacceptabele (en gevaarlijke) tafelmanieren voor een dier van 600 kilo: Direct in het voer duiken (misschien zelfs de trainer meeslepen of opzij duwen) en het hoofd niet op commando uit de voerbak halen. Opdringerig dichtbij komen staan als de trainer voer heeft. Bij het aanbieden van voedsel direct toehappen en daar drie vingers bij inslikken. (Deze problemen ken ik van een ander slecht opgevoed jong paard hier op de manege.)

Oefeningen

les 1 geduld: Ligt het voer al klaar na de training? Houd je paard vast aan de teugels of het lastertouw. Er wordt niet gegeten met een halster of hoofdstel aan. Het hoofdstel gaat pas uit als ze stil staat en geduldig wacht tot jij het hoofstel los hebt gemaakt. Daarna, eet smakelijk. Deze oefening leert heel snel.

les 2 netjes voer aannemen: Als jij voer hebt mag het paard kijken maar ze moet op armlengte afstand wachten zodat jij het voer aan kan bieden. (Stap niet achteruit maar duw je paard terug.) Als je het voer aanbiedt moet ze het voorzichtig met de lippen aanpakken. Bij happende of te snelle bewegingen krijgt ze niets en begint de oefening weer van voren af aan. Dit kan vooral in het begin een verwarrende en zichtbaar frustrerende oefening zijn. Maar uiteindelijk valt het kwartje.

Eigenlijk gewoon zoals je het een pup ook zou leren.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Tips gevraagd grondwerk en hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:11

Vindt ze het misschien moeilijk / spannend om op 3 benen te staan?

Dat kun je oefenen door een halstertouw om de koot te doen en dan naast je paard te staan en het been naar voren op te tillen. Kleine stukjes en heel even en dat uitbouwen tot ze rustig op het andere achterbeen durft te rusten.
Dan kun je rustig beginnen met oefenen met hoeven uitkrabben en been naar achteren te houden.

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:14

Mijn paard durfde haar been (linksachter) niet meer op te tillen nadat ze geopereerd was na een breuk in de sprong. Dit is het moment dat ik begonnen ben met trainen met voerbeloningen. Optillen, een kliksignaal geven (met clicker of tong) en dan de voerbeloning. Binnen een uur was het hele euvel opgelost. Tegenwoordig wil ze erg graag haar voetjes geven. Ze hoeft de hoevenkrabber en mijn bukhouding te zien en ze tilt ze al op :'). Ik blijf haar altijd belonen hiervoor, ook al zie je het al snel al ‘standaard’. Dat belonen doe ik met klikken met de tong en ik zeg altijd automatisch dankjewel.

Het is een heel andere casus dan het paard waar jij over praat @ts, maar zo maak je het wel leuker voor haar en gaat ze het als een positief iets zien. Je noemt haar slim, dus dit zal ze vast snel onder de knie hebben

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 20:56

Bedankt nog voor de berichten en sorry dat ik niet meer had gereageerd. Ontzettend fijne tips waar ik zeker wel wat mee gedaan heb.

Ik ben het gewoon rustig met haar aan het oefenen. Ze snapt hoe het werkt, ik raak haar been aan en ze weet wat ik dan wil. Optillen doet ze dan eigenlijk vanzelf. Moet nog een beetje oppassen voor eventueel gemaai en een flinke stamp als ze hem neerzet. Maar we maken stappen en dat vind ik dan helemaal prima. Nu is het ook beter weer en dat helpt ook. Slecht weer = veel spanning opbouwen.

@axel_1997
Goede tafelmanieren heeft ze inderdaad niet. Ze is lomp, opdringerig en als je hier niet op berekend bent kan dit zorgen voor wat gevaarlijke momenten. Haar lichaamstaal is duidelijk genoeg dat als je een beetje oplet je veel aan kunt zien komen.
Gelukkig is ze slim dus heeft ze gauw door wat ik van haar vraag. Als ik met de voorbak aan kom lopen is het bijvoorbeeld een stap achteruit en wachten tot hij op de grond staat. Ook is met de kont naar mij toe draaien een no go. Je moet wel echt laten zien dat je meent wat je vraagt, een halve nee is een ja. Met het aanbieden van voer uit de hand ben ik ook flink aan het oefenen, mijn hand gaat naar haar en haar hoofd niet naar mijn hand. Haar opdringerigheid heeft me al wat blauwe plekken bezorgd :')


Ik zit nu alleen nog te puzzelen hoe ik haar kan helpen met de spanning die ze af en toe op lijkt te bouwen. Buiten aan de hand bijvoorbeeld. Het ene moment is ze braaf en het andere moment is het alsof je een bommetje naast je hebt. Hard lopen, recht voor je staan, draaien. Eerst ook van de grond komen, maar ik heb dit vanaf het begin afgekapt waardoor ze dit in ieder geval laat. (Ze mag schrikken etc, maar ik hoef geen gebok en gesteiger aan het touw)
De spanning verdwijnt ook wel weer en ze loopt daarna weer heerlijk ontspannen naast me. Dus ze kan het ook wel weer loslaten, hierbij helpt het dat ik rustig blijf en dat ik er 9/10 keer wel om moet lachen. Maar het is lastig om precies vast te pinnen wat dit veroorzaakt (De redenen op de momenten lijken te verschillen). Ze is daarbij namelijk totaal niet snel bang; fietsers, scooters, motoren, vrachtwagens, trekkers etc. Het zal haar een zorg zijn. Ik kan om haar heen staan springen en ze zit me dom aan te kijken met een blik van ' Je bent niet goed snik'.

Nu is ze gelukkig nog jong, dat maakt het trainen makkelijker. En dit betekent ook dat er wel wat in mag zitten en ze ook absoluut nog geen doodbrave pony hoeft te zijn. Ze vind mij volgens mij ook wel leuk allemaal ondanks dat ik wat strenger ben. Ze komt altijd naar me toe en in de wei word ik beschermd voor elk ander paard :') (dit probeer ik te voorkomen, aangezien ik dat mijn taak vind en niet die van haar. Maar het is lastig aangezien het al gebeurd als een paard op 30 meter afstand een poging doet mijn kant op te komen haha) Het is echt een leukerd met een ontzettend tof humoristisch en lief karakter.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tips gevraagd grondwerk en hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:42

... nog een 'Tellington tip' : de toverstaf. (The wand.)
Men neme een lange dressuurzweep, het is een verlenging van je arm.
Bij het wandelen kun je het kwastje een halve meter voor de neus van je paard houden,
bij Linda Tellington heet dit 'de elegante olifant', men denke aan de olifanten die met de slurf elkaars staart vasthouden, zo ongeveer als een polonaise.
Bij extra spanning kun je de voorbenen afstrijken (en 3x zachtjes op de hoef tikken) terwijl je voor je dier blijft staan.
En daarna vraag je het hoofd omlaag.
Zachtjes duwen vlak achter de oren, of masseren in de halsspier die je zo goed ziet bij een paard met het hoofd omhoog.
... en zelf doorademen, zingen en briesen als je dier begint te ontspannen.