Paard wordt wild buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Paard wordt wild buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:42

Hoi bokkers! Ik weet niet of het hier goed staat.
Ik heb al sinds 2017 een pony, en ik kan er alles mee na 2 weken stilstaan zonder hoofdstel rijden etc! Maar buiten is mijn koudbloed pony erg heet.
Hij rend terug naar stal, steigert en bokt! (Ik heb les dus geen zorgen) nu gaven mensen mij de tip om er een ander bit in te hangen of slof (los laten hangen tot hij vervelend word) ik hoop dat jullie tips hebben wat ik moet gebruiken
Groetjes


Ras:fell pony dus lekker sterk :Y)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard wordt wild buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:47

Met je les naar buiten zodat je dan tips kan krijgen

Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:49

Hoi dat hebben we al vaker gedaan maar hij is zo sterk dat je hem niet kan omtrekken :j

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:53

Inderdaad, met je instructeur naar buiten.
Ga je normaal alleen of met nog een ander paard naar buiten?

En als het niet opgelost raakt met deze instructeur kan het helpen eens advies te vragen aan een andere instructeur.

Ik zou niet zomaar beginnen met ander bit of slof.

Shetlife
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-03-22

Re: Paard wordt wild buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 08:57

Hoi! Ik ga meestal met een ander paard ben ook 4X alleen gegaan je 2de tip zou ik wel kunnen proberen met een andere instructeur ! Ik heb vaker met slof gereden alleen niet op de mijne.
Maar ik denk dat hij er geen last van heb als die loshangt tot het paard wat doet of wel??

Lisa_22
Berichten: 340
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Paard wordt wild buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:27

Heb je ook grondwerkles? Het klinkt alsof je pony zich buiten nog niet veilig genoeg voelt met jou als leider en daarom terug rent naar het veilige terrein, je stal. Met de slof verhelp je denk ik eerder de symptomen dan het probleem. Door grondwerkles te nemen zorg je ervoor dat je pony jou gaat zien als een duidelijke leider en dat jij hem in alle situaties veilig kan houden. Zo zal je vertrouwensband groeien.

Wat ook kan helpen is een stapje terug doen en eens met hem (en iemand die je kan helpen als hij sterk wordt) gaan wandelen buiten. Zo heeft hij meer steun van jou vanaf de grond en kan je het buitenrijden langzaam opbouwen.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Paard wordt wild buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:33

Je kan in ze mond hangen wat je wilt, als een paard gaat dan heb je niks meer! Een zwaarder bit of hulp teugels gaan dus niet helpen.. ! Wat mij in deze situatie heeft geholpen is heel veel grondwerk en iemand die mee ging buiten ernaast. Bouw het rustig op als het grond werk goed gaat. Steeds een stukje verder! :)

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:41

Geen scherper bit of een slof gaan gebruiken, gewoon goede dressuurles gaan nemen. Met trekken/ terugtrekken en vasthouden bereik je helemaal niets. Met loslaten, timen en het paard leren wachten op de hulpen wel.https://correctedressuur.wordpress.com/ ... n-de-mond/

Daarnaast speelt waarschijnlijk verlatingsangst een rol, de tip op met een ander paard mee te gaan is een hele goede. En grondwerk les ook zodat je leert een goede leider te zijn.

Afanaisa91

Berichten: 1345
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:52

Lisa_22 schreef:
Heb je ook grondwerkles? Het klinkt alsof je pony zich buiten nog niet veilig genoeg voelt met jou als leider en daarom terug rent naar het veilige terrein, je stal. Met de slof verhelp je denk ik eerder de symptomen dan het probleem. Door grondwerkles te nemen zorg je ervoor dat je pony jou gaat zien als een duidelijke leider en dat jij hem in alle situaties veilig kan houden. Zo zal je vertrouwensband groeien.

Wat ook kan helpen is een stapje terug doen en eens met hem (en iemand die je kan helpen als hij sterk wordt) gaan wandelen buiten. Zo heeft hij meer steun van jou vanaf de grond en kan je het buitenrijden langzaam opbouwen.


Dit vind ik een hele goeie!

Begrijp ik het goed en is je pony ook niet gewend alleen naar buiten te gaan? Dan zou ik met bovenstaand beginnen en daarna met een ander paard samen de eerste ritten buiten opbouwen.