Jong paard kan/wil niet vaststaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 11:42

Hallo,

Ik heb een inmiddels bijna 5-jarige merrie die ik al heb van haar 8 maand oud.

Op mijn vorige stal heeft zij het leren stilstaan (om te poetsen..) geleerd in een wasplaats, dus tussen 2 muren en 2 koorden en dit ging allemaal zonder problemen.

Nu op mijn huidig stal is dit gewoon een grote loods waarvan de stallen verdeeld zijn over de volledige zijkanten, dus dat wil zeggen 'een grote binnenplaats'.
Hier is er geen wasplaats, dus de paarden staan gebonden aan 1 koord aan hun stal om op te zadelen, te poetsen... (dus het is in een open ruimte, met veel ruimte rond hen).
Sinds ik hier sta kan/wil zij niet meer gebonden staan. Laat ik de koord gewoon los door de tralies, blijft ze perfect stilstaan, maar vanaf ze nog maar ziet dat ik de koord vastmaak trekt ze met haar volledige kracht achteruit waardoor ze ondertussen al door heeft dat ofwel de koord ofwel het halster kapotgaat en dan is ze weer rustig.

Zij werd ondertussen ook op training geplaatst in een andere stal om zadelmak te maken, hier wederom wel een poetsplaats aanwezig, dus hier geen problemen om ze vast te zetten.

Eenmaal terug thuis weer hetzelfde probleem..

Ik heb al verschillende manieren geprobeerd, maar ik wil niet werken met een extra stevig halster of touwhalster zodat dit niet losspringt want dan hangt ze haar zelf op denk ik..
Er is ook geen mogelijkheid tot het maken van een poetsplaats, heb ik al nagevraagd bij de staleigenaars.

Ik zou graag weten waarom ze dit doet. Zelf dacht ik aan dat ze er gewoon niet tegen kan dat ze in een open ruimte staat met niets rondom/achter haar. Ze heeft volgens mij ergens die houvast nodig van een muur of 2 koorden aan de zijkanten.
Of zou het misschien aan de drukverdeling liggen van 2 koorden aan de zijkant ipv 1 koord aan de onderkant van het halster...?

Ik hoor graag jullie opbouwende meningen.

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:47

Maar als je paard perfect blijft staan als het touwtje loshangt, dan is dat toch ook prima?

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:52

Kun je ze niet in de ingang van de box vanuit 2 kanten vast zetten en zo gaan oefenen?

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:53

Precies. Niet vastzetten. Die van ons heeft jaren en jaren nooit vast gestaan.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:53

dierenfan schreef:
Kun je ze niet in de ingang van de box vanuit 2 kanten vast zetten en zo gaan oefenen?


Nee, het is een grote binnenplaats.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:57

Lang touw of longeerlijn pakken en keer om tralies slaan maar niet echt vast zetten. Einde zelf vast houden en gewoon gaan borstelen en gaat ze hangen dan flink toespreken en evt tik geven met zweepje geven. Gewoon eerlijk en duidelijk zijn.

xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 11:58

Gho, ik dacht dat het toch wel belangrijk was dat ze dit kon moest het ooit zijn dat we op verplaatsing gaan bijvoorbeeld.

Ik ben wel meer hobbyruiter, dus ga zo goed als nooit op verplaatsing.. Dus het kan eigenlijk wel om ze gewoon los te laten staan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:59

Gewoon touwtje door de tralies en los laten staan als ze toch blijft staan.
Op verplaatsing zal ze vermoedelijk niet veel anders reageren. Wat zou daar anders zijn dan nu op stal dat je denkt dat vast staan op verplaatsing nodig is? (oprechte vraag overigens, wellicht wil je haar kunnen aanbinden aan de trailer ofzo?)

xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 12:01

@Patt: Dat heeft ze zelfs door wanneer je ze niet echt vasthangt, dan is ze gewoon rustig. Het is pas vanaf ze ziet dat je ze vastmaakt dat het begint.
Ze is soms veel te slim voor haar eigen goed denk ik soms.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:03

en in de box poetsen en opzadelen?
en dan daar met het touwtje opbouwen met vastzetten.
ik doe het ook bij mijn merrie. sla het touw 1x op de stang en that's it.
doordat de box kleiner is, kan ze niet heel ver achteruit.

ergens anders zou ik gewoon rustig opbouwen dus ook weer. touw om hetgeen waar ze aan vast staat, maar niet vastzetten. enige is, als je dan even wat verder weg moet, ze niet vast staat.

Rocamor

Berichten: 10879
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:07

xDebbie schreef:
Gho, ik dacht dat het toch wel belangrijk was dat ze dit kon moest het ooit zijn dat we op verplaatsing gaan bijvoorbeeld.

Ik ben wel meer hobbyruiter, dus ga zo goed als nooit op verplaatsing.. Dus het kan eigenlijk wel om ze gewoon los te laten staan.


Maar als jij op verplaatsing gaat en je paard blijft netjes stilstaan als het touw over een stang gaat / aan een tralie hangt / los door een vastzetpunt hangt, zie ik zelf weinig problemen.

flinders

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-03-22

Re: Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:13

Onze pony deed precies hetzelfde. Ze weten gewoon dat ze met 2 koorden niet weg kunnen en dan zijn ze rustig. Met 1 koord weet ze dat ze zich kan lostrekken. Als je dr perse vast wilt hebben staan zou ik ervoor zorgen dat dat van 2 kanten kan en anders gewoon los laten staan als je zegt dat ze dan rustig is!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:14

Ik heb niet de gouden tip voor je helaas, maar ik had hetzelfde met mijn vorige merrie.
Dit is toen in de loop der jaren goedgekomen doordat ik haar gewoon niet meer vastgezet heb, want ik wilde echt niet dat ze ging hangen. Ze liep dan soms wel een paar meter weg natuurlijk, omdat ze niet vaststond, maar dat was toen geen probleem. Ook poetste ik haar vaak in de stal of op de poetsplaats :)
Na een tijd leek ze het gewoon vergeten te zijn en zette ik haar soms wel eens vast.

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:17

Ik heb een paard gehad dat het tegenovergestelde had, aan 1 touw vastsstaan geenprobleem, bij 2 touwtjes gaat hij hangen. Hier is de oplossing om dan maar aan 1 touw vast te zetten.

Voor Ts lijkt me los staan de beste optie, of vast in de box, met het touw zolang dat als ze gaat hangen ze tegen de boxwand oploopt ipv in het touw kan hangen, zo kan ze misschien wennen aan het touw. Of kan je het paard niet vastzetten met 2 touwtjes, 1 aan de rij boxen aan de overkant? Blokkeer je wel het gangpad voor de rest dus dat moet net kunnen.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:27

Bij poetsplaatsen met een achterwand werkt dit als een soort begrenzing. En er kan niks ineens vanachter het paard vandaan komen. Paarden staan graag met hun neus naar waar er dingen kunnen gebeuren, als we ze met de neus naar een wand vastzetten kunnen ze dat niet goed.

Als ze verder braaf is misschien jezelf de moeite besparen en lekker los laten staan? Ik ken meerdere paarden die met een touw ergens omheen geslagen prima stil blijven staan maar bij een vast touw gaan hangen. Op verplaatsing zet ik paarden nooit vast, daar is vaak zoveel te zien waarop ze kunnen gaan hangen. Gewoon een extra lang touw mee dan kan je nog steeds vrij bewegen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:38

Ik heb ook een paard die een tijd lang niet kon vaststaan aan de box, maar wel met het touw erdoorheen. Ik denk dat ze een half jaar op deze manier "vast" heeft gestaan, daarna kon ik haar wel gewoon vast zetten en heeft ze er nooit meer drama van gemaakt.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:00

Ik zou hier ook niet mee stoeien. Als ze zich gedraagt en op die manier blijft staan, dikke prima.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:05

Ha precies mijn merrie, ging ook altijdhangen als ze vaststond, maar los touwtje was geen probleem. Bleef altijd keurig staan. Inmiddels is ze een stukje ouder en is vastzetten ook geen probleem meer. Ik heb meereigenlijk nooit druk om gemaakt, vond hetook wel relaxed dat ze zo keurig kon blijven staan zonder echt vastzetten.

DuoPenotti

Berichten: 29528
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jong paard kan/wil niet vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:09

Mijn Sjimpie had dat op vreemde plaatsen waar hij het niet echt vertrouwde.
En bij vreemd kon je denken aan een half jaartje.
Maar hij stond wel gewoon braaf stil als ik hem niet vast had staan. Dus vond ik prima.

Op wedstrijd kon ik hem dus niet vastzetten, maar touwtje los in mijn hand was gewoon voldoende.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:46

Rocamor schreef:
xDebbie schreef:
Gho, ik dacht dat het toch wel belangrijk was dat ze dit kon moest het ooit zijn dat we op verplaatsing gaan bijvoorbeeld.

Ik ben wel meer hobbyruiter, dus ga zo goed als nooit op verplaatsing.. Dus het kan eigenlijk wel om ze gewoon los te laten staan.


Maar als jij op verplaatsing gaat en je paard blijft netjes stilstaan als het touw over een stang gaat / aan een tralie hangt / los door een vastzetpunt hangt, zie ik zelf weinig problemen.


Voor mij zou dat wel een probleem zijn omdat ik vaak alleen op pad ga. Als ik dan iets vergeet te pakken ben ik de klos.

Dit is een handig hulpmiddel: https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... anbindhulp
Zo trekken zo in ieder geval niks kapot. Dit systeem geeft heel langzaam mee. Als je dan ook nog eens een extra lang touw gebruikt. Dan heb je geen directe oplossing maar wel veel meer reactietijd voor jezelf gecreëerd om te reageren/trainen. En misschien is de lol/paniek er wel vanaf vóór ze aan het uiteinde is en dooft het gedrag uit.
https://www.youtube.com/watch?v=Pj8ZNRcjCqA

Hoe lang/kort zet je haar vast? Ik heb er 1 die absoluut niet kort vast kan staan. Maar lang een mak schaap is. Ook daar kun je in variëren.

Verder zet ik veel paarden op deze manier vast: https://www.schippers.nl/ms-zeugenriem- ... 03217.html
Die band gaat om de hals. Omdat ze dan meer bewegingsruimte hebben gaan ze minder snel trekken. Zou je ook kunnen uitproberen. Kan werken, kan helemaal niks zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:54

pol013 schreef:
Voor mij zou dat wel een probleem zijn omdat ik vaak alleen op pad ga. Als ik dan iets vergeet te pakken ben ik de klos.

Dit is een handig hulpmiddel: https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... anbindhulp
Zo trekken zo in ieder geval niks kapot. Dit systeem geeft heel langzaam mee. Als je dan ook nog eens een extra lang touw gebruikt. Dan heb je geen directe oplossing maar wel veel meer reactietijd voor jezelf gecreëerd om te reageren/trainen. En misschien is de lol/paniek er wel vanaf vóór ze aan het uiteinde is en dooft het gedrag uit.
https://www.youtube.com/watch?v=Pj8ZNRcjCqA

Hoe lang/kort zet je haar vast? Ik heb er 1 die absoluut niet kort vast kan staan. Maar lang een mak schaap is. Ook daar kun je in variëren.

Verder zet ik veel paarden op deze manier vast: https://www.schippers.nl/ms-zeugenriem- ... 03217.html
Die band gaat om de hals. Omdat ze dan meer bewegingsruimte hebben gaan ze minder snel trekken. Zou je ook kunnen uitproberen. Kan werken, kan helemaal niks zijn.

Niet als ze daar ook gewoon blijven staan. Ik heb hier eentje die niet kan vast staan. Op vreemd terrein ligt zijn touw ook gewoon ergens over of door de ring van de camion en ik kan gewoon gaan pakken wat ik nodig heb. :)

Als ze schrikken en panikeren maakt het weinig uit of ze aangebonden staan of niet dus als ze gewoon blijven staan dan is er niet veel anders dan wanneer je kan aan binden.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:28

Ayasha schreef:
pol013 schreef:
Voor mij zou dat wel een probleem zijn omdat ik vaak alleen op pad ga. Als ik dan iets vergeet te pakken ben ik de klos.

Dit is een handig hulpmiddel: https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... anbindhulp
Zo trekken zo in ieder geval niks kapot. Dit systeem geeft heel langzaam mee. Als je dan ook nog eens een extra lang touw gebruikt. Dan heb je geen directe oplossing maar wel veel meer reactietijd voor jezelf gecreëerd om te reageren/trainen. En misschien is de lol/paniek er wel vanaf vóór ze aan het uiteinde is en dooft het gedrag uit.
https://www.youtube.com/watch?v=Pj8ZNRcjCqA

Hoe lang/kort zet je haar vast? Ik heb er 1 die absoluut niet kort vast kan staan. Maar lang een mak schaap is. Ook daar kun je in variëren.

Verder zet ik veel paarden op deze manier vast: https://www.schippers.nl/ms-zeugenriem- ... 03217.html
Die band gaat om de hals. Omdat ze dan meer bewegingsruimte hebben gaan ze minder snel trekken. Zou je ook kunnen uitproberen. Kan werken, kan helemaal niks zijn.

Niet als ze daar ook gewoon blijven staan. Ik heb hier eentje die niet kan vast staan. Op vreemd terrein ligt zijn touw ook gewoon ergens over of door de ring van de camion en ik kan gewoon gaan pakken wat ik nodig heb. :)

Als ze schrikken en panikeren maakt het weinig uit of ze aangebonden staan of niet dus als ze gewoon blijven staan dan is er niet veel anders dan wanneer je kan aan binden.


Tot je op gras geparkeerd staat :+ Wat wij op een SGW iig nog bijna altijd hebben. Dan dwalen ze, hoe braaf ook, toch net te ver af bij mij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:32

pol013 schreef:
Tot je op gras geparkeerd staat :+ Wat wij op een SGW iig nog bijna altijd hebben. Dan dwalen ze, hoe braaf ook, toch net te ver af bij mij.

Nee hoor, al meermaals op gras geparkeerd gestaan. :) Als ze het eenmaal kennen maakt de ondergrond niet uit. Dat is wel het verschil tussen eentje die niet wil/kan vast staan en eentje die het wel kan/wil. Mijn merrie die ik wel kan vast zetten zou idd af dwalen. Maar de ruin die dus compleet panikeert en zich achterover gooit zodra hij vast staat blijft gewoon staan, ook op gras.

Het zou dus zomaar kunnen dat TS haar paard ook gewoon blijft staan als ie op gras staat. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-03-22 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:33

Ayasha schreef:
pol013 schreef:
Tot je op gras geparkeerd staat :+ Wat wij op een SGW iig nog bijna altijd hebben. Dan dwalen ze, hoe braaf ook, toch net te ver af bij mij.

Nee hoor, al meermaals op gras geparkeerd gestaan. :)


Ik zeg toch: bij mij. Mijn paarden zouden dan echt gewoon al grazend stapje voor stapje afdwalen.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:42

Het belangrijkste stukje in je verhaal is dat haar gedrag zelfbelonend werkt. Ze trekt, het halster gaat stuk en de druk is weg. Het wegvallen van de druk is haar beloning en ze zal het opnieuw proberen.

Het is fijn om te lezen dat je paard wel geduldig stil kan staan. Ik zou een lange lijn / longeerlijn om de tralies heen slaan (of 2x) zodat wanneer je paard de druk voelt ze gerust achteruit kan lopen, maar de lijn niet ontspant tenzij ze weer naar voren stapt. Eventueel kun je haar, als ze kalm genoeg is, vragen naar voren te stappen om zo de druk van de lijn af te halen.

Alternatief is natuurlijk losjes laten staan, ook een prima optie. ;)

Succes!