Paard blijft weglopen bij longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merenspaard
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-03-22

Paard blijft weglopen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 19:14

Sinds kort ben ik bezig met mijn Merens te trainen. Momenteel ben ik vooral met hem aan het longeren, maar sinds vandaag lukt het niet meer. Hij is vanmiddag weggelopen toen we aan het trainen waren en sindsdien blijft hij het doen.

Ik dacht eerst dat het met mijn zweep te maken had.
Hij was verre van bang ervan omdat we er op geoefend hebben dat hij niet bang hoeft te zijn. Maar vrijdag had ik even bang dat ik opnieuw moest beginnen:
Ik wilde hem langs rechts laten longeren. Langs links ging al perfect. Langs rechts lukte al een beetje, maar vanaf dat het touw een bepaalde afstand had tussen zijn hoofd en mijn hand, draaide hij zich om en kwam hij naar mij. Ik kreeg het hem niet afgeleerd, dus vroeg ik mijn vader om hulp. Hij heeft jaren met paarden gewerkt. Hij dacht dat het paard de baas wilde spelen, dus sloeg hij hem met die zweep. Het paard is toen weggelopen. Toen heb ik hem zelf terug bij me genomen en ben ik terug begonnen met gewenning aan de zweep. Dat ging vlot en longeren langs links lukte ook terug. Iets minder als voor dat voorval weliswaar, maar veel beter dan ik had gehoopt.

Vandaag heb ik weer met hem getraind, zo'n anderhalf à 2 uur, wat hij gewoon is en hij maakt er nooit een probleem van (side note: in de tijd dat we trainen las ik af en toe ook een momentje in om hem te aaien of te knuffelen, dus de werkelijke trainingstijd ligt wat lager).
Ik heb alleen langs links gelongeerd vandaag, omdat het nog niet terug op het punt staat waar het voor vrijdag op stond.
We trainen altijd in onze boomgaard. Die is ruim en we kunnen met gemak onder de fruitbomen door. Ik sta dan bij een boom in het midden van 8 andere die een soort kader vormen waarin hij rondjes loopt (we hebben geen roundpen, maar deze aanpak werkte erg goed tot vandaag). In die kader ging het allemaal goed. Ik hoorde een paar wespen of iets dergelijks, dus ik nam hem mee naar een paar meter verder op in een andere 'kader'. Dat ging eerst ook goed, maar ik merkte dat hij snel van rustig en beheersd veranderde in onrustig. Hij wilde de ganse tijd draven en ik moest meerdere keren zeggen dat hij rustig moest worden voordat het binnendrong. Hij keek ook op diezelfde manier waarop hij altijd kijkt als hij onrustig is. Uiteindelijk heb ik de 'kader' verkleind van 8 naar 4 bomen. Maar na een paar rondjes liep hij weg. Ik kon hem gemakkelijk terug meenemen, maar hij wandelde wel onrustig. Dus ik heb hem wat gekalmeerd en even gingen dingen terug beter, maar toen liep hij weer weg. Uiteindelijk ben ik terug in de andere 'kader' gaan oefenen, maar dat had hetzelfde resultaat.
Het is nu een aantal keer voorgevallen vandaag en ik wrees dat ik hem een slechte gewoonte heb aangeleerd.
Mijn vader wil ik niet meer om hulp vragen, omdat ik wil vermijden dat hij hem weeral slaat. Maar ik wil hier graag een oplossing vinden.

Ik heb hem vandaag ook enkele keren getest op angst voor mijn zweep. Hij reageerde een beetje, maar niet fel. Ook nadat hij wegliep heb ik hem nog eens bij me genomen om het te controleren en hij reageerde nog steeds hetzelfde.

Het is het eerste paard dat ik train. Hij is ongeveer 20 jaar en hij leert vrij snel bij. Ik baseer me vooral op youtube videos, maar voor dit exacte probleem heb ik nog geen oplossing gevonden.
Ik stel me op dit moment vooral de vraag of ik helemaal terug vanaf nul ga moeten beginnen, of ik eerst het weglopen moet aanpakken. En als ik het weglopen eerst moet aanpakken, hoe ik dat dan best kan doen.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:18

Begin met het afzetten van je ruimte zodat je paard niet kan weglopen. Een stuk lint tussen de bomen zou moeten lukken en vervolgens veel veel korter trainen! Zeker voor longeren van een ongetraind paard is 15 minuten wel echt de max. Het is saai en zwaar voor het lijf. Houd het kort en afwisselend. Verander na 3/4 (goede) rondjes steeds iets. Ofwel je tempo danwel je richting.
Laatst bijgewerkt door troi op 28-03-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:19

Zo te horen geef je verkeerde signalen en ben je veel te lang bezig. ik zou ook weglopen als ik 2 uur saaie rondjes moest lopen.

Neem eens een grondwerk/longeer les, dan leer je ook waar je moet staan tov je paard. Wellicht doe je onbewust een aantal dingen verkeerd.

DuoPenotti

Berichten: 29542
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:22

troi schreef:
Begin met het afzetten van je ruimte zodat je paard niet kan weglopen. Een stuk lint tussen de bomen zou moeten lukken en vervolgens veel veel korter trainen! Zeker voor longeren van een ongetraind paard is 15 minuten wel echt de max. Het is saai en zwaar voor het lijf. Houd het kort en afwisselend. Verander na 3/4 (goede) rondjes steeds iets. Ofwel je tempo danwel je richting.

totaal mee eens.
In een afgezet stuk is het voor jou gemakkelijker goed te staan in een drijvende hoek.

daarnaast is hij 20 en al ouder aan het worden.
Daar moet je heel rustig mee opbouwen.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:25

Merenspaard schreef:
Het is het eerste paard dat ik train. Hij is ongeveer 20 jaar en hij leert vrij snel bij. Ik baseer me vooral op youtube videos, maar voor dit exacte probleem heb ik nog geen oplossing gevonden.


Ik denk dat het antwoord nogal voor de hand ligt: neem les voordat het nog verder mis gaat.

Ik heb een stalgenoot gehad die exact ditzelfde probleem had met haar Merens, ook haar eerste paard. Dat werd echt heel gevaarlijk toen ik een paard aan het inrijden was en tijdens de eerste keer alleen opstappen omsingeld werd door een brutale aap met een longeerlijn erachteraan.
Ook aan de hand ging hij dit doen en sleurde haar op den duur echt de hele omgeving door.
Je hebt een zeer zelfbewust ras in handen die snel leren waar hun eigen kracht zit. Dat valt wel weer te corrigeren maar doe dat alsjeblieft met iemand samen en niet met youtube.

Merenspaard
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Paard blijft weglopen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 23:08

Bedankt voor het advies allemaal! Ik ga ermee aan de slag gaan en hopelijk wordt het dan snel beter.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 00:06

Voor een paard is longeren op zich heel doelloos. Een paard zal in het wild nooit op een cirkel blijven lopen. Het is dus eigenlijk best iets geks wat we van ze vragen. En fysiek ook best moeilijk. Een paard moet sterk genoeg zijn en voldoende balans hebben om op een longeercirkel te kunnen blijven lopen.
Mijn paard brak bijv. op de rechterhand ook vaak uit, omdat hij rechtsom erg moeilijk vond. Dat had niets te maken met ondeugd, maar gewoon het missen van kracht om dit vol te kunnen houden.
Daarnaast is je eigen houding, positie ten opzichte van je paard en je hulpen echt cruciaal. Longeren wordt vaak onderschat.

Hannanas
Berichten: 13017
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 00:38

Longeren je 1,5 uur lang linksom?
In den beginne starten met max tien minuten linksom en tien minuten rechtsom.
Het paard is wat ouder, mogelijk wat artrose klachten die gaan opspelen? Een paard heeft normaal gesproken een voorkeurskant. Rechtsom zal hem dus moeilijk gaan. Dat kan vanuit pijn zijn en oa ook vanuit scheefheid. Google maar eens op verticale balans etc.
https://www.atletischerijkunst.nl/atr/t ... chtrichten