Hoe paard rustig houden op de poetsplaats

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Hoe paard rustig houden op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:03

Zoals de titel al zegt, hoe blijft mijn paard rustig op de poetsplaats.

Onze poetsplaats bestaat uit 2 stangen waar je je paard aan vast kan zetten, hier kunnen dus paarden achter langs lopen.
Dat is nu net ons probleem. Hij staat super braaf en rustig stil, tot dat er een paard achter hem langs loopt. Er gaat dan ineens een knop bij hem om, dan is het drentelen, draaien, hangen etc. Ik probeer dit gedrag zo veel mogelijk te corrigeren. Dit werkt ook, na een paar minuten is hij ook weer helemaal zen.

Het vervelende is dat er om de 5 minuten wel een paard achterlangs komt. Tegen de tijd dat hij weer gekalmeerd is begint het hele feest weer op nieuw.
Al staan we er bij wijze van spreken een uur en komen er 20 paarden langs, de reactie/spanning blijft het zelfde.

Het komt echt omdat er een paard achter hem loopt. Zadel ik op in de stal, op een lege poetsplaats of aan zijn box is er niks aan de hand.

Wie o wie heeft de gouden tip!

Het is in ons geval een luxe probleem. Ik heb mijn paard een paar maanden, dus nu hij helemaal gesetteld is is het tijd om het laatste stukje aan te pakken!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Hoe paard rustig laten staan op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:06

Vind hij het eng of eerder vervelend als ze er achter lopen? Dus is de reactie uit angst of uit boosheid? Of wil hij er juist achteraan? Is de poetsplaats afgesloten dus ziet hij vanaf de poetsplaats geen andere paarden? Anders wil hij er misschien achteraan.

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Re: Hoe paard rustig houden op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:19

Ik heb het idee dat hij het spannend vind, hij trapt ook niet naar de andere paarden etc. Verveling is het zeker niet, als er niemand achterlangs komt staat hij makkelijk een uur te genieten van het poetsen.

de poetsplaats is compleet open. Het zijn stangen aan de buitenmuur van de stal. Dus hij kan alles zien.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe paard rustig houden op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:31

Omdenken: paard met kont naar de muur parkeren en hoofd naar de kant van waar de paarden langskomen.

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Re: Hoe paard rustig houden op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:39

Dat kan helaas niet, dan kan ik hem nergens vastzetten… anders zou het wel een goede oplossing zijn.

De stangen zijn een soort dekenrekken die in de muur vast zitten. Je kan je paard maar op 1 manier vast zetten, hoofd naar de muur en bips naar het erf.

Heel misschien worden er volgend jaar echte poets/wasplaatsen gebouwd. Tot die tijd moet hij dus met zijn hoofd naar de muur…

Avalanche

Berichten: 16002
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe paard rustig houden op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:01

Kun je hem niet gewoon in de box poetsen? Heel veel paarden vinden het stressvol om tussen 2 stangen te staan, omdat ze dan niet goed kunnen zien wat er om hun heen gebeurt.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Hoe paard rustig houden op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 00:01

Misschien kan je je paard leren los stil te blijven staan. Dan kan je je paard gewoon omdraaien en los staan met poetsen. De parkeerstand is meestal een van de eerste dingen die ik een paard leer. Handig met vanalles.

Ben er ooit mee begonnen om opgezadeld stil te blijven staan tijdens het springen. Kan je zelf de hindernissen aanpassen of de balk terug leggen. Sindsdien begin ik met aanleren als ik een nieuw paard tref. Handig als je iets vergeten bent, klaar wilt zetten, maar dus zeker ook met poetsen.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 06:48

KozieZ schreef:
Misschien kan je je paard leren los stil te blijven staan. Dan kan je je paard gewoon omdraaien en los staan met poetsen. De parkeerstand is meestal een van de eerste dingen die ik een paard leer. Handig met vanalles.

Ben er ooit mee begonnen om opgezadeld stil te blijven staan tijdens het springen. Kan je zelf de hindernissen aanpassen of de balk terug leggen. Sindsdien begin ik met aanleren als ik een nieuw paard tref. Handig als je iets vergeten bent, klaar wilt zetten, maar dus zeker ook met poetsen.


Ik heb het mijn paard nooit geleerd, maar doet het automatisch :') Ik kan hem halverwege een 500m weg zetten omdat ik de zweep oid ben vergeten en hij blijft heel chill staan wachten tot ik weer terug breng.

On-topic. dit zou wel een hele handige manier zijn voor je. Gewoon neerzetten waar hij goed kan zien wat er gebeurd en ik denk dat de reactie dan al een stuk minder zal worden. Ik verwacht niet dat je dit 'probleem' met een gouden tip kan oplossen.