Harde geluiden, maar vooral regen alleen in stal eng.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bootje20
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-22

Harde geluiden, maar vooral regen alleen in stal eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 23:36

Hi,
Ik heb geen idee of ik mijn verhaal in het goede onderwerp deel, sorry daarvoor.

Ik ben helaas ten einde raad en daarom vraag ik advies.
Mijn paard is 5 jaar oud. Ze is bij ons op stal gekomen toen zij 2,5 jaar oud was. Dit met niet een hele leuke reden. Ze was van de een op andere dag het vertrouwen in de mensheid verloren en sloeg en beet iedereen haar stal uit. Ze is verdoofd naar onze stal gebracht en daar heeft de toenmalige eigenaar van de stal haar weer een beetje vertrouwen gegeven in de mens. Een week lang hebben ze haar eten gegeven uit alleen de hand. Ze hebben het steeds verder uitgebouwd en uiteindelijk is ze zadelmak gemaakt. Dit ging eigenlijk een tijd goed. Het meisje dat haar zadelmak heeft gemaakt is toen heel hard van haar af gevallen, omdat ze ging steigeren. De toenmalige eigenaar heeft toen gevraagd of ik haar wilde gaan rijden. Ik zei ja en we waren eigenlijk vanaf dag 1 een match made in heaven. :) Ik heb haar snel door en ze heeft het vertrouwen in mij gevonden. We rijden ondertussen M2. Toen ik haar een tijdje reed heeft de toenmalige eigenaar besloten dat ze een veulen van haar wilde. Toen het veulen er was stond ze veel buiten en had ze als ze in stal stonden een enorme box met z’n tweeën. Ik ben langzaam aan weer begonnen met haar weer op te pakken. De eigenaresse van mijn paard toen de tijd wilde haar verkopen, ik heb haar toen gelukkig over kunnen kopen en sinds september is ze van mij.
(Dit is het verhaal, zodat jullie weten wat haar achtergrond is)
Nog belangrijk om te weten, is dat toen ze bij ons op stal aankwam, ze in een schuur stond (waar harde geluiden zoals regen) niet te horen was. Toen ze drachtig werd ging ze naar een box in de stal waar ook rijhal te vinden is. Dus een dak waar je alles op hoort. Wel in een grote stal. Als het regende was ze altijd wel onrustig, maar doordat ze een grote stal had, was het niet heel erg merkbaar.
Het veulen werd afgespeend en na een aantal dagen ging ze terug naar een kleinere stal. Helaas als het regent of er zijn harde geluiden vind ze het erg spannend en gaat ze weven, steigeren en bokken. Ik heb al veel geprobeerd om het geluid te dempen zoals een masker: FENWICK LIQUID TITANIUM CALMING MASKER, hierin heb ik zelfs geluiddempende oren ingedaan. Ook heb ik een boxje aangeschaft: de relaxopet pro voor paarden. Als het zachtjes regent helpen deze producten, maar alleen als ik het tegelijkertijd gebruik. Zodra het ook maar iets harder begint te regenen, krijgt ze volledige paniek. Zodra ik haar uit stal haal en met haar ga lopen dan vloeit het langzaam af, omdat ze de stress kan laten afvloeien door het lopen. Daarom had ze er minder last van in een grotere stal. Doordat ze bewoog vloeide haar spanning weg..
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.. Uit stal is ze eigenlijk wel rustig als de bladblazer of de regen op het dak komt, maar in stal heeft ze enorme paniek. Ik heb verschillende stallen op locatie al uitgeprobeerd, maar eigenlijk is het op elke plek even erg. Ook muziek helpt niet, de stress komt er doorheen. Tranquigel helpt wel redelijk, maar ik gebruik dit liever ook niet elke keer.. Het is zeker een hoog sensibel en gevoelig paard, maar er moet toch een oplossing voor zijn.
Ze staat elke keer als het regent volop in het zweet en haar hele stal is overhoop en vies. Heeft iemand advies of kan iemand mij helpen? Ik wil graag dat ze weer rustig op stal staat.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:43

Mankeert ze niks aan haar ogen of oren?

Wat jammer dat ze op zo'n jonge leeftijd al zoveel heeft moeten doormaken, haar belang heeft nooit vooraan gestaan.
Vroeg/ op tijd zadelmak gemaakt, veulen erin gestopt, van stal gewisseld nadat kindlief er was.


Hoelang en hoe vaak staat ze buiten met vriendjes?

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:46

Ik vind inderdaad ook dat ze flink wat heeft moeten doorstaan de afgelopen 2.5 jaar... maargoed.
24\7 buiten zonder angst voor haar is geen optie dan? mijn haflinger was eerst heel bang voor het regen op de platen van de schuilstal, hier vluchtte hij wel 10 keer uit per dag(Let op: hij kon vluchten, erg belangrijk voor een vluchtdier. Als een dier niet kan vluchten zal de spanning enkel stijgen). Net zo lang tot nu hij gewoon staat te eten.
Het kan dus nog steeds een kwestie zijn van wennen, maar als zij echt zo panisch is voor het geluid zou ik persoonlijk verder kijken voor meer opties om haar 24u buiten te zetten(met schuilstal, zodat ze net als de mijne wel de kans krijgt te vluchten maar ook kan schuilen uiteraard.)

Bootje20
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 23:58

Onali schreef:
Mankeert ze niks aan haar ogen of oren?

Wat jammer dat ze op zo'n jonge leeftijd al zoveel heeft moeten doormaken, haar belang heeft nooit vooraan gestaan.
Vroeg/ op tijd zadelmak gemaakt, veulen erin gestopt, van stal gewisseld nadat kindlief er was.


Hoelang en hoe vaak staat ze buiten met vriendjes?


Aan haar ogen en oren is naar mijn weten niks mis.. ze doet voor de rest alles super goed, behalve dat ze dus enorm angstig is in stal als het regent..
Ze komt 2 keer per dag buiten. Buiten is ze het best snel zat na 1,5 uur gaat ze rennen en wilt ze graag naar binnen, dus vandaar dat ik er voor kies om haar 2 keer buiten te hebben. Inplaats van 1 keer een langere tijd. Vaak als het regent of ze gaan met de bladblazer door de stal, zet het personeel haar nogmaals buiten, zodat ze geen stress ervaart. Super lief en fijn, alleen in de nachten vind ik het erg vervelend voor haar en geeft het mij ook stress.
In de zomer staat ze overdag de hele dag lekker buiten. Op het land vind ze het een langere tijd goed. Ze wordt alleen onrustig als ze ziet dat er gevoerd wordt.

Bootje20
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 00:01

Anastasia24 schreef:
Ik vind inderdaad ook dat ze flink wat heeft moeten doorstaan de afgelopen 2.5 jaar... maargoed.
24\7 buiten zonder angst voor haar is geen optie dan? mijn haflinger was eerst heel bang voor het regen op de platen van de schuilstal, hier vluchtte hij wel 10 keer uit per dag(Let op: hij kon vluchten, erg belangrijk voor een vluchtdier. Als een dier niet kan vluchten zal de spanning enkel stijgen). Net zo lang tot nu hij gewoon staat te eten.
Het kan dus nog steeds een kwestie zijn van wennen, maar als zij echt zo panisch is voor het geluid zou ik persoonlijk verder kijken voor meer opties om haar 24u buiten te zetten(met schuilstal, zodat ze net als de mijne wel de kans krijgt te vluchten maar ook kan schuilen uiteraard.)


Dit is zeker een optie, alleen ik hoop het eerst op een manier te kunnen oplossen waardoor ze in stal ook rustig is en kan worden. Je hebt zeker een punt hoor! Maar ik probeer het eerst op deze manier op te lossen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 00:07

2 keer per dag ... en jij doet het dan 1 1/2 uur?

Hmm oke

Wow, euh ik denk dat ik maar even niks meer ga zeggen.

Bootje20
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 00:10

Onali schreef:
2 keer per dag ... en jij doet het dan 1 1/2 uur?

Hmm oke

Wow, euh ik denk dat ik maar even niks meer ga zeggen.


Ze komt door het personeel buiten, daarnaast kom ik ook elke dag meerdere uren achter elkaar. Waardoor ze eruit en buiten komt. Maar goed. Dit was mijn vraag niet en elk paard heeft zijn eigen behoeftes..

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 00:14

Nouja ts, ik denk niet dat er dan een goed antwoord voor je is. Ik denk dat je wel snapt dat max 2-3 uur buiten niet genoeg is voor een paard, ondanks dat zij graag naar binnen wilt. Binnen staan is erg slecht voor het fysiek maar ook mentaal voor een paard, hoewel buiten in een paddock van 4x4 niet beter is.
Als ik jou was zou ik gaan voor een plek, goed en lang genoeg buiten, misschien een paddockparadise zodat ze een kudde heeft en dingen te doen(Zoals een bergje, genoeg hooipunten, bochten in de paden, etc. dit houd een paard meer bezig dan je denkt.)
Ik heb niets tegen stallen zo snachts maar met 3 uur zal zij inderdaad erg snel gespannen zijn\energie overvloed hebben en niet tot rust komen. Ook niet buiten.
En dit is wel je vraag want dit kan zeker de reden zijn dát zij zo reageert op situaties.

Bootje20
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 00:28

Anastasia24 schreef:
Nouja ts, ik denk niet dat er dan een goed antwoord voor je is. Ik denk dat je wel snapt dat max 2-3 uur buiten niet genoeg is voor een paard, ondanks dat zij graag naar binnen wilt. Binnen staan is erg slecht voor het fysiek maar ook mentaal voor een paard, hoewel buiten in een paddock van 4x4 niet beter is.
Als ik jou was zou ik gaan voor een plek, goed en lang genoeg buiten, misschien een paddockparadise zodat ze een kudde heeft en dingen te doen(Zoals een bergje, genoeg hooipunten, bochten in de paden, etc. dit houd een paard meer bezig dan je denkt.)
Ik heb niets tegen stallen zo snachts maar met 3 uur zal zij inderdaad erg snel gespannen zijn\energie overvloed hebben en niet tot rust komen. Ook niet buiten.
En dit is wel je vraag want dit kan zeker de reden zijn dát zij zo reageert op situaties.


Helaas hebben mensen snel een oordeel… meteen er vanuit gaan dat ik niet goed voor mijn paard zorg vind ik toch ook erg apart.. ik denk dat mijn paard vergeleken andere paarden er veel uit komt. Ik wil mijn paard niet graag stuk hebben door het rennen, onze paddocks zijn trouwens geen 4x4, maar een stuk groter. Ze komt voor haar genoeg buiten, waarom geeft ze anders aan dat ze graag naar binnen wilt.. daarnaast lezen jullie zelf niet goed.. door het personeel komt ze 3 uur buiten, daarnaast ben ik er zelf ook veel en komt ze door mij elke dag nog buiten en wordt ze daarnaast gereden of gelongeerd. Maar goed de paardenmaffia kan weer lekker zeuren en heeft altijd wat te zeuren. Ik denk na alles wat er gebeurd is ik mijn paard best goed ken. Alleen ik zit met een probleem van de regen, als ze energie in overvloed heeft zou ze ook zonder de regen in stal aan t stuiteren zijn.. dit is gelukkig niet het geval. :) Bedankt voor jullie meningen, maar ik zoek eventjes verder.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 00:28

Onali schreef:
2 keer per dag ... en jij doet het dan 1 1/2 uur?

Hmm oke

Wow, euh ik denk dat ik maar even niks meer ga zeggen.


Dan moet je misschien gewoon geen reactie plaatsen, in plaats van een reactie met een veroordelend ondertoontje. Niet in iedere regio heb je de luxe van vele stallen waar een paard de hele winter de hele dag buiten kan. TS doet zo te zien er alles aan wat binnen haar vermogen ligt om het haar paard comfortabel te maken.

TS: hoe hoog is de schuur? Wat is het verschil met de schuur waar ze stond voor haar dracht, en de schuur waar ze nu staat en kan ze daar eventueel niet terug staan?

Bootje20
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 00:34

Devic schreef:
Onali schreef:
2 keer per dag ... en jij doet het dan 1 1/2 uur?

Hmm oke

Wow, euh ik denk dat ik maar even niks meer ga zeggen.


Dan moet je misschien gewoon geen reactie plaatsen, in plaats van een reactie met een veroordelend ondertoontje. Niet in iedere regio heb je de luxe van vele stallen waar een paard de hele winter de hele dag buiten kan. TS doet zo te zien er alles aan wat binnen haar vermogen ligt om het haar paard comfortabel te maken.

TS: hoe hoog is de schuur?


Thanks! De schuur zelf is ongeveer 20 hoog en die is bedekt met dakpannen, waardoor het geluid niet zo doordendert. De stal waarin ze nu staat is het dak ongeveer 10 tot 20 M hoog, het is een punt dak. Ze staat aan de kant waarop het het hoogste punt bereikt. Op dit dak liggen platen. Ik heb haar ook in een stal gehad waar een luik bij zat, dit is het stuk dat het 10 M hoog is, alleen hier werd ze nog onrustiger. Ik denk zelf omdat de regen dichter op haar zat. Nu staat ze onder het hoogste punt en hier doet ze het wel al beter onder, maar zodra het echt hard gaat regenen heeft ze weer veel paniek.
In de schuur staan de privé paarden van de eigenaar, ook staan er veel hengsten. Ze stond in de schuur, omdat ze te gevaarlijk was om in de stallen te hebben waar ze nu staat.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Harde geluiden, maar vooral regen alleen in stal eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 00:46

Je kan geen stal krijgen in de andere, terug in de hogere schuur met dakpannen? Aangezien ze dit eerder ook prettiger vond, zal dat haar nu misschien ook nog wat rust geven. Het geluid zal daar in ieder geval minder zijn.

Ik denk dat bij harde regen het effect van je relaxopet nu verloren gaat in het geluid van de regen. Dat zal in de andere schuur ook beter werken.

Bootje20
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 00:49

Devic schreef:
Je kan geen stal krijgen in de andere, terug in de hogere schuur met dakpannen? Aangezien ze dit eerder ook prettiger vond, zal dat haar nu misschien ook nog wat rust geven. Het geluid zal daar in ieder geval minder zijn.

Ik denk dat bij harde regen het effect van je relaxopet nu verloren gaat in het geluid van de regen. Dat zal in de andere schuur ook beter werken.


Dat zou ik moeten overleggen ivm de hengsten die daar staan. Ik denk inderdaad dat ze de relaxopet niet meer kan horen door de regen die ze hoort. Thanks!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 06:15

Andere insteek,
Is er een mogelijkheid om isolerende platen onder het dak van de stallen te doen? Of alleen boven haar box geluidsisolerende platen? Dat dempt het geluid vlak boven haar toch al meer lijkt mij?

Ik had een pony die ik de stal knettergek werd (steigeren, proberen om door het raam te springen, bokken, naar de muur stampen, etc...heb er zelfs ergens nog een filmpje van) zodra hij geluiden hoorde, dit kon vanalles zijn, gsm-beltoon, op straat een tractor dat voorbij reed en rammelde, als de buurman met machines bezig was. En dan ook enkel op stal. Stond die buiten reageerde hij nergens op, bleef gewoon erdoorheen slapen/rusten dus ging niet rennen om stress af te vloeien bv.

Ik begrijp dat 24/7 buiten geen mogelijkheid is in de winter. Dus vandaar mijn idee of er eventueel isolatie geplaatst kan worden.
Ik vind het geluid van regen op dakplaten ook erg vervelend dus kan me wel voorstellen hoe je paard zich voelt.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:08

Wordt ze buiten zo snel onrustig omdat er dingen missen? Bijvoorbeeld alleen in de paddock, geen eten of drinken of een hele drukke prikkelvolle omgeving?

Ik denk dat ze erg veel profijt kan hebben van samen zijn met een kudde inclusief mogelijkheid om te vluchten. Nu staat ze vast (in een paar m2 op stal) en kan ze nergens naartoe bij het geluid. Logisch dat die spanning toeneemt.

Maar wellicht zou ze zich snel veiliger voelen als ze met kudde staat en ze kan wegrennen. Dan kan ze het ontwijken & vanuit de kudde leren dat de rest het helemaal niet spannend vindt.

Ik merk het hier bij ons in de kudde ook als we nieuwe paarden hebben. Ze vinden sommige aspecten van de track spannend maar dat is zo weer weg samen met de kudde en ontwijkmogelijkheden

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Harde geluiden, maar vooral regen alleen in stal eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:13

Ik weet niet of het in jouw omgeving is, https://esdrtherapy.com/ deze stal biedt behandeling aan(vergelijkbaar met EMDR) voor paarden.
Waar je ook naar zou kunnen kijken is misschien iets van TRT(Tristan Tucker) om haar beter met spanning om te leren gaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:24

Ik weet niet waar je zit?
Maar mijn paard heeft veel baat bij de gedrags lessen die ik volg met mijn paard van Carola van Join the Horse. Je zou haar ook een filmpje kunnen sturen om samen te analyseren.
Vaak is er veel meer aan de hand in gedrag en geeft het paard al veel minimale signalen waar je eerder mee aan de gang kan gaan om de heftige reacties te voorkomen.

Mijn paard stond altijd "aan". Mega alert, waardoor zijn reacties ook op stal, heftig konden zijn. Door haar lessen is hij nu zoveel rustiger in zijn gedrag, dat hij ook goed ontspant, en ook op stal zoveel rustiger is in zijn gedrag. Zo fijn voor hem, zoveel ontspanning.

Ik denk dat ze jullie kan helpen. https://jointhehorse.nl/

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Harde geluiden, maar vooral regen alleen in stal eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:51

Kan je paard ook andere paarden zien vanuit de stal?

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Harde geluiden, maar vooral regen alleen in stal eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:18

Ik heb een paard die dit in mindere mate ook heeft. Alleen is dit bij haar gekomen doordat de dakplaten op de vorige stal vervangen waren door dunnere exemplaren die gingen trillen/rammelen bij wind.
Nu reageert zij door rondjes te gaan lopen in haar stal en dan trillend in haar "veilige" hoek.

Dit doet ze bij slagregens, hagel en/of harde wind.
Als ik van te voren weet dat ze weer met veel van deze dingen opgeven, geef ik haar een beetje Pavo Nerv Control en dat werkt bij haar heel goed. (moet ook zeker niet de hoeveelheid geven die op de verpakking staat, want dat is voor haar teveel. Maar 1/4 tot 1/2 dosering)
Dit is iets wat je nerveuse paarden ook op dagelijkse basis kan geven, maar dat heeft ze niet nodig.

Bootje20
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 09:29

Art_Ificious schreef:
Andere insteek,
Is er een mogelijkheid om isolerende platen onder het dak van de stallen te doen? Of alleen boven haar box geluidsisolerende platen? Dat dempt het geluid vlak boven haar toch al meer lijkt mij?

Ik had een pony die ik de stal knettergek werd (steigeren, proberen om door het raam te springen, bokken, naar de muur stampen, etc...heb er zelfs ergens nog een filmpje van) zodra hij geluiden hoorde, dit kon vanalles zijn, gsm-beltoon, op straat een tractor dat voorbij reed en rammelde, als de buurman met machines bezig was. En dan ook enkel op stal. Stond die buiten reageerde hij nergens op, bleef gewoon erdoorheen slapen/rusten dus ging niet rennen om stress af te vloeien bv.

Ik begrijp dat 24/7 buiten geen mogelijkheid is in de winter. Dus vandaar mijn idee of er eventueel isolatie geplaatst kan worden.
Ik vind het geluid van regen op dakplaten ook erg vervelend dus kan me wel voorstellen hoe je paard zich voelt.


Binnenkort wordt het dak vernieuwd, ik heb alleen geen idee wat voor platen erop komen en hoe hard het geluid is in deze platen. Wel inderdaad zeker een optie. Ik ben alleen bang, omdat het dak heel lang en groot is dat ze alsnog gek gaat doen doordat ze de regen alsnog hoort.

freetorun schreef:
Wordt ze buiten zo snel onrustig omdat er dingen missen? Bijvoorbeeld alleen in de paddock, geen eten of drinken of een hele drukke prikkelvolle omgeving?

Ik denk dat ze erg veel profijt kan hebben van samen zijn met een kudde inclusief mogelijkheid om te vluchten. Nu staat ze vast (in een paar m2 op stal) en kan ze nergens naartoe bij het geluid. Logisch dat die spanning toeneemt.

Maar wellicht zou ze zich snel veiliger voelen als ze met kudde staat en ze kan wegrennen. Dan kan ze het ontwijken & vanuit de kudde leren dat de rest het helemaal niet spannend vindt.

Ik merk het hier bij ons in de kudde ook als we nieuwe paarden hebben. Ze vinden sommige aspecten van de track spannend maar dat is zo weer weg samen met de kudde en ontwijkmogelijkheden


Alles is gelukkig aanwezig in de paddocks en ze staat met vriendjes buiten. Helaas gaat ze ook als ze met vriendjes buiten staat alsnog na een tijdje rennen en wilt ze graag naar binnen. Als het regent krijgt ze in stal veel steun van het paard wat naast haar staat. Als het maar begint te regenen komt dat paard met haar neusje tegen de tralies staan. Super schattig om te zien. Helaas heb ik alleen het idee, dat dat het voor mijn paard niet helpt. Of in iedergeval niet genoeg.

Sabbientje schreef:
Ik heb een paard die dit in mindere mate ook heeft. Alleen is dit bij haar gekomen doordat de dakplaten op de vorige stal vervangen waren door dunnere exemplaren die gingen trillen/rammelen bij wind.
Nu reageert zij door rondjes te gaan lopen in haar stal en dan trillend in haar "veilige" hoek.

Dit doet ze bij slagregens, hagel en/of harde wind.
Als ik van te voren weet dat ze weer met veel van deze dingen opgeven, geef ik haar een beetje Pavo Nerv Control en dat werkt bij haar heel goed. (moet ook zeker niet de hoeveelheid geven die op de verpakking staat, want dat is voor haar teveel. Maar 1/4 tot 1/2 dosering)
Dit is iets wat je nerveuse paarden ook op dagelijkse basis kan geven, maar dat heeft ze niet nodig.


Ze krijgt nu van Naff magic poeder, ze reageert hier eigenlijk niet echt op.. Nerv Control zou ik inderdaad nog kunnen proberen. Hoe geef je dat? Door de slobber heen of over ander eten? En hoe lang van tevoren geef je dat?

janouk schreef:
Ik weet niet waar je zit?
Maar mijn paard heeft veel baat bij de gedrags lessen die ik volg met mijn paard van Carola van Join the Horse. Je zou haar ook een filmpje kunnen sturen om samen te analyseren.
Vaak is er veel meer aan de hand in gedrag en geeft het paard al veel minimale signalen waar je eerder mee aan de gang kan gaan om de heftige reacties te voorkomen.

Mijn paard stond altijd "aan". Mega alert, waardoor zijn reacties ook op stal, heftig konden zijn. Door haar lessen is hij nu zoveel rustiger in zijn gedrag, dat hij ook goed ontspant, en ook op stal zoveel rustiger is in zijn gedrag. Zo fijn voor hem, zoveel ontspanning.

Ik denk dat ze jullie kan helpen. https://jointhehorse.nl/


Wauw, wat gaaf om te lezen dat het nu super goed gaat met jouw paard. Inderdaad mijn paard staat altijd ‘aan’ en reageert overal op. Als ik met haar wandel kijkt ze altijd enorm alert ergens heen en dan denk ik wat zie je? En dan inderdaad na een paar seconden/minuten komt iemand ons tegemoet of zit er inderdaad een vogel in de bosjes ofzo. Ik heb altijd erg leuke wandelingen met veel gesnurk.

Bowo schreef:
Kan je paard ook andere paarden zien vanuit de stal?



Zeker! Het is open tralies, dus ze heeft 2 paardjes waarmee ze direct contact kan maken en ze ziet paarden als ze uit stal kijkt.

siskeh schreef:
Ik weet niet of het in jouw omgeving is, https://esdrtherapy.com/ deze stal biedt behandeling aan(vergelijkbaar met EMDR) voor paarden.
Waar je ook naar zou kunnen kijken is misschien iets van TRT(Tristan Tucker) om haar beter met spanning om te leren gaan.


Ik ga het eens bekijken! Super bedankt voor deze tips.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 05-04-22 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:38

Bootje20 schreef:
Bowo schreef:
Kan je paard ook andere paarden zien vanuit de stal?



Zeker! Het is open tralies, dus ze heeft 2 paardjes waarmee ze direct contact kan maken en ze ziet paarden als ze uit stal kijkt.

Ik zie in je bovenstaande reactie dat het helaas niet helpt dat ze die anderen rustig ziet staan. Was anders een optie geweest om een meer open stal te proberen

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:58

Bootje20 schreef:
Sabbientje schreef:
Ik heb een paard die dit in mindere mate ook heeft. Alleen is dit bij haar gekomen doordat de dakplaten op de vorige stal vervangen waren door dunnere exemplaren die gingen trillen/rammelen bij wind.
Nu reageert zij door rondjes te gaan lopen in haar stal en dan trillend in haar "veilige" hoek.

Dit doet ze bij slagregens, hagel en/of harde wind.
Als ik van te voren weet dat ze weer met veel van deze dingen opgeven, geef ik haar een beetje Pavo Nerv Control en dat werkt bij haar heel goed. (moet ook zeker niet de hoeveelheid geven die op de verpakking staat, want dat is voor haar teveel. Maar 1/4 tot 1/2 dosering)
Dit is iets wat je nerveuse paarden ook op dagelijkse basis kan geven, maar dat heeft ze niet nodig.


Ze krijgt nu van Naff magic poeder, ze reageert hier eigenlijk niet echt op.. Nerv Control zou ik inderdaad nog kunnen proberen. Hoe geef je dat? Door de slobber heen of over ander eten? En hoe lang van tevoren geef je dat?

Die van mij is heel makkelijk met eten en eet het eigenlijk zelfs zo uit mijn hand op.
Het zijn kleine soort hagelslag.
Maar meestal gooi ik het over haar voer.
Bij haar helpt het heel snel, maar weet niet hoe het bij andere paarden is.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:37

Dit kost heel veel tijd, ik denk dat je misschien te veel te snel verwacht van haar.

Ik heb een paard met een trauma staan, een trauma waar ik bij ben geweest en dus precies weet wat er gebeurd is en als ik hem verplaats naar een andere stal op onze boederij, dan heeft hij weken nodig om te aarden.
Alle dingen die daarvoor bijna helemaal goed gingen, worden dan tijdelijk weer erger.

Hij heeft veel moeite met harde wind, in het verleden was hij dan onveilig aan de hand en is dat ook lelijk fout gegaan.
Ik ben daarmee terug gegaan naar wat wel goed ging en na anderhalf jaar geduld en kleine stapjes vooruit, kan ik hem nu met windkracht 5 met windstoten, aan de hand zonder ongelukken naar de wei brengen.
Hij is nog wel gestresst op zulke momenten, maar de paniek komt niet meer.

5 jaar M2 dressuur, een veulen een een oud trauma, vind ik veel.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Harde geluiden, maar vooral regen alleen in stal eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:56

Ik heb verder geen tips voor je, maar wil je wel meegeven dat bij honden bekend is dat tranquigel wel sederend werkt, maar ook de gevoeligheid voor geluid versterkt. Dat lijkt me in jouw geval averechts werken. Het paard staat misschien voor het oog suf te wezen maar het geluid van de regen komt dus wel nog harder binnen en de angst wordt eerder versterkt.

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:15

Je kunt je paard ook op behoorlijke hoeveelheid magnesium geven. Dat werkt 2 kanten op, bij regen blijven ze rustiger en met buiten staan ook. Ik heb een 26 jarige volbloed hengst met exact hetzelfde gedrag. Bij kletterregen grote stress en na 2 uur gaan rennen en naar binnen willen anders dwars door alle omheiningen. Behalve.....als hij op een dikke vette wei mag staan én het lekker weer is. Boven de 16 graden, geen wind en droog..pffff. Al heel zn leven lang.

Hij krijgt nu 1600 mg magnesium citraat smorgen én savonds. Hij doet het er prima op. Heeftt meer rust in zn kop en lijf.

Laat de rest maar kletsen, ze hebben geen idee hoe dit type paard funktioneert. Ze zullen en moeten naar binnen no matter what. Doe je dat niet krijg je de ergste ongelukken. Maar kritiek geven is makkelijker dan raad geven zullen we maar denken.

Succes hopelijk vind je iets dat werkt.