Shetje trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Shetje trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:44

Sinds december heb ik mijn shetlander. Een ruintje van ongeveer 15 jaar oud. Zijn verleden bestaat uit veel verkassen, even op een manege gestaan en 'opgevoed' door kindjes, uiteindelijk ongeschikt gebleken voor dit type levensstijl en opnieuw verhuisd naar een adres met kindjes, en van daaruit weggedaan vanwege norrig gedrag naar kinderen. Tot nu toe is nog niets bevestigd geweest wat betreft rijden/mennen/respect op de grond. Tot zover de geschiedenis die ik weet.

Bram laat sinds hij bij mij is enorm veel potentie zien om te werken. Hij wil oprecht heel graag, hij is alleen nooit goed begrepen. Hij gaat mee op buitenrit als handpony en bij een gewone wandeling is hij degene die voorop loopt van enthousiasme. Zolang hij iets doet wat hij leuk vindt heb je alle handvatten om met hem te werken en is het 1 groot feest!

Ik heb ervaring met grondwerk, echter is mijn rijpaard een heel stuk sensibeler en is het al een tijd geleden dat ik dit wiel uitgevonden heb met m'n vorige dominante pony (9 jaar). Hij heeft wat puntjes waar ik nog wat tips in kan gebruiken.

Ten eerste heeft hij, als hij iets spannend vindt, een enorme attitude. Ik zie dat dit vanuit angst/onzekerheid komt en ik besef me dat hij zich bij mij nog onvoldoende veilig voelt dit aan mij over te geven. Dit resulteert in drammerig gedrag, beetje "kont in de krib" idee. Hij heeft dan geen respect meer voor begrenzing of mijn ruimte, pas als ik vrij hard inkom realiseert hij weer dat ik er ben. Dit werkt, maar ik wil liever niet hard zijn als ik zie dat hij ook zo gemotiveerd kan zijn het goed te doen, maar hoe haal ik dat bij hem naar boven in een spannende/onbekende situatie?

Het tweede puntje is als hij denkt het zelf wel te kunnen bepalen. Als hij zegt nee, is het NEE. Ik kan hem hier wel doorheen krijgen door opnieuw te laten zien dat ik de leider ben (uit mijn ruimte zetten, achterwaarts, volgen, wat gehoorzaamheid oefeningen dus), maar dit gaat dan wel onder luid protest. Nu train ik altijd met het motto "zo zacht als kan, zo hard als nodig", maar dit wordt bij hem dan wel erg letterlijk, want hij steekt soms echt zo'n dikke middelvinger op dat ik dan echt moet "sleuren". Uiteraard wordt hij altijd beloond bij goed gedrag en benadruk ik dit ook!

Hij is duidelijk gewend dat als hij doorgaat met dwars doen, hij zijn zin krijgt. Bij mij pertinent niet, maar daardoor moet ik soms wel vrij hard inkomen.

Ik ben op zoek naar tips in omgaan met een dominant karakter welke gewend is zijn zin te krijgen (opgevoed door kindjes). Tevens mag absoluut een goede grondwerk instructrice geadviseerd worden regio Utrechtse Heuvelrug!

Deze pony is voor mij werkelijk geweldig. Hij is nuchter, echt down to earth, levendig, super slim, en zodra hij ergens zin in heeft: uitermate gemotiveerd! Hij is ontzettend slim. Super fijn als hij iets wil, maar erg lastig als hij het niet wil. Er is nog genoeg te verbeteren en hij krijgt hiervoor alle tijd :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Shetje trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:47

Heb je ervaring met clickertraining?

Ik merk dat dit mij en vooral Liberty erg goed doet
Hij weet wanneer de oefening start en eindigt.

Ik was er nooit zo'n voorstander van omdat ikzelf erg lui ben en ik houd er niet van om steeds snoepjes te geven.
Maar in ons geval werkt het uitstekend.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:51

Onali schreef:
Heb je ervaring met clickertraining?

Ik merk dat dit mij en vooral Liberty erg goed doet
Hij weet wanneer de oefening start en eindigt.

Ik was er nooit zo'n voorstander van omdat ikzelf erg lui ben en ik houd er niet van om steeds snoepjes te geven.
Maar in ons geval werkt het uitstekend.


Ik heb een klicker, maar daar is alles mee gezegd :+ Had jij niet toevallig laatst een klicker les? Aanrader??

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Shetje trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:57

Ja, zeker een aanrader!
Ik ga ook graag met haar door.


Janneke Koekhoven.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:02

Ik heb een hengstje getraind wat geleerd had dat op je af bijten en steigeren een leuke optie was. Daarbij moest ik ook in het begin een heel duidelijke nee laten horen. Maar ook dat kon vrij snel steeds zachter en kleiner, zeker in combinatie met gewoon rustig blijven focussen op wat wél de bedoeling is en dat belonen.
Dus zo groot als nodig is, is soms even wat groter. Maar inderdaad, dan ook snel kleiner.
Daarbij is clickertraining inderdaad een superleuke positieve manier om te trainen, maar wat mij betreft wel vanuit een basis van duidelijke afspraken. Ik ga niet met een clicker staan leren om niet bijtend tegen me op te steigeren. Eerst voetjes op de grond en dan gaan we op een gezellige manier leren wat het alternatief voor dat aanvallen is..

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:05

Misschien kan je ook eens kijken naar het intrinzen. Niet per se om volledig die weg in te slaan misschien, maar het heeft me met Sigþór erg geholpen elkaar beter te begrijpen en naar elkaar toe te groeien. En hij leert door een combi van het intrinzen en clickeren dat hij ook een bepaalde keuzevrijheid heeft, maar mijn opties toch eigenlijk wel leuk/fijn zijn en beloond worden. Dus is nu veel opener ook daarin geworden; 'jouw idee zal dus wel goed zijn'.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:05

Bedankt voor de tips!

Hij heeft gelukkig genoeg respect om niet te steigeren of bijten, het uit zich voornamelijk in drammerig gedrag en hij kent vooral zijn eigen kracht goed (ik de mijne gelukkig ook <<) ).

Intrinzen heb ik nog nooit van gehoord! Ik ga eens lezen wat dit is :D

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:11

Pantherflow.com is de officiële website, maar op instagram en YouTube is ook aardig wat te vinden. Bedenkers zijn Kathy Sierra en Steinar Sigurbjörnsson