Paard test mij, en dreigt mij.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:58

Vooral als die in de omgang verder wel heel lief en braaf is, zou ik het ook in de pijn-hoek zoeken. En dat kan echt vanalles zijn. Van zere rug tot maagzweren tot kneuzingen bij de singel en vrijwel alles wat je kan bedenken.

Een paard doet nooit iets express, maar ik zie zulk gedrag, waarbij pijn is uitgesloten of opgelost, meestal bij paarden die wel pijn hebben gehad en de link aan die handeling niet los kunnen laten. Als een zadel pijn heeft gedaan, kan je dat wel oplossen, maar je paard kan heel goed onthouden dat zadel = pijn. En dus een afweer reactie. Lieve paarden in de omgang zijn vaak met de meeste handelingen wel lief. Tenzij ze dus een andere associatie hebben met datgene wat jij doet.

Dat allemaal gezegd hebbende, een paard wat gericht gaat trappen, krijgt van mij ook een schop onder z’n hol. Er mag aangegeven worden dat het allemaal niet fijn is, maar gericht trappen of bijten is echt een no-go. Maar laten we er vooral niet weer een wel een schop / niet een schop topic van maken. Ieder corrigeert op z’n eigen manier. Maar ik gok als dit paard een schop kreeg, er inderdaad 100 signalen zijn gemist.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 00:53

Natuurlijk zijn er 100 signalen gemist voor een paard zo reageert.

Al wil ik er wel bij vertellen dat niet ieder paard zo reageert vanuit pijn. Soms is het ook frustratie. Paard probeert aan te geven: ik vind dit eng, ik vind dit moeilijk, of wat dan ook. Eigenaar mist die signalen (en heel vaak onbedoeld hoor) en dan gaat een paard groter reageren. Overigens merk je dat wel in de dagelijkse omgang en niet alleen met specifieke dingen.

Even over schoppen - niet schoppen: ik ben niet anti schoppen. Maar: wel binnen de seconde en alleen als verdediging. Niet een halve minuut na die tijd. Nooit uit frustratie. Zoals TS het beschrijft is het uit frustratie en dat is gewoon niet oké. En ik heb ook weleens met een longeerzweep heel hard raak geslagen nadat een paard naar mijn hoofd schopte, maar dat was op het moment zelf.

Het is niet iets waar ik heel trots op ben, ook niet iets wat ik nu anders zou doen.

Verder: denk erover na wat je een paard leert met agressie met agressie beantwoorden.
Paarden gaan niet zo reageren out of the blue. Ze hebben er een reden voor, en het is protest, niet perse bedoeld om jou te bezeren, maar vooral om je te laten ophouden met wat je aan het doen bent. Dat wil niet zeggen dat je dan op moet houden, maar je moet dat protest wel serieus nemen. Het is niet handig om het paard te leren dat hij het niet mag aangeven, want dan zullen de reacties alleen nog veel groter gaan worden en met minder waarschuwing.

In het oplossen van dit probleem is het slimmer om 10 stappen terug te zetten en als het nodig is, dingen opnieuw aan te leren, maar dan op een manier die voor het paard wel leuk is en die hij snapt.

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:19

Mijn eerste idee is ook pijn en medisch niet goed, associatie met de deken en het zadel zijn niet goed. Dit kan heel goed door maagzweren komen. Ik zou dat echt uit laten sluiten en daarna kun je kijken wat de juiste aanpak is als dat nog nodig blijkt te zijn. Wellicht heeft het niet goed passende zadel ook problemen gegeven, een fysio of osteo kan kijken of het dier pijn in de rug heeft.

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:51

Verkopen. Klinkt als een ongeschikt paard voor jou.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:02

Avalanche schreef:
Natuurlijk zijn er 100 signalen gemist voor een paard zo reageert.

Al wil ik er wel bij vertellen dat niet ieder paard zo reageert vanuit pijn. Soms is het ook frustratie. Paard probeert aan te geven: ik vind dit eng, ik vind dit moeilijk, of wat dan ook. Eigenaar mist die signalen (en heel vaak onbedoeld hoor) en dan gaat een paard groter reageren. Overigens merk je dat wel in de dagelijkse omgang en niet alleen met specifieke dingen.

Even over schoppen - niet schoppen: ik ben niet anti schoppen. Maar: wel binnen de seconde en alleen als verdediging. Niet een halve minuut na die tijd. Nooit uit frustratie. Zoals TS het beschrijft is het uit frustratie en dat is gewoon niet oké. En ik heb ook weleens met een longeerzweep heel hard raak geslagen nadat een paard naar mijn hoofd schopte, maar dat was op het moment zelf.

Het is niet iets waar ik heel trots op ben, ook niet iets wat ik nu anders zou doen.

Verder: denk erover na wat je een paard leert met agressie met agressie beantwoorden.
Paarden gaan niet zo reageren out of the blue. Ze hebben er een reden voor, en het is protest, niet perse bedoeld om jou te bezeren, maar vooral om je te laten ophouden met wat je aan het doen bent. Dat wil niet zeggen dat je dan op moet houden, maar je moet dat protest wel serieus nemen. Het is niet handig om het paard te leren dat hij het niet mag aangeven, want dan zullen de reacties alleen nog veel groter gaan worden en met minder waarschuwing.

In het oplossen van dit probleem is het slimmer om 10 stappen terug te zetten en als het nodig is, dingen opnieuw aan te leren, maar dan op een manier die voor het paard wel leuk is en die hij snapt.


Hier ga ik in mee. Vaak ook een stukje trauma; het heeft daar pijn gedaan en geeft hierdoor altijd nog stress.
Hoe het paard er eerder op behandeld is en of er naar geluisterd is, is natuurlijk ook een bepalende factor.

Helemaal met je eens ook. Druk er af halen en goed gedrag belonen.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:17

Eerst door de dierenarts laten controleren of er een medische aanleiding is zoals maagzweren (de pijn daarvan kan doortrekken naar de rug) zo niet dan op paardvriendelijke manier dit probleem gaan oplossen.

frodoquin
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-05-18
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:13

Ik begrijp dat je het eng vindt. Het is ook een gevaarlijke situatie.

Ik zie zowel pijn als trauma als mogelijke oorzaken. Trauma zowel in de zin van dat het ooit wel pijn deed en er nog steeds de angst zit dat het pijn zal doen als dat in het verleden bruut gedrag of geweld gebruikt is ipv op een zachte respectvolle manier dingen aan te leren.

In beide gevallen lost geweld niets op en gaat het het probleem enkel maar vergroten. Persoonlijk zou ik fysiek alles goed willen laten nakijken en in de tussentijd andere dingen samen doen, zodat jullie een goede band kunnen opbouwen en de negatieve situaties niet herhaald worden. Daar heeft niemand iets aan en het is bovendien gevaarlijk.

Een gedragstherapeut of trainer die zich bezig houdt meteen positieve benadering kan ook wel handig zijn, zeker als het probleem niet uitsluitend fysiek is.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Paard test mij, en dreigt mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:32

TS heeft dit topic gemaakt en is niet weer online geweest.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:28

Tuurlijk zegt de vorige eigenaar dat hij dit nog nooit gedaan heeft. ;)