Herkenbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 18:27

Ik kon geen betere titel bedenken, haha. Hoop trouwens ook dat het hier goed staat.

Mijn pony staat 24/7 buiten. Ze stond eerst in een land met 2 merries, die vonden haar en zij hun totaal niet leuk. Ze kwam altijd als ik aankwam van achter in het land naarvoren (naar mij dus) lopen. Nu vond ik dat ze beter in een andere kudde op ‘t land kon, omdat die speelser zijn (ze is 5 jaar, dus spelen vindt ze erg leuk). Nu is het probleem dat ze hierdoor enorm veranderd is. Ze heeft nu wel een vriendje, dus daar is ze druk mee bezig. Als ze me aan ziet lopen kijkt ze, maar blijft ze staan. Dat is nog niet eens het best stuk. Eten, alles gaat om eten. Ik was met haar bezig in ‘t land en had biks, maar dat kreeg ze pas wanneer ze stopte met zeuren (training voor voernijd) toen kwam er iemand aan met een zak hooi en loopt ze daar maar achteraan, want ja eten. Ook als ik gewoon bezig ben met knuffelen enz in ‘t land (of bak of iets) en dan ga voeren dan is dat helemaal geweldig voor haar, maar dan is het voer op en dan blijft ze eventjes doorkijken/zeuren of dr nog wat is en zo niet, plat die oren in de nek, omdraaien en met die kont naar je toe. Dan denk je ‘niet zo zeuren en gewoon verder met aaien’, ja, dat denk ik ook, maar dan begint ze echt met dreigen om te trappen.

Toen ze dus op dat andere land stond (met 2 merries) hadden we een veel betere quality time met elkaar. Ze ging niet hangen aan dr touw als ik ging poetsen (dat doet ze nu dus ook heel erg), ze liep de hele tijd achter me aan, als ik haar naam riep kwam ze naar me toe etc. Dit is nu allemaal anders door het land.

Ik hoop dat het er een beetje duidelijk staat. Ben enorm benieuwd wat jullie hiervan denken of jullie bij verwisselen van kudde dit gedrag (of iets gelijks) hebben gezien bij je paard.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:05

Ik snap je paard helemaal. Ze wacht niet meer de hele dag op jouw. Vermaakt zich in haar nieuwe paradijs. Ik zou daar zelf van genieten. In het begin is het ook nog extra speciaal. Net als kinderen in een nieuwe speeltuin, die rennen ook niet naar huis.

Dreigen naar mij is voor mij een no go. Hier staat al een consequentie op. In een kudde zou de leider dit ook niet accepteren en zeker niet als ze ook nog daadwerkelijk verder gaat. Hier valt nog veel winst te behalen.

Fabienne_vos
Berichten: 17
Geregistreerd: 13-04-22
Woonplaats: Zwolle

Re: Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:24

zoals hierboven ook is benoemd, is ze duidelijk meer op haar gemak in dit weiland dus zou haar zeker niet terug zetten in de andere. maar ik zou wel kijken naar een oplossing voor dat dreigen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:43

Bibi_2022 schreef:
Eten, alles gaat om eten. Ik was met haar bezig in ‘t land en had biks, maar dat kreeg ze pas wanneer ze stopte met zeuren (training voor voernijd) toen kwam er iemand aan met een zak hooi en loopt ze daar maar achteraan, want ja eten. Ook als ik gewoon bezig ben met knuffelen enz in ‘t land (of bak of iets) en dan ga voeren dan is dat helemaal geweldig voor haar, maar dan is het voer op en dan blijft ze eventjes doorkijken/zeuren of dr nog wat is en zo niet, plat die oren in de nek, omdraaien en met die kont naar je toe. Dan denk je ‘niet zo zeuren en gewoon verder met aaien’, ja, dat denk ik ook, maar dan begint ze echt met dreigen om te trappen.


Ik heb een paar regels mbt voer.
Als het om biks/ kortvoer gaat:
eerst is het eten 'van mij', en vraag ik een pasje achteruit/ opzij/ uit mijn ruimte.
Daarna geef ik het, en loop weg.
'Een dier dat eet, late men met rust.'
(Verkijk je niet op de stress of iemand het eten weer komt weghalen. Dat zegt niets over jou, die spanning ervaren dieren nu eenmaal.)

Daarmee kan ik voorkomen dat het dier mij gaat inspecteren of ik nog meer eten heb.
Uiteraard ruik ik naar eten, maar ik geef het in 1x en dan is het klaar, meer is er niet.

En een paard dat naar mij drijgt krijgt tenminste een grote mond.
En het is gedrag dat ik niet laat gebeuren: ik ben de leidende merrie in onze kudde en bij wangedrag is het de overtreder wegsturen.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 12:22

Fabienne_vos schreef:
zoals hierboven ook is benoemd, is ze duidelijk meer op haar gemak in dit weiland dus zou haar zeker niet terug zetten in de andere. maar ik zou wel kijken naar een oplossing voor dat dreigen.


Terug zetten is nooit een optie geweest.. ze blijft 100% hier staan.

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:54

Allereerst fijn dat je pony het zo naar haar zin heeft in het nieuwe weiland :) Dat ze niet uit zichzelf naar je toe komt zou ik me geen zorgen om maken, wat hierboven ook al word gezegd. Wat betreft de voernijd, voer je haar waar een ander paard/pony bijstaat? Het zou kunnen dat ze bang is dat haar voer gejat gaat worden. En het dreigen zou ik zeker niet accepteren, laat haar zien dat je daar niet oké mee bent. Mocht ze wel een keer uithalen kan dat een gevaarlijke situatie opleveren.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:58

Dat klinkt idd alsof ze haar sociale behoefte eerst bij jou kwam halen en dat ze nu in een veel leukere kudde daar minder behoefte aan heeft. Hele goeie zet dus om haar bij die twee merries weg te laten!

Wat betreft het dreigen en leiderschap sluit ik me in hierboven aan. Wellicht accepteert ze dan ook wat langer een beetje geknuffel en gekroel, en wordt het niet gevaarlijk.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:03

Ik snap je paard ook zeker, het is nu veel leuker om terug te gaan.

Maar trainen met voerbeloningen met een paard dat voernijd heeft, dat klinkt niet zo verstandig...
Ik heb ook een paard met vrij heftige voernijd. Die heb ik nooit specifiek daarop getraind, maar wel met grondwerk duidelijk gemaakt dat ik de leider ben en dat hij dat soort onzin niet moet proberen. Hij weet ondertussen ook dondersgoed dat hij zijn voernijd niet mag uiten richting mensen (afgezien van oren in de nek, dat blijft nog, maar dat is op zich ook wel acceptabel).
Je legt nu enorm de focus op de voernijd. Dat lijkt me ook niet ideaal voor jullie band.
En ik gebruik overigens ook best voerbeloningen, maar ik ga hem er niet mee 'pesten' en bedelen mag ook zeker niet. Ik denk dat jij ergens toch het bedelen hebt beloond met je training waardoor ze voer verwacht terwijl ze het niet krijgt. Extra frusterend voor een paard met voernijd