Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 20:40

Ik hoop dat het topic hier goed staat...

Situatie: ik heb een 20-jarige merrie, ze is nu alweer bijna 11 jaar van mij. Ze is nooit het meest sociale paard geweest - een jaar of 10 geleden is ze door een haflinger in de buik getrapt, en sindsdien is er erg krengerig naar andere paarden toe. Geloof me, ik heb het geprobeerd, maar mijn Daisy kwam altijd super dominant uit de hoek en joeg weigenootjes altijd op of weg. Al helemaal als er eten in het spel is.

Vorig jaar heb ik de stap gewaagd haar nog eens samen te zetten, na vele mislukte pogingen en jaren van haar alleen te houden (altijd wel met vriendjes op de weien naast haar uiteraard!).
Vorig jaar stond ze een tijdje samen met 2 ruinen - de ene vond ze SUPER leuk, de andere vond ze maar niks. Helaas is de leuke toen vrij snel nadat ze samen stonden verkocht, en bleef ze met de andere over. Dat heeft nooit echt gewerkt - zij is super dominant, de andere was nogal sullig :') Hij liet zich altijd doen door haar. Deze ruin is een paar maanden geleden verhuisd. Sindsdien stond Daisy weer alleen.

Sinds pakweg 3 weken heeft ze een nieuwe weigenoot: een ruin van 22 jaar. En o wonder, het klikte vrijwel meteen! Natuurlijk, ze is en blijft en merrie, dus piepen, een bokje van 10cm, jullie kennen het wel :+ Maar verder meteen dikke maatjes, schoft krabben, samen grazen, samen eten (o wonder!!) ...

En toen klikte het té goed: de ruin wilde haar dekken, en zij liet dit in eerste instantie ook toe. Ik lieg niet als ik zeg: 8x per dag.

Probleem: mijn Daisy staat al dik 9 jaar met pensioen wegens artrose. Ze kraakt langs alle kanten. Zo'n dikzak van een ruin bovenop haar is dus niet het beste idee.

Probleem 2: ondertussen is zij het dekken zat, en wilt ze dat niet meer toelaten. Hij is helaas nogal vasthoudend :+ Hij is héél gehecht aan haar. Ze laat hem zeker wel toe in haar buurt, gaat bij hem ook schoftje krabben, maar hij probeert zowat dagelijks toch nog te dekken. Daardoor maakt Daisy zich erg druk - ik tref haar alle dagen zwetend aan. En dat is iets wat ik in die bijna 11 jaar echt amper heb meegemaakt...

Ik ben er 100% zeker van dat haar vacht zo plakkerig is van het zweten, niet van het rollen. Ze staan op een graswei zonder ook maar 1 plasje of modder. Ze is mooi aan het verharen, dus ik zou het vreemd vinden als ze last van de warmte zou hebben. Ik krijg regelmatig van stalgenoten te horen dat hij weer bezig was, en dat zij weer niet wilde, waardoor zij van hem gaat lopen.

Wat moeten we hier nou mee?
Halen we hen toch maar uit elkaar? Ik heb normaal een SUPER chill paard, liever lui dan moe, eentje die nooit zweet. Nu staat ze dagelijks in het zweet, puur door van hem te moeten gaan lopen. Ze is ondertussen ook echt al afgevallen (ze had wel wat reserve haha), volgens ons doordat ze zo vaak van hem haat lopen.

Anderzijds zien we hen ook heel vaak gewoon gezellig grazen en denk je "ah wat lief!". De ene keer op 2m van elkaar, de andere keer zit er 30m tussen. Maar na een tijd beseft de ruin dan dat "zijn" Daisy wel heel ver weg staat, en komt hij hinnikend op haar afgelopen, en dat is meestal het moment dat hij zal proberen dekken en zij zich druk maakt.

Daisy staat ondertussen weer hengstig, maar wil toch liever niet gedekt worden.

We maken ons zorgen om Daisy. Ze staan vaak rustig te grazen, maar anderzijds staat ze wel alle dagen in het zweet. Wij denken oprecht dat dat komt doordat hij dagelijks meerdere pogingen waagt en zij zich daar druk in maakt en van hem gaat lopen. Hij loopt er dan heel sullig achter, hij snapt de "nee" niet zo :+

We willen graag samen verder, maar willen ook rust voor Daisy.
We hebben hen vandaag op een wei met meer gras gezet, zodat ze wat meer kunnen knabbelen en hij haar daardoor hopelijk meer rust zal gunnen.
De eigenaar van de ruin heeft vandaag ook een product besteld dat de hormonen van de ruin wat zou moeten onderdrukken. We vermoeden dat hij destijds nogal laat geruind is, dat zal ook wel meespelen.

Wat zouden jullie doen?
We willen het nog even aankijken, zien of het product gaat werken. Als hij nou maar gewoon zou stoppen met zijn dek-pogingen zou het probleem opgelost zijn :') Zoniet, zijn we wel van plan hen weer uit elkaar te halen. Ze staan dan naast elkaar. We kunnen hen dan dagelijks nog wel een uurtje samen zetten, maar verder zouden ze dan ieder apart staan.

Wat denken jullie?
Ik gun haar zo hard een vriendje, eentje waar ze mee overeen komt. Dat is met deze ruin het geval - tot hij weer wilt gaan dekken. Er zijn verder geen andere paarden bij ons op stal waar ik mijn paard mee gelukkig zou kunnen maken, als dit niet werkt moet ze echt weer alleen staan. Dat kan ze hoor, maar ik gun haar echt wel een maatje...

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:47

laat castreren heeft er niet zoveel mee te maken hoor.
het is eigenlijk wel natuurlijk gedrag dat een merrie zich aan een nieuwe heer aan bied en zo hem aanvaard in haar “kudde”
bij ons worden merries zelfs hengstig als er nieuwe merries komen :j

ze staan nog maar 3 weken bij elkaar?
ik zou ze nog even apart zetten met een draadje er tussen en over een twee weken weer opnieuw bij elkaar proberen.
als zij dan niet mee hengstig toont is dat dekken waarschijnlijk wel voorbij omdat hij er niet meer aan denkt.
jouw weidegenootje heeft denk ik monnikspeper gehaald?
mijn ervaring is dat paarden er wat sloom van worden.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 20:51

ellepel schreef:
laat castreren heeft er niet zoveel mee te maken hoor.
het is eigenlijk wel natuurlijk gedrag dat een merrie zich aan een nieuwe heer aan bied en zo hem aanvaard in haar “kudde”
bij ons worden merries zelfs hengstig als er nieuwe merries komen :j

ze staan nog maar 3 weken bij elkaar?
ik zou ze nog even apart zetten met een draadje er tussen en over een twee weken weer opnieuw bij elkaar proberen.
als zij dan niet mee hengstig toont is dat dekken waarschijnlijk wel voorbij omdat hij er niet meer aan denkt.
jouw weidegenootje heeft denk ik monnikspeper gehaald?
mijn ervaring is dat paarden er wat sloom van worden.


Mijn merrie staat nogal vaak henstig :+ Ze stond, toen ze net samen stonden, ook hengstig, en vandaag dus weer. Dat is altijd al zo geweest, ze heeft er nooit last van gehad en mijn DA ziet er ook geen graten in.

Ik hoop dat "het nieuwe" er snel af is en ze op vriendschappelijke basis verder kunnen, dat zou het probleem oplossen.

Ik heb geen idee wat er juist in het product zit, het heet Pure hormone balance :)
Ik denk dat hij wel sloom mag zijn, hij staat ook op pensioen, wordt af en toe nog mee gewandeld maar moet verder niet meer werken :)

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:55

dan kun je de pure hormone balance beter ook aan haar geven? :P
hengstig prima, maar het moet wel leuk blijven voor de ruin.
bied ze zich dan ook steeds aan?
dus zou het zeker proberen.

kiki1976

Berichten: 16861
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:56

Wij hadden ook zo'n ruin op stal en die stopte niet. Die werd erger en erger in zijn gedrag. Hij kwam gewoon in draf aanrennen en sprong er gewoon op, en bleef volhouden als de merrie met 2 benen onder zijn buik stond te trappen.
Voor mij reden genoeg om te eisen dat hij uit de groep ging. Dat paard kan niet met merries staan.
Nu staat hij met een andere ruin en nu gaat het goed.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:59

Misschien monnikspeper voor hem?

Blue_flower
Berichten: 1932
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:08

Mijn merrie liet zich door nieuwe kuddegenoot ook dekken eerste paar hengstigheden, maar is inmiddels gestopt. Heb toen af en toe een sterke vliegenspray op haar kont gespoten, dat vond die ruin niet lekker ruiken haha.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 21:21

Blue_flower schreef:
Mijn merrie liet zich door nieuwe kuddegenoot ook dekken eerste paar hengstigheden, maar is inmiddels gestopt. Heb toen af en toe een sterke vliegenspray op haar kont gespoten, dat vond die ruin niet lekker ruiken haha.


Oh da's een goed idee, ik maak mijn vliegenspray zelf met oa look en dat spul stinkt echt haha!

Ellepel ik heb haar zich vandaag niet zien aanbieden, deze keer lag het niet aan haar. In het verleden (en bij andere ruinen) heb ik het wel al zien gebeuren hoor, dat geef ik eerlijk toe :D

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 07:53

Update - het was gisteren weer van dat.
Ik heb ze uit elkaar gehaald, het was gewoon echt niet leuk meer. Mijn merrie alle dagen helemaal in het zweet. En hij moet maar eens een brokkel-hoef hebben en een flinke kras veroorzaken...

We gaan nu het product afwachten, dat is nog niet aangekomen. Als dat even kan inwerken, wagen we een nieuwe poging. Ze staan nu naast elkaar. Was 3 min. drama voor de ruin, daarna was het klaar.
Stalgenoot is 's avonds nog eens gaan kijken, toen liepen ze wel over en weer langs de draad.

Ik weet dus echt niet meer waar ik nou goed aan doe.

Ik gun ze een vriendje, maar ik wil niet dat hij haar constant probeert te bespringen. Los van het risico op verwonding kan dat gewoon ook niet goed zijn ivm haar artrose.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:34

Ik had ook z'n merrie die constant gedekt werd.
Lag aan de merrie, had iets op de eierstokken.
Zelfs ruinen die nooit eerder gedekt hadden, gingen erover heen.
De ruinen gingen zelfs in gevecht, was echt geen pretje.

Haar gedrag zou ook verklaard kunnen worden door hormonale problemen.

Sinds dien hou ik liever ruinen en merries uit elkaar of 1 ruin op meerdere merries.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:51

moeilijk is dat wat je dan moet doen he, beter zou zijn nog wat andere paarden er bij voor afleiding van de ruin.
wij hebben groep van 11 met nu 5 ruinen en de rest merries,maar er er word niet gedekt.
dat is heel wisselend, hebben er vroeger ook een ruin gehad die op alle merries sprong.
maar mijn merrie vond hem totaal niet interessant dus liep hij daar dan bij.
mijn eigen ruin dekte vroeger ook wel als hij de kans kreeg.

je spreeekt over het beschadigen van de merrie,maar andersom kan ook he.
als een merrie niet wil kan ze de ruin ook flink verwonden met trappen.
als het een probleem blijft zou ik denk ik toch kijken voor een andere plek voor de ruin en er een merrie bij nemen.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 09:20

ellepel schreef:
moeilijk is dat wat je dan moet doen he, beter zou zijn nog wat andere paarden er bij voor afleiding van de ruin.
wij hebben groep van 11 met nu 5 ruinen en de rest merries,maar er er word niet gedekt.
dat is heel wisselend, hebben er vroeger ook een ruin gehad die op alle merries sprong.
maar mijn merrie vond hem totaal niet interessant dus liep hij daar dan bij.
mijn eigen ruin dekte vroeger ook wel als hij de kans kreeg.

je spreeekt over het beschadigen van de merrie,maar andersom kan ook he.
als een merrie niet wil kan ze de ruin ook flink verwonden met trappen.
als het een probleem blijft zou ik denk ik toch kijken voor een andere plek voor de ruin en er een merrie bij nemen.


Mijn merrie kan de ruin idd ook verwonden, helemaal correct. Ze bokt maar heel laag, maar het kan altijd, en dat willen we natuurlijk geen van beide.

De ruin zou nog nooit aanstalten gemaakt hebben naar andere merries, maar de ruinen waar mijn merrie vroeger mee samen stond deden geen dek-pogingen. Ik kan dus niet zeggen dat het aan haar of aan hem ligt. Het zal de combinatie zijn haha.

We laten hen nu even apart tot rust komen, wachten op het product en laten dat dan even inwerken. En dan proberen we het nog eens :)

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:45

Waarom is het zo belangrijk om te blijven proberen? Waarom moeten net deze twee paarden bij elkaar blijven staan?

superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:11

Lastig.

We hebben het een paar keer gehad, maar het stopte ook vanzelf weer.

Mn merrie stond al bij mn d-pony ruin en shet, maar daar gebeurde niks mee. Stonden 24/7 samen en de ruin had voorheen ook wel op merries gesprongen.

Toen ze 23 was kwam haar zoon en die vond ze leuk, maar kreeg geen kans om te springen.
3jr terug kwam was ze 26 en kwam er een jonge ruin bij en bleef zij zich aanbieden. Hij sprong niet, maar na 2e keer hengstig hield het wel op.

Mn andere merrie kwam en toen wilden de 3 ruinen allemaal wel wat van haar. Maar haar broer was haar "vriend" en probeerde van alles. Ze liet het toe, dus 's Nachts uit elkaar en verder in het zicht.
2e hengstigheid liepen ze al 24/7 samen en wilde hij nog wel. Daarna hield het springen wel op.

Ze is nu al bijna op einde van de dracht en ze zijn nog steeds 80% van de tijd samen en hij showt ook wel wat hij in huis heeft, maar springt echt nooit meer. Ook niet voor haar dracht, waar hij nog steeds zijn gereedschap showde.

En hij heeft wel gedekt voor het ruinen.

Normaal gesproken krijgen ze geen kans om te springen als de merrie het niet wil. Dan is de merrie duidelijk genoeg en zal ze hem niet snel beschadigen.

Misschien kijken uit wat voor situatie hij komt? Hij zal het ook moeten leren of doorkrijgen, Is ook een stukje paardentaal.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 20:59

Gini schreef:
Waarom is het zo belangrijk om te blijven proberen? Waarom moeten net deze twee paarden bij elkaar blijven staan?


"Moeten" is een te groot woord. Het zou gewoon fijn zijn :j Er zijn verder geen opties wat weidemaatjes betreft voor mijn paard, de duo's zijn allemaal al gevormd en mijn paard vind er maar 1 op de 100 een beetje leuk :')

Het klikt ook heel goed tussen mij en de eigenaar, wat ook niet met iedereen het geval is haha, dus het zou gewoon fijn en makkelijk zijn als we samen verder kunnen.

Maar als dat niet lukt, als de paarden het elkaar te moeilijk maken, dan is dat ook zo. Dan blijft de mijne gewoon weer alleen staan - wat zij heel goed kan, ze heeft vriendjes naast haar en daar kan ze perfect mee leven. Maar ik gun haar wel een maatje. Buiten het dekken zijn ze wel op elkaar gesteld, en dat gun ik haar wel.

Superpony toen ze net samen stonden, wilde mijn merrie wel, dat zagen we vrij duidelijk. Ondertussen is dat niet meer zo, en hij lijkt de "nee" niet zo te snappen. Hij blijft haar achtervolgen. Zolang zij wegloopt, zal hij er niet op springen, maar het weglopen op zich is ook vermoeiend voor haar. Ze staat op pensioen, mag het even rustig denk ik dan :')

De ruin is een politiepaard op pensioen. De eigenaar heeft hem beroepsmatig gereden, en hem overgenomen toen zijn dienst erop zat om hem een fijn pensioen te bieden. Ze is dit gedrag niet gewend van hem. Wel de aandacht en het sociale, maar niet het dekken.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:26

je hebt het over duo’s.
alles bij elkaar zetten is geen optie?
dan zou er meer afleiding zijn en laat de ruin het dekken misschien wel

superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 01:20

Als de merrie het niet gaat oplossen, zal je moeten ingrijpen.

Mijn ene merrie is 29, ook al jaren artrose, maar loopt nog wel voorop en is erg duidelijk. Als ze dat niet kunnen of willen, moeten zij zelf wat doen of wij.

Mn andere merrie vond het wel leuk allemaal, maar dat is dus wel gestopt, zonder dat er verder ruzie is geweest. Ze is wel duidelijk. Het is moeder, dochter en zoon/broer. Broer hangt nog steeds aan en om haar heen, maar dat wil ze zelf ook.

Kan je niet opnieuw introduceren? Dus echt naast elkaar opbouwen. En wij vinden samen wandelen of rijden ook ideaal om paarden te koppelen.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 07:35

ellepel schreef:
je hebt het over duo’s.
alles bij elkaar zetten is geen optie?
dan zou er meer afleiding zijn en laat de ruin het dekken misschien wel


Ohnee, absoluut niet! :)

Superpony dat is het gekke - ik heb een vrij dominante merrie. En eerlijk, als ik hen bezig zie, vind ik haar vrij duidelijk hoor. De ruin lijkt de "nee" echter niet te (willen) accepteren. Tanden bloot, achterhand draaien, dreigen, bokken, weglopen. Dat lijkt mij klare taal. De ruin doet echter alsof hij het niet snapt :')

En dat is echt doodzonde, want de rest van de tijd staan ze super leuk samen. Wanneer hij geen pogingen doet om te dekken, zijn ze echt een fijn duo De ene keer is hij zowat aan haar vast gelijmd, maar zolang hij niet wilt dekken tolereert ze dat, de andere keer staan ze ieder aan de andere kant van de wei rustig te grazen. Ik kan hen ook rustig beide hun potje korrels geven zonder dat ik scheidsrechter moet spelen, wat met mijn merrie best bijzonder is :')

Het moeilijke is ook mijn merrie haar artrose. Net daarom staat ze al bijna 10 jaar op pensioen, en ik gun haar een rustig pensioen. Het kan gewoon niet gezond zijn, dagelijks zo'n zwaargewicht op haar rug. Los van het risico op verwondingen.

Ze staan naast elkaar nu, en ik of mijn stalgenoot zijn alle dagen aanwezig. Ik was ook al aan het denken om hen dan dagelijks een uurtje alvast samen te zetten. Mijn stalgenoot is iets vaker aanwezig, zij heeft nog een 2de paard staan, dus langer dan een uurtje kan ook, na een tijdje.

Samen wandelen - in theorie zou het gaan. In de praktijk vind ik de ruin op wandeling véél te zenuwachtig, en zo wil ik niet wandelen :')

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 23:02

Update

Helaas hebben we ze toch uit elkaar moeten halen. Ik vind het echt heel jammer, maar afgelopen weekend heeft de ruin weer meerdere dek-pogingen ondernomen, ook al krijgt hij nu al een tijdje zijn poeder. Het ligt niet alleen aan hem hoor, mijn merrie staat weer hengstig en biedt zich veelvuldig aan, en daar zegt hij geen nee tegen natuurlijk.

Ze stonden 's nachts al apart en enkel nog overdag samen, maar dat werkt dus ook niet zoals we hoopten.
Ze staan overdag "aan de overkant" op de grote grasweide, we hoopten dat dat gras voor afleiding zou zorgen maar nadat de staleigenaar een kwartier achter mijn paard heeft moeten rennen om haar te pakken te krijgen om haar naar de overkant te krijgen, heeft hij zoiets van "blijf maar hier staan dan" :') Ik vind het niet erg hoor, ze staat goed op haar eigen weitje. En een beetje zelfstandigheid mag wel, mijn weigenoot had haar ruin mee naar de wasplaats genomen (100m verderop) en de paarden bléven maar naar elkaar roepen, haar ruin wou geen 4 sec. stil staan. Dus apart is misschien zo slecht nog niet, ze moeten ook zonder elkaar kunnen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:14

En nu staat jouw merrie wéér alleen? Ik snap dat het met de ruin niet ging. Maar "Vriendjes" op de wei verderop heeft ze natuurlijk helemaal niks aan. Ik zou daar wel een andere oplossing voor zoeken. Las ook al iets over jarenlang alleen. Fijn, voor een kuddedier :n

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:20

GamblersCup schreef:
En nu staat jouw merrie wéér alleen? Ik snap dat het met de ruin niet ging. Maar "Vriendjes" op de wei verderop heeft ze natuurlijk helemaal niks aan. Ik zou daar wel een andere oplossing voor zoeken. Las ook al iets over jarenlang alleen. Fijn, voor een kuddedier :n

Paard gaat niet lekker samen met meeste anderen dus moet je hem maar dwingen? Of koste wat kost ander paard in mekaar laten trappen? Misschien komt er in de toekomst een die wel erbij past, of een draadje ertussen doen daar is ook niks mis mee.
Ik had eens een pony die duldde echt geen anderen in de buurt. Die voelde zich het fijnste helemaal in dr up. Ja ook stereotypen bestaan.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:40

Als je je dier niet de kans geeft, tja... een kuddedier hoort in een kudde te staan. Een paard 1 maatje opdringen (dat begreep ik uit het verhaal) lukt heel vaak niet. Ook paarden zoeken zelf een maatje uit.

Maar dat is misschien een andere discussie, iets met basisbehoeften enzo, je kent de uitspraken hier wel. Wilde alleen TS er even op wijzen dat "dan maar weer alleen laten staan" niet paardvriendelijk is.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 23:44

GamblersCup schreef:
En nu staat jouw merrie wéér alleen? Ik snap dat het met de ruin niet ging. Maar "Vriendjes" op de wei verderop heeft ze natuurlijk helemaal niks aan. Ik zou daar wel een andere oplossing voor zoeken. Las ook al iets over jarenlang alleen. Fijn, voor een kuddedier :n


Ik heb nou eenmaal een aso paard, daar kan ik (en zij) ook niets aan doen. Ze geraakt heel geagiteerd door andere paarden (en geloof me, ik heb tientallen combo's geprobeerd. Groot, klein, dik, dun, wit, zwart, jong, oud, merrie, ruin, tot aan shetlanders en ezels aan toe).

Is het andere paard onderdanig, dan jaagt zij die overal weg - zowel weg van het eten als uit de stal. Dan mag ik letterlijk 5 hopen hooi voor 2 paarden neerleggen - ze zal er als een gier omheen cirkelen en het andere paard wegjagen. En vergeet het maar dat het andere paard de stal in mag.

Is het andere paard dominant, dan doet ze net hetzelfde maar draait dat op ruzie uit.

Ze is een aantal maanden geleden nog grandioos onderuit gegaan in de stal toen ze hòòrde dat de onderdanige ruin uit haar bak at (ze herkende het geluid van het geschraap van de bak over het betonnetje). Ze wilde zò snel de stal uit dat ze op haar kont viel. Gelukkig was dat een dubbele stal en viel ze recht in het midden zonder iets te raken, maar ik garandeer je dat je dat niét wilt meemaken. Evengoed was dit in de enkele stal gebeurd, minder ruimte, daar was ze misschien met haar hoofd tegen de wand geklapt.

Door de artrose en de leeftijd komt ze ook moeilijker recht/weg. Waarom zou ik het moeilijker maken dan nodig is? Waarom zou ik haar de stress aandoen die zij ervaart door met een ander paard (eender welk paard) samen te staan?

Als ze 10 jaar jonger was geweest (en minder last had gehad van de artrose) had ik dit nog niet opgegeven, want verder is het echt wel een leuk duo, maar het is zoals het is. Ze is 20 jaar, ze kraakt aan alle kanten en maakt zich erg druk door simpelweg de aanwezigheid van een ander paard binnen "haar" omheining. In die mate dat ze zichzelf bezeert en/of de ander bezeert.

Nee, dan laat ik haar liever alleen staan. Ze kunnen nog steeds snuffelen over de draad, en ook over de schutting van de stallen kunnen ze contact maken. Op de andere wei naast haar staat trouwens ook een paard, daar snuffelt ze ook wel al eens mee (die wei is van een andere eigenaar dan onze staleigenaar), en dat is meer dan genoeg voor haar. Van meer wordt ze chagrijnig, boos en gefrustreerd. Ze vind weinig rust in het samen staan.

En nu is het zomer, de grond is droog. Van zodra het herfst wordt en de modder rondom de stallen verschijnt, kan ze zich niet zo makkelijk uit de voeten maken als nodig is bij een ongewenste dekpoging, en is het risico op onderuit gaan of zich bezeren nog groter.

Wat Eretria zegt, is helemaal waar: stereotiepen bestaan.
Wij weten dat het kuddedieren zijn, mijn merrie daarentegen heeft die memo compleet gemist. Die vind andere paarden alleen leuk als er een draadje tussen staat, van zodra die draad weg valt wordt ze heel onrustig en aanvallend - zélfs als het andere paard totaal geen contact zoekt. Dan heeft ze nog steeds het gevoel dat ze op voorhand in de verdediging moet schieten, en zal ze letterlijk vechten (elke dag opnieuw) voor de stal, het hooi en de korrels.

GamblersCup ik heb mijn paard ondertussen 11 jaar. Geloof me - ik héb het geprobeerd. Op alle mogelijke manieren, jarenlang. Het. Werkt. Niet. "Kansen" genoeg, combinaties genoeg - maar het werkt gewoonweg niet. Ik doe er mijn paard géén plezier mee. Hoe groot de wei ook is, hoe onderdanig of net dominant het andere paard ook is, al staan er 2 stallen en liggen er 5 hopen hooi - ze wil niet. Ze aanvaard geen andere paarden binnen haar omheining. Wil ik dan het risico lopen dat zij haar meerdere tegenkomt, waardoor zij in elkaar getrapt wordt? Nee. Wil ik dat zij de meerdere is en de ander in elkaar trapt? Nee. Zo denkt de eigenaar van de ruin er trouwens ook over - hij is een 22jarige die op pensioen staat, en ze staan beide letterlijk in het zweet als ze bij elkaar staan. Hij van achter haar aan te jagen, zij van te gaan lopen.

Ze zal blijven vechten en jagen - zo is ze eenmaal, ik ken haar ondertussen écht wel goed genoeg om hier eerlijk over te kunnen oordelen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:58

Een heel verhaal. Maar het feit dat ze de ruin accepteerde (en zelfs dikke maatjes mee werd) gooit het hele verhaal zomaar overboord. Kijk alleen eens goed naar je eigen foto. Het kan dus wel degelijk, alleen ging het dit keer niet door een heel ander probleem. Maar het is me duidelijk dat je het niet verder wilt proberen. Doe wat je wilt. Jouw beest, niet het mijne.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 00:06

GamblersCup schreef:
Een heel verhaal. Maar het feit dat ze de ruin accepteerde (en zelfs dikke maatjes mee werd) gooit het hele verhaal zomaar overboord. Kijk alleen eens goed naar je eigen foto. Het kan dus wel degelijk, alleen ging het dit keer niet door een heel ander probleem. Maar het is me duidelijk dat je het niet verder wilt proberen. Doe wat je wilt. Jouw beest, niet het mijne.


Tot ze hengstig stond, kwamen ze wonderwel overeen. Dat heb ik in het verleden nog zien gebeuren - 2 weken vriendjes, en dan plots niet meer, en trof je altijd een paard ongelukkig in een hoekje van de wei aan.

Ze blijven naast elkaar staan, en wanneer ik/weigenoot aanwezig zijn (dagelijks) om stallen en wei uit te mesten, zetten we hen dat uurtje ook zeker samen (als mijn merrie niet hengstig is), maar meer zorgt voor stress. Soms dat ene uurtje al. De ene dag zijn ze blij samen, de andere dag staan ze beide gestresseerd helemaal in het zweet. Gezien de leeftijd, de artrose en zijn gewicht op haar (tijdens het dekken) vind ik het risico gewoon té groot - en daar denkt mijn weigenoot hetzelfde over. Heel onze stal trouwens, die zeggen echt allemaal dat ze het al veel sneller hadden opgegeven met het risico op verwondingen.