Conflict gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imcoot
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-04-22

Conflict gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 09:32

Hey! Ik doe zelf een literatuuronderzoek en wil hierbij meningen krijgen van paardeigenaren over conflict gedrag dat een paard vertoond tijdens rijden. Hiervoor heb ik een enquête voor opgesteld. Ik hoop dat ik deze hier op de juiste plek deel :)

https://www.survio.com/survey/d/I5M9T7C0R2G2H7J3W

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Conflict gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:45

Ik strandde - heel flauw - bij de voorpagina van je enquête. "Conflict gedrag [aard".

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:46

Rocamor schreef:
Ik strandde - heel flauw - bij de voorpagina van je enquête. "Conflict gedrag [aard".


Ik ook. :')

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Conflict gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:59

Ik heb hem ingevuld, maar ik vind de term conflict gedrag 'vaag'. je benadering is dat het paard het conflict opzoekt met de ruiter, terwijl m.i. een paard in bijna alle gevallen reageert op het (niet) handelen van een ruiter. Mocht je de enquete zelf voor een eindopdracht of iets dergelijk gebruiken, dan raad ik aan om hem nog een keer goed door te lezen, er staan best wat taalfoutjes in. Succes!

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Conflict gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:21

Ik zie conflictgedrag als iets innelijks bij het paard. Het kan niet kiezen hoe te reageren door onduidelijke afstemming met de mens.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:22

Ik heb hem ook doorgenomen en ik kan mijn antwoorden beter hier samenvatten:
Het gedrag dat als conflict wordt bestempeld komt mijns inziens in de meeste gevallen voort uit:
- pijn
- onvermogen (overvragen paard)
- onbegrip

Mijns inziens zoeken maar heel weinig paarden echt het conflict op om conflict op te zoeken.

En ik vind het prima dat ze dingen aangeven door dit soort "conflicten" (om de benaming uit de enquete maar aan te houden); het is hun manier om eea aan te geven en aan ons om te (leren) luisteren wat het paard te zeggen heeft.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Conflict gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:15

Ik ben het eens met bovenstaande posts. Een paard vertoont het in de enquete genoemde probleemgedrag niet om een conflict aan te gaan. Je kunt overigens de enquete prima invullen vanuit die invaldshoek (vanwege de open vragen), en dat heb ik gedaan.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Conflict gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:21

Ik zou hem wel willen invullen maar lichtblauwe letters op een beige ondergrond... ik kan het eigenlijk niet goed lezen

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Conflict gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:51

Conflict gedrag lijkt mij het topje van de ijsberg.

Vertrouwen van het paard in de ruiter, goed passend zadel, en dan rijden met kennis van zaken.
(Wat doe je precies met je eigen lichaam, welke hulpen geef je, welke oefening wil je voor je dier en waarom...?)

En dan hebben we het nog niet over reacties op honden die de bak in lopen, bokkende paarden in of naast de bak, etc.
(In principe wil ik dat Knollie braaf blijft doen wat ik vraag, maar het dier heeft ook zintuigen, een alarmsysteem en een mening.)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Conflict gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:27

Ik verplaats dit topic van BEH naar OPG omdat het daar beter past.