Paard onrustig na het zien van een ander (onbekend) paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37579
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:31

Gini schreef:
Grappig hoe mijn bericht blijkbaar ook meteen de termen 'dwingen' en 'met grof geweld' bij mensen oproept, terwijl ik in mijn bericht zelfs nog niet de minste hint geef naar dat soort technieken.

Elisa2 verwoordt dan misschien beter wat ik bedoel? Al vind ik mijn bericht ook best wel helder. Een paard mag aangeven dat die iets niet leuk vindt, maar ik blijf wel een basisopvoeding verwachten. Dat is het vertrouwen en respect dat we naar elkaar moeten hebben. Mij buitenspel zetten en geen oog meer voor mij hebben, getuigt van weinig respect en vertrouwen. Tante Taart heeft me hypothetisch ondertussen al de bak uitgejaagd en haar hoeven in mijn nek gezet. Waarom? Omdat ik haar een touwhalster of MR-halster aandoe omdat ze me volkomen negeert wanneer een ander paard passeert?
En waarom dat dan meteen het beeld van dwingen en geweld oproept, ontgaat me volledig?

Omdat het vrij duidelijk is dat het paard geen vertrouwen in z'n mens heeft!
Had ie dat wel, zou ie z'n mens niet compleet negeren. Daar zit het probleem en dat los je niet op met werktuigen en hulpmiddelen maar door met het paard te werken en 'm te leren dat hij op je kan vertrouwen.

Dat betekend echter ook dat jij als mens iets voor moet stellen! "Paard, ik weet waar Abraham de Mosterd haalt, kom maar, het komt goed". Dat moet je niet zeggen, dat moet je niet denken, dat moet je ZIJN!

Als jij Tante Taart gewoon vertelt dat ze moet doen wat je vraagt, heb je helemaal niks nodig! Geef je d'r na afloop een knuffel en zeg je dat ze het goed gedaan heeft, krijg je een knuffel terug.
Ik heb niks nodig, behalve mezelf, om mijn paarden te laten werken. Wij respecteren elkaar.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard onrustig na het zien van een ander (onbekend) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:45

Waarom zou een paard meteen helemaal geen vertrouwen in je hebben omdat die 1 moment iets anders leuker of interessanter vindt? Is vertrouwen echt een alles of niets verhaal?
Een kleuter die een weg wilt oversteken omdat er een clown met ballonnen aan de andere kant staat en die in al zijn enthousiasme niet naar de eerste 'Blijf bij mama' luistert, kan men daarvan concluderen dat het kind geen vertrouwen heeft in zijn moeder wanneer die dus een trapje strenger moet gaan, duidelijk 'NEE!' moet zeggen en het kind fysiek bij de arm moet grijpen?

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard onrustig na het zien van een ander (onbekend) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:01

Hoe dan ook moet het wel altijd veilig blijven anders kunnen er nare ongelukken gebeuren met paarden. Dus in kritieke omstandigheden moet hij gewoon luisteren. Ik ben heel slap t.o.v. mijn paarden die oververwend worden.En lang niet altijd gehoorzaam zijn, maar het opvallende is dat als het er echt om spant dan doen ze het ineens wel. Oftewel ze voelen dat het dan menens is om overlevings\veiligheidsredenen, oftewel mijn eigen houding is dan plotseling ook anders.Van: nu geen gespeel maar luisteren anders krijgen we een ongeluk!!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:24

Even een andere insteek... Misschien heeft ie wel energie teveel. Met grondwerk, vrijheidsdressuur en wandelen vraag je veel focus maar weinig fysieke inspanning. Dat kan leiden tot situaties waar het paard druk wordt/zenuwachtig gaat doen of zelfs 'ontploft'.

Ik zou daarom zeker zorgen voor een fysieke uitlaatklep. Daarmee breng je sommige spanningen (zoals het zien van andere paarden) beter onder controle.
En verder gewoon heel consequent zijn en zorgen dat de aandacht bij jou blijft. Ikzelf schroom dan niet om een wat zwaardere optoming te gaan gebruiken zoals b.v. het genoemde halster/hoofdstel met bit/ hengstenketting/zweepje. De inzet is en blijft natuurlijk lichte hulpen.
En, doe handschoenen aan :)

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:36

deasahra schreef:
Ik hoop dat andere mensen zich hierin kunnen herkennen en mij tips of tricks kunnen geven…

Ik heb sinds mei mijn eerste eigen paard en ik ben ontzettend blij met hen. Het is een kwpn ruin van 17 jaar oud en hij is ongeveer 1.73 m. We doen vaak vrijheidsdressuur, grondwerk en we wandelen ook best vaak. Hij vind wandelen af en toe best spannend, daar werken we aan en het gaat steeds beter. Tijdens het wandelen komen we af en toe andere paarden tegen, paarden die niet bij ons op stal staan en hij vind dat echt heel leuk. Hij wilt dan naar dat paard toe of met dat paard mee en word dan heel druk. Hij wordt zo druk dat hij helemaal geen oog meer voor mij heeft en het lastig word voor mij om hem bij me te houden (ik ben 1.56). Op dat moment heb ik heel weinig te zeggen en zit mijn hard vol met spanning want wat als ik hem per ongeluk loslaat?
Op zo’n moment probeer ik mezelf rustig te houden en een andere kant op te lopen zodat het onbekende paard uit zicht is en hij wat rustiger kan worden, maar dan blijft hij nog voor een tijde druk, draven op zijn plek, rondjes draaien en voor mij uit lopen. Na ongeveer 5 min is hij wel weer rustig en kunnen we verder wandelen zonder probleem. Ik wil graag met hem kunnen wandelen zonder dat ik spanning heb zodra we andere paarden tegenkomen

Jij bent 1.56 m en je paard is 1.73 m. Dan kun je hem fysiek nooit aan als hij echt weg wil.Daarom vind ik dat om veiligheidsredenen voor jullie allebei wel een hoofdstel of speciaal halster gebruikt moet\mag worden waarmee je wat meer te vertellen hebt als je met hem wilt gaan wandelen.Ikzelf zou er voor kiezen om voorlopig alleen op het erf te wandelen en dat dan geleidelijk uit te breiden naarmate het beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:41

Gini schreef:
Waarom zou een paard meteen helemaal geen vertrouwen in je hebben omdat die 1 moment iets anders leuker of interessanter vindt? Is vertrouwen echt een alles of niets verhaal?
Een kleuter die een weg wilt oversteken omdat er een clown met ballonnen aan de andere kant staat en die in al zijn enthousiasme niet naar de eerste 'Blijf bij mama' luistert, kan men daarvan concluderen dat het kind geen vertrouwen heeft in zijn moeder wanneer die dus een trapje strenger moet gaan, duidelijk 'NEE!' moet zeggen en het kind fysiek bij de arm moet grijpen?
Totaal onvergelijkbare situatie. Dat kind vindt inderdaad iets anders leuker of interessanter, het paard van TS voelt zich blijkbaar niet veilig genoeg in z’n eentje met haar en probeert die veiligheid bij andere paarden te zoeken. Dan is straffen wel het laatste wat je wilt doen, want daar gaat hij zich niet veiliger door voelen.

Een paard dat dusdanig veel spanning opbouwt dat ‘ie niet meer luistert, gaat ook niet luisteren als je alleen maar grover wordt. Met een touwhalster of hoofdstel kun je dan nog gericht hulpen geven en dingen vragen om ze af te leiden, maar dat Dually halster vind ik inherent een dwangmiddel. Alles wat je paard niet goed doet, wordt “beloond” met eenzijdige druk op de neus, en alles wat jij van je paard wilt, wordt gevraagd met… eenzijdige druk op de neus.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard onrustig na het zien van een ander (onbekend) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 16:05

Als je paard het goed doet, hangt alles los en is er geen druk. Wat je ook gebruikt.
Je mag een met bont gevoerd halster omdoen, als je daar de hele wandeling aan gaat hangen zal het paard ook die druk leren te negeren.
Straffen hoeft ook niet, maar je hebt sowieso toch meer tools in je gereedschapskist dan vriendelijk vragen of met dwang een paard straffen? Het is toch niet of of? Het is toch niet dat 1 keer iets strenger vragen dat het vertrouwen meteen weg is? Vertrouwen is toch niet zo een dun vliesje dat je bijna op je tenen moet lopen of het is weg?

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:19

Gini schreef:
Het is toch niet of of? Het is toch niet dat 1 keer iets strenger vragen dat het vertrouwen meteen weg is? Vertrouwen is toch niet zo een dun vliesje dat je bijna op je tenen moet lopen of het is weg?


Maar in dit geval zou het wel eens zo kunnen zijn dat er (nog) geen vertrouwen is. En dan gaat dwang, hoe lief en licht ook, niet helpen om dat vertrouwen te krijgen. Integendeel.

TS zal dus eerst samen met een ander paard moeten gaan wandelen met haar paard, en dáár dan eens vandaan of naartoe wandelen, om dat vertrouwen eerst te krijgen.
En als paardlief dán eens een keer iets steviger moet worden aangepakt omdat de instincten het toch even overnemen, dan is dat basisvertrouwen uiteraard niet meteen weg.

Maar waar al niets is, kun je met dwang niet afdwingen.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard onrustig na het zien van een ander (onbekend) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:32

Ik lees toch echt een hoop onzin hoor, ALLE paarden vinden andere paarden interessanter..vooral als deze gaan rennen. Dat roept gewoon instinctief kuddegedrag op en heeft helemaal NIETS met vertrouwen te maken.

Een goede leider heeft ook helemaal geen dwang nodig om de aandacht van het paard bij zich te houden, die ziet het al aankomen en anticipeert op de situatie en heeft als het goed is het paard al geleerd dat deze naar hem/ haar moet blijven luisteren in alle situaties. Dat is een kwestie van veiligheid. Zo niet, terug naar de basis en grondwerk want dan is dat nog niet voldoende voor elkaar.

Grover worden is ook nooit de oplossing, handiger en sneller worden wel. ;-) De insteek van Kelly Ann is ook een hele goede, beetje echt werken worden ze vaak ook niet slechter van en veel paarden hebben dat inderdaad nodig als uitlaatklep.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:34

anjali schreef:
Hoe dan ook moet het wel altijd veilig blijven anders kunnen er nare ongelukken gebeuren met paarden. Dus in kritieke omstandigheden moet hij gewoon luisteren. Ik ben heel slap t.o.v. mijn paarden die oververwend worden.En lang niet altijd gehoorzaam zijn, maar het opvallende is dat als het er echt om spant dan doen ze het ineens wel. Oftewel ze voelen dat het dan menens is om overlevings\veiligheidsredenen, oftewel mijn eigen houding is dan plotseling ook anders.Van: nu geen gespeel maar luisteren anders krijgen we een ongeluk!!


Om die reden ben ik altijd heel scherp, maakt niet uit wat er allemaal gebeurd in het paard z'n hoofd. Hij luistert gewoon altijd naar mij. Punt. Heb teveel ongelukken en onopgevoede paarden meegemaakt en dit is gewoon veiligheidsvoorschrift nummer 1.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:25

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Hoe dan ook moet het wel altijd veilig blijven anders kunnen er nare ongelukken gebeuren met paarden. Dus in kritieke omstandigheden moet hij gewoon luisteren. Ik ben heel slap t.o.v. mijn paarden die oververwend worden.En lang niet altijd gehoorzaam zijn, maar het opvallende is dat als het er echt om spant dan doen ze het ineens wel. Oftewel ze voelen dat het dan menens is om overlevings\veiligheidsredenen, oftewel mijn eigen houding is dan plotseling ook anders.Van: nu geen gespeel maar luisteren anders krijgen we een ongeluk!!


Om die reden ben ik altijd heel scherp, maakt niet uit wat er allemaal gebeurd in het paard z'n hoofd. Hij luistert gewoon altijd naar mij. Punt. Heb teveel ongelukken en onopgevoede paarden meegemaakt en dit is gewoon veiligheidsvoorschrift nummer 1.

Je hebt gelijk! Maar soms weet ik het zelf niet en probeer dan iets te leren van het paard.Dat gaat dan alleen met een heel ervaren ouder paard die over sommige dingen meer weet dan ikzelf. Maar als het over situaties in het verkeer gaat dan moeten ze echt meteen naar mij luisteren want kennis van verkeer zit niet in oeroude overgeerfde paardenwijsheid.