Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:57

Nikass schreef:
Netjes op een rij kunnen eten noem ik dan ook geen voernijd?


Ze heeft/had wel voernijd. Ik geef het als voorbeeld, omdat dat voor haar een andere situatie was. EN zoals je leest stond ik er dan eerst tussen.

Toen ze op stal ging eten, was haar gedrag anders dan buiten. En ze stonden op een rij, maar ik zette ze nooit tegen elkaar aan, gewoon nette afstand.

Een ander groot verschil was meer hooi, kwaliteit hooi, beter/passend hard/bijvoeren en 24/7 vrije keuze qua bewegen en sociaal contact.

Op stal kwam het probleem dus terug in gedrag, maar was ook redelijk op te lossen, omdat het gehele management er anders uit ziet dan voorheen. Ik moest op stal wel de gewoonte weer doorbreken.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:00

Mijn eerste gedachte is maagzweer. Dan is eten pijnlijk en zijn ze erg onrustig. Voor je gedragsmatig verder kijkt zou ik dat willen uitsluiten als ik jou was.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 23:12

superpony schreef:
Was hij altijd al onrustig tijdens het eten? Of wordt het erger?

Heeft hij de gehele dag genoeg goed hooi? Kan hij vrij bewegen en heeft hij genoeg sociaal contact?

Wat voer je?

Natuurlijk kan je een paard met rust laten, maar extreem gedrag heeft een oorzaak en je wil niet dat het erger wordt of gevaarlijk. Dan is het fijn om te kijken of je de oorzaak kan achterhalen en daar iets aan kan doen.

Mijn ene merrie heeft ook voernijd, maar ze at wel netjes op een rij buiten. Ben er toen dus wel steeds tussen gaan staan.

Nu eten ze op stal en heeft zij een veulen van 6 maanden. Eerst deed ze wat lelijk, maar heb er toen ook tussen gestaan. Zij hijst vooral haar voorbenen op en staat echt te hengelen, maar dat wil je ook niet tegen je aan krijgen.
Ik heb steeds dat been aan getikt en een uhu erbij. Als ze rustig at ook braaf, een aai en rustig gesproken.

Nu wisselen ze van bak en eet hij zelfs uit haar bak mee. Ze is nu ook een voorbeeld, dus wilde dat gedrag echt niet.

Voor wegjagen bij hooi is eigenlijk de oplossing om genoeg plekken te hebben op enige afstand waar ze hooi kunnen eten. En ook de ruimte er omheen hebben.

Maar ook daar ben ik zelf gaan mee eten van het hooi. Als ik er nu bij sta, mag de andere merrie mee eten. Als ik wegloop, heeft die nog niet genoeg vertrouwen, maar komt wel.

Weet je ook zeker dat je paard geen maagzweren heeft? Dan kan (veel) hardvoer ook triggeren.

Hij is altijd al wel erg hyper geworden tijdens etenstijd, maar hij was wat suf toen hij met zijn medische problemen zat, nu hij dikker is heeft hij over het algemeen veel meer energie en toen is dit een beetje begonnen. Hij staat 24/7 buiten met een maatje en hij heeft onbeperkt hooi, daar is hij trouwens heel chill over, misschien ook omdat het niet speciaal is omdat het er altijd is. Maagzweren is aan gedacht toen we nog opzoek waren voor zijn medische probleempjes.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 23:15

ellepel schreef:
wat voor voer geef je hem precies?

Hij krijgt speedibeet met sportbrok, tumeric zinc en wat mineraal brokken.
Dit naast dan weidegang en onbeperkt hooi.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 07:49

speedibeet moet je weken in water.
hoeveel water doe je er bij,is het echt een soep?

ik vraag het omdat ik meerdere paarden ken die daar niet mee overweg kunnen.
als het te nat is en ze kunnen niet gewoon met de mond het voer goed pakken worden ze gefrustreerd en vertonen dit gedrag.
oplossing is minder water er in,steviger maken wat ook beter is voor het kauwen.
desnoods paar handen ruwvoermix er door doen. in jouw geval iets als optiform van mijten bijvoorbeeld

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 08:06

ellepel schreef:
speedibeet moet je weken in water.
hoeveel water doe je er bij,is het echt een soep?

ik vraag het omdat ik meerdere paarden ken die daar niet mee overweg kunnen.
als het te nat is en ze kunnen niet gewoon met de mond het voer goed pakken worden ze gefrustreerd en vertonen dit gedrag.
oplossing is minder water er in,steviger maken wat ook beter is voor het kauwen.
desnoods paar handen ruwvoermix er door doen. in jouw geval iets als optiform van mijten bijvoorbeeld

Ik maak het meestal tot een pap maar door de brok en de andere dingen is het meestal wel te eten. Misschien dat ik pulp kan proberen, dat is iets steviger

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:57

nou ja kijk even of het verschil maakt of je iets dikker maakt?
dus net voldoende water dat alles wel uitgezet is.
kan soms net zoiets zijn dat het ook meer rust geeft.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:34

Mijn oude vos deed ook zoiets. Zijn voormalige stal (hij is inmiddels overleden) staat rondom hoefafdrukken in het betonplex. Het maakte niet uit of hij eten kreeg in de wei of op stal, die achterbenen zwierden een paar keer heen en weer. Ook alleen met krachtvoer trouwens, nooit met hooi. Ook ongeacht of dat krachtvoer uit alleen brokjes of muesli bestond of slobber was.

Het was sowieso wel een dominant en karaktervol dier met een gebruiksaanwijzing en als hij geïrriteerd was wel eens een uithaal deed met een achterbeen. Nooit gericht (dan had ik al lang niet meer geleefd) maar ik stond er daarom nooit, maar dan ook echt nooit, achter.

En tja, waar het van komt, geen idee. Misschien toch iets als het heel lekker vinden en geïrriteerd zijn dat hij het niet snel genoeg kon opeten ofzo. Dat zou wel passen bij zijn wat kribbige karakter. In alle 29 jaar dat ik hem heb gehad is het gedrag niet veranderd. Het hoorde gewoon bij het paard.

superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:39

Als een paard echt genoeg goed ruwvoer krijgt en geen maagzweren heeft is het een mentaal probleem. Ooit aangeleerd of angst dat het geen eten krijgt, laatste in de rij geweest, werd afgepakt etc etc.

Dat kan je ombuigen, maar moet je een lange adem hebben. En ik merk bij dat soort paarden dat het dan al ergens anders begint. Het trainen, vertrouwen opbouwen en weten hoe te corrigeren doe je dan ook op andere gebieden en dan wordt het bij eten een volgende stap.
Omdat ik weet dat ik soms teveel risico's heb genomen, zou ik dat niet openbaar aanmoedigen, maar kort gezegd kan je niet alleen tussen of bij je paarden gaan staan die dat doen als je niet ook aan andere zaken hebt gewerkt. Ze moeten dan al accepteren dat je daar bent en zal corrigeren. En nee, ik heb de paarden die voernijd hadden niet geslagen of geschopt.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:45

Dit is inderdaad voernijd en als je geraakt bent is het vrij zeker dat je paard dit gericht heeft gedaan. Gedragsproblemen ontstaan vaak door:

1: Pijn of ongemak
2: Stereotype gedrag doordat zijn leefomgeving niet optimaal is

Er bestaat ook nog een hele kleine kans dat dit gedrag is ontstaan in het verleden waardoor het nu een gewoonte is geworden, maar die kans is echt heel klein. Vaak verdwijnt dit gedrag namelijk alsnog als het paard geen pijn heeft en zijn leefomstandigheden zijn geoptimaliseerd.

Volbloeden hebben vaak maagzweren dus daar zou ik als eerste naar laten kijken. Ik vind het voermanagement ook niet optimaal. Als je tips wil dan zou ik graag willen weten:

1. Wat krijgt het paard de hele dag te eten?
2. Krijgt hij hooi (dus niet uit plastic) of voordroog (wel uit plastic)?
3. Hoe is de huisvesting van dit paard?

Het goede nieuws is: je hoeft je paard niks af te leren! *\o/* Zie dit als een signaal vanuit je paard naar jou. Hij probeert je wat te vertellen en aan jou de taak om uit te zoeken wat dat precies is.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9335
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:07

Het dier heeft lange tijd gruwelijke honger gehad. Eerst niet te eten gehad na zijn tijd als renpaard en daarna een sarcoid behandeling wat energie vrat. Dat is zijn beeld vanaf eind 2019 tot halverwege 2022.
Mag ik het dan niet gek vinden dat hij tegenwoordig erg op zijn eten gesteld is..
En dat hij ts gewoon moet accepteren als ze in de buurt is, helemaal eens.
Denk alleen dat rust rondom het eten en hem vooral met rust laten zeker zo belangrijk is.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 18:22

kyrkelover schreef:
Het dier heeft lange tijd gruwelijke honger gehad. Eerst niet te eten gehad na zijn tijd als renpaard en daarna een sarcoid behandeling wat energie vrat. Dat is zijn beeld vanaf eind 2019 tot halverwege 2022.
Mag ik het dan niet gek vinden dat hij tegenwoordig erg op zijn eten gesteld is..
En dat hij ts gewoon moet accepteren als ze in de buurt is, helemaal eens.
Denk alleen dat rust rondom het eten en hem vooral met rust laten zeker zo belangrijk is.


Ik denk inderdaad dat ik dit gewoon aan ga houden, maagzweren is al naar gekeken niet zo lang geleden toen hij sowieso niet aankwam. Hij is in geen andere situatie zo irritabel dus dat dit wel zou kunnen komen door zijn relatie met eten. Hij stopt er meestal na een aantal minuten mee dus misschien als ik hem wat ruimte geeft dat dit langzaam minder zal worden?

Nikass

Berichten: 16730
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:18

Het lijkt mij ook niet dat zulk gedrag zo makkelijk spontaan verdwijnt. Ik weet het niet, want zoveel voorbeelden ken ik nou ook weer niet. Maar voor mijn paard geldt het in elk geval niet. Zij doet dit al zo lang ik haar ken (> 13 jaar) waarbij ze op verschillende stallen heeft gestaan en medisch volledig is onderzocht.
Het beste staat mijn paard (nog steeds) in een stal zonder naaste buren, alleen paarden tegenover haar. Zodat ze wel paarden kan zien, maar er altijd afstand is. Maar doordat overal de mening is toegedaan dat paarden contact moeten kunnen maken van stal naar stal, is zo'n plek meestal niet te vinden (maar heeft ze wel gehad in het verleden en toen was het gedrag minder).
Het gedrag is in principe alleen tijdens het eten, mits ze naast een maatje staat, en liefst op een hoek. Bij een buur dat geen maatje is doet ze het doorlopend. Mijn paard is underdog, voelt zich bedreigd door een paard zo dicht bij zich en geen mogelijkheid om weg te lopen.
24/7 buiten klinkt dan zo ideaal, maar dan wordt ze teveel opgejaagd. Ook door superlieve, sociale paarden. Het feit dat ze haar richting oplopen vat mijn paard namelijk al op als opgejaagd worden.
Mijn paard trapt zeker niet gericht. Maar je moet er ook niet naïef achter gaan staan. Het is een volbloed paard.

superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 01:37

Soms weet je net niet waardoor het komt of wat het verandert.

Wij kregen bijv een luchtzuiger die bij ons gelijk ermee stopte. Het was een enorm groot verschil qua management en ik dacht dat hij er meer moeite mee zou hebben, maar hij greep het met 2 handen aan bij wijze van.

Mijn merrie is juist behoorlijk zelfverzekerd en staat hier bovenaan. Ook op haar vorige plek was ze zo en niet de meest sociale.
Er is niemand die haar voer durft af te pakken. Ze laat wel paarden mee eten van hooi omdat er genoeg is. Maar als zij komt aanlopen, gaan anderen eerst opzij.

Ik heb het eten vaak opgeëist en daar heeft ze wel respect voor, maar heb wel meer dingen aangepakt met haar waardoor je gaat aanvoelen wanneer, hoe, wat kan.

Als paarden zo heftig zijn tijdens het eten denk ik zelf wel dat het fijn is als ze daar vanaf kunnen komen. Er is blijkbaar onrust en wantrouwen, dus wat is er fijner als ze wel ontspannen kunnen eten? Is ook gezonder.

Wat ik wel zie op stallen dat paarden die voernijd tonen omheen gelopen wordt en ze het dus ook (kunnen) blijven doen. Er is geen enkele reden om het niet te doen.

Onze paarden staan normaal 24/7 buiten en samen. Ze werden dus ook samen gevoerd. Omdat haar moeder ouder werd en meer en vaker eten nodig had, zijn we op stal gaan voeren. Dat is dus anders dan een lange rij stallen waar paarden door tralies heen tekeer gaan etc. Dan is het al veel moeilijker. Sowieso staan er op stallen vaak paarden naast elkaar die elkaar niet altijd even aardig vinden en dat helpt ook niet.

dioni

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:09

als aanvulling op ellepel: Ik doe de bietenpulp 1 deel pulp op 2 delen water, dan is het uitgezet en rul maar niet soppig.
Ik mix het met muesli en grasmix dan heb je een mooie vochtige maar niet natte voeding

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Re: Paard die uithaalt naar niks tijdens zijn etenstijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 18:16

Kleine maar misschien boeiende update?
De laatste paar dagen is hij hier compleet mee gestopt, ik moet zelfs zijn deken opdoen bilriemen en al en geen reactie, niet eens een schop. Ookal zijn zn voorbeentjes nog wel bezig maar dat is normaal. Misschien komt het omdat ik hem had gereden voordat ik hem eten gaf?

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:17

Art_Ificious schreef:
Vreemd gedrag, het schrapen met een voorbeen heb ik bij meerdere paarden en ponies al gezien. Mijn draver doet dat ook (om die reden zet ik de voerbak vast anders gooit hij die om met z'n been).
Maar met de achterbenen slaan tijdens het eten nog nooit gezien.

Wel op een manege ooit gezien dat een merrie tijdens het rondbrengen van het voer zo nijdig werd (uit voernijd of ongeduld) dat ze tegen de stalwand sloeg met haar achterbenen. (leek me niet bevorderlijk voor haar pezen en gewrichten)


Mijn merrie deed dit.

Inderdaad voernijd.
Nu ze buiten staat doet ze het niet meer. Ook geen lucht trappen of dergelijke.
Alleen boos kijken en dat mag.

Zij mag van mij nooit meer op stal staan. Puur vanwege de schade aan zowel mijn paard als de stal.

Fijne update.
Ik zou het gewoon nu dagelijks aankijken

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:10

Ir111 schreef:
Mijn eerste gedachte is maagzweer. Dan is eten pijnlijk en zijn ze erg onrustig. Voor je gedragsmatig verder kijkt zou ik dat willen uitsluiten als ik jou was.


Ja of gehad, komt veel voor bij paarden van de baan.
Ze leren gedrag aan zoals bijvoorbeeld luchtzuigen of voernijd en dat blijft bestaan zelfs als de maag weer genezen is.
Als het gedrag plots erger word, dan kan het zijn dat de maagproblematiek weer opspeelt.