Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Singelnijd

 
Profiel   

Ik heb totaal geen verstand van deze site maar hoop hier een antwoord te krijgen op mijn vraag, mijn merrie 13 jaar heeft enorme singel nijd, osteopaat geweest zadel ligt goed ! Ook lijken maagzweren mij uitgesloten aangezien ze geen last heeft van slechte vacht, verminderde eetlust, veel gapen, gewichtsverlies etc etc. Is dit gewoon slechte opvoeding en moet ik strenger zijn of kan er iets anders achter dit gedrag zitten ?

Groetjesss en bedankt !!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 00:10 



 
Profiel   

Singelnijd kan verschillende oorzaken hebben, maar het is altijd wijs om eerst pijn uit te sluiten. Ik zou dit met je dierenarts bespreken, zodat hij/zij kan nagaan of er geen pijn in de rug zit, en of er inderdaad geen maagzweren aanwezig zijn. Een maagzweer hoeft niet altijd tot de symptomen te leiden die jij opnoemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 06:54 



 
Profiel   

Mocht pijn zijn uitgesloten kun je in dit topic advies vragen over welke singel geschikt is voor jouw paard. Een slecht passende singel kan ook aanleiding geven tot singelnijd.
[HAR] Toch maar een andere singel??

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 08:14 



 
Profiel   

vaak zijn singels te kort en ik sta er echt wel eens verbaasd van dat zadelmakers dan alleen naar het zadel kijken en na afloop er duidelijk te zien is dat paard met lopen tegen de singelgespen aan loopt.
genoemde topic is inderdaad een goede om even in te vragen.

verder heb ik een ruin gehad die een zadel met te smalle boom beeft gehwd die erg gebaat was bij massage.
daar is een paardenmasseur bij geweest die goed alle spieren behandeld heeft waarna zijn singelnijd flink verbeterd was.
zou daar zeker nog naar laten kijken.

een osteopaat masseert niet toch? die doet alleen wat drukpunten dacht ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 09:03 



 
Profiel   

Singelnijd kan verschillende oorzaken hebben. Maar kunnen ook blijven hangen uit iets in het verleden.

Mijn merrie kocht ik met een enorme singeldwang. Niet voort gekomen uit verkeerd passend zadel of maagzweren etc. Beleerd voor de wagen (oorzaak wel singel) maar niemand wist dat ze drachtig was. Beleerstal lomp geweest en niet geluisterd naar de signalen.

Ze had het zo hevig dat je met de buiksingel van de deken vastmaken moest oppassen voor rond vliegende achterbenen.
Met rust en vertrouwen geven is dit voor 90% verbeterd, maar heeft wel een lange tijd geduurd. Al laat ze het direct merken als het zadel bv weer aangepast moet worden. Dan is ze weer wat bozer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 09:11 



 
Profiel   

Hoe singel je aan?
Toen wij onze pony kochten had ze ook erge singelnijd, je kon haar niet eens onder haar buik poetsen of aanraken. We hebben een maag scopie laten doen en lichamelijk was er niks aan de hand.
Het bleek dat de vorige eigenaar heel hardhandig en strak aansingelde.
We hebben heel lang Horselyx gegeven als we de singel vast maakte en singelen altijd heeel rustig en gaatje voor gaatje aan. Ze staat nu braaf stil en heeft er geen last meer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 10:08 



 
Profiel   

Een paard dat ik vroeger heb gereden had ook heel erg last van singelnijd.

Op een gegeven moment is die singel vervangen door een variant met bont eraan en daarmee ging het stukken beter! Misschien kun je dat eens proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 12:21 



 
Profiel   

Singelnijd of welke vorm dan ook van pijn/oncomfortabel uiten betekend niet dat je paard onopgevoed is.
Ik weet dat het tegenstrijdig klinkt maar een andere zadelpasser laten komen, er zijn helaas zoveel die het fout doen. Eentje die ook kijkt naar de singel. Lichamelijk alles uitsluiten en rustig aansingelen zoals hierboven wordt gezegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 12:26 



 
Profiel   

Mijn paard had in het begin ook enorme singelnijd, maar sinds ik een singel met elastiek gebruik is het helemaal weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 12:45 



 
Profiel   

Ik zou wel maagzweren onderzoeken. Dat je paard maar 1 van de symptomen laat zien betekend niet dat ze er niet zijn! Ik had precies hetzelfde, alleen singelnijd en ja hoor maagzweren. Zoals vele zeggen kijk eerst of het geen pijn is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 12:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen