Paard zeer onrustig op wagen tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Paard zeer onrustig op wagen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 20:40

Oke wij hebben een uitdaging. Paard loopt zo onze vrachtwagen op. Hier staan ze achteruit tegen de rijrichting op.
Zodra we gaan rijden begint hij met een soort van tikken met zijn voorbeen. Best heftig, klinkt iig indrukwekkend in de cabine voor.
Op een gegeven moment is ie zo pissig dat hij ook met zijn achterbeen uithaalt.
Eenmaal op bestemming is er niets aan de hand. Paard oogt rustig, is ook niet bezweet en gaat rustig eten.
Paard ook vaak op trailer vervoerd, is geen enkel probleem.
Paard heeft verlatingsangst dus er gaat altijd een maatje mee.
Irritante is dat op de trailer kan hij niet alleen achter blijven, terwijl hij op de wagen dit wel weer kan......

Lang verhaal kort, iemand tips om dat stampen en trappen op de sagen tijdens het rijden af te leren?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:07

Knoek schreef:
Oke wij hebben een uitdaging. Paard loopt zo onze vrachtwagen op. Hier staan ze achteruit tegen de rijrichting op.
Zodra we gaan rijden begint hij met een soort van tikken met zijn voorbeen. Best heftig, klinkt iig indrukwekkend in de cabine voor.
Op een gegeven moment is ie zo pissig dat hij ook met zijn achterbeen uithaalt.
Eenmaal op bestemming is er niets aan de hand. Paard oogt rustig, is ook niet bezweet en gaat rustig eten.
Paard ook vaak op trailer vervoerd, is geen enkel probleem.
Paard heeft verlatingsangst dus er gaat altijd een maatje mee.
Irritante is dat op de trailer kan hij niet alleen achter blijven, terwijl hij op de wagen dit wel weer kan......

Lang verhaal kort, iemand tips om dat stampen en trappen op de sagen tijdens het rijden af te leren?

Zou het zoiets simpels kunnen zijn als dat het paard niet achteruit wil reizen?
Op de trailer doet ie het niet, zeg je.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Paard zeer onrustig op wagen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:15

Zo eentje hebben wij ook gehad! Constant en de hele reis door… Enorm vervelend voor ons en het paard! Bij hem ging het vanzelf over, gewoon veel reizen hielp bij hem. Nu is hij de beste reiziger die we hebben staan!

Heeft hij dit altijd op de vrachtwagen gedaan?

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard zeer onrustig op wagen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:23

Heel eerlijk, ik negeer dit altijd. Als ze er eenmaal aan gewend zijn gaat het vaak wel over.

Hoelang staat die al op zo’n wagentje in plaats van trailer?

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 08:44

ikke schreef:
Knoek schreef:
Oke wij hebben een uitdaging. Paard loopt zo onze vrachtwagen op. Hier staan ze achteruit tegen de rijrichting op.
Zodra we gaan rijden begint hij met een soort van tikken met zijn voorbeen. Best heftig, klinkt iig indrukwekkend in de cabine voor.
Op een gegeven moment is ie zo pissig dat hij ook met zijn achterbeen uithaalt.
Eenmaal op bestemming is er niets aan de hand. Paard oogt rustig, is ook niet bezweet en gaat rustig eten.
Paard ook vaak op trailer vervoerd, is geen enkel probleem.
Paard heeft verlatingsangst dus er gaat altijd een maatje mee.
Irritante is dat op de trailer kan hij niet alleen achter blijven, terwijl hij op de wagen dit wel weer kan......

Lang verhaal kort, iemand tips om dat stampen en trappen op de sagen tijdens het rijden af te leren?

Zou het zoiets simpels kunnen zijn als dat het paard niet achteruit wil reizen?
Op de trailer doet ie het niet, zeg je.


Zou best kunnen, maar een oplossing zou leuk zijn

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 08:45

Flubberboot schreef:
Zo eentje hebben wij ook gehad! Constant en de hele reis door… Enorm vervelend voor ons en het paard! Bij hem ging het vanzelf over, gewoon veel reizen hielp bij hem. Nu is hij de beste reiziger die we hebben staan!

Heeft hij dit altijd op de vrachtwagen gedaan?


Vanaf dat wij een wagen hebben ja......
Maar haalde jullie paard ook uit met zijn achterbeen?
Hij heeft echt geen stress daar ben ik van overtuigd. Op bestemming staat ie echt van ohhh leuk is dit zeg! Geen druppel zweet te bekennen....

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 08:46

prugelpiet schreef:
Heel eerlijk, ik negeer dit altijd. Als ze er eenmaal aan gewend zijn gaat het vaak wel over.

Hoelang staat die al op zo’n wagentje in plaats van trailer?


Dat is dus een beetje de uitdaging. Wagentje hebben we nu ruim een jaar. Helaas heeft ie eind januari een diepe nageltred opgelopen en dus het hele eventingseizoen niet meegeweest.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:52

Knoek schreef:
ikke schreef:
Zou het zoiets simpels kunnen zijn als dat het paard niet achteruit wil reizen?
Op de trailer doet ie het niet, zeg je.


Zou best kunnen, maar een oplossing zou leuk zijn


Lijkt me simpel: een keer in de rijrichting laden en meenemen. Ja, dan zal je misschien even inventief/creatief moeten zijn qua vastmaken, maar dan kun je dit tenminste afstrepen als het niet uitmaakt.

Andere mogelijkheid is hoefschoenen omdoen, sommige paarden weten dat herrie maken reactie oplevert. Kan best gewoon enthousiasme/opwinding zijn (leuk, we gaan ergens heen, schiet eens een beetje op, béng!), en als die 'béng' niet werkt vanwege de schoenen gaat de lol daar van af.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:53

Dat hij rustig is op locatie en niet zweet wil niet zeggen dat er geen stress is tijdens het rijden. Ik heb er 1 gehad die tijdens rijden met nieuwe trailer ook zo enorm bezig was,eenmaal op locatie stond hij rustig. Ook geen zweet, maar wel stress, dat stampen was voor hem een manier om spanning te uiten. Als hij bezweet op trailer was was de stress nog hoger geweest. Maar dan alsnog, zodra we op locatie waren was hij weer ontspannen want dan reden we niet.

Ik zou het dus niet zomaar afwijzen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:57

Knoek schreef:
Oke wij hebben een uitdaging. Paard loopt zo onze vrachtwagen op. Hier staan ze achteruit tegen de rijrichting op.
Zodra we gaan rijden begint hij met een soort van tikken met zijn voorbeen. Best heftig, klinkt iig indrukwekkend in de cabine voor.
Op een gegeven moment is ie zo pissig dat hij ook met zijn achterbeen uithaalt.
Eenmaal op bestemming is er niets aan de hand. Paard oogt rustig, is ook niet bezweet en gaat rustig eten.
Paard ook vaak op trailer vervoerd, is geen enkel probleem.
Paard heeft verlatingsangst dus er gaat altijd een maatje mee.
Irritante is dat op de trailer kan hij niet alleen achter blijven, terwijl hij op de wagen dit wel weer kan......

Lang verhaal kort, iemand tips om dat stampen en trappen op de sagen tijdens het rijden af te leren?


Weet je zeker dat het bewust trappen en tikken met het voorbeen is? hebben jullie er een camera inhangen? Dat kan beeld geven wanneer hij iets doet en of het echt onrust, stress, spanning is of moeite met evenwicht anticiperen etc. Sommige paarden hebben teveel ruimte waar ze in een trailer meer opgesloten staan.

Ik zou denk ik ook vooral zorgen dat hij zich niet kan verwonden.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard zeer onrustig op wagen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:01

Ik volg even.
Onze merrie is er sinds kort ook mee begonnen.

Die trapt met twee achterbenen tegen de klep.
Toen ze nog wekelijks op de trailer stond, ging dat over. Nu eens per maand en begint ze er mee.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:20

MyWishMax schreef:
Dat hij rustig is op locatie en niet zweet wil niet zeggen dat er geen stress is tijdens het rijden. Ik heb er 1 gehad die tijdens rijden met nieuwe trailer ook zo enorm bezig was,eenmaal op locatie stond hij rustig. Ook geen zweet, maar wel stress, dat stampen was voor hem een manier om spanning te uiten. Als hij bezweet op trailer was was de stress nog hoger geweest. Maar dan alsnog, zodra we op locatie waren was hij weer ontspannen want dan reden we niet.

Ik zou het dus niet zomaar afwijzen.



Die van mij is exact zo. En bij teveel stress/ duurt te lang / stil staan dan wordt het nog erger.

Is het bij jullie uiteindelijk over gegaan?

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard zeer onrustig op wagen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:24

Ja, het ging eerst naar alleen nog maar bij stilstaan bij stoplicht, dus als de moter draaide. Als moter uit was deed hij niks. En later helemaal niet meer, of er moest iets gebeuren onderweg maar dat was zeldzaam.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:35

Heb je hooi in de vrachtwagen hangen?
En hoe reageert ie als ze met zn tweeen op de vrachtwagen staan? (Als dat kan)

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:52

Knoek schreef:
Flubberboot schreef:
Zo eentje hebben wij ook gehad! Constant en de hele reis door… Enorm vervelend voor ons en het paard! Bij hem ging het vanzelf over, gewoon veel reizen hielp bij hem. Nu is hij de beste reiziger die we hebben staan!

Heeft hij dit altijd op de vrachtwagen gedaan?


Vanaf dat wij een wagen hebben ja......
Maar haalde jullie paard ook uit met zijn achterbeen?
Hij heeft echt geen stress daar ben ik van overtuigd. Op bestemming staat ie echt van ohhh leuk is dit zeg! Geen druppel zweet te bekennen....

Ja dat deed hij ook! En op locatie was hij echt de rust zelve. Ik denk dat hij gewoon moet wennen dat hij nu anders staat dan in een trailer. Wij gokken dat die van ons ook nog nooit op een wagentje had gestaan.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard zeer onrustig op wagen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:06

Mijn friese merrie deed dit in het begin ook. Bijna de zadelkamer aan gort slaan en zichzelf verwonden. Wij zijn wat "sportiever" gaan rijden. Niet teveel afremmen in de bochten of drempels. Natuurlijk niet overdreven, maar wel genoeg zodat ze op haar eigen balans moest letten ipv te gaan slaan. Het was eigenlijk zo over toen

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:25

Wat voor auto heb je? Kan het paard naar buiten kijken naar achter of alleen van opzij?
Voer je tijdens het rijden?