problemen met buitenritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:47

lovelyfiefy schreef:
Avalanche schreef:
Dat is dus precies waarom ik stop voordat het paard gespannen wordt. Dan is het elke keer een leuke ervaring, en krijgen ze zelfvertrouwen.


spanning kan je niet voorkomen.
Een kat die uit de bosjes springt kan al spanning zijn.
Dus dat lijkt me wel heel lastig

Ja kan wel hoor. Zolang ze in een omgeving zijn waar ze zich redelijk veilig en vertrouwd voelen, zullen ze zich daar niet heel druk over maken. De problemen beginnen als ze zich niet meer veilig voelen.

Stormboots
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-12-22

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:10

Optijd omdraaien en steeds een stapje verder heb ik uiteraard het afgelopen jaar geprobeerd met veel tijd en geduld maar weinig resultaat. Voor een periode gaat het goed alleen slaat hij van de ene op de andere dag om en wilt hij halverwege de wandeling niet verder, al hebben we daar al heel vaak gelopen. Als resultaat moeten we weer opnieuw beginnen met opbouwen en komen we geen steek verder. De meeste signalen herken ik en reageer ik op (heb er ook cursussen voor gevolgd dus mezelf er in verdiept). Misschien mis ik inderdaad iets vandaar dat ik het hier vroeg. Misschien zou iemand de situatie zou herkennen en mij uitleggen waarom hij plots zo reageert en een mogelijke oplossing weet

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:57

Nu train ik al ruim 10 jaar (probleem) Tinkers en ben ik meest ver gekomen met R+ en force free. Als een van mijn Tinkers buiten ineens blijft staan en niet verder wilt, ging ik toch echt niet terug. Je beloont het verkeerde gedrag. Dus of terug gaan voor hij niet verder wilt, of als hij stil staat toch zorgen dat hij verder gaat. Wil het niet vooruit (los van dat een lesje grondwerk dan handig kan zijn, beest zal dat maar midden op de weg bedenken), dan maar achteruit of zijwaarts. Kan even duren de eerste paar keer, maar terug gaan geeft alleen maar aanleiding tot gedrag herhalen.

Wat betreft de ontploffende Tinker. Als in de OP had gestaan dat dier nu veel minder buiten komt, was er wellicht al heel anders gereageerd, daarbij doet voeding ook heel veel. En onderschat zeker niet wat een emigratie mentaal doet. Absoluut zeker dat aan het ontploffen wel het een en ander vooraf gaat. Dat degene dat niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.

Ik doe dit werk al jaren en heb een paar jaar geleden een veulen gefokt die ik van haver tot gort ken, en andersom, en haar ouders ken ik ook van dichtbij. Toch kan ik op het moment zelf ook niet altijd bedenken wat er vooraf ging aan haar ontploffingen. Maar met de tijd komen er toch steeds meer antwoorden en duidelijkheden. Nu haar leren de spanning eerder en in kleinere stapjes te laten afvloeien. Haar eerst (mentaal) moe longeren zodat ze helemaal stopt met zich uiten zou absoluut niet mijn werkwijze zijn.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 00:16

Dat is ook wel wat ik van Tinkers ken. De spanning opkroppen, en dat kunnen ze echt bizar lang, en dan komt het er ineens uit.
Ik ben bang dat wat er bij TS gebeurde nog een milde ontploffing was, het kan (juist met Tinkers) nog véél erger. Wat ik ook heb geleerd met ze, hoe kleinere signaaltjes je oppikt van ze, hoe meer ze ook gaan uiten :) maar idd als je niet luistert, stoppen ze helemaal met zich uiten en wordt het een wandelende tijdbom.

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 09:48

Claudia2001 schreef:
Heb wel veel ervaring met rodeo maar vind het eigelijk meer lastig als er anderen meegaan op buitenrit.. Denk ook wel dat hij zich verveelde omdat hij nu veel meer op stal staat omdat de Spanjaarden hier denken dat de paarden van suiker zijn met een beetje regen.


Hier heb je waarschijnlijk je oorzaak, meer op stal..kan zijn energie niet kwijt en daarom helpt het longeren van te voren ook.

Het is gelukkig soms heel simpel, ik zou kijken of hij toch wat meer naar buiten kan. Wat minder krachtvoer geven kan ook helpen.

En trek je niks aan van Bokt verder :D zoveel mensen, zoveel meningen..pak er uit waar je wat aan hebt. :)

Rizette
Berichten: 4383
Geregistreerd: 11-06-09

Re: problemen met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:55

Ten eerste fris weer is fris paard. Hoe vaak rij je en hoe lang wat voer je en hoeveel beweging krijgt jouw paard voor de rest er omheen? Paard zit misschien gewoon lekker in zijn vel en is wel klaar met jou er op en gaat lekker uit zijn plaat. Of mankeert iets ernstigs dat zou evengoed kunnen. Dus beginnen bij waar volgens jou de schoen wringt.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:01

Elisa2 schreef:
Claudia2001 schreef:
Heb wel veel ervaring met rodeo maar vind het eigelijk meer lastig als er anderen meegaan op buitenrit.. Denk ook wel dat hij zich verveelde omdat hij nu veel meer op stal staat omdat de Spanjaarden hier denken dat de paarden van suiker zijn met een beetje regen.


Hier heb je waarschijnlijk je oorzaak, meer op stal..kan zijn energie niet kwijt en daarom helpt het longeren van te voren ook.

Het is gelukkig soms heel simpel, ik zou kijken of hij toch wat meer naar buiten kan. Wat minder krachtvoer geven kan ook helpen.

En trek je niks aan van Bokt verder :D zoveel mensen, zoveel meningen..pak er uit waar je wat aan hebt. :)

"waarschijnlijk" de oorzaak..... lijkt het je niet handiger om dat zeker te weten met zo'n heftige reactie?

Ik weet niet of je Tinkers een beetje kent, maar dit kan echt nog veel heftiger....

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:09

Stormboots schreef:
Ik zit ook met een probleem waar ik al dik een jaar met mijn ruin (6.5 jaar) tegenaan loop. Ik kon geen forum vinden waar het gaat over problemen met het buiten aan de hand wandelen vandaar dat ik het even hier vraag. Buitenritten doen wij nog niet, ik wil eerst dat het aan de hand wandelen buiten goed gaat en hij daar echt zijn vertrouwen in krijgt. Ik ben dus al een jaar bezig met het rustig opbouwen van het buiten wandelen alleen blijven wij elke keer tegen hetzelfde probleem aanlopen. Wanneer wij een aantal keer op het nieuwe stukje van onze wandelroute zijn geweest gaat hij opeens op een willekeurige wandeling in de ankers en besluit hij dat hij daar toch niet meer heen wilt/durft, al zijn wij daar dus al een aantal wandelingen ervoor ook geweest (10+ wandelingen) en ging dat goed. Hij is dan met heel veel moeite misschien een paar stappen nog vooruit te krijgen maar daarna wordt hij boos en wilt hij nu toch wel ECHT terug. De wandelingen erna wilt hij dan ook niet meer die kant op en moet ik dus weer beginnen met alles opnieuw rustig op te bouwen om het opeens weer allemaal te zien instorten. Dit begint nu wel erg frustrerend te worden aangezien ik er al zo lang mee bezig ben en ik niet begrijp waar het probleem nou ligt. Ik probeer zo veel mogelijk met hem te wandelen, van de zomer bijna elke dag en nu wanneer het weer het toelaat dus gemiddeld 4 keer per week. Tijdens het wandelen hebben we onze vaste graas plekjes en geef ik voer beloning wanneer hij netjes mee wandelt. Voor hij in staking gaat gedraagt hij zich heel braaf en lijkt hij ook vrij ontspannen, ook is hij niet schrikkerig van verkeer e.d.. Mijn ideeën zijn inmiddels echt op en ik weet niet waar ik goed aan doe, teruggaan wanneer hij plots in de ankers gaat of toch door pushen en wanneer keer ik dan wel om? Hij vindt het wel heel leuk om naar buiten te gaan, komt altijd hinnikend aangelopen als ik met zijn halster rinkel en is erg teleurgesteld als ik een dag geen tijd heb. Kan iemand hier ons helpen:( ??



Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje klinken als een paard die jou volledig in de zak heeft en precies doet waar hij zin in heeft .
Jij bepaalt waar je heen gaat niet hij als er nu echt angst meespeelt is het iets anders maar uit jou verhaal lees ik geen angst .
Heb je al eens geprobeerd om hem op zo plek bv achteruit er langs te krijgen ?
Denk dat het verstandig eens hulp er bij te halen want na 1 jaar wandelen en dan nog steeds het paard die bepaald hoe ver je gaat lijkt mij niet de bedoeling.
(En zolang er geen angst is dan is een keer goed boos worden en een aanwijzing met de zweep ook niks mis mee . Sorry Bokt maar het zijn geen watjes )

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:36

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Hier heb je waarschijnlijk je oorzaak, meer op stal..kan zijn energie niet kwijt en daarom helpt het longeren van te voren ook.

Het is gelukkig soms heel simpel, ik zou kijken of hij toch wat meer naar buiten kan. Wat minder krachtvoer geven kan ook helpen.

En trek je niks aan van Bokt verder :D zoveel mensen, zoveel meningen..pak er uit waar je wat aan hebt. :)

"waarschijnlijk" de oorzaak..... lijkt het je niet handiger om dat zeker te weten met zo'n heftige reactie?

Ik weet niet of je Tinkers een beetje kent, maar dit kan echt nog veel heftiger....


Yup ik ken ze, mijn moeder heeft er ook een. ;)

En nee, als het zo opgelost is en paard is braaf in de bak en is niet kreupel e.d. dan denk ik echt dat er niet te moeilijk gedacht moet worden.

Zeker als een paard meer op stal staat en explosief wordt dan is 1+1 toch heel makkelijk 2 in mijn ogen.