paard gaat door of over omheining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 22:52

Dag allemaal,

Wie wil er meedenken met mijn probleem?

Ik heb sinds deze zomer een driejarige ruin in mijn bezit, die al vanaf het moment dat hij van mij is door en over de heining gaat. Ik ben er zelf meestal niet bij als het gebeurt, dus de kennis die ik heb is van horen zeggen en zal ik zo uitgebreid toelichten.

Het probleem is, dat hij afgelopen week het benige gedeelte van zijn gehoorgang gebroken heeft, waardoor hij de komende zes weken absoluut geen tikken meer op zijn hoofd mag hebben. Dit betekent dat hij alleen moet staan, omdat hij nogal speels is. Vandaag hebben we dat voor het eerst geprobeerd en toen is hij door de heining van de paddock gegaan. Dit betekent eigenlijk dat hij niet meer buiten kan staan.


Mijn vraag is:

1. Weet iemand een goede oplossing voor de komende zes weken?
Ik vind het heel moeilijk om een driejarige 6 weken op boxrust te zetten, zeker gezien hij in principe gewoon buiten mag zijn en lekker mag rennen, zolang hij maar geen klap op zijn hoofd krijgt. Bovendien zijn de boxen op de huidige stal niet al te groot en is er veel onrust in de gang waar hij staat. De meeste andere paarden staan overdag wel buiten. Er staat er altijd eentje bij hem binnen, maar die kan hij niet heel goed zien.

Weten jullie bijvoorbeeld een stal (regio Garderen - Kootwijk) waar de boxen groter zijn, er veel rust op stal is en er meer paarden de hele dag op stal staan, zodat hij wat meer comfort heeft?
Of hebben jullie een idee hoe ik het uitbreek gedrag per direct kan stoppen? (zie daarvoor ook de info onder 2. ;) )

2. Weet iemand een oplossing voor daarna?
Wat weet ik:
- de vorige eigenaar geeft aan dit gedrag van hem niet te kennen
- de eerste keer dat hij uitbrak stond hij alleen (want net aangekomen), maar kon hij een kudde andere paarden zien. Hij is toen door een vrij massief houten hek, waarboven een stroomdraad stond gerend. De buren zagen hem een aanloopje nemen en er dwars doorheen gaan. Hij leek niet in paniek
- de tweede keer zag ik het zelf gebeuren. Hij stond toen te grazen naast de nieuwe kudde. Met een dubbele stroomdraad (zodat er een gang was tussen hem en de kudde), op lage prikpaaltjes, zonder stroom, tussen hem en de kudde. Hij deed een paar drafpassen en sprong *hop* over het eerste draadje en ging in de 'gang' rustig grazen. Ik heb hem toen teruggezet en toen bleef hij een paar dagen netjes staan
- de derde keer is hij s nachts over zijn eigen heining gesprongen (schapengaas van 1.20, met 20 cm daarboven een stroomdraad met stroom). Hij heeft toen de heining niet geraakt. Daarna is hij vermoedelijk door het stroomelastiek van de kudde gerend en heeft de hele kudde mee op stap genomen.

Toen was de maat bij deze staleigenaren vol, en heb ik hem verplaatst. Mijn idee was zoeken naar een stal met zulke hoge heining dat hij a. de weg niet op kon rennen en b. het gedrag kon uitdoven.

Op de nieuwe stal, bleek hij helaas echter toch niet direct achter een hoge heining te kunnen staan ivm plaatsgebrek. Hij is toen een aantal keer uitgebroken
- de eerste keer over een draad van ong 1.10 gesprongen. Hij stond toen met drie andere paarden waar hij het goed mee leek te kunnen vinden en met hooi en een boom om mee te spelen. Hij sprong toen een pad in, waarna hij alle paarden gedag is gaan zeggen die langs dat pad stonden
- de tweede keer was bij het introduceren aan twee andere paarden, zij dreven hem de hoek in (niet heel agressief, wel dreigend), hij kwam toen met zijn borst tegen de hoekpaal aan, waarna het draad snel brak (niet zo stevig bevestigd) en hij half over de paal en over het onderste draad sprong, wederom hetzelfde pad op.
- daarna heeft hij een poos alleen gestaan in een paddock met dubbele hoge draad (1.50) en flink stroom. Daar heeft hij een paar keer een flinke tik van het stroomdraad gekregen, ook was deze paddock vrij klein waardoor een aanloop moeilijk was. Hij bleef toen netjes staan.
- daarna kon hij weer geintroduceerd worden in een groep met vier paarden in een hoge paddock met houten heining. Dit ging qua heining goed, maar ze waren te onrustig met elkaar, waardoor ze allen steeds forse schade opliepen en toen is besloten de paarden twee aan twee te zetten met een heel laag draadje zonder stroom. Dit kon niet anders, vanwege ruimtegebrek.
- hierna blijkt hij meermaals door/over? dit draad gegaan te zijn. Daarom is toen besloten er stroom op te zetten. Maar ook daar is hij in ieder geval 1x heengegaan. Ik ken hier de omstandigheden niet van, niemand heeft het gezien en ik hoorde er pas vandaag over. Ik heb wel gezien dat hij een snee had van het draad, dus hij is er iig een keer doorheen gerend.

Afgelopen maandag haalde ik hem uit de paddock met een bloedend oor. Dat bleek een breuk te zijn met losse botfragmenten en een flinke bloeding vlakbij zijn trommelvlies. Hij moet daarom apart, zoals ik hierboven al beschreef.

- Vandaag stond hij voor het eerst alleen buiten, bewust in een hengstenpaddock (hoge houten heining 1.80m? en driedubbele stroomdraad aan beide kanten van het hout). Daar is hij door de onderste houten balk en dus door vier stroomdraden heengebroken (onder het bovenste hout en stroomdraad door). Ook hier was niemand bij, dus niemand weet wat er precies gebeurd is, maar hij is in ieder geval richting de paddock naast hem gelopen waar een ander paard stond.

Weet iemand wat te doen?
De komende zes weken moet hij dus echt rust ivm de breuk. Daarna gun ik hem een plek waar hij meer bewegingsruimte en sociaal contact heeft dan hier, maar ik durf geen plek aan waar de kans bestaat dat hij de openbare weg oprent als hij door een heining gaat. Ook is het belangrijk een plek te hebben waar ik goed met hem aan de slag kan, hij is onbeleerd, en ik zie mezelf dit superlieve, maar ook vrij wakkere paard, niet in het donker in een weitje zadelmak maken :D

Ik zit zelf te denken aan:

- een gedragstrainer die hem intern kan stallen en dan evt met camera's in de gaten kan houden wat er aan het gedrag vooraf gaat.
- het gedrag afleren met straf, bijv stroomband? en dat je hem een schok kan geven als hij het initiatief neemt tot door/over de heining gaan, zodat hij heiningen weer respecteert. Dit moet echter heel gecontroleert en losgekoppeld van degene die hem ' straft' gebeuren.


NB!
- NATUURLIJK!!!! snap ik dat het belangrijk is vooral ook te kijken naar zijn behoeften, zodat uitbreken niet of minder 'nodig' is!!!!!! Het lastige is alleen, dat alle stallen die leuk en gezond voor hem zouden zijn (veel buiten, veel ruimte, met speelmaatjes en een strenge rechtvaardige senior die hem leert dat er een tijd van spelen, maar ook een tijd van stoppen is), nu niet haalbaar zijn, omdat hij ook daar de heining waarschijnlijk niet zal respecteren....

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:04

Je kan evt een ketting aan het halster maken met een geleiding tegen zijn hoofd zodat als hij het stroom raakt echt een flinke optater krijgt om bang te worden van draad.

Ik heb zelf bij een welsh pony (kleiner en dus makkelijker) gewoon het draad een keer achter zn kont gehouden en toen stroom aangezet en dat paar keer tot ie echt goed benauwd was van het draad.
Die bleef ook erdoorheen banjeren.
Daarna was hij goed bang van draad, al is dat soms ook niet ideaal :').
Maar alles slopen en ontsnappen met alle gevolgen van dien is ook niets, dus kiezen tussen 2 kwaden.
Je zult hem toch bang moeten maken van het draad om er respect voor te krijgen.

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:13

Ik denk ook dat het principe stroomdraad hem momenteel niet duidelijk is. Als hij er snel door rent voelt hij het waarschijnlijk ook niet heel hard.
Hoe je dit moet aanpakken weet ik dan weer niet... Zou op zoek gaan naar professionele hulp hiervoor aangezien het best een hardnekkig probleem is.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:27

Hier gaan ze ook eens in de zoveel tijd door de draden terwijl er wel stroom op staat. Ik zet dan met het handvat even stroom op hun neus en dan blijven ze weer een hele tijd braaf achter het draad.
Nu doen ze het hier niet zovaak als bij jou, maar misschien het proberen waard. Als ie uiteindelijk bang is kan je met aluminiumfolie ook een soort geleider maken als je met het handvat niet meer bij zn neus komt :=

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:27

Balko schreef:
Je kan evt een ketting aan het halster maken met een geleiding tegen zijn hoofd zodat als hij het stroom raakt echt een flinke optater krijgt om bang te worden van draad.

Ik heb zelf bij een welsh pony (kleiner en dus makkelijker) gewoon het draad een keer achter zn kont gehouden en toen stroom aangezet en dat paar keer tot ie echt goed benauwd was van het draad.
Die bleef ook erdoorheen banjeren.
Daarna was hij goed bang van draad, al is dat soms ook niet ideaal :').
Maar alles slopen en ontsnappen met alle gevolgen van dien is ook niets, dus kiezen tussen 2 kwaden.
Je zult hem toch bang moeten maken van het draad om er respect voor te krijgen.


Inderdaad. Zorgen dat ze er echt bang voor worden. Klinkt zielig maar wat hij nu doet is vragen om ongelukken.
Normaal hou ik bij uitbrekers de draad een paar keer tegen hun neus en vraag dan mijn vriend de stroom op te zetten. Werkte tot nu toe goed behalve bij een van mijn eigen paarden die toch nog af en toe erdoor durfde denderen.
Die kreeg even de hele harde aanpak: stukje geleidend draad via het halster door de mond gedaan en het uiteinde tegen de stroomdraad gehouden. Beest natuurlijk enorm verschoten en een week niet meer in de buurt van de stroom durven komen. Maar nu zijn we twee jaar later en ik heb er nooit nog miserie mee gehad. Mag iedereen zielig vinden maar liever 1x maal eens een goede klap dan 10 keer uitbreken en zichzelf in de vernieling krijgen.

KimD

Berichten: 20431
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:38

Poekkie schreef:
Balko schreef:
Je kan evt een ketting aan het halster maken met een geleiding tegen zijn hoofd zodat als hij het stroom raakt echt een flinke optater krijgt om bang te worden van draad.

Ik heb zelf bij een welsh pony (kleiner en dus makkelijker) gewoon het draad een keer achter zn kont gehouden en toen stroom aangezet en dat paar keer tot ie echt goed benauwd was van het draad.
Die bleef ook erdoorheen banjeren.
Daarna was hij goed bang van draad, al is dat soms ook niet ideaal :').
Maar alles slopen en ontsnappen met alle gevolgen van dien is ook niets, dus kiezen tussen 2 kwaden.
Je zult hem toch bang moeten maken van het draad om er respect voor te krijgen.


Inderdaad. Zorgen dat ze er echt bang voor worden. Klinkt zielig maar wat hij nu doet is vragen om ongelukken.
Normaal hou ik bij uitbrekers de draad een paar keer tegen hun neus en vraag dan mijn vriend de stroom op te zetten. Werkte tot nu toe goed behalve bij een van mijn eigen paarden die toch nog af en toe erdoor durfde denderen.
Die kreeg even de hele harde aanpak: stukje geleidend draad via het halster door de mond gedaan en het uiteinde tegen de stroomdraad gehouden. Beest natuurlijk enorm verschoten en een week niet meer in de buurt van de stroom durven komen. Maar nu zijn we twee jaar later en ik heb er nooit nog miserie mee gehad. Mag iedereen zielig vinden maar liever 1x maal eens een goede klap dan 10 keer uitbreken en zichzelf in de vernieling krijgen.


Jezus Christus op een scooter, ik vind dit meer dan zielig maar met recht onder de noemer dierenmishandeling vallen. :oo

Ik ben absoluut niet tegen een extra stukje ijzer aan het halster maar deze aanpak gaat alle ietwat dubieuze aanpak ver te boven als je het mij vraagt.

TS, ik denk ook dat hij te weinig consequent met de stroomdraad in aanraking is geweest waardoor hij zijn eigen aangeleerde gedrag heeft kunnen bevestigen. Ik zou ervoor zorgen dat er een goeie omheining qua hoogte staat, eventueel voor de vaste omheining, van meerdere stroomdraden waar een goede klap stroom opstaat zodat het weer duidelijk wordt wat de stroom betekend.

Ik zou hem wel, gezien zijn blessure, niet onbeheerd los laten in de wei/paddock met het risico op groter trauma.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:44

KimD; liever even zielig dan volledige stalrust of dodelijke ongelukken.
De pijn is even, en hoogstwaarschijnlijk heb je er daarna beide veel plezier van. Paard kan buiten en houd alles heel.

Zebrastreep

Berichten: 9779
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 23:57

Dieren bewust onder stroom zetten is niet de juiste manier... ook al is het onder het nom zorgen dat het dier niet verder verongelukt.

Ik zie vaak zulke slecht gemaakte omheiningen waar het ook vrij gemakkelijk gemaakt wordt. Denk aan slappe bedrading , te weinig stroom of nog heel onveilig prikkeldraad.

Staat je paard alleen of samen , hoeveel eten is er beschikbaar ect?

Ik zou voor nu echt even kiezen voor boxrust met zijn huidige verwondingen. Is niet leuk maar dat moet wel goed herstellen.


Springt hij er ook uit in kuddeverband?

Onali

Berichten: 18464
Geregistreerd: 16-03-06

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:02

TS je zegt dat je ruin dit bij de vorige eigenaar niet deed.
Hoe werd hij gehouden? Alleen of met een vriendje, kudde?

Kan je hem, als hij eenmaal beter is, niet gelijk met in ieder geval één ander paard samen zetten.

Ik heb geTemd op de reacties die over dierenmishandeling gaan.
Schandelijk als je zo met je dier omgaat :x

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:07

Zebrastreep schreef:
Dieren bewust onder stroom zetten is niet de juiste manier... ook al is het onder het nom zorgen dat het dier niet verder verongelukt.

Ik zie vaak zulke slecht gemaakte omheiningen waar het ook vrij gemakkelijk gemaakt wordt. Denk aan slappe bedrading , te weinig stroom of nog heel onveilig prikkeldraad.

Staat je paard alleen of samen , hoeveel eten is er beschikbaar ect?

Ik zou voor nu echt even kiezen voor boxrust met zijn huidige verwondingen. Is niet leuk maar dat moet wel goed herstellen.


Springt hij er ook uit in kuddeverband?


Ze geeft aan dat het paard door houten omheining met stroomdraad gaat en het gedrag ook in kuddeverband toonde.


Als stroom dierenmishandeling is dan hebben we bijzonder veel dierenmishandelaars in Nederland…

Zebrastreep

Berichten: 9779
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:10

Bedoel meer het bewust even stroom door de mond laten gaan vindt ik heel wat anders dan gewoon normaal stroom om de wei heen.

Mijn jonge slungel vergeet het ook nog wel eens en raakt dan het draad onoplettend een keer aan en blijft er dan weer keurig uit de buurt.


Het kan ook zijn dat je paard op zoek is naar uitdaging. Hoe vaak rij je en wat doe je voor de rest met je paard?

Onali

Berichten: 18464
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:13

Balko schreef:
Als stroom dierenmishandeling is dan hebben we bijzonder veel dierenmishandelaars in Nederland…


Poekkie schreef:
stukje geleidend draad via het halster door de mond gedaan en het uiteinde tegen de stroomdraad gehouden.



Jij vindt dit normaal?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:19

We hebben het hier over een paard dat dwars door houten omheiningen gaat… jij vind dat je tijd hebt om 30 keer te proberen?


De mijne had al veel zachtere tikken gehad met de draad tegen de snoet. Daarna was het 1 keer een klap ja. Even Goed verschieten en nooit meer gedaan. Nu ook niet doen alsof ie dr brandwonden aan over hield ofzo. Maar ja: voor mij graag 1 keer een klap en nooit meer miserie dan blijven door hekken gaan en draadwonden doen. Paard deed het overigens niet onbewust: liep gewoon door de draad door en kreeg dat dankzij zijn exceemdekens nog vrij goed voor mekaar.
De prikpaaltjes zijn hier overigens 3 lijnen op 1m20 voor de hoogste (of 1m10? Weet niet meer met/zonder pin).
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 12-12-22 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20431
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:20

Aangezien niemand erbij is, is paniek echt uitgesloten? En misschien heel ver gezocht maar ziet hij wel goed?

Ik kan het me bijna niet voorstellen aangezien hij het bij de vorige eigenaar niet deed maar je weet maar nooit natuurlijk.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:25

Bedoel je dat dat paard zelfs een houten omheining niet zou zien?

Anastasia24

Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:29

Ik heb ook wel eens het draadje dichtgedaan toen mijn tinker dacht ''zoek het maar uit ik blijf staan, je kunt een eind klikken met je tong'' en hij heeft een ijzerdraadje voor bij zijn dekenklipjes momenteel maar dit van hierboven vind ik toch wel echt het uiterste. Hoe krijg je het bedacht?
Mijn tinker (1.30) is eens bij de buren gaan grazen. Ik had lint op 1.40 en op 50 cm hoogte, is ie dus rustig tussengegaan met zijn sokken. Ik heb er een draadje tussen gehangen. Nooit geen problemen meer gehad.

Zelfde met de shetlander, draad op 20cm, op 40cm en 1.20 voor de paarden. Nu ook met deken blijft hij erachter.
Dus evt. meer draden. Maar als ik lees dat hij door planken+drie draden gaat zou er toch wel meer aan de hand kunnen zijn.
Ik snap dat een geschikte stalling moeilijk is, maar je paard vind het overduidelijk niet fijn alleen op een paddock te staan en zelf denk ik dat de klappen en evt. verwondingen die hij nu oploopt erger zijn dan met een rustige ruin op een stuk land te staan. Eentje die hem niet jaagt met onbeperkt hooi tegen verveling..
Daarnaast ben ik absoluut van 12+ uur buiten maar als hij een gevaar voor zichzelf+andere(stel de kudde zou op straat zijn beland) zou ik toch stalrust overwegen met toezicht een uur of 4 buiten. Evt. 's avonds nog een paar uur als er gevoerd word\uitgemest word etc.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:30

Onali schreef:
Balko schreef:
Als stroom dierenmishandeling is dan hebben we bijzonder veel dierenmishandelaars in Nederland…


Poekkie schreef:
stukje geleidend draad via het halster door de mond gedaan en het uiteinde tegen de stroomdraad gehouden.



Jij vindt dit normaal?


Nou ik zou het eerst milder proberen zoals ik aangaf met ketting en geleiding tegen het hoofd.
Maar ik zou dit gedrag wel heel snel de kop in drukken.
Paard is nu nog jong, als hij dit als standaard gedrag aanleert en hij nooit meer fatsoenlijk buiten kan lopen ben je verder van huis. En moet je het dier pas echt dieronvriendelijk gaan houden.

KimD

Berichten: 20431
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:30

Poekkie schreef:
Bedoel je dat dat paard zelfs een houten omheining niet zou zien?


Wij hadden een merrie die continu tegen dezelfde dingen aanliep, letterlijk, een boom, een stal, omheining, hooiruif, waterbak, mistte de doorgang tussen weides. Zij bleek aan één oog heel slecht te zien en kon daar dus heel slecht op anticiperen. Mijn vader heeft haar uiteindelijk weggegeven naar een passender huis om die reden.

BigOne
Berichten: 38295
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:31

Ik weet niet hoe goed je in de slappe was zit maar met deze verwonding zou ik hem op een revalidatiecentrum neerzetten met het duidelijke verhaal erbij. Die hebben vaak grote boxen dus wie weet.
En inderdaad, beter één flinke klap stroom dan een gespiest paard. Want dat vergeet je nooit weer, een paard met een stuk omheining in z’n borstkas.

Zebrastreep

Berichten: 9779
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:38

Als een paard in paniek is , nee dan zien ze ook geen hek van 2 meter meer ze gaan overal dwars doorheen als er paniek is.

Een paard heeft niet het vermogen om een mens te pesten en daarom express uit te gaan breken om jou dwars te zitten. Lastige is dat er 100 verschillende oorzaken zouden kunnen zijn.

De tip van bigone vindt ik wel goed omtrent een revalidatiecentrum. Alleen kost dat natuurlijk wel een flink meer dan gewoon een pensionstalling. Alleen kunnen ze dan ook hulp bieden met de verzorging en behandeling.


Ik denk dat je echt moet kijken naar kuddeverband , hoe ziet de wei eruit ( groot , klein kunnen paarden elkaar uit de weg gaan ect , hoeveel eten is er aanwezig, krijgt het paard voldoende uitdaging. Als bijv het eten op is is de kans op uitbreken ook groter.

Ze zeggen niks voor niks het gras is altijd groener aan de overkant :=

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:59

Balko schreef:
Onali schreef:


Jij vindt dit normaal?


Nou ik zou het eerst milder proberen zoals ik aangaf met ketting en geleiding tegen het hoofd.
Maar ik zou dit gedrag wel heel snel de kop in drukken.
Paard is nu nog jong, als hij dit als standaard gedrag aanleert en hij nooit meer fatsoenlijk buiten kan lopen ben je verder van huis. En moet je het dier pas echt dieronvriendelijk gaan houden.


Als je mijn posts terugleest staat daar ook in dat stroom tegen de snoet stap 1 is en ook bij dit paard al herhaaldelijk was gebeurd maar niet impressive genoeg…

(Stroom hier is via het net, niet via een batterij. Staat een beste klap op)

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 01:03

BigOne schreef:
Ik weet niet hoe goed je in de slappe was zit maar met deze verwonding zou ik hem op een revalidatiecentrum neerzetten met het duidelijke verhaal erbij. Die hebben vaak grote boxen dus wie weet.
En inderdaad, beter één flinke klap stroom dan een gespiest paard. Want dat vergeet je nooit weer, een paard met een stuk omheining in z’n borstkas.


Precies dit. Een merrie die ik een tijdje geleden reed was door allerlei blessures en een paar keer boxrust niet meer op stal te houden. Na een operatie aan een gebroken griffelbeentje moest ze absoluut weer een aantal weken boxrust. We hebben haar op een revalidatiecentrum gezet en ze deed het daar prima. Naast de grotere boxen is een groot voordeel dat ze op een revalidatiecentrum doorgaans absolute rust en regelmaat hanteren op stal. En er staan de hele dag andere paarden om hem heen. Boxrust is niet ideaal, voor geen enkel paard, en zeker niet voor zo’n jonge clown. Maar met zijn capriolen zou ik zeker voor zijn revalidatie het zekere voor het onzekere nemen. Uiteindelijk is het maar een paar weken op een paardenleven.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 01:24

Voor mijn uitbreker werkt een groooooot weiland met een paar speelse paarden het best. Daarnaast moet hij regelmatig getraind worden. Na ca. 2 weken niks doen gaat hij rottigheid uitvreten. Omheining van 1.50 huppelt hij vanuit draf over als dat hem uitkomt. Geen paniek, gewoon omdat het kan en hij eens even wil kijken of er verderop nog vertier is.

Ik moet er gewoon voor zorgen dat hij regelmatig uitgedaagd wordt, dan gaat het prima en blijft hij gewoon in de wei.

Ik zou voor nu het paard op stal zetten en beweging geven aan de hand. Stapmolen zou ook kunnen.

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: paard gaat door of over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:34

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik een fjord die maar door het draad heen bleef gaan, met alle gevaren van dien, ook weleens het draad tegen de neus heb gehouden. Liever dat dan een paard onder een vrachtwagen.

Dat gezegd hebbende, ga ik wel mee in aanraden de oorzaak te zoeken, want je paard doet dit niet voor niets.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:04

reina schreef:
Weten jullie bijvoorbeeld een stal (regio Garderen - Kootwijk) waar de boxen groter zijn, er veel rust op stal is en er meer paarden de hele dag op stal staan, zodat hij wat meer comfort heeft?


Neem even contact op met de Wildtshof in Uddel. Die bieden meen ik ook tijdelijke / revalidatieopvang aan.