Hoe zit je diep en achterover als je paard schrikt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Hoe zit je diep en achterover als je paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 13:57

Dag allemaal,

Omdat ik hier vaak goede adviesen krijg, zeker in aanvulling op mijn lessen, wil ik weer een vraag stellen.

Mijn paard kan flink schrikken, zeker tijdens dit koude weer. Mijn reactie is om dan voorover te 'vallen', waardoor ik helemaal uit balans raak en te laat reageer. Ik weet dat ik diep in het zadel moet zitten en achterover moet leunen, maar hoe doe ik dat?

En hoe kan ik ervoor zorgen dat ze minder schrikt?

Alvast weer bedankt voor jullie adviezen!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe zit je diep en achterover als je paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:01

Vanuit centered riding: zorg dat je je blokken op elkaar stapelt. Schouders, heupen en hakken op 1 lijn. Deze is belangrijk: billen en vooral bovenbenen ontspannen, benen los en lang. Dat zorgt ervoor dat je je benen niet optrekt en voorover duikt :)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:14

Ik blijf behoorlijk goed zitten (even afkloppen!), maar heb vroeger dan ook veel zonder zadel en zonder beugels gereden. Daar is mijn zit wel door verbeterd om gekke sprongen uit te zitten.

Ik weet niet of je alleen je eigen schrikkerige paard rijdt?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:14

Om te zorgen dat ze minder schrikt is aan het werk zetten.
En dat is dus niet 10 rondjes over de hoefslag galopperen want dan word ze wel moe, maar juist heel veel laten opletten.
Steeds wisselende figuren zodat ze niet zelf kan gaan raden, ooh we gaan weer een volte doen, nee want dan maak je een S of een 8.
En niet dat ze denkt nu draven we en dat doen we 5 minuten, nee want je vraagt veel overgangen, op plaatsen waar ze het niet verwacht.
Dus de focus moet op jou komen te liggen, niet op haar omgeving.

Naast diep zitten kun je ook juist verlicht zitten.
Wel in balans, maar als een springruiter.
Dat is een andere optie die ook kan werken.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:21

Ik stel me altijd zo voor alsof mijn billen en bovenbenen als lood zijn, zeker geen spieren in aanspannen maar juist doods los. Mijn core heb ik dan wel aangespannen. Ik doe niks met mijn handen/teugels, maar als je er iets mee moet kun je ze eventueel op de schoft leggen.. risico is vaak dat mensen aan de teugels trekken en daarmee zichzelf ook naar voren en uit balans trekken. Als je er iets mee moet kun je je beter voorstellen dat je er juist wat mee duwt dan dat je trekt (naar achteren duwt, niet omhoog :+ ).

Veel minder belangrijk is dan dat afhankelijk van welke kant het paard heen springt ik in die stijgbeugel soms meer druk krijg, maar dat zie je vanzelf wel..

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Hoe zit je diep en achterover als je paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 17:27

Dank, 'stapelen'is inderdaad wat ik leer tijdens mijn houding- en balans lessen. En benen lang. Maar zodra ze opzij springt, of vol vooruit, buig ik toch naar voren. Ik ga er nog bewuster op letten. En inderdaad aan het werk zetten... dank!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe zit je diep en achterover als je paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:03

Gewoon echt bij elk rondje wat je rijdt denken "benen laten vallen" "zachte billen"

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:11

Wat mij heel erg helpt is voelen dat ik echt goed steun op mijn beugels heb. En idd paard zo aan het werk zetten dat hij geen tijd heeft om te schrikken. Dan kan hij nog steeds schrikken maar is het daarna ook weer sneller van jou.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:27

Voorover buigen en je benen optrekken is een reflex. Dit doe je als mens om jezelf te beschermen en houvast te vinden.

Alleen bij paardrijden is het geen nuttige reflex. Want daarmee verandert je zwaartepunt naar voren en naar boven. En kan een paard je met een gekke sprong/wending of bok zo uit het zadel wippen.
Je weet (en hoort je instructeur misschien wel roepen) dat je rechtop moet, achterover leunen en diep moet zitten met lange benen.

Het lastige is natuurlijk dat je op dat moment meestal te druk bent met 'overleven' en je lijf niet luistert.

Oefen de goede houding dus vooral daarbuiten. Zodat het een nieuw 'reflex' wordt om bij een onstuimig stukje goed te zitten.

Als je de kans hebt om wat meer buiten de normale kaders te oefenen dan zou ik eens gaan springen en heuvels op en af leren rijden.
Daar leer je mee te gaan in de beweging van een paard dat 'beweegt'. Kijk bijvoorbeeld hoe eventers en ook rodeo rijders rechtop blijven terwijl het paard voorover 'kiept' bij een afsprong of bok. Ze doen soms zelfs 1 hand omhoog om goed verticaal te blijven.


En daarnaast is het, zeker nu met de kou, belangrijk dat je paard de energie kwijt raakt in het werk en niet uit zichzelf gaat rennen en springen.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 00:49

Sintara schreef:
Ik stel me altijd zo voor alsof mijn billen en bovenbenen als lood zijn, zeker geen spieren in aanspannen maar juist doods los. Mijn core heb ik dan wel aangespannen. Ik doe niks met mijn handen/teugels, maar als je er iets mee moet kun je ze eventueel op de schoft leggen.. risico is vaak dat mensen aan de teugels trekken en daarmee zichzelf ook naar voren en uit balans trekken. Als je er iets mee moet kun je je beter voorstellen dat je er juist wat mee duwt dan dat je trekt (naar achteren duwt, niet omhoog :+ ).

Veel minder belangrijk is dan dat afhankelijk van welke kant het paard heen springt ik in die stijgbeugel soms meer druk krijg, maar dat zie je vanzelf wel..


Ja, dat is een goede, niets met mn handen doen. Want ik trek me wellicht inderdaad naar voren...

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 00:50

Kelly_ann schreef:
Voorover buigen en je benen optrekken is een reflex. Dit doe je als mens om jezelf te beschermen en houvast te vinden.

Alleen bij paardrijden is het geen nuttige reflex. Want daarmee verandert je zwaartepunt naar voren en naar boven. En kan een paard je met een gekke sprong/wending of bok zo uit het zadel wippen.
Je weet (en hoort je instructeur misschien wel roepen) dat je rechtop moet, achterover leunen en diep moet zitten met lange benen.

Het lastige is natuurlijk dat je op dat moment meestal te druk bent met 'overleven' en je lijf niet luistert.

Oefen de goede houding dus vooral daarbuiten. Zodat het een nieuw 'reflex' wordt om bij een onstuimig stukje goed te zitten.

Als je de kans hebt om wat meer buiten de normale kaders te oefenen dan zou ik eens gaan springen en heuvels op en af leren rijden.
Daar leer je mee te gaan in de beweging van een paard dat 'beweegt'. Kijk bijvoorbeeld hoe eventers en ook rodeo rijders rechtop blijven terwijl het paard voorover 'kiept' bij een afsprong of bok. Ze doen soms zelfs 1 hand omhoog om goed verticaal te blijven.


En daarnaast is het, zeker nu met de kou, belangrijk dat je paard de energie kwijt raakt in het werk en niet uit zichzelf gaat rennen en springen.


Dank, zijn er ook oefeningen die ik kan doen buiten het paard? Of op een mechanisch paard. Springen kan ik wel gaan oppakken, stond op de planning.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 00:52

SusanH schreef:
Wat mij heel erg helpt is voelen dat ik echt goed steun op mijn beugels heb. En idd paard zo aan het werk zetten dat hij geen tijd heeft om te schrikken. Dan kan hij nog steeds schrikken maar is het daarna ook weer sneller van jou.


Ja, dat ga ik oefenen, steun op de beugels. Dat zie ik ook bij anderen die goed blijven zitten.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Hoe zit je diep en achterover als je paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 01:24

Aanvullend op wat al gezegd is met betrekking van ontspannen zitten is de knieƫn van het zadel houden. Niet letterlijk maar zorgen dat je daar niet gaat knijpen.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe zit je diep en achterover als je paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 02:37

Ik heb mijn paarden, en daarmee mijzelf een ''kunstje'' aangeleerd.
Achterover hangen en benen naar voren steken, lekker overdreven de eerste keren. Paard staat inmiddels vanuit de flinke draf binnen 2 passen stil en ik train mijn reflexen. Inmiddels gaat het voor ons beide haast automatisch. Een soort noodstop. Beetje met het idee de sliding stop uit de western wereld alleen dan mijn eigen draai. Misschien een tipje mocht je een noodrem op zit willen.