Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 801
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:24

Wat lastige situaties ts.

Ik snap je gevoel, ik heb lang een paard gehad dat ik niet begreep en ook tegen problemen aanliep. Ik zag er ook de lol niet meer in, rijden lukte niet, longeren ook niet en met wandelen was hij ook niet braaf. Ik stond toen ook voor een keuze: gaat hij weg of ga ik er alles aan doen?

Ik heb gekozen voor het 2e. Maar, dit gaat alleen natuurlijk lukken als je 100% inzet hebt!

Ik ben hiermee begonnen en zou dat ook doen als ik jou was. Eerst paard door de molen: is er ongemak? Maagzweer? Dan verder kijken naar tuig, osteopaat etc.

Daarna heb ik heel veel gestoken in lessen. Begonnen met de basis op de grond. Ik had 3x in de week les, puur op het grondwerk en de basis aanleren. Ik was ook heel onzeker, maar samen met iemand werd ik langzaam wat zekerder.

Vanuit daar heeft iemand hem doorgereden en zij heeft mij geholpen, 3x in de week. Dit langzaam uitgebouwd.

Dit is nu 1.5 jaar terug! Nu? Een lief, braaf paard waar ik echt mee kan lezen en schrijven. Gaat alles perfect? Nee... Maar hij had zijn redenen voor zijn gedrag, dus ik luister beter naar hem. Dit is voor mij een lange, zware tijd met hem geweest. Met ups, maar ook heel veel downs.

Denk goed na, bedenk wat je wilt en ga dan kijken naar de opties. Al staat hij nu maar even wat meer stil. Wel heb ik geen moment spijt van mijn keuze door wel door te zetten, maar dit is alleen gelukt dankzij alle hulp om mij heen!

Faelynn

Berichten: 3152
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:27

Ik zie hier al veel goede medisch/rij gerelateerde tips voorbij komen, maar heb je ook al eens gekeken naar het stalbeleid?
Komt je paard voldoende buiten? En dan niet op een postzegel of blubberstuk, maar groot stuk waar ze lekker kunnen rennen en ofwel gras of ruwvoer beschikbaar is om te knabbelen?
En hoe vaak krijgen ze gevoerd, krijgt je paard onbeperkt ruwvoer (desnoods in slowfeeder)

Ik spreek uit ervaring. Had als 14 jarige exact dit zelfde probleem, had een nukkig onhandelbaar paard, wou ik links, beet ze vast en gingen we rechts, bokken, scheuren aan de logeerlijn, noem maar op. Ik kwam van de manege, was jong, en een eigen paard is gewoon echt heel wat anders.

Een deel is verbeterd onder begeleiding van een osteopaat en intensief les nemen, maar het bleef een "lastig" paard en echt plezier hadden we er beide eigenlijk niet echt in, het was meer een "moetje" . Tot we verhuisde naar een plek waar ze niet maar halve dagen zomers op de wei ging en 's winters op een paddock, maar een plek waar ze jaar rond de hele dag buiten kwam op een groot weiland in een stabiele kudde.
Paard is hier van gigantisch opgeknapt.

Tevens heb ik toen voor mezelf de druk af gehaald dat ik "moet" rijden, "moet" trainen, het enige wat toen moest was een fijne plek creëren voor mn paard en zelf plezier hebben, mn paard zo blij zien maakte mij ook blij.
Daarna ben ik onder begeleiding weer een keer opgestapt, gewoon relaxed, leren luisteren naar mezelf en naar het paard, in plaats van rijden om het rijden, ging het om leren luisteren naar mijn paard, wat voel je, en wat is haar reactie op jou. De eerst lessen hebben we alleen maar gestapt en gewerkt aan vertrouwen opbouwen. Sindsdien zijn we met sprongen vooruit gegaan, werd ik zelfverzekerder en kan ik nu lezen en schrijven met haar.
waarbij ik toen op het punt stond de handdoek in de ring te gooien, is ze nu al 11 jaar van mij en gaat voor geen goud meer weg.

Dus ik herken je gevoel ,maar zou willen zeggen geeft niet op, haal de druk er af, ga kijken naar je paard, wat probeert ze jou te vertellen, wat maakt haar blij? Begin bij medische oorzaken uitsluiten (heb je volgens mij voor een deel al wel gedaan?) Kijk daarna eens naar het stal en voerbeleid, waar voelt ze zich prettig bij, en als dat allemaal in orde is en stabiel voelt, dan zul je dat merken en komt er vanzelf een moment dat het bij jou ook weer begint te kriebelen. Zorg dan dat je iemand hebt die je kan helpen en ondersteunen met het technische gedeelte van paardrijden (en grondwerk), maar probeer vooral te focussen op plezier en kijk naar je paard. Niet elke dag hoeft perfect te gaan.
Dit soort processen kosten tijd, maar ik heb er wel ontzettend veel van geleerd en ben achteraf heel blij dat ik haar niet verkocht heb (we hebben regelmatig op dat punt gestaan)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:34

Binoche schreef:
Hoe oud is deze pony en wat is haar achtergrond? Wat zegt je lesgever? Ik zou eerst laten nakijken door een dierenarts, en indien alles in orde is een maand laten trainen door iemand met ervaring, en dan les nemen bij die persoon.

Ik neem aan dat het een al ingereden pony betreft.Dan denk ik dat het belangrijk is dat ts SAMEN met de pony les krijgt. Het gaat om het samen leren en een combinatie worden. Wel door een goede instructeur want het gaat ook om de omgang. Volgens mij heeft ts nog geen lesgever?

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 17:37

anjali schreef:
Binoche schreef:
Hoe oud is deze pony en wat is haar achtergrond? Wat zegt je lesgever? Ik zou eerst laten nakijken door een dierenarts, en indien alles in orde is een maand laten trainen door iemand met ervaring, en dan les nemen bij die persoon.

Ik neem aan dat het een al ingereden pony betreft.Dan denk ik dat het belangrijk is dat ts SAMEN met de pony les krijgt. Het gaat om het samen leren en een combinatie worden. Wel door een goede instructeur want het gaat ook om de omgang. Volgens mij heeft ts nog geen lesgever?


Nee klopt. Volgende week zaterdag krijg ik grondwerkles maar wat betreft rijden heb ik nog niet echt iemand.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:45

Ik geloof ook niet dat de oplossing hier is om het paard in training te zetten. En daar zeg ik als iemand die zelf traint. Je paard bouwt dan een band op met de trainer, maar een van de problemen hier is dat TS geen band heeft met het paard.

Samen trainen is dan veel fijner.
Maar wel stap voor stap. Eerst grondwerk en leren longeren. Dan pas werken naar rijden. Het gaat bij veel mensen niet goed omdat mensen alles tegelijk willen, dat is iets waar paarden slecht mee on kunnen gaan. Het is niet omdat jij alles kunt verwerken dat je paard dat ook kan :)

Dus als je niet wilt verkopen, goede trainer zoeken en samen een plan maken :)

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 17:52

Avalanche schreef:
Ik geloof ook niet dat de oplossing hier is om het paard in training te zetten. En daar zeg ik als iemand die zelf traint. Je paard bouwt dan een band op met de trainer, maar een van de problemen hier is dat TS geen band heeft met het paard.

Samen trainen is dan veel fijner.
Maar wel stap voor stap. Eerst grondwerk en leren longeren. Dan pas werken naar rijden. Het gaat bij veel mensen niet goed omdat mensen alles tegelijk willen, dat is iets waar paarden slecht mee on kunnen gaan. Het is niet omdat jij alles kunt verwerken dat je paard dat ook kan :)

Dus als je niet wilt verkopen, goede trainer zoeken en samen een plan maken :)


Maar de vraag is, hoe weet ik of ik haar wil verkopen (of) niet? Of weet je dat gewoon?

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:01

Zou het een mogelijkheid zijn om eens met een andere pony te werken en/of te rijden? Dan kun je kijken of het gevoel bij een andere pony anders is :)
Waar zit je? Misschien kunnen we hier tips voor een lesgever geven.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:16

Ik lees dingen die prima op te lossen zijn.
Niet in je eentje maar met goede hulp.
Beginnend op de grond.
Later ook in het zadel waar je echt goede les krijgt in dressuur rijden. Niet zoals in een manegeles.
Maar daar gaat veel tijd en energie in zitten.
Maar dan kan het echt beter worden en daarna kun je ook zeggen; knap gedaan van mijzelf. Nu ben ik geen beginner meer maar kan veel meer.

Je kan ook besluiten. Een eigen paard is niets voor mij. Ook dat mag. Is geen schande en je bent niet de eerste die dat besluit.
Maar zonder echte goede hulp op de grond en met rijden is dit waar je met een ander paard ook tegenaan blijft lopen als jij de enige ruiter bent.

Succes met kiezen :)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:31

DuoPenotti schreef:
Ik lees dingen die prima op te lossen zijn.
Niet in je eentje maar met goede hulp.
Beginnend op de grond.
Later ook in het zadel waar je echt goede les krijgt in dressuur rijden. Niet zoals in een manegeles.
Maar daar gaat veel tijd en energie in zitten.
Maar dan kan het echt beter worden en daarna kun je ook zeggen; knap gedaan van mijzelf. Nu ben ik geen beginner meer maar kan veel meer.

Je kan ook besluiten. Een eigen paard is niets voor mij. Ook dat mag. Is geen schande en je bent niet de eerste die dat besluit.
Maar zonder echte goede hulp op de grond en met rijden is dit waar je met een ander paard ook tegenaan blijft lopen als jij de enige ruiter bent.

Succes met kiezen :)

Het kan natuurlijk ook zijn dat dit specifieke paard niet matcht met ts. Als eerste eigen paard kun je het beste een heel braaf en ervaren dier hebben. Ze heeft nog niet verteld hoe oud het paard is en wat het voorheen voor werk heeft gedaan.Of wat voor ras het is. Dat kan allemaal meespelen in de problemen die ts ondervindt. Met doorzettingsvermogen en goede les is veel wel op te lossen. Maar de bedoeling is wel dat ts het leuk gaat vinden .En de pony moet het ook leuk gaan vinden en dan ga je samen plezier krijgen.Maar dat krijg je meestal niet zonder veel moeite voor elkaar.Verkopen is altijd een optie maar jammer om te snel op te geven.Ik heb dat maar 1 keer gedaan toen ik bang werd van de pony die ik net had gekocht.Omdat die sloeg.Gelukkig vond ik daarna een hele lieve die echt heel anders van karakter was.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 18:55

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik lees dingen die prima op te lossen zijn.
Niet in je eentje maar met goede hulp.
Beginnend op de grond.
Later ook in het zadel waar je echt goede les krijgt in dressuur rijden. Niet zoals in een manegeles.
Maar daar gaat veel tijd en energie in zitten.
Maar dan kan het echt beter worden en daarna kun je ook zeggen; knap gedaan van mijzelf. Nu ben ik geen beginner meer maar kan veel meer.

Je kan ook besluiten. Een eigen paard is niets voor mij. Ook dat mag. Is geen schande en je bent niet de eerste die dat besluit.
Maar zonder echte goede hulp op de grond en met rijden is dit waar je met een ander paard ook tegenaan blijft lopen als jij de enige ruiter bent.

Succes met kiezen :)

Het kan natuurlijk ook zijn dat dit specifieke paard niet matcht met ts. Als eerste eigen paard kun je het beste een heel braaf en ervaren dier hebben. Ze heeft nog niet verteld hoe oud het paard is en wat het voorheen voor werk heeft gedaan.Of wat voor ras het is. Dat kan allemaal meespelen in de problemen die ts ondervindt. Met doorzettingsvermogen en goede les is veel wel op te lossen. Maar de bedoeling is wel dat ts het leuk gaat vinden .En de pony moet het ook leuk gaan vinden en dan ga je samen plezier krijgen.Maar dat krijg je meestal niet zonder veel moeite voor elkaar.Verkopen is altijd een optie maar jammer om te snel op te geven.Ik heb dat maar 1 keer gedaan toen ik bang werd van de pony die ik net had gekocht.Omdat die sloeg.Gelukkig vond ik daarna een hele lieve die echt heel anders van karakter was.


Ze is 6 jaar. Ze is spaansxdraver. Ze komt ook uit spanje, maar is al een hele tijd in nederland. Ze heeft nooit zoveel gedaan en werd een paar x per week gereden. Ze staat voor de rest ‘s zomers 24/7 buiten en in de winter van 9:00 tot 16:00.

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:02

Ik lees al heel veel goede tips.
En natuurlijk moet je lichamelijke ongemakken uitsluiten.

Maar het kan ook iets heel simpels zijn!...
Mijn huidige paard (toevallig ook een Spanjaard) heb ik gekocht kort nadat ik mijn 11-jarige Tinker plotseling verloren was aan een gescheurde aorta.
Ik was stapeldol op mijn Tinker maar wilde toch graag weer een paard hebben.
Natuurlijk was ik de eerste weken heel blij maar toen kwam een periode van 'irritatie'. Ik miste mijn oude pony en deze was zo anders.
Het begon met kleine botsingen maar de merrie werd steeds vervelender.
Na 2 maanden heb ik mezelf streng toegesproken.
Zo van ik wilde perse dat paard hebben, zij had daar geen keuze in en nu gaan ik gewoon positief, vrolijk en vriendelijk doen!
En je raadt het misschien al... De merrie sloeg bijna gelijk om en nu is het echt mijn maatje en doet ze alles voor mij.
Alleen maar door het veranderen van mijn eigen houding naar haar toe.
Mijn merrie reageert gewoon heel goed als je blij en trots op haar bent en haar aanmoedigt als iets moeilijk is.

Bowo
Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:56

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je ook les?

Naast dat het een lichamelijk probleem kan zijn, zou het ook best een opvoedingsprobleem kunnen zijn.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:28

Hoi TS,
nare situatie waarin je bent verzeild!
Ik snap wel dat het niet leuk meer is...!
Bibi_2022 schreef:
Met het rijden begint ze onstuurbaar te worden en bokt ze heel wat af, dit doet ze alleen op haar moeilijke kant. Met onstuurbaar bedoel ik dus, dat ze gewoon plots naar de andere hand rent en er zit dan echt geen stuur meer op!! (osteopaat is als laatst nog geweest en zadelpasser ook!) dus daar kan het ook niet aan liggen. Heel raar, want dit gedrag heeft ze nooit vertoond en ze heeft die kant altijd lastig gevonden. Hoe vaak ik haar weer opnieuw dat stuk overstuur om gewoon braaf te doen, ze blijft het keer op keer doen.

Er is een paar keer gezegd 'dat het anders is dan op een manege'.
Ik gok dat je (net als ik) herhaaldelijk gehoord hebt van 'Pak hem aan!' 'Jij bent de baas' of 'Hij neemt je in de maling.'
In mijn ervaring leer je op een manege geen problemen oplossen.

Tussendoor: prima dat je de zadelmaker en de osteopaath hebt laten komen...!

Hoe je een dier in verticale balans rijdt, recht maakt en probeert te snappen waarom ze gaat bokken - heb je daar ooit les in gehad..?
(Uiteraard, begin op de grond, maar even om helder te krijgen hoe zeer je in je eentje aan het ploeteren bent. Dat is razend moeilijk!)

Citaat:
Maar met longeren dreigt ze te trappen hoevaak ik haar gewoon weer terug op de cirkel zet.. of stopt ze zomaar en loopt ze alleen maar achteruit terwijl ze heel goed weet wat ik van haar vraag.

... als iemand die regelmatig grondwerk doet met een Spanjaard: ze zijn griezelig goed in het lezen van lichaamstaal.
Met iemand die 'haar nukken' kan vertalen naar bijvoorbeeld 'draai je linker schouder iets terug' kun je heel veel leren - en wellicht hebben jullie beiden plezier.
Citaat:
Ik ben zelf heel onzeker en denk bij alles wat zowel zij als ik doe heel erg na.

Analyse is leuk, na afloop. Of vooraf.

Klein citaat van Feather light :
los met je arm zwaaien zegt een paard niets;
met 'intentie' een kleine armbeweging spreekt voor je dier boekdelen.
(Intentie is dan zoiets als dat je het je eerst voorstelt, dan 'kruip je er in' en je hele lichaam weet dat jouw arm die beweging maakt.)

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:46

Ts, volgens mij heb je ook niet het gemakkelijkste type paard nu als eerste paard. Een jonge Spaanse merrie! Maar hierboven melden zich al enkele ervaringsdeskundigen. Met hulp zal het jou ook lukken. Als je echt helemaal geen klik kunt krijgen blijft altijd de optie van verkopen of ruilen tegen een betere match. Ik heb dat ook een keer moeten doen en heb toen mijn plezier in de paarden weer teruggevonden, nog steeds blij met die beslissing toen want elk mens is anders en elk paard ook. Jouw topic heet: Vind ik mijn paard nog wel leuk? Bij mij was het eerder: Vindt mijn paard mij nog wel leuk? En hij gaf aan dat hij dat niet vond dus we gingen uit elkaar.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:17

Wat een super goede tips worden hier gegeven zeg. Ik ben heel benieuwd wat je gaat doen TS! Ik wilde nog even toevoegen dat iedereen wel eens in een dip zit, dat weet ik zeker! goed nadenken en overleg eens met je ouders wat zij vinden?
Overigens, zelfs Grand Prix ruiters hebben les en trainers op de grond terwijl ze aan het rijden zijn! Je hoeft er nooit alleen voor te staan <3

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:24

Dat is de juiste vraagstelling inderdaad, vind mijn paard mij wel leuk en kan ik hem/haar bieden wat het nodig heeft?

Ik denk ook dat dit dier jong is en niet echt goed bevestigd/ doorgereden en dat er mede daarom ook het ea mis gaat. Wat inderdaad met hulp waarschijnlijk wel goed op te lossen is.

TS: om op jouw vraag terug te komen, met ieder paard zul je in een fase komen dat het niet makkelijk is en je denkt aan verkopen. Als je doorzet kun je een heleboel leren qua ervaring wat je weer mee kunt nemen naar het volgende paard en zo wordt alles steeds een stukje makkelijker. Als je paarden hebt zul je moeten leren doorzetten.

Als je daar allemaal geen zin in hebt en het is niet jouw doel dan is verkopen een betere optie, besef wel dat het dan niet echt in je zit om een betere ruiter/ trainer te worden. Dat is niet erg, het is alleen..wat wil jij?

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:37

TS, de meeste tips zijn al gegeven. Ik wil even toevoegen dat ik het wel heel knap van je vindt dat je hier over nadenkt en eerlijk en open bespreekt hoe je er zelf in staat. Dat is alvast een groot pluspunt!

Het leven, met een eigen pony, gaat helaas niet altijd even leuk en makkelijk. Soms is het zelf heel moeilijk, zeker als je pony niet lekker in zijn vel zit. Je kan daar zoals je al hebt gelezen van alles aan doen, voor de pony en voor jezelf. Maar het is ook echt geen schande om toe te geven dat je dan de pony liever verkoopt.

Uiteindelijk moet het voor jou goed voelen, moet jij het allemaal voor je pony willen doen. Ook in de moeilijke tijden moet het voor jou altijd de moeite waard zijn. Als dat niet het geval is dan moet je dat gesprek aangaan met je ouders en er voor kiezen de pony te verkopen.

Heel veel sterkte, met wat je ook besluit.

joyce83

Berichten: 5226
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:39

TS net zoals hierboven vermeld. Probeer eerst antwoord te vinden op de vraag wil jij je ervoor inzetten om te kijken of je wel op een lijn kan komen met dit dier. Zeg je bij voorbaat stik erin heb er echt geen zin meer in dan is verkopen zeker te overwegen.
Als je nog in twijfel zit dan zou ik op zoek gaan naar iemand die jou kan helpen. Probeer voor jezelf duidelijk te hebben wat je wilt bereiken maar houd de verwachtingen klein.

Zelf heb ik nu ook soms de twijfel of ik er wel goed aan gedaan heb om ons tweede paardje over te nemen. Ze is compleet anders als de andere, maar die is dan ook al bijna 30 en heb ik al meer als 20 jaar. Deze ken ik net een jaar, gaat van een drukke omgeving naar een rustige omgeving met maar 1 vriendje ipv veel andere paarden in de buurt. Ze is nerveus, ziet alles maar zit geen kwaad in. Daar moet ik heel erg aan wennen. Daarbij nog een blessure waardoor ik de net opbouwende lijn waar we in zaten dat ik wat meer durfde weer helemaal afgebroken hebben. Nu mogen we langzaam weer oppakken, heb al iemand benaderd om les te geven voor dubbele longe. Daar wil ik graag mee aan het werk. Andere instructeur wil ik weer laten komen op het moment dat ze weer 30 minuten aan het werk kan. Mijn doel is nu eerst aan de hand ontspanning vinden en oefeningen doen, tweede doel is weer opstappen (maar ik heb het geluk dat er genoeg mensen hebben aangegeven en anders stap ik de eerste keer erop).
Met andere woorden, meer als 20 jaar een paard en nog onzeker en zoekende hoe het aan te pakken.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:45

Elisa2 schreef:
Dat is de juiste vraagstelling inderdaad, vind mijn paard mij wel leuk en kan ik hem/haar bieden wat het nodig heeft?

Ik denk ook dat dit dier jong is en niet echt goed bevestigd/ doorgereden en dat er mede daarom ook het ea mis gaat. Wat inderdaad met hulp waarschijnlijk wel goed op te lossen is.

TS: om op jouw vraag terug te komen, met ieder paard zul je in een fase komen dat het niet makkelijk is en je denkt aan verkopen. Als je doorzet kun je een heleboel leren qua ervaring wat je weer mee kunt nemen naar het volgende paard en zo wordt alles steeds een stukje makkelijker. Als je paarden hebt zul je moeten leren doorzetten.

Als je daar allemaal geen zin in hebt en het is niet jouw doel dan is verkopen een betere optie, besef wel dat het dan niet echt in je zit om een betere ruiter/ trainer te worden. Dat is niet erg, het is alleen..wat wil jij?

De vraag is natuurlijk ook wat je doel is met paarden.Als je een bijna professionele ruiter\trainer wilt worden dan is doorzetten het juiste hoe moeilijk het ook wordt. Maar als je een paard wil voor plezierige ontspanning om te relaxen na de dagelijkse gewone taken in het leven die al zo veeleisend zijn, dan is het niet fijn als je van een moeilijk paard nog extra stress krijgt.Bij mij stopt het als ik bang word van een paard. Ik heb in mijn lange leven 8 paarden gehad en bij 1 was dat zo. Niet met rijden maar in de omgang, hij trapte me de stal uit terwijl ik gewend was aan kusjes en knuffels van mijn dieren. Maar goed, hij heeft het recht om me niet te mogen .Ik vond hem wel leuk maar helaas was het niet wederzijds.

beline1

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:12

Ik denk als ik jouw verhaal zo lees aan maagzweren.
Je zou Mastic horse treatment kunnen proberen en met 2 maanden zie je verschil, en als het verbeterd weet je dat ze waarschijnlijk maagzweren had.
En blijft ze hetzelfde dan kun je dat uitsluiten.

Wij hebben zelf een paard dat bij ons kwam met maagzweren, en we konden op een gegeven moment hem niet eens aanraken zonder boos happen.
Het heeft ons met vallen en op staan 3 jaar gekost, en héél veel geld.
Gelukkig is hij er bovenop gekomen en is onze band heel sterk geworden.

Je moet je ook afvragen, wordt jij gelukkiger met of zonder paard?
Ze zijn kwetsbaar en ervoor zorgen als ze ziek of kreupel zijn hoort erbij, en ook gedrag dat je niet fijn vindt moet je mee om kunnen gaan.

ElfBeau_067

Berichten: 2002
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:21

Als je een eigen paard hebt heb je misschien ook niet zo’n zin om elke keer te gaan rijden. Want als je op de manege rijd bevoorbeeld moet je gewoon gaan. En een eigen paard betekent dat je niet hoeft te gaan. Wat ik zou doen ook al heb ik er geen zin in, toch gewoon even rijden met haar. Misschien wel iets doen wat jullie niet zo vaak doen, of iets waar jullie veel van houden. Hopelijk pakken jullie het rijden dan weer op en hebben jullie er weer plezier in.

Groetjes ElfBeau

foxytoffee

Berichten: 128
Geregistreerd: 14-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:33

Jessix schreef:
TS, de meeste tips zijn al gegeven. Ik wil even toevoegen dat ik het wel heel knap van je vindt dat je hier over nadenkt en eerlijk en open bespreekt hoe je er zelf in staat. Dat is alvast een groot pluspunt!

Het leven, met een eigen pony, gaat helaas niet altijd even leuk en makkelijk. Soms is het zelf heel moeilijk, zeker als je pony niet lekker in zijn vel zit. Je kan daar zoals je al hebt gelezen van alles aan doen, voor de pony en voor jezelf. Maar het is ook echt geen schande om toe te geven dat je dan de pony liever verkoopt.

Uiteindelijk moet het voor jou goed voelen, moet jij het allemaal voor je pony willen doen. Ook in de moeilijke tijden moet het voor jou altijd de moeite waard zijn. Als dat niet het geval is dan moet je dat gesprek aangaan met je ouders en er voor kiezen de pony te verkopen.

Heel veel sterkte, met wat je ook besluit.



Hier kan ik me goed in vinden. Heel knap hoe open je bent.

Misschien is het fijn om in jezelf te verkennen of je deze pony (op deze huidige manier) niet wil of dat je überhaupt geen paarden wil. De tip om eens op een andere pony te rijden is al gegeven. Vraag je eens af: mocht ik een hele brave pony nu hebben, zou ik dan wel zin hebben? Of vind ik alles wat met paarden te maken heeft sowieso niet zo heel leuk (meer).

Mocht het vooral zijn: ik wil wel paarden, maar ben niet blij met hoe het nu gaat, dan is (zoals al veel gezegd) hulp een hele fijne, goede stap.

Kijk bijvoorbeeld eens op Instagram bij Happyhorsemanship. Zij geeft veel trainingsideeën die je kunt doen naast of in plaats van rijden. (Ze geeft ook les trouwens door het hele land—in welke regio zit je?)

Ik wil in ieder geval even zeggen dat ik bewonder hoe je nu wil leren en openstaat voor wat er wordt gezegd!

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:46

ElfBeau_067 schreef:
Als je een eigen paard hebt heb je misschien ook niet zo’n zin om elke keer te gaan rijden. Want als je op de manege rijd bevoorbeeld moet je gewoon gaan. En een eigen paard betekent dat je niet hoeft te gaan. Wat ik zou doen ook al heb ik er geen zin in, toch gewoon even rijden met haar. Misschien wel iets doen wat jullie niet zo vaak doen, of iets waar jullie veel van houden. Hopelijk pakken jullie het rijden dan weer op en hebben jullie er weer plezier in.

Groetjes ElfBeau

Het is ook wel onprettig weer nu. In het voorjaar en de zomer heb je meestal meer zin om naar stal te gaan, zeker als je met de fiets moet, en omdat ts pas 15 is zal ze nog geen auto hebben. Echter de gedragsproblemen van haar paard zullen niet met het weer te maken hebben- ze zei dat ze ook in de winter dagelijks buiten komt en in de zomer zelfs dag en nacht naar ik begreep. Anders zou je kunnen denken aan winterse stalmoed door te lang binnen staan.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 12:46

[/quote]
De vraag is natuurlijk ook wat je doel is met paarden.Als je een bijna professionele ruiter\trainer wilt worden dan is doorzetten het juiste hoe moeilijk het ook wordt. Maar als je een paard wil voor plezierige ontspanning om te relaxen na de dagelijkse gewone taken in het leven die al zo veeleisend zijn, dan is het niet fijn als je van een moeilijk paard nog extra stress krijgt.Bij mij stopt het als ik bang word van een paard. Ik heb in mijn lange leven 8 paarden gehad en bij 1 was dat zo. Niet met rijden maar in de omgang, hij trapte me de stal uit terwijl ik gewend was aan kusjes en knuffels van mijn dieren. Maar goed, hij heeft het recht om me niet te mogen .Ik vond hem wel leuk maar helaas was het niet wederzijds.[/quote]
-

Zeker niet de professionele kant! Puur idd voor de ontspanning na een lange dag..
we hebben haar eigenlijk ook met dat doel gekocht.
Maar hoe weet je dat het niet wederzijds is (dat je pony je niet leuk vindt en jij haar wel)? Of weet je dat gewoon?

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 12:52

Hier kan ik me goed in vinden. Heel knap hoe open je bent.

Misschien is het fijn om in jezelf te verkennen of je deze pony (op deze huidige manier) niet wil of dat je überhaupt geen paarden wil. De tip om eens op een andere pony te rijden is al gegeven. Vraag je eens af: mocht ik een hele brave pony nu hebben, zou ik dan wel zin hebben? Of vind ik alles wat met paarden te maken heeft sowieso niet zo heel leuk (meer).

Mocht het vooral zijn: ik wil wel paarden, maar ben niet blij met hoe het nu gaat, dan is (zoals al veel gezegd) hulp een hele fijne, goede stap.

Kijk bijvoorbeeld eens op Instagram bij Happyhorsemanship. Zij geeft veel trainingsideeën die je kunt doen naast of in plaats van rijden. (Ze geeft ook les trouwens door het hele land—in welke regio zit je?)

Ik wil in ieder geval even zeggen dat ik bewonder hoe je nu wil leren en openstaat voor wat er wordt gezegd![/quote]
-

Daar ben ik ook over in dubio. ik bedoel, ik ben 15, met andere hobby’s, druk met school (waar ik eigenlijk geen genoeg tijd meer voor heb), en vind ik dit het dan waard? Of ze nou leuk is of niet. Ik weet het echt niet.