Paard wel of geen deken opdoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mendylexy
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-01-20

Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 20:46

Vanaf vandaag mag ik mijzelf de trotse eigenaresse noemen van een bijna 2 jarig arabisch volbloed merrietje!
Ze kom over een paar dagen gezellig bij onze shet en tinker op een pp te staan.
Nou heeft deze kleine meid best een dikke vacht, maar is ze gewend 's nachts op stal te staan. Uiteraard is er een grote schuilstal aanwezig op de pp.
Er werd mij geadviseerd haar toch een deken om te doen, echter heeft ze nooit een deken omgehad dus vraag ik mij af: is het echt nodig? En zo ja, hoe zorg ik dat ze rustig went aan de deken?
Heb er namelijk 1 besteld, maar deze is nog onderweg, anders zou ik het proberen op de plek waar ze nu staat (in een stal dus). Wij hebben wel een afgesloten ruimte maar niet echt een stal waar ik haar even zou kunnen laten wennen aan de deken.
Alle tips zijn welkom!!

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:54

Als ze gewoon kan schuilen is dat niet nodig hoor. Tenzij ze niet de schuilstal in gaat en steeds zeiknat regent, dan is een regendeken wel lekker. Maar ik zou het gewoon even aankijken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:08

Welnee, zeker niet nu met de milde temperaturen.
Wel in de gaten houden dat ze durft te schuilen. Als ze doornat staat te regenen zou ik er wel wat opgooien.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:11

First things first: gefeliciteerd...!!
Veel plezier met haar!

Arabische paarden kunnen goed tegen kou.
... maar geen enkel paard kan erg goed tegen 'Hollandse dras'.

Voorlopig dus niet nodig. (Mijn Arabiertje had er een handje van om binnen te staan met zon en buiten met regen...)

Ingrid_ms
Berichten: 211
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 07:08

Ik heb een bijna 3-jarige Arabische ruin. Hij staat overdag buiten en in de nachten op stal. Ik doe bij hem wel een regendekentje op. Maar hij krijgt het dan heel gauw koud als het regent en waait. Ik heb het wel voorgaande jaren geprobeerd zonder deken, maar ik heb dan het idee dat zijn energie in het warmhouden gaat ipv het groeien. Hij werd dan gauw te dun. Ik denk dat je per paard moet kijken hoe ze zijn en reageren op het weer.

Ik heb hem sinds veulen af aan en ik heb hem eerst laten wennen aan een wat zachtere fleecedeken met op en af doen. Nu kan ik zijn dekens heel makkelijk verwisselen. Hij geeft geen kick en kan het gewoon los in de wei doen als het moet.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 08:09

Van harte gefeliciteerd!

Ze kan prima zonder deken. Zo’n jong paard gedijt er alleen maar bij dat ze 24/7 kan bewegen en deze temperaturen zijn erg zacht. Eventjes opletten dat ze van de andere paarden ook de schuil stal in mag en op haar gewicht letten, mocht ze enorm terugvallen zou ik haar hooguit ondertussen met een ingevoerde regendeken.

Naskur11

Berichten: 55
Geregistreerd: 01-08-19

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:17

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Ik zou zeker geen deken opdoen, de temperaturen zijn hoog voor de tijd van het jaar en ze kan vrij bewegen dan heeft ze alleen maar last van een deken.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:29

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Ik zou momenteel geen deken omdoen.
Mijn paarden hebben hun wintervacht en hebben het met de huidige temperaturen veel te warm met deken.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:41

Kans is best groot dat je paard omdat ze nieuw in de kudde is niet in de schuilstal mag. En dan is een Arabier, ook met vacht, best wel kouwelijk als ze urenlang in de regen moet staan.
Dus oefenen met een deken opdoen is best aan te raden.

Hoe wen je een paard het best aan een deken?

Vouw de deken heel smal op (boegstuk naar binnen vouwen, kontstuk eroverheen, en dan nog eens dubbel).
Begin met het paard met de deken te aaien/aan te raken. Als ze daar niet (meer) op reageert, leg 'm dan over de schoft. Haal de deken weg als ze netjes stil staat/gaat staan. Zolang ze eronderuit wil lopen of draait, meebewegen en deken op de rug houden.

Zodra je de deken dubbelgevouwen makkelijk op de rug kan leggen, ga je uitvouwen. Iedere keer stoppen als je paard rustig stil blijft staan of stil gaat staan.
Herhaal deze stappen tot je de hele deken uitgevouwen hebt.
Maak de deken vast en weer los. Herhaal tot deze stappen helemaal normaal zijn.

Doe de deken op, en neem je paard aan het halster mee. Sommige paarden verzetten geen stap meer, dus je zal misschien even wat moeite moeten doen om er beweging in te krijgen.
Zodra gewoon lopen ook weer normaal is, kun je paard mét deken in een kleine paddock loslaten. Kans is groot dat er alsnog flink gestuiterd wordt, maar als je de voorbereidende stappen goed hebt gedaan zal dat al snel stoppen. Beloon ook nu weer door de deken weer af te doen.

Blijf de deken de komende tijd iedere keer stapsgewijs opleggen (dus eerst dubbelgevouwen).
Er hups zo opzwieren komt nog wel :D

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:19

Als ze s nachts gewend is op stal te staan en bij jou 's nachts buiten blijft, zou ik idd een dekentje op doen ;-)
Zeker met de natte en winderige nachten die we hebben en je idd niet zeker weet of ze voldoende toegang tot schuilstal zal hebben.

Gefeliciteerd en veel geluk ermee! :-)

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:48

Gefeliciteerd!
Ik denk dat ze het misschien te warm krijgt met een deken, omdat ze al die tijd zonder staat en de temperatuur behoorlijk hoog is.
Misschien alleen voor de nacht als het veel regent.
Maar het is wel zo dat ze allemaal verschillend zijn, sommige hebben het snel koud en andere niet. (Mijne niet)
Wennen aan de deken zou ik idd wel gelijk doen voor als het nodig blijkt.
Zoals Ibbel zegt, maar hou er rekening mee dat afdoen net zo eng is, mijne vond eraf trekken op de kont heel lang eng dus vouwde ik dat terug bij eraf halen.
Je hoeft niet in een stal te staan, zelf vasthouden zodat ze een beetje weg/opzij kan lopen is juist fijner, gewoon meelopen als ze draait, opgevouwen dekentje vasthouden totdat ze stopt en dan haal je het er weer af.
Mijne hebben geen deken en kunnen binnen maar ze liggen bijna altijd buiten.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:52

Als ze ergens in een hoekje met kromme rug staat te bibberen -> deken op.
Stopt ze met eten -> deken op
Is ze gewoon actief en droog op de huid -> geen deken nodig.
Waar je dus naar kijkt is hoe waterafstotend is haar vacht (maakt ze dus genoeg huidvet aan?) en kan/mag/wil (is ze verstandig genoeg) om te schuilen als nodig.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:54

Het is misschien in feitelijke graden niet koud.
Maar die harde wind en regen is voor een paardenvacht, die niet geheel een dikke wintervacht is, toch moeilijker om warm te blijven dan juist met een stuk kouder maar droog weer.

Ik zou nu dus wel een deken op doen.

Ik doe net als ibbel in kleine beetjes opleggen maar juist wel buiten, met een helper die haar vast heeft.
Als ze dan toch in paniek zou raken kan ze weg. Aan een longeerlijn vasthouden, dan kan er niet veel gebeuren.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:56

Ik zou beginnen zonder deken, en goed observeren hoe haar dat bevalt.
De vacht heeft dezelfde functie als een deken, maar heeft als groot voordeel dat het zelfregulerend is.
Daarbij: Het is warm voor de tijd van het jaar. Mocht het gaat regenen en waaien, kun je altijd nog besluiten om tijdelijk een regendeken op te doen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:06

Maar het is wel verstandig nu al te oefenen, zodat je als het nodig is, die deken wel meteen op kunt doen.
Want dit oefen je niet in 1 sessie met een 2-jarige, daar mag je rustig een paar dagen voor uittrekken. En als je dat moet doen als je paard al staat te bibberen ben je rijkelijk laat :D

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:36

Ik zou haar wel een deken om doen. Eerst oefenen uiteraard. Het is momenteel niet fijn buiten voor geen een paard met die regen en wind.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:37

of jong paard prima zonder deken kan zou ik niet durven beweren, immers elke dier is anders en elke omstandigheid is anders, omgeving is anders etc etc.

kijk naar je paardje, voelt die zich ongelukkig en heeft ze het koud is een rekendeken te proberen om dat op te lossen.

Mendylexy
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-01-20

Re: Paard wel of geen deken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 23:24

Hartstikke bedankt voor alle tips! We gaan ermee oefenen zodra het dekentje binnen is. Dan is ze er iig aan gewend en kan ik kijken hoe ze het doet zonder, maar mocht het nodig zijn kan ik'm dan toch opdoen. Mijn shet en Tinker hebben het nooit koud en schuilen ook bijna nooit. Maar ik weet van de arabier die ik vroeger had dat die het wel snel koud had!
Onwijs bedankt, we gaan aan de slag!!