Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 11:04

Hi!

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit probleem herkennen.

Sinds een aantal weken beginnen mijn paardje en ik elkaar steeds beter te begrijpen en gaat het rijden echt heel fijn. Dit komt ook door een fijne instructrice die mij enorm geholpen heeft.
De laatste weken is het ook constant aan het worden, begin ze nageeflijk te lopen en heel fijn te ontspannen.
Afgelopen vrijdag hebben wij voor het eerst zelfs cavaletti's gelopen, dit ging ook enorm goed. Maandag hadden wij les en ook dit ging weer goed, het was wel een voor zowel mij, als haar een zwaardere les met veel galop training, iets wat ze nog erg moeilijk vindt.
Gister wilde ik even rustig met haar rijden, ook om spierpijn te voorkomen.
Tijdens het stappen ging het allemaal prima, we waren ondertussen aan het kletsen met iemand die aan het uitstappen was. Toen zij de bak uit gingen begon het. Ze stapte een paar passen rechtdoor en trok vervolgens daarna vol naar link waardoor we de andere kant op stonden. Ik ben uiteindelijk andersom gaan rijden, draven en dit ging in het begin prima.
Uiteindelijk na een paar rondjes weer van hand veranderd en toen begon het weer, zelfs in draf draaide ze naar links, steeds kortere rondjes en ging ze uiteindelijk stil staan. Uiteindelijk stapte ze wel weer door en was er totaal geen verzet, staart zwiepen of boze reactie.
Zodra ik weer wilde aandraven deed ze het weer.
Ik ken mijn paard inmiddels redelijk goed maar dit heeft ze echt nog nooit gedaan, het is eigenlijk ook een paardje wat nooit gekke dingen doet of protest levert.

Nu ging in eens goed nadenken en dacht ik zelf het volgende:
- sinds het weekend staat ze in de kudde, wellicht dat dit toch ergens wat triggert, spanning, en meer energie vergt. Dit in combinatie met de "zware"les van maandag, misschien toch ergens spierpijn/vermoeindheid?


Ik ben erg benieuwd wat andere hier van denken, herkennen of tips hebben?

Alvast bedankt :)

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:14

Waarschijnlijk loopt het op die hand fijner voor je paard. Jij gaf daaraan toe en toen kreeg je paard door dat hij gewoon zijn eigen wil kan bepalen en dan kiest hij natuurlijk voor de makkelijkste weg.

Niet boos worden, maar gewoon je paard meteen (consequent) weer omdraaien en doorgaan met wat jij van plan was.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 11:40

steefvicky schreef:
Waarschijnlijk loopt het op die hand fijner voor je paard. Jij gaf daaraan toe en toen kreeg je paard door dat hij gewoon zijn eigen wil kan bepalen en dan kiest hij natuurlijk voor de makkelijkste weg.

Niet boos worden, maar gewoon je paard meteen (consequent) weer omdraaien en doorgaan met wat jij van plan was.



Dat heb ik ook gedaan, maar ze werd zo enorm sterk en ik kreeg haar met geen mogelijkheid meer terug in de juiste richting. Uiteindelijk ging het rechtsom ook niet meer, bleef ze korte rondjes draaien en uiteindelijk dus stil staan.
Daarbij is linksom altijd haar makkelijke kant, dus had deze reactie daardoor eerder rechts verwacht.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:43

Is ze wel rad?

Want vastliggen, geblesseerd van de weide komen ed komt natuurlijk ook voor. Vind de reactie wel erg heftig voor spierpijn namelijk.

Volgende keer zou ik er af gaan, longe er aan en vanaf de grond kijken of je er wat aan ziet.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 11:49

MarliesV schreef:
Is ze wel rad?

Want vastliggen, geblesseerd van de weide komen ed komt natuurlijk ook voor. Vind de reactie wel erg heftig voor spierpijn namelijk.

Volgende keer zou ik er af gaan, longe er aan en vanaf de grond kijken of je er wat aan ziet.



Ik ben er ook afgestapt hoor, want dit is niks voor haar.
Ze loopt verder wel goed, oogt verder ook niet pijnlijk oid, had wel het idee dat ze moe was

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:56

probleem begon dus toen het andere paard de bak uit ging. Misschien een vorm van verlatingsangst? omdat ze ook sinds kort in een kudde staat.. dat ze niet alleen wil zijn?

Maar goed, dat is ook wel lastig dus, ik zou het samen met je instructrice proberen op te lossen. succes!

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:02

Ja, zou ook denken aan verlatingsangst...en achter de anderen aan willen. Als het spierpijn is dan zal ze het de volgende keer niet meer doen als paarden de bak verlaten.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:03

K14 schreef:
steefvicky schreef:
Waarschijnlijk loopt het op die hand fijner voor je paard. Jij gaf daaraan toe en toen kreeg je paard door dat hij gewoon zijn eigen wil kan bepalen en dan kiest hij natuurlijk voor de makkelijkste weg.

Niet boos worden, maar gewoon je paard meteen (consequent) weer omdraaien en doorgaan met wat jij van plan was.



Dat heb ik ook gedaan, maar ze werd zo enorm sterk en ik kreeg haar met geen mogelijkheid meer terug in de juiste richting. Uiteindelijk ging het rechtsom ook niet meer, bleef ze korte rondjes draaien en uiteindelijk dus stil staan.
Daarbij is linksom altijd haar makkelijke kant, dus had deze reactie daardoor eerder rechts verwacht.


Hoe oud is ze? Hoelang heb je haar al? Is haar zadel passend? Is ze onlangs nagekeken door een fysio/osteo? Worden haar tanden nagekeken? Krijgt ze voldoende ruwvoer?

'Makkelijke' kanten kunnen zeker veranderen als je traint op buiging.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 12:06

K14 schreef:
steefvicky schreef:
Waarschijnlijk loopt het op die hand fijner voor je paard. Jij gaf daaraan toe en toen kreeg je paard door dat hij gewoon zijn eigen wil kan bepalen en dan kiest hij natuurlijk voor de makkelijkste weg.

Niet boos worden, maar gewoon je paard meteen (consequent) weer omdraaien en doorgaan met wat jij van plan was.



Dat heb ik ook gedaan, maar ze werd zo enorm sterk en ik kreeg haar met geen mogelijkheid meer terug in de juiste richting. Uiteindelijk ging het rechtsom ook niet meer, bleef ze korte rondjes draaien en uiteindelijk dus stil staan.
Daarbij is linksom altijd haar makkelijke kant, dus had deze reactie daardoor eerder rechts verwacht.


Hoe oud is ze? Hoelang heb je haar al? Is haar zadel passend? Is ze onlangs nagekeken door een fysio/osteo? Worden haar tanden nagekeken? Krijgt ze voldoende ruwvoer?

'Makkelijke' kanten kunnen zeker veranderen als je traint op buiging.[/quote]



Ze is 10 jaar, 2 jaar onder het zadel en bijna 1,5 jaar van mij. Zadel wordt consequent nagekeken, 3 februari weer trouwens. Ze wordt om de 3 maanden ook nagekeken, half februari weer.
Ruwvoer is onbeperkt :D

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 12:07

manubres schreef:
Ja, zou ook denken aan verlatingsangst...en achter de anderen aan willen. Als het spierpijn is dan zal ze het de volgende keer niet meer doen als paarden de bak verlaten.


Er waren nog 2 andere paarden in de bak toen de ander er uit ging, dus lijkt me ook sterk

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:11

K14 schreef:
manubres schreef:
Ja, zou ook denken aan verlatingsangst...en achter de anderen aan willen. Als het spierpijn is dan zal ze het de volgende keer niet meer doen als paarden de bak verlaten.


Er waren nog 2 andere paarden in de bak toen de ander er uit ging, dus lijkt me ook sterk

Waren het allemaal paarden die bij haar in de kudde staan of toevallig alleen die ene die weg ging?

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:12

Als het 1 kant op is kan zoiets ontstaan door ongemak inderdaad. Misschien vrij onschuldige spierpijn, maar eventueel natuurlijk ook wat erger. Daarnaast zou ik ook niet uitsluiten dat de inscharing in de kudde invloed heeft gehad op dit gedrag. Mijn paard met verlatingsangst is ook altijd heel anders na inscharingen, verhuizingen of bijvoorbeeld de overgang naar het landseizoen. Dat resulteert dan ook opeens een week of 2/3 in omdraaien, naar de uitgang van de bak willen, hinniken, niet meer goed vast kunnen staan, staken met buitenrijden. Zou dus zowel lichamelijk als geestelijk even goed gaan kijken wat er aan de hand is.

En ja, verlatingsangst kan ook getriggerd worden als één paard uit de bak gaat. Toevallig van de week nog ervaren. Zit dus zelf ook net na een inschatting in de kudde en zijn vriendinnetje ging de bak uit en hij werd helemaal gestresst, terwijl er dus nog een ander uit de kudde bij hem liep. Hoofd omhoog, trekken naar de uitgang, opbollen, hinniken.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 12:14

Bowo schreef:
K14 schreef:


Er waren nog 2 andere paarden in de bak toen de ander er uit ging, dus lijkt me ook sterk

Waren het allemaal paarden die bij haar in de kudde staan of toevallig alleen die ene die weg ging?


Het paardje wat bij haar in de kudde staat was toevallig kort nadat wij de bak in kwamen er uit gegaan.
Toen heb ik een tijdje naast een ander paardje gestapt, die ze nauwelijks kent, en toen die er uit ging begon het.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 12:16

Celebi schreef:
Als het 1 kant op is kan zoiets ontstaan door ongemak inderdaad. Misschien vrij onschuldige spierpijn, maar eventueel natuurlijk ook wat erger. Daarnaast zou ik ook niet uitsluiten dat de inscharing in de kudde invloed heeft gehad op dit gedrag. Mijn paard met verlatingsangst is ook altijd heel anders na inscharingen, verhuizingen of bijvoorbeeld de overgang naar het landseizoen. Dat resulteert dan ook opeens een week of 2/3 in omdraaien, naar de uitgang van de bak willen, hinniken, niet meer goed vast kunnen staan, staken met buitenrijden. Zou dus zowel lichamelijk als geestelijk even goed gaan kijken wat er aan de hand is.

En ja, verlatingsangst kan ook getriggerd worden als één paard uit de bak gaat. Toevallig van de week nog ervaren. Zit dus zelf ook net na een inschatting in de kudde en zijn vriendinnetje ging de bak uit en hij werd helemaal gestresst, terwijl er dus nog een ander uit de kudde bij hem liep. Hoofd omhoog, trekken naar de uitgang, opbollen, hinniken.



Ik denk inderdaad dat nu ze net in de kudde staat ook wel eens voor dit gedrag zorgt.
Enige wat gek is dat ik de dag er voor heerlijk kon rijden haha en toen stond ze ook al in de kudde.
het blijft toch altijd gissen en zo lastig he haha

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:22

Was het toen een andere tijd? Overdag of juist 's avonds? Dat je tijdens het rijden wel of niet de kudde kan zien? Of dat het weg gaan van dat specifieke paard de trigger was en dat je daarom de dag ervoor niets hebt gemerkt. Ik denk dat je gewoon nog eens moet gaan rijden met het idee dat je gewoon fijn gaat trainen en kijken wat er gebeurd.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:57

Is dit eenmalig of een structureel probleem? Deze situatie is me redelijk duidelijk.
Maar is dit structureel?
Zijn er andere dingen waar je met de merrie tegenaan loopt? Hoe ligt ze in de kudde? Hoeveel komt ze buiten en is dat met andere paarden?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet geïnteresseerd in wat er vroeger is gebeurd, ik ben vooral geïnteresseerd in de dynamiek van nu.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 14:05

Avalanche schreef:
Is dit eenmalig of een structureel probleem? Deze situatie is me redelijk duidelijk.
Maar is dit structureel?
Zijn er andere dingen waar je met de merrie tegenaan loopt? Hoe ligt ze in de kudde? Hoeveel komt ze buiten en is dat met andere paarden?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet geïnteresseerd in wat er vroeger is gebeurd, ik ben vooral geïnteresseerd in de dynamiek van nu.



Dit was de eerste keer, ze is het dominante typje in de groep, een echte lijder en baasje. Verder gaat het eigenlijk harstikke goed, ze wil graag werken. Ze komt van smorgens 07.00 uur tot einde van de dag buiten. en staat met andere

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:26

Mijn jonge paard heeft net een periode achter de rug dat ze dit zelfde gedrag vertoonde. Ze ontwikkeld snel een favo kant en gaat dan staken op de andere hand. Weken heb ik lopen aanmodderen maar ik had helemaal geen zin meer om te rijden en totaal geen motivatie. Was het niet omdraaien dan wel staken.

Ik heb eerst een grondwerklesje gehad want met het longeren deed ze dit ook. Dus eerst vanaf de grond aan de slag en na 15 minuten had ik al resultaat.

Dezelfde trainer komt nu sinds 2 maanden mij helpen met rijden het hoeveel resultaat we al hebben geboekt is haast verbazingwekkend. Uiteraard lag er voor 100% aan mijn communicatie maar ook mijn twijfelachtige gedrag. Ze werd ook enorm sterk en ik kreeg haar dan niet meer om , ging ik doorzetten ging ze verzet vertonen in de vorm van bokken en hoofd tussen de benen. Ik had ook te weinig overtuigingskracht om te zeggen hé, we moeten vooruit in plaats van om en of achteruit.

Ik ben nu zelf meer initiatief aan het nemen tijdens het rijden. Ik probeer nu meer te denken in het ik wil vooruit , mijn halfuurtje , wees de leider en wees duidelijk. Inmiddels rijden we al 20 minuten aan een stuk door zonder haperingen. Ze staakt nog wel en draait nog een enkele keer maar nu weet ik hoe ik door moet pakken en is het moment niet zo stressvol meer voor beiden. Het gebok en verzet blijft uit.

Ze heeft ook een obsessie met andere paarden , met name met mijn andere merrie ( haar moeder). Als er maar een paard voorbij komt of in de paddock staat komt er ook vaak verzet. Ik leer haar nu even tijdelijk dat ze niet mag kijken en op mij moet letten want ik ben mijn stuur direct kwijt. Hier kun je beter even heel streng op zijn dat je het straks weer wat losser kunt laten.

De trainer heeft mij vooral meer bewust gemaakt van mijn eigen rijstijl en gedrag. We begrepen elkaar simpelweg niet. En nu weet ik pas dat ik onbewust continue been gaf dus ik ben ook nog mijn hele rijstijl aan het aanpassen maar ik heb nu al zoveel resultaat bereikt.

Ik raad je aan om een trainer te zoeken die vooral gaat kijken naar jouw rijgedrag. Dit klinkt inderdaad wat als verlatingsangst en jonge paarden hebben vaak toch op de een of andere manier een obsessie met andere paarden en moeten mee. Het is dan jou taak om te zeggen hé ik ben hier en we zijn hier bezig en achter andere paarden aanlopen doe je maar in je eigen tijd maar dit is even mijn halfuurtje.

Mocht je in de regio Drenthe wonen dan stuur ik je wel even een pb met de trainer die ik nu heb.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:05

K14 schreef:
Avalanche schreef:
Is dit eenmalig of een structureel probleem? Deze situatie is me redelijk duidelijk.
Maar is dit structureel?
Zijn er andere dingen waar je met de merrie tegenaan loopt? Hoe ligt ze in de kudde? Hoeveel komt ze buiten en is dat met andere paarden?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet geïnteresseerd in wat er vroeger is gebeurd, ik ben vooral geïnteresseerd in de dynamiek van nu.



Dit was de eerste keer, ze is het dominante typje in de groep, een echte lijder en baasje. Verder gaat het eigenlijk harstikke goed, ze wil graag werken. Ze komt van smorgens 07.00 uur tot einde van de dag buiten. en staat met andere

Duidelijk. Ik denk dat het in dit geval een cumulatie is. Eerst gaat haar vriendje eruit, dat vindt ze al naar, dan nog het paard waar ze even steun aan had.

De oplossing is de focus bij jou houden, en niet bij andere paarden. Dus ga figuren rijden, hou haar actief en voorwaarts, aan je been en aan je hulpen. Je kunt beter als je werkt, haar goed werken, dan gaan lanterfanten in de baan, want dan krijg je dit soort dingen.
De dag ervoor had je ook al gereden, geef haar dan een dag vrij. Niets mis mee. Maar spieren hebben gewoon 48 uur nodig om te herstellen, geef ze die tijd ook. En kies dan in plaats voor stappen, voor een dagje vrij.

Je hebt best kans dat ze idd spierpijn had, en dat maakt ze soms net even wat reactiever.
Maar mensen moeten echt eens af van het idee dat ze elke dag moeten rijden. Dat is nergens voor nodig en alles wat je ermee doet is spieren afbreken.

Dus 1 dag rijden, volgende dag longewerk of vrij geven, dag 3 ga je weer rijden, de dag erna weer longewerk of vrij. En zo verder. Dan hou je afwisseling in het werk, en je zit niet aan zere spieren te trekken.

100% op te lossen door leiderschap en zelf de touwtjes in handen nemen.

K14
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 18:15

K14 schreef:
Avalanche schreef:
Is dit eenmalig of een structureel probleem? Deze situatie is me redelijk duidelijk.
Maar is dit structureel?
Zijn er andere dingen waar je met de merrie tegenaan loopt? Hoe ligt ze in de kudde? Hoeveel komt ze buiten en is dat met andere paarden?

Voor de duidelijkheid: ik ben niet geïnteresseerd in wat er vroeger is gebeurd, ik ben vooral geïnteresseerd in de dynamiek van nu.


Dit was de eerste keer, ze is het dominante typje in de groep, een echte lijder en baasje. Verder gaat het eigenlijk harstikke goed, ze wil graag werken. Ze komt van smorgens 07.00 uur tot einde van de dag buiten. en staat met andere

Duidelijk. Ik denk dat het in dit geval een cumulatie is. Eerst gaat haar vriendje eruit, dat vindt ze al naar, dan nog het paard waar ze even steun aan had.

De oplossing is de focus bij jou houden, en niet bij andere paarden. Dus ga figuren rijden, hou haar actief en voorwaarts, aan je been en aan je hulpen. Je kunt beter als je werkt, haar goed werken, dan gaan lanterfanten in de baan, want dan krijg je dit soort dingen.
De dag ervoor had je ook al gereden, geef haar dan een dag vrij. Niets mis mee. Maar spieren hebben gewoon 48 uur nodig om te herstellen, geef ze die tijd ook. En kies dan in plaats voor stappen, voor een dagje vrij.

Je hebt best kans dat ze idd spierpijn had, en dat maakt ze soms net even wat reactiever.
Maar mensen moeten echt eens af van het idee dat ze elke dag moeten rijden. Dat is nergens voor nodig en alles wat je ermee doet is spieren afbreken.

Dus 1 dag rijden, volgende dag longewerk of vrij geven, dag 3 ga je weer rijden, de dag erna weer longewerk of vrij. En zo verder. Dan hou je afwisseling in het werk, en je zit niet aan zere spieren te trekken.

100% op te lossen door leiderschap en zelf de touwtjes in handen nemen.



Bedankt voor je reactie. Ik rijd niet elke dag hoor, in tegendeel.Het is vaak maandag les, dinsdag rustig aan rijden en uitlopen, woensdag en donderdag vrij en vrijdag weer rijden. Maar ik ga zeker eens kijken om het weer anders te doen

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard draait in eens steeds om en gaat dan stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:26

Ja, ik zou dan kiezen voor maandag les, dinsdag vrije dag, woensdag rijden, donderdag longewerk en vrijdag weer rijden, en dan ergens in het weekend nog een keer longeren. Dan kun je ook elke keer haar echt werken, loop je niet tegen spierpijn aan en is werk ook echt werk en niet lanterfanten. Is voor haar duidelijker denk ik :)