Paard boos bij poetsen in stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:30

Voor diegene die zeggen dat poetsen niet nodig is, hoe doen jullie het dan bij een jonkie met voetjes uitkrabben?
Dat moeten ze toch wél kennen, anders heb je problemen en erg veel stress bij de smid. En door vuil in de hoeven kan rotstraal ontstaan.

En spreek helaas uit ervaring van toen ik een 2,5 jarige kocht die in 2 jaar tijd niet bekapt geweest was... Of ja alleen voorbenen bij persoon waar ik hem kocht, maar daarvoor?? maar had wel erge rotstraal (stralen waren bijna volledig weg). Hij had tevens een doodsangst voor de smid.

Mijn huidige jonkie wordt in mei pas 2, is ondertussen meermaals bekapt, al ging dat de laatste keer ook met veel tegenwerking. Wel steeds beloond als die rustig bleef staan.

Vaststaan op poetsplaats kent hij ook. En hij geniet zeer veel van een poetsbeurt. Hij is nog hengst en dan heb ik liever dat ze direct weten dat ze moeten luisteren en respect moeten hebben.

Afbeelding

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:43

Goed punt Art_Ificious,
In mijn geval is het een paard met ook niet geheel up-to-date hoefonderhoud. Waarmee ik zelf oefen met voeten geven door mijn kruiwagen aan de kant te zetten tijdens het uitmesten, en dan eens een willekeurig pootje te vragen. Dat doe ik misschien om de 2 a 3 dagen 1 tot misschien 5x per dag.

Ik zie niet in hoe hij sneller zou leren mee te werken als ik hem zou halsteren, vastbinden en 10 minuten achtereen zijn voeten zou gaan proberen vast te houden :)
In plaats daarvan krijg ik na 3 weken zeer soepel beide voorbenen, en achter gaat ook, maar niet altijd even soepel nog.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:51

Ik zou zo'n jonkie toch ook echt willen (kunnen) poetsen, zelfs als hij/zij niet vuil is. Kwestie van gewenning wat aanraking betreft, en zoals Art_Ificious ook al aanhaalt, je wilt toch ook de hoeven kunnen uitkrabben ed? Paarden kunnen op elke leeftijd een wondje oplopen, die wil je toch ook kunnen behandelen?

Je hoeft niet urenlang te staan poetsen, tenzij je paard daar van geniet natuurlijk :)

TS - waarom mag je niet buiten poetsen? Omwille van de "troep" die dat geeft?
Kan je niet overleggen met de staleigenaars? Leg hen je probleem voor, en veeg alles netjes op na het poetsen?

Ik heb zelf altijd een hekel gehad aan "binnen poetsen". Ik bedoel - mijn paard eet daar. Ik vond het altijd vreselijk dat de stal vol plukken haar en zand lag (ik denk nu vooral aan de rui-periodes). Ik poetste altijd liever op de wei, dan waaide het haar gewoon lekker weg haha. Maar bij zo'n jonkie is het wel fijn dat je meteen een goeie start kan maken, en dat hij idd al kan wennen aan vast te staan, want dat moeten ze gewoon kunnen. Mijn eigen merrie werd de laatste jaren altijd los gepoetst; ze vond dat poetsen en kroelen zo fijn dat ze altijd gewoon netjes bleef staan. Maar "vroegah", toen wij nog op een superdeluxe stal stonden, poetste ik haar gewoon in de gang, en veegde ik het zand en haar netjes bij elkaar en bracht ik dat naar de mesthoop.

Op de wei, de laatste jaren, poetste ik haar enkel "op stal" wanneer het regende. Want paardenkind had een hekel aan de regen, en zo'n natte vacht poetst nu ook niet bepaald handig :')

Ik vind dat de stal een "fijne plek" moet zijn. Het hangt een beetje van paard tot paard af, wat ze daar wel/niet leuk vinden. De mijne vond poetsen op stal helemaal niet erg, dus dat kon gewoon, maar als ik ooit het gevoel zou hebben gehad (als ze zou reageren zoals jouw paard, maw) dat ze dat niet fijn vond, zou ik het niet hebben gedaan - tenzij het echt NODIG was, maar dan denk ik eerder aan wondverzorging oid, een beetje modder kan geen kwaad :)

Ik ken paarden zoals de jouwe, die heel zuur worden als je ze in de stal benadert. Paarden die al flink wat ouder zijn en dit gedrag eigenlijk niet meer zouden mogen vertonen. Ik bedoel - je mag zuur zijn, maar hou je tanden en benen bij.. Dat is niet zuur, dat is gevaarlijk, en dat wil ik niet hebben.

Heb je al geprobeerd om ondertussen een hooinet oid op te hangen? Een liksteen of wortelsnoer oid?
Geniet hij bijvoorbeeld heel erg van schoftje-krabben? Ik zou, als het dan toch echt in de stal moét, alleen de dingen doen waar het paard blij van wordt, en dat zie je meteen aan de lichaamstaal. Als je paard van niets blij wordt wat in de stal gebeurt qua aanrakingen, zou ik dat voorlopig gewoon respecteren. Je wilt hem niet aanleren dat hij je de stal kan uitpesten/meppen. We "verwachten" dat we bepaalde dingen gewoon kunnen doen, maar het zijn en blijven individuen, en daar heb je je als eigenaar bij neer te leggen. Het is niet zo dat hij zich in het geheel niet laat poetsen - enkel liever niet op stal. Leg je daar voorlopig bij neer, is mijn advies. Laat de stal een fijne en veilige haven zijn, en forceer hem daar niet te veel in. Je kan dit over een paar maanden, wanneer hij meer gewend is (aan jou, aan die plek, aan zijn kudde) gemakkelijk opnieuw oppakken. Ondertussen kan jij hem buiten poetsen en zijn "fijne" plekjes leren kennen, en kan je daar over een paar maanden in de stal mee aan de slag :) Hij is 2, als het een beetje meezit heb je nog een zee van tijd om hem alles aan te leren wat je wilt, er is geen reden tot overhaasten :)

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:59

LWDaisy schreef:
Ik zou zo'n jonkie toch ook echt willen (kunnen) poetsen, zelfs als hij/zij niet vuil is. Kwestie van gewenning wat aanraking betreft, en zoals Art_Ificious ook al aanhaalt, je wilt toch ook de hoeven kunnen uitkrabben ed? Paarden kunnen op elke leeftijd een wondje oplopen, die wil je toch ook kunnen behandelen?

Je hoeft niet urenlang te staan poetsen, tenzij je paard daar van geniet natuurlijk :)

Maar dat is juist het punt toch. Dat hoeft het dier niet in 1,5 week te ''leren'' zeker niet als hij duidelijk aangeeft dat het geen genieten is zoals het gaat?

En als er een wond te behandelen is voordat je zover bent dat dat helemaal genietend te regelen is, dan is dat vroeg genoeg om over te stappen naar de ''jammer joh, suck-it-up'' aanpak.

Volgende week komt de bekapper voor mijn 1,5 jarige.
Ik regel een hooinet, een likschaal en zorg dat ik hem aan de voorkant entertain en dan zien we hoe ver we komen. Hij moet ook gewoonweg netter op zijn voeten.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:11

Akshay schreef:
LWDaisy schreef:
Ik zou zo'n jonkie toch ook echt willen (kunnen) poetsen, zelfs als hij/zij niet vuil is. Kwestie van gewenning wat aanraking betreft, en zoals Art_Ificious ook al aanhaalt, je wilt toch ook de hoeven kunnen uitkrabben ed? Paarden kunnen op elke leeftijd een wondje oplopen, die wil je toch ook kunnen behandelen?

Je hoeft niet urenlang te staan poetsen, tenzij je paard daar van geniet natuurlijk :)

Maar dat is juist het punt toch. Dat hoeft het dier niet in 1,5 week te ''leren'' zeker niet als hij duidelijk aangeeft dat het geen genieten is zoals het gaat?

En als er een wond te behandelen is voordat je zover bent dat dat helemaal genietend te regelen is, dan is dat vroeg genoeg om over te stappen naar de ''jammer joh, suck-it-up'' aanpak.

Volgende week komt de bekapper voor mijn 1,5 jarige.
Ik regel een hooinet, een likschaal en zorg dat ik hem aan de voorkant entertain en dan zien we hoe ver we komen. Hij moet ook gewoonweg netter op zijn voeten.


Ohnee, dat hoeft hij zeker niet op anderhalve week geleerd te krijgen, dat ben ik met je eens.
Maar ik lees dat het "buiten" wel goed gaat, dus zou ik me daarop focussen. Ik zou het belangrijker vinden dat ik hem "ergens" kan poetsen, of dit nou binnen of buiten is. Buiten vind hij oké - dan is het buiten.

En net omdat hij het buiten wel oké vind, zou ik het voorlopig daarbij laten.
Het is natuurlijk wel sneu dat dit niet volgens de regels van de staleigenaar is, dus toekomstgericht zou ik daar dan wel mee aan de slag willen gaan - maar nog niet nu, want het paard geeft duidelijk aan hier absoluut niet blij mee te zijn. Hij is 2, staat daar nog maar net - ik zou al blij zijn dat ik hem "ergens" kan poetsen.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:21

Je hoeft niet dagelijks wat te doen om ze wat te leren. De veulens van vorig jaar kunnen hier zonder al te veel gedoe naar de hoefsmid. Er hoeft geen hooi, likstenen, ruzie of afleiding aan te pas te komen, gewoon een beetje meer geduld. Die dieren hoeven en doen niks, behalve van en naar de wei wandelen elke dag.

Jonge paarden vergeten niet zomaar iets, als ze iets eenmaal geleerd hebben hoef je het niet tot in de eeuwigheid te herhalen.

Van mij hoeven paarden op stal ook best aangeven dat ze liever alleen gelaten worden. Tuurlijk mag er niet geschopt of gebeten worden, maar paarden die duidelijk aangeven het niet fijn te vinden om op stal iets te doen, hoeven dat niet. Dan haal ik ze wel uit hun stal.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:33

hier leren jonge paarden met korte stukjes iets te doen en soms is het nodig om geen vier benen op te willen beuren die dag, en soms gewoon even helemaal niks, weten dat niets moet maar dat ze het wel moeten leren, en dan geven ze n.v.v.t. zelf het been als ik met een simpel klopje op de schouder of dijbeen

dan houden ze het -als ze kracht genoeg hebben - ook zelf omhoog, tot die tijd moet ik het omhooghouden

de mens leert enorm van het paard en dat neem ik mee als ik het verder ga opleiden, korte stukjes in samenwerking met het paard, het moet niets alleen weet dat het wel iets moet leren dat hi/zij hulp krijgt en tijd, want elke leeftijd heeft zo zijn eigen probleempjes waar hij/zij mee te maken krijgt
wisselen, hormonen, probeer dat te begrijpen en hou ik een blijer paard over omdat ze weten dat ik rekening met ze hou
Laatst bijgewerkt door mce op 24-02-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Paard boos bij poetsen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:44

Ik snap heel goed dat mensen aankaarten dat ook jonge paarden de basis moeten leren. Maar de factor die bij TS nu tegenwerkt is dat het paardje er pas 1 week is in een nieuwr omgeving met een nieuw baasje. Paard geeft nu gewoon duidelijk aan dat het nu even te veel is, wat meer tijd geven om te wennen en comfortabel te gaan voelen met zijn nieuwe baasje. Dan zal het gedrag omtrent het poetsen al heel anders gaan worden. En het oefenen hoeft ook natuurlijk niet elke dag, paarden hebben ook baad bij soms een dag lekker met zichzelf en vriendjes bezig kunnen zijn.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard boos bij poetsen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:49

Als je geen ervaring met jonge paarden hebt is dit eigenlijk heel lastig.
Ik zou er hulp bij gaan zoeken want ook jij moet veel leren.
Het zou jammer zijn als het in de basis al mis gaat en je uiteindelijk een vervelend, onhandelbaar paard krijgt. Dat is moeilijk te corrigeren. De basis kun je maar 1x goed leren dus ga hulp zoeken en dan niet op Bokt.
En 2 is helemaal niet te jong om grondwerk mee te doen. Ze zijn dan juist leergierig.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:55

Popstra schreef:
Als je geen ervaring met jonge paarden hebt is dit eigenlijk heel lastig.
Ik zou er hulp bij gaan zoeken want ook jij moet veel leren.
Het zou jammer zijn als het in de basis al mis gaat en je uiteindelijk een vervelend, onhandelbaar paard krijgt. Dat is moeilijk te corrigeren. De basis kun je maar 1x goed leren dus ga hulp zoeken en dan niet op Bokt.
En 2 is helemaal niet te jong om grondwerk mee te doen. Ze zijn dan juist leergierig.


Ik kan alleen maar meegaan in deze reactie. Ook ik heb sinds 2,5e week 2 ontzettend jonge merries op stal, en ook bij mij zijn het mijn eerste eigen paarden. De mazzel die ik heb is dat beide paarden van dezelfde stal komen en ze dus in elk geval elkaar nog kennen. Ik loop zelf ondertussen al een kleine 15/20 jaar tussen de paarden en heb ook ervaring met de jongere dieren, maar merk dat dit echt wel andere koek is. Ondanks alle ervaring die ik heb ga ik volgende week ook beginnen met grondwerklessen volgen. Je kunt het ze maar 1 keer aanleren en dan leer ik het liever goed aan (met positieve ervaringen) dan slecht aan.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard boos bij poetsen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:05

ik zelf loop ook al even mee en ben in de positie ik mijn jonge dieren kan uit besteden aan ervaren trainers.
paarden hebben regelmaat en consequentie nodig in een opleiding. iets waar je sterk voor in je schoenen moet staan, je gedreven in moet zijn en ervaring in moet hebben. het duurt immers ook niet voor niks 3 jaar eer een persoon een duidelijk goed programma voor het opleiden van jonge paarden onder de knie heeft.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:15

Akshay schreef:
Goed punt Art_Ificious,
In mijn geval is het een paard met ook niet geheel up-to-date hoefonderhoud. Waarmee ik zelf oefen met voeten geven door mijn kruiwagen aan de kant te zetten tijdens het uitmesten, en dan eens een willekeurig pootje te vragen. Dat doe ik misschien om de 2 a 3 dagen 1 tot misschien 5x per dag.

Ik zie niet in hoe hij sneller zou leren mee te werken als ik hem zou halsteren, vastbinden en 10 minuten achtereen zijn voeten zou gaan proberen vast te houden :)
In plaats daarvan krijg ik na 3 weken zeer soepel beide voorbenen, en achter gaat ook, maar niet altijd even soepel nog.

Zo heb ik het ook met mijn jonkie van toen 4 geoefend. Los voetjes optillen was ook veel makkelijker voor hem dan vast. Jonge paarden hebben toch vaak nog wat moeite met hun balans en dat is als ze vast staan nog lastiger.

Wat betreft het poetsen, had ik het idee dat mijn paard destijds een harde borstel vervelend vond. Tot ik de kunststof borstel verving door eentje van natuurlijke materialen. Toen vond hij een harde borstel geen probleem meer. Kunststof borstel kunnen door de wrijving statische elektriciteit opwekken en daardoor vervelend voor een paard zijn.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paard boos bij poetsen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:31

TS weet je waar je paard gewend aan is?
Mijn 6 jarige merrie vind poetsen in de stal ook echt raar en heeft het liever niet, terwijl ze het buiten de stal heerlijk vindt.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:32

Wij kunnen van deze beschrijving niet gokken waarom je paard dit gedrag vertoont;
- onzekerheid mbt de omgeving (afgescheiden van soortgenoten, onzekere/afgesloten/nauwe ruimte, etc)
- pijn (groei of vanwege borstelen / aanraking )
- frustratie door inconsequente voerbeloning, uitblijvende voerbeloning

Probeer goed te kijken naar de kleine signalen van je paard (dus vóórdat hij gaat dreigen etc.) en zoek naar situaties waarin het probleem zich niet voordoet (buiten, zeg je, en als je alleen aait ipv borstels? verschil tussen borstels? Als je de clicker even helemaal weg doet maar wel een hooinet ophangt? Etc.) Dat kan je informatie geven in welke hoek je het moet zoeken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard boos bij poetsen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:17

Die jonge van mij doe ik ook niet elke dag. Laatste keer dat ik hem z'n voetjes gevraagd heb was zelfs vorige week ergens :+
Maandag heeft die een fijne poetsbeurt gehad van een stalgenoot haar dochter. En baron genoot er alleen maar van :) heb haar wel gezegd de hoeven niet te doen omdat Baron indien hij echt niet wil om voeten te geven wel durft uitslaan. En wil geen ongelukken.

Baron kent ook al beetje grondwerk. Ik doe dit spelenderwijs op de weg van stal naar wei of omgekeerd. Halthouden, als hij wat te hevig is (dribbeld ipv stapt en mij dus voorbij gaat) dan zet ik hem stil en vraag hem paar passen achteruit.

Hij is in omgang ook liever geworden krijg ik van alle kanten te horen. Baron is op stal geboren en bleek als veulen geen gemakkelijke te zijn. Dierenarts had gebroken vinger door hem :')

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:04

Als hij echt lekker begint te verharen is poetsen misschien wel een heel fijn moment voor hem :) Mijn ruin vindt het een beloning als ik het poetsblokje pak momenteel. Hij staat niet vast maar blijft wel lekker staan.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 16:18

Captain schreef:
Doet hij dit ook als je hem buiten poetst? Zo niet dan zou ik hem in stal vast zetten zodat hij gewoon stil moet staan en per direct corrigeren als hij begint met dreigen.


Is me nog niet zo opgevallen als in de stal, misschien heel licht als ik echt al 10 minuten aan het poetsen ben. Maar in verhouding met stal amper.[/quote]

Ik vind dat je in een moeilijke positie gedwongen wordt omdat je hem perse in zijn stal moet poetsen. Hij vindt het niet fijn. Voelt zich in het nauw en durft dan met zijn kont naar je toe te draaien. Dat gedrag wil je niet bevestigen. Ik zou hem niet meer in de stal poetsen. Vergeet niet dat jij ook wel wat gespannen zult zijn, dat voelt een paard. Misschien kan hem poetsen even in de wei?
Ik denk dat ik zou uitkijken naar een andere stal. Lekker buiten poetsen moet toch mogelijk zijn.[/quote]

Klopt, ik vind het ook een lastige positie. Bij mij in de buurt is het heeeeel erg lastig om een geschikte plek te vinden voor de paarden, dit is echt de enige plek binnen 20 kilometer (mijn zusje moet op de fiets kunnen, heeft geen auto/rijbewijs) waar ze goed voor de paarden zorgen met goed ruwvoer en voldoende naar buiten. De andere locaties gaan de paarden in de winter nagenoeg niet naar buiten of is er gewoonweg niet voldoende te eten.... Helaas zijn ze wel heeel 'streng', je mag echt alleen wassen op de wasplaats en echt alleen poetsen in stal. Toen ik afgelopen week in de paddock poetste werd ik hier al op aangesproken. Maar goed, dat is vooral voor mijzelf vervelend. Het welzijn van de paarden de overige 23 uur van de dag vind ik dan belangrijker.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 16:22

Marie111 schreef:
Alle verzorging moet dus in de stal?

Je mag je paard dus ook niet in de gang voor je stal poetsen?

Er is ook geen buitenpoetsplaats? Ook geen plek om je paard te kunnen afspuiten?
Want dan zou je daar kunnen leren met vaststaan op een andere plek dan in de stal.


Klopt, alles moet in stal. Wassen mag als enige op de wasplaats, anders raakt alles verstopt :+ En buiten de stal mag alleen als de smid komt. Maar goed, het welzijn voor de paarden vind ik belangrijker dan mijn eigen gemak.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 16:29

_suus19_ schreef:
Je hebt hem een week en hij is twee. Vanaf begin af aan ben je al met hem bezig om zijn spanningsboog te trainen?! Dat heeft echt geen nut. Als je meteen iets met je nieuwe paard wilt doen moet je een ouder paard kopen.
En zelfs die zou ik een paar weken de tijd geven om te wennen voordat ik wat zou vragen.

Geef hem even de tijd om te wennen, 3 maanden ofzo. En probeer het dan nog eens. Beest weet waarschijnlijk niet wat hem overkomt nu hij ineens vanalles moet en hij ook nog op een nieuwe locatie staat met een ander mens.
Denk niet dat je training nu iets goed doet. Het gaat alleen maar slecht gedrag bekrachtigen, en dat is nu juist wat je niet wilt.


Ik train niet zijn spanningsboog, daar houd ik juist rekening mee. Ik beloon op dit moment alleen rusttg gedrag, verder train ik nog niks.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 16:47

mika11 schreef:
Weet je wel precies hoe de clicker werkt, hoe heb je dit je paard aangeleerd?
Het moet heel nauwkeurig, voor je het weet beloon je het verkeerde gedrag.
Waarmee beloon je je paard dan?
Met clickeren met zo'n jong paard ga je misschien te lang door, helemaal als je elke dag 10 minuten bezig bent.
Ik denk dat je dit kan afbouwen tot 1 a 2 x in de week, hij moet het in z'n koppie toch ook rustig kunnen verwerken allemaal.


Clickeren ken ik goed, doe ik al heel lang ook met paarden van anderen die ik train/heb getraint en met mijn hond. Ik beloon met voer, een aai of even rust.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 16:57

Art_Ificious schreef:
Voor diegene die zeggen dat poetsen niet nodig is, hoe doen jullie het dan bij een jonkie met voetjes uitkrabben?
Dat moeten ze toch wél kennen, anders heb je problemen en erg veel stress bij de smid. En door vuil in de hoeven kan rotstraal ontstaan.

En spreek helaas uit ervaring van toen ik een 2,5 jarige kocht die in 2 jaar tijd niet bekapt geweest was... Of ja alleen voorbenen bij persoon waar ik hem kocht, maar daarvoor?? maar had wel erge rotstraal (stralen waren bijna volledig weg). Hij had tevens een doodsangst voor de smid.

Mijn huidige jonkie wordt in mei pas 2, is ondertussen meermaals bekapt, al ging dat de laatste keer ook met veel tegenwerking. Wel steeds beloond als die rustig bleef staan.

Vaststaan op poetsplaats kent hij ook. En hij geniet zeer veel van een poetsbeurt. Hij is nog hengst en dan heb ik liever dat ze direct weten dat ze moeten luisteren en respect moeten hebben.

[ [url=m/kU4ntU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Precies, hij gaat 9 maart voor de tweede keer naar de smid. De eerste keer is er preventief gesedeerd, hier heeft hij dus werkelijk niks van geleerd. Hoeven krabben of voetjes optillen hebben de vorige eigenaren nooit gedaan. Nu komt een natuurlijk bekapper die veel tijd voor hem inplant de 9e, maar ik wil daar wel alvast mee oefenen zodat het voor zowel hem als de bekapper een prettige ervaring wordt.

Verder is het echt een viespeuk, dus poetsen voor de mooi is sowieso niet van belang. Het gaat mij er vooral om dat de haren nergens gaan trekken als hij onder de klonten modder zit of dat er geen schuurplekken ontstaan. En, als laatste, moet ik ook binnenkort zijn koker wassen want die was wat geïriteerd tijdens de koopkeuring. Hij heeft heel veel 'smeg' aanmaak, de artsen konden geen redenen vinden waardoor dit kon komen moeten gewoon goed schoon houden.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 17:05

Popstra schreef:
Als je geen ervaring met jonge paarden hebt is dit eigenlijk heel lastig.
Ik zou er hulp bij gaan zoeken want ook jij moet veel leren.
Het zou jammer zijn als het in de basis al mis gaat en je uiteindelijk een vervelend, onhandelbaar paard krijgt. Dat is moeilijk te corrigeren. De basis kun je maar 1x goed leren dus ga hulp zoeken en dan niet op Bokt.
En 2 is helemaal niet te jong om grondwerk mee te doen. Ze zijn dan juist leergierig.


Ik heb al wel ervaring met jonge paarden! Alleen niet van mij zelf. Ik heb altijd getraind met paarden van anderen, van veulen tot volwassen. Maar deze reactie van hem vind ik toch anders dan wat ik tot nu toe heb gezien, vandaar dat ik benieuwd ben naar wat jullie ervan denken en zouden doen. Al heb ik zelf natuurlijk ook wel een idee van hoe ik het op dit moment zou aanpakken.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Paard boos bij poetsen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:11

TS, de 10 minuten poetsen per dag. Waarom is dat persé nodig?
Kun je niet de insteek veranderen naar ''kan ik je kriebelen vandaag''?

Als je steeds een strijd moet aangaan (of je paard die aangaat met jou) dan ben je al te ver.

Als ik op mijn werk iets moeilijks moet doen, en mijn baas wacht tot ik van frustratie het niet meer begrijp en gefrustreerd begin te huilen (of meppen ;) ), en hij wacht tot ik stop met mijn wanhoop tot hij zegt ''oh oke''
Maar de dag erna doet hij hetzelfde..
Los van of hij me op dat moment een stuk taart, of een uur verlof aanbiedt ''als ik het goed doe'' want daarvoor ben ik op dat moment al geheel niet ontvankelijk meer.

Terwijl als hij aan komt met een gedeelte van het moeilijks, wat me lukt, dan kan hij de dag erna misschien wel met 2 van zulke moeilijke dingen aan komen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:15

Als je paard nu 2 is, hangt het er echt vanaf hoe hij opgevoed is. Je doet normaal een beetje het veulen abc en maakt ze zo bekend met de standaard zaken zoals halstertje om, voetjes optillen, poetsen, meelopen etc.

Onze hengstveulentjes zijn nu 9 mnd en 9,5mnd. Die van 9,5mnd is bij ons geboren en ging naast mama staan toen ik die gewoon even los poetste. Dan zachtjes een keer met de borstel en steeds meer. Maar meneer vindt het zo leuk of lekker dat hij vooraan staat als ik met ene borstel kom.

Die van 9mnd was wat angstig van mensen heeft veel meer moeten leren.

2, maar ook 3 jarigen horen eigenlijk nog in een kudde te lopen waar ze het meeste leren. Het beste is een kudde met leeftijdsgenoten en oudere opvoeders.
Wij hebben bijv een ruin erbij lopen die ontzettend veel met de jongens speelt, wat de moeders bijv weer niet doen. Maar hij geeft wel goed de grenzen aan.

Zeker die van 9,5mnd kent heel goed het wijken voor druk en heeft veel respect. Hij bijt ook vrijwel niet, want dat wordt door zijn moeder en oom echt niet gepikt.

Ze moeten ook echt wel kunnen ravotten en spelen. Zeker ruinen en hengsten hebben daar vaak meer behoefte aan. Dat houdt ze fysiek en mentaal ook gezond.

Nu verhuisd, een ander management en een andere manier van omgang en aanpak is echt heel veel voor een 2 jarige.
Als je met de clicker wilt werken is dat jouw keus en prima, maar in een paar weken kan je nog niet zo ver zijn, dus je zal echt wat stappen terug moeten doen.

Natuurlijk moeten de hoeven gedaan kunnen worden, maar als dat niet is aangeleerd, is het nu best een lastige leeftijd en zou ik echt in kleine stappen denken. Liever een klein stapje vooruit, dan teveel willen en steeds 10 terug moeten doen.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 17:47

superpony schreef:
Als je paard nu 2 is, hangt het er echt vanaf hoe hij opgevoed is. Je doet normaal een beetje het veulen abc en maakt ze zo bekend met de standaard zaken zoals halstertje om, voetjes optillen, poetsen, meelopen etc.

Onze hengstveulentjes zijn nu 9 mnd en 9,5mnd. Die van 9,5mnd is bij ons geboren en ging naast mama staan toen ik die gewoon even los poetste. Dan zachtjes een keer met de borstel en steeds meer. Maar meneer vindt het zo leuk of lekker dat hij vooraan staat als ik met ene borstel kom.

Die van 9mnd was wat angstig van mensen heeft veel meer moeten leren.

2, maar ook 3 jarigen horen eigenlijk nog in een kudde te lopen waar ze het meeste leren. Het beste is een kudde met leeftijdsgenoten en oudere opvoeders.
Wij hebben bijv een ruin erbij lopen die ontzettend veel met de jongens speelt, wat de moeders bijv weer niet doen. Maar hij geeft wel goed de grenzen aan.

Zeker die van 9,5mnd kent heel goed het wijken voor druk en heeft veel respect. Hij bijt ook vrijwel niet, want dat wordt door zijn moeder en oom echt niet gepikt.

Ze moeten ook echt wel kunnen ravotten en spelen. Zeker ruinen en hengsten hebben daar vaak meer behoefte aan. Dat houdt ze fysiek en mentaal ook gezond.

Nu verhuisd, een ander management en een andere manier van omgang en aanpak is echt heel veel voor een 2 jarige.
Als je met de clicker wilt werken is dat jouw keus en prima, maar in een paar weken kan je nog niet zo ver zijn, dus je zal echt wat stappen terug moeten doen.

Natuurlijk moeten de hoeven gedaan kunnen worden, maar als dat niet is aangeleerd, is het nu best een lastige leeftijd en zou ik echt in kleine stappen denken. Liever een klein stapje vooruit, dan teveel willen en steeds 10 terug moeten doen.


Hij staat inderdaad in een gemengde kudden met jonge en (hele) oude paarden, daar heb ik ook bewust voor gekozen. Dat deed hij hiervoor ook en hij staat ook al super in de groep, met vriendjes en al. Dus dat is in 1,5 week juist super gegaan.