Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beaumansveld
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-23

Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:54

Hoi Hoi! Ik ga het toch maar eens hier proberen want ik weet zelf niet meer hoe ik mijn paard weer aan de gang krijg :))

Ik heb een super lieve Spaanse ruin van 8 jaar staan waarmee we weer aan het opbouwen zijn na een tijd stilstaan. Hij doet het onwijs goed en pakt alles goed op, maar dit is helaas alleen het geval als we zonder andere paarden in de bak rijden. Op het moment dat er andere paarden met ons in de bak rijden is hij volledig afgeleid. Hij doet niet lelijk naar ze maar hij is wel vergeten waar het gaspedaal zit. Hij wil nog wel stappen en dan loopt ie hartstikke netjes maar meer eigenlijk niet en als ik er een klein stukje (denk nog geen 5 meter) draf uit krijg dan loopt ie als een giraf, mag ik niks doen en valt ie vrijwel direct weer stil.

Ik maak eigenlijk geen gebruik van een zweep omdat hij daar naar bokt en opstandig van wordt, zweepgebruik is in principe ook niet nodig bij hem vandaar dat ik hem in dit geval ook liever niet gebruik. En aangezien hij alleen maar stapt met andere paarden erbij en als ik gebruik maak van de zweep er een bok uitgooit laat ik m liever stappen (liever iets dan niets ;) ).

Omdat hij met rijden als we alleen zijn nergens last van heeft ga ik niet uit van pijn ergens maar is het meer iets wat er in zijn hoofd zit dat als er andere zijn hij niet meer wil. Iemand die mij hier bij kan helpen?

Ik hoor het graag *\o/*

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:05

Wil hij niet meer, of is die gewoon dicht geklapt?

Mijn spanjaard is eigenlijk heel erg bang voor andere paarden die mee uit rijden zijn. Dat uit zich thuis en in het bos in weg willen, een keer hupsen of opzij schieten, maar op wedstrijd raakt dat emmertje zó vol dat ze gewoon "uit" gaat en niet meer vooruit te krijgen is.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:09

beaumansveld schreef:
Hoi Hoi! Ik ga het toch maar eens hier proberen want ik weet zelf niet meer hoe ik mijn paard weer aan de gang krijg :))

Ik heb een super lieve Spaanse ruin van 8 jaar staan waarmee we weer aan het opbouwen zijn na een tijd stilstaan. Hij doet het onwijs goed en pakt alles goed op, maar dit is helaas alleen het geval als we zonder andere paarden in de bak rijden. Op het moment dat er andere paarden met ons in de bak rijden is hij volledig afgeleid. Hij doet niet lelijk naar ze maar hij is wel vergeten waar het gaspedaal zit. Hij wil nog wel stappen en dan loopt ie hartstikke netjes maar meer eigenlijk niet en als ik er een klein stukje (denk nog geen 5 meter) draf uit krijg dan loopt ie als een giraf, mag ik niks doen en valt ie vrijwel direct weer stil.

Ik maak eigenlijk geen gebruik van een zweep omdat hij daar naar bokt en opstandig van wordt, zweepgebruik is in principe ook niet nodig bij hem vandaar dat ik hem in dit geval ook liever niet gebruik. En aangezien hij alleen maar stapt met andere paarden erbij en als ik gebruik maak van de zweep er een bok uitgooit laat ik m liever stappen (liever iets dan niets ;) ).

Omdat hij met rijden als we alleen zijn nergens last van heeft ga ik niet uit van pijn ergens maar is het meer iets wat er in zijn hoofd zit dat als er andere zijn hij niet meer wil. Iemand die mij hier bij kan helpen?

Ik hoor het graag *\o/*



Nou ik zou toch maar eens dat zweepje er bij nemen en gewoon een keer of twee doorpakken.

Daarna hou je het zweepje er wel bij maar gebruik je 'm niet. En later laat je hem weer weg.

Want paarden weten dondersgoed waneer ze iets kunnen doen (of niet doen in jouw geval).

Als hij niet bokt als er geen andere paarden zijn en dan gewoon te rijden is. Heeft ie echt geen pijn. Bij pijn uit het gedrag zich gewoon altijd. Ongeacht de aanwezigheid van andere paarden.


Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:12

Waarschijnlijk is hij het niet gewend. Misschien is oefenen met andere paarden een oplossing?
Ik weet niet of het lukt maar dat kun je om te beginnen het beste doen met 1 ander (braaf) paard er bij. Denk goed na over de afstand, begin met stappen op een flinke afstand van elkaar.
En dan kun je langzamerhand denken aan naast elkaar stappen (niet opgesloten tegen de bakrand!!), elkaar passeren, één paard in draf en de andere in stap, wegdraven, enz.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:16

Hij maakt gebruik van de vrijheid die hij krijgt.

Jij zal onbewust een signaal geven dat het prima is zo, dat doorbreken wordt een uitdaging.
Spreek af met een stalgenoot met een betrouwbaar dier en ga zelf rijden, later komt stalgenoot erbij en blijf jij dom doorrijden. Als jouw dier terugvalt ga je de discussie aan en maak je hem duidelijk dat hij gewoon kan doorlopen.

beaumansveld
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 21:18

Hij stapt nog wel, lange teugel/nageeflijk allemaal geen probleem alleen vertikt ie t om te gaan draven laat staan galloperen. Ik moet m echt vooruit schoppen en als ik er een klein stukje (denk nog geen 5 meter) draf uit krijg dan loopt ie als een giraf, mag ik niks doen en valt ie vrijwel direct weer stil.

prugelpiet schreef:
Wil hij niet meer, of is die gewoon dicht geklapt?

Mijn spanjaard is eigenlijk heel erg bang voor andere paarden die mee uit rijden zijn. Dat uit zich thuis en in het bos in weg willen, een keer hupsen of opzij schieten, maar op wedstrijd raakt dat emmertje zó vol dat ze gewoon "uit" gaat en niet meer vooruit te krijgen is.

beaumansveld
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-23

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 21:19

Zweep heb ik al geprobeerd en dat resulteert in alleen maar meer opstandig gedrag. Er kunnen gewoon andere paarden langsrijden in welke gang dan ook dat is allemaal geen probleem, hij doet niet lelijk of haalt niet uit. Maar hij wil zelf gewoon niet, ongeacht welk paard er bij hem in de bak aanwezig is hij doet bij allemaal zo.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:21

beaumansveld schreef:
Zweep heb ik al geprobeerd en dat resulteert in alleen maar meer opstandig gedrag. Er kunnen gewoon andere paarden langsrijden in welke gang dan ook dat is allemaal geen probleem, hij doet niet lelijk of haalt niet uit. Maar hij wil zelf gewoon niet, ongeacht welk paard er bij hem in de bak aanwezig is hij doet bij allemaal zo.



Ja door pakken. Voorwaarts rijden. Jij geeft toe en dat weet ie.

Als hij maar vervelend genoeg doet. Geef jij op.


Of iemand anders dit laten oplossen. Of zelfs gewoon echt doorpakken tot hij loopt. Dat zijn je uitwegen. Hoe langer je wacht hoe moeilijker dit probleem wordt.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:32

Nee, ik zou juist niet doorpakken. Ik gok dat je paard overprikkeld is door andere paarden erbij. Hij moet leren met de geluiden van de andere paarden omgaan en tegelijkertijd de aandacht bij jou houden.

Ga dan maar lekker een aantal keer met andere paarden alleen maar stappen in de bak en oefenen op dat zijn aandacht 100% bij jou is. Dan misschien een keer aandribbelen naar de draf. Om van het kuddegedrag gebruik te maken, kun je het beste de gangen van de personen in de bak volgen en op dezelfde hand rijden.

MirandaMalik

Berichten: 9885
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:47

Hoe gaat het als je een ander paard volgt?
Denk toch dat de reden is dat ze faint omdat ze onzeker is.
Ik denk dat ze met stappen nog het idee heeft dat ze het aankan, dat draven te veel is.
Met één paard erbij zou ik proberen en dan erachteraan draven, kijken hoe dat gaat?

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:53

Ik vind het advies om 'maar gewoon door te pakken totdat hij loopt' echt misselijkmakend. Net zo lang de zweep eroverheen halen totdat hij loopt? Nee, echt niet oké. Met geduld en een onderzoekende houding naar het waarom hij dit gedrag laat zien kom je veel verder. Waarschijnlijk wordt de stress hem teveel en klapt daardoor dicht. Die teveel opgebouwde stress moet je dus voor zijn.

Er zijn meerdere manieren hoe je dit aan kan vliegen.

Heb je al geprobeerd om eerst vanaf de grond in een bak met andere paarden te zijn? Grote kans dat hij zich daar vertrouwder bij voelt. Als hij aan de hand met vertrouwen langs je loopt kun je erop gaan en dit rustig opbouwen. Denk aan iemand anders die nog naast hem loopt om dat stukje vertrouwen kan geven.

Wat je ook kan doen is vragen aan een stalgenoot om met zijn tweeën dit te oefenen in de bak. Eerst op afstand beide op de hoefslag. En van daaruit kun je vragen of je stalgenoot dichterbij wil komen lopen. Wendingen om jullie heen maken bijvoorbeeld. Gaat dat goed, kijk je hoe hij het doet met 2 andere paarden in de bak. Bouw het zo uit.

Blijf goed in de gaten houden of het stress emmertje van je paard niet overloopt. Welke (stress)signalen laat hij zien? Neem tussendoor ook genoeg adempauzes (stilstaan) zodat hij kan verwerken wat er gebeurt.

En neem het per dag. De ene dag zal hij het beter kunnen verdragen dan de andere. Als je het gevoel hebt dat het na 5 minuten genoeg is, stop dan ook. Je hebt er veel meer aan om aan je paard te laten merken dat je naar hem luistert en hem probeert te begeleiden in wat hij moeilijk vindt.

beaumansveld
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-23

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 22:06

Het gaat in dit geval echt om het draven/galopperen wat hij niet wil met andere paarden erbij...

Het langs ons rijden of ik langs een ander vind ie totaal niet erg, lijkt ie ook geen last van te hebben want zelfs met een lange teugel laat hij dat toe hij kijkt er dan niet van op. Hij staat ook wel eens los in de bak met andere paarden erbij en dan ook niks aan de hand, het gaat echt om het rijden :(

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:59

Belangrijk om te weten: Spanjaarden hebben 'bergpaardenbloed'.
Bij stress zullen ze niet zo gauw kiezen voor de vlucht, maar stil gaan staan.

Het punt is dus: stress/ angst etc voor andere paarden oplossen.
En dat kan zich uiten in 'stappen is prima, maar verder niet'.
Daar kunnen een aantal redenen voor zijn, waaronder evenwicht. (Een paard met stierevechtersbloed wil 100% zeker zijn dat hij niet onderuit zal gaan.)

Bijv een paard dat jouw dier goed kent in de bak, en in je rijden focussen op ontspanning.
(En graag het andere dier ook niet in de zenuwen.)
Met wat mazzel kan ontspanning goed samengaan met aandacht vragen - zorg dus dat je een aantal oefeningen hebt die het dier goed kan en die ontspannend kunnen werken.
En dat geleidelijk aan uitbreiden.


Citaat:
Nou ik zou toch maar eens dat zweepje er bij nemen en gewoon een keer of twee doorpakken.

Daarna hou je het zweepje er wel bij maar gebruik je 'm niet. En later laat je hem weer weg.

Want paarden weten dondersgoed waneer ze iets kunnen doen (of niet doen in jouw geval).

Als hij niet bokt als er geen andere paarden zijn en dan gewoon te rijden is. Heeft ie echt geen pijn. Bij pijn uit het gedrag zich gewoon altijd. Ongeacht de aanwezigheid van andere paarden.


Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...


Huuuu.....
Een brave Spanjaard zal zich na dit pak slaag schikken, maar er blijft reserve /wantrouwen /angst.

Een minder braaf dier zal zich verzetten tegen de onredelijkheid.
(De Britten zeggen: 'never hit a shyer'. Please mind: 'hit' gaat over één tik.)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:30

Wat een bizarre adviezen en uitroepen lees ik joh. Zweep erover, doorpakken, niet zijn zin geven, hij weet dat hij zijn zin kan krijgen,maakt gebruik van de vrijheid,als hij maar vervelend genoeg doet, etc

Precies dit zet onze sport in een kwaad daglicht.

Gelukkig lees ik ook nuttige en empatische reacties.
TS geeft aan dat haar paard keurig werkt als hij alleen is maar vredig dichtklappen en gestresst reageert (bokken, giraf houding) als ze wat vraagt. En wat is de gegeven tip? Sla hem er maar doorheen, dan doet ie het wel. Mijn god. Aangeleerde hulpeloosheid wel eens van gehoord?!

Hierboven mij zijn een paar fijne tips gegeven. Grondwerken zodat hij weet welke keuzes hij nog meer heeft in een stresssituatie, behalve bevriezen. Dat rustig gaan proberen met een ander paard in de bak en daarna dat ook toepassen in het rijden,eventueel met hulp van de grond.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:39

Lukt longeren wel (samen) in de bak? Dan kan je eventueel wat hulp vanaf de grond gebruiken om te ondersteunen in het voorwaarts houden.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 01:08

Mar_jolijn schreef:
Wat een bizarre adviezen en uitroepen lees ik joh. Zweep erover, doorpakken, niet zijn zin geven, hij weet dat hij zijn zin kan krijgen,maakt gebruik van de vrijheid,als hij maar vervelend genoeg doet, etc

Precies dit zet onze sport in een kwaad daglicht.
.


Gelukkig zeg jij het al. Ik wist niet wat ik las.
Diee adviezen, en de mensen die zulke adviezen aannemen zijn er de oorzaak van dat paardensport een keer verboden wordt.

Verder gelukkig genoeg goede adviezen.
Dier is bang,
Pak het met rust aan. Puzzelen wat werkt wat niet. Neem de tijd. Alles ontspannen uitproberen zonder dwang en uitnodigend
En desnoods aan de hand draven. Ga maar samen joggen in de bak als dat hem vertrouwen kan geven.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, gaat hier ook op.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:07

Spanjaarden zijn zo gevoelig..dit gedrag moet een reden hebben.

Wat ik me afvraag, is hij lang hengst geweest? Hoe staat hij in de rangorde in de kudde?

Het idee wat ik erbij krijg is dat hij de andere paarden heel erg in de gaten wilt houden. Het is handig om uit te vogelen waarom dat is, want dat kan een ingang zijn om er achter te komen hoe je hier het beste aan kunt werken.

Doet hij dit ook met 1 ander paard in de bak? En inderdaad hoe is het als je achter dat paard aan gaat rijden?

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:16

Meppen is uit den boze, er is een reden waarom je paard stil staat. Spanjaarden zijn erg sensibel.
Laat iemand met kennis eens meekijken hoe je paard reageert in een groep met rijden. Inderdaad rangorde kan een dingetje zijn.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:37

Ik zou vooral doorpakken en de zweep erover halen als je een paard wil waar je straks nog veel meer problemen mee hebt!
Wat een idiote adviezen! Voor ieder paard maar vooral voor een Spanjaard.
Waarom denken mensen nog steeds dat een paard iets expres doet of aan het uit proberen is?

Ik gok dat je je paard niet goed kan lezen in zijn gedrag.
Een paard wat wel loopt in zijn eentje maar niet met andere erbij heeft spanning.
En ieder paard uit dit anders en de jouwe waarschijnlijk door in zijn schulp te kruipen.

Heb je hem al eens aan de hand gewerkt met andere paarden in de baan?
Hoe reageert hij dan?

Heb je een filmpje van zijn reactie?

Padoertje
Berichten: 1541
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:41

Probleem zit in het ontbreken van leiderschap. Zweep erover is de oplossing niet, maar neem les tussen andere paarden. Werk samen met iemand aan dit probleem. De mijne probeerde vroeger iedere 20 meter te stoppen om zogenaamd te mesten. Dat deed hij alleen bij mijn dochter van 13. Ze zijn slim zat, dus als je ongemak hebt uitgesloten, mag je zelf echt wel met overtuiging rijden.

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:09

@ Kelly_Taco maar niemand zei dat het paard zijn ruiter aan het uitproberen was toch?

Hij heeft waarschijnlijk gewoon veel spanning ja, of het nou angst voor andere paarden is of juist hengst willen uithangen en iedereen in de gaten proberen te houden. Maar het feit blijft dat paarden die bij spanning geen hulpen meer aannemen en hun eigen oplossing willen zoeken levensgevaarlijk zijn. Naar voren betekent altijd naar voren :o dat is dat stukje basis gehoorzaamheid (en basis leiderschap skills van de ruiter uiteraard).

Ik zou er eerst naar kijken of dit paard daadwerkelijk aan de hulpen is met alleen in de baan rijden, dus altijd scherp in zijn reactie op het been? Geef je hem ook daadwerkelijk alle ruimte om naar voren te gaan, al dan niet in standje racepaard of andere giraf, of geef je onbewust tegenstrijdige hulpen door aan de voorkant te blijven vasthouden? Ben je altijd consequent met je hulpen als hij geen spanning heeft? Desnoods zou ik iemand anders erop zetten die met wat meer overtuiging rijdt en niet snel onder de indruk is van sterrenkijken of ff bokken.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:47

Ik heb dit een tijdje terug ineens gehad. Er liep een pismerrie in de bak die heel erg aan het gillen en klemnen was op het been. Dat wist ik niet toen ik ging rijden maar blijkbaar was mijn merrie daarna zo van de leg dat ze vergelijkbaar gedrag ging vertonen maar dan ook enkel in die bak.
Ik heb toen een paar stappen terug gedaan en een tijdje gereden alsof ze weer net zadelmak was (simpel voorwaards, iets verlicht met weinig hand). Als dat zelfs niet lukt zou ik nog een stap verder terug doen en iemand je paard vanaf de grond voorwaarts laten sturen terwijl je ondertussen werkt aan het aan de hulp zetten.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:12

Staat je paard buiten alleen?? heeft hij een maatje? Ik zou beginnen om eens samen met dat maatje samen in de bak te gaan stappen. zo leert hij dat samen in de bak leuk kan zijn. Als dat stappen goed gaat. belonen en je sessie eindigen. Een volgende keer met dat zelfde maatje proberen samen een stukje te draven.. en al is het maar 5 meter en loopt hij als een giraf.. belonen.. en zo proberen uit te breiden tot dat hij kan draven in de bak met het maatje... hierna het maatje laten terug gaan naar stap en jij nog 5 meter door laten draven en belonen.. en deze 5 meter uit breiden naar een heel rondje etcetc.. Als dit allemaal lukt een tweede paard erbij etc..
De zweep erover gaat averechts werken. associeert straks in de bak met een ander paard straks met een klap op zijn lijf met een zweep...

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:26

Maak jij je druk als hij standje giraf wordt en vraag je wellicht met hand om er weer door te komen? Wat gebeurt er als je de teugels net wat langer laat en je beloond iedere pas die er wel wordt gedraafd?

Fly_high

Berichten: 3302
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:32

Lithya schreef:
Maak jij je druk als hij standje giraf wordt en vraag je wellicht met hand om er weer door te komen? Wat gebeurt er als je de teugels net wat langer laat en je beloond iedere pas die er wel wordt gedraafd?


Dat zou ik dus willen proberen, hand eraf alsof hij net zadelmak is en gewoon simpel naar voren (en belonen uiteraard) ook al loopt hij als een racegiraf.