Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:20

Vraag wel meteen hulp als je niet verder komt want anders kan het gedrag ook snel tot gewoonte worden en dan wordt het veel moeilijker om het weer goed te krijgen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:49

Heb je al geprobeerd om achter iemand aan te rijden?
(Niet te dicht er achter, paar paardlengtes)

Eerst in stap en later in draf?

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:46

Jemig. Wat een verschil van mening is hier te zien. Gelukkig staan er zeker ook goede adviezen tussen. Het stuk kijken naar je paard komt ook naar voren. Hoe is het met je paard. Hoe voelt hij. Alles wat ik hier terug lees, lijkt overspoeling te zijn.

Ik zou zeker een aantal stappen terug gaan zoals al eerder gezegd. Begin vanaf de grond en leer je paard daar meer te ontspannen. Standje giraf kun je helpen te verminderen door de spanning van de hals af te halen. Leer hem wat het is om met zijn hoofd laag te lopen en hoe je dat doet. Als je dit eerst vanaf de grond doet kun je dit inzetten vanuit het zadel. Grondwerk doen met andere paarden om hem heen is ook een goede, mits er ruimte voor is en de bak niet vol is met ruiters.

Leer je paard andere oefeningen doen als jij de spanning voelt oplopen. Spanjaarden zijn zo gevoelig en net als bijvoorbeeld Tinkers kunnen zij heel veel accepteren, maar van binnen gebeurt er van alles. Dit eindigt dan vaak in het afsluiten en bij straffen exploderen en de volgende keer zijn zij eerder met exploderen voor dat jij aan straffen kunt denken.

Heel veel succes en neem de tijd.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Mijn paard wil niet lopen met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:23

Ik zou inderdaad hem eens aan de longeerlijn proberen, desnoods met een kort zweepje met een klein plastic zakje er aan zodat hij even de aandacht bij jou heeft ipv bij de andere paarden. Kijken of hij dan wat wil lopen en dit uitbouwen naar een ruiter er op als hij wel voorwaarts wil blijven. Of idd achter een ander paardje aan? Denk dat hij het gewoon allemaal heel spannend vindt idd. Rij je wel eens buiten met anderen? Kijken of hij dan mee wil draven als die ook gaan draven? Zo beetje bij beetje laten wennen en lekker met afwisseling er bij...

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:09

Ik denk dat je toch meer de leiding moet nemen. En ik bedoel daarmee helemaal niet een zweepje meer of vaker gebruiken (ik gebruik überhaupt geen zweepje, vriendelijk leiding geven kan ook ;) )
Maar als je het aan hem overlaat wat we gaan doen vandaag creëer je in principe alleen maar een paard met vervelend gedrag en/of gevaarlijke situaties.