Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 07:35

Ik heb een column geschreven voor Nieuwshorse die dit keer gaat over de vraag of je een paard alleen mag houden.

‘Ik zit op de grond bij mijn merrie te wachten op de veearts. Tranen stromen over mijn wangen. “Meisje, meisje, het spijt me zo…”. Ja, dames en heren, het was mijn eigen schuld én die van een hardnekkig dogma...

De rest kan je daar dus lezen want ik mag geen link plaatsen.

Dit keer een column gebaseerd op een treurige situatie, gelukkig alweer een tijdje geleden.

Maar de kernvraag is dus: kunnen paarden tegen alleen zijn, of is dit, een absolute NO-GO ?

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 07:59

https://nieuws.horse/2023/03/18/kunnen- ... leen-zijn/

Ik vind dit veel te kort door de bocht. Ik je blog probeer je nu de schuld af te schuiven. Paarden kunnen niet zomaar bij elkaar gezet worden omdat dit 'moet'. De eigenaar heeft hier een grote steek laten vallen, heeft de paarden niet goed gelezen en probeert nu zijn schuld in een andermans schoot te werpen. Eigenaar van het paard wist dat het paard niet handig was met anderen paarden.
Een ongeluk kan gebeuren, en paarden horen niet altijd op stal te staan, maar het risico moet wel zo klein mogelijk gemaakt worden.
Zoals je daar al schrijft, er zijn veel meer manieren van samen staan, ook met een draadje ertussen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:11

Nee, de eigenaren weten het in lang niet alle gevallen beter. Die verzinnen allerlei excuses waarom een paard alleen moet staan, terwijl ze als jong paard gewoon in een kudde stonden. Ja, als ze jaren alleen hebben gestaan is het lastig, maar dan hebben ze dus al een eigenaar gehad die vond dat alleen staan moest kunnen. En dus meer aan zichzelf dacht dan aan het paard.
Van de hele groep die volgens eigenaren alleen moeten staan is er maar een hele kleine groep die dat echt moet (en meestal alsnog door de mens veroorzaakt, degene waar de mens het niet veroorzaakt heeft zijn nog veel zeldzamer). Maar alleen maar zicht op paard in de verte vind ik gewoon echt altijd een no go.

Het is heel sneu dat er een paard ingeslapen moest worden door een trap van een ander paard. Maar wat dat betreft zijn paarden heel kwetsbaar. Ik ken ook paarden die benen braken die alleen buiten stonden. Paarden ook maar niet meer buiten zetten dan?

Op correcte manier kennis laten maken, paarden uitzoeken die bij elkaar passen qua karakter en voldoende ruimte zodat ze elkaar kunnen uitwijken. En dan vind ik samen staan 1 van de belangrijkste dingen. En voor die hele kleine groep die echt niet samen kan staan, alsnog contact mogelijk maken en niet alleen een paard in de verte kunnen zien. Paarden leggen zich snel neer bij dingen, dat betekent zeker niet dat het goed of gezond is.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:40

Hoe de introductie van deze merrie bij de kudde is verlopen, verteld het verhaal niet en is ozo belangrijk!

Wij hebben 3 ruinen , 1 van 28 , 1 tinker van 16 en een bloedfanatieke KWPNer van 9, no way dat we die bij elkaar kunnen zetten!
Het oudje delft dan het onderspit en krijgt niks te eten, want de kleine tinker is hem de baas en dezelfde tinker en de kwpner spelen zo ruw en baldadig met elkaar dat ze elkaar verwonden(we willen het niet verder uitproberen voor er echt serieuze blessure's van komen).
Dus alle3 in een apart stuk land met alle 3 hun eigen stal waar ze 24/7 in en uit kunnen lopen, 3 pp's eigenlijk, voor ons ideaal. er zit alleen een draadje tussen de 3 mannen en dat gaat super!

Waar ik me meer aan erger is dat ,veel paarden zoveel uren per dag op stal staan, de paarden die maar 2 of 4 uurtjes per dag lekker even de benen kunnen strekken, dat vind ik zielig.

Als ik mijn paard niet de ruimte zou kunnen bieden die ze nodig hebben, dan zou ik geen paard meer hoeven. Een dier die 20 uur per dag in een hok staat, dat moet toch vreselijk zijn, ga zelf eens een dag in een kamertje van 3.5 bij 4 staan, je moet er toch niet aan denken

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:43

Kan me totaal niet vinden in dit bericht.
Elk paard is een kuddedier.
En ja ik weet ook doordat ik maar 2 paarden heb ze zelfs een kudde ontneem. Niet zelf een vriendje kunnen kiezen. Want dat zie je in een grote groep altijd. Paarden die meer naar elkaar toe trekken.

Omdat mijn paarden elkaar niet gekozen hebben maar ik ze bij elkaar heb gezet zie je dat deze niet 100% matchen.
En mijn ruin zou in veel gevallen een paard zijn waar op verscheidene stallen gezegt zou worden:hij kan niet samen. Beter alleen.
En waarom?
Om dat zeker in de winter teveel paarden op een te klein stukje staan.
Staat mijn ruin met mijn merrie op een ruimte van 20*20 slaat hij haar de omheining in. Dan kan zij niet snel genoeg weg.
Staan ze groter is er totaal niets aan de hand en staan ze ook regelmatig te groomen bij elkaar.
En ga ik met de ene rijden staat de ander te hinniken.

Dus ja paarden zijn kuddedieren.
En als ze niet bij elkaar kunnen is dat 100% zeker de schuld van de mens.
Het introduceren moet ook met verstand gebeuren. Ook weer met veel ruimte en geen rare hoeken.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:55

DuoPenotti schreef:
Kan me totaal niet vinden in dit bericht.
Elk paard is een kuddedier.
En ja ik weet ook doordat ik maar 2 paarden heb ze zelfs een kudde ontneem. Niet zelf een vriendje kunnen kiezen. Want dat zie je in een grote groep altijd. Paarden die meer naar elkaar toe trekken.

Omdat mijn paarden elkaar niet gekozen hebben maar ik ze bij elkaar heb gezet zie je dat deze niet 100% matchen.
En mijn ruin zou in veel gevallen een paard zijn waar op verscheidene stallen gezegt zou worden:hij kan niet samen. Beter alleen.
En waarom?
Om dat zeker in de winter teveel paarden op een te klein stukje staan.
Staat mijn ruin met mijn merrie op een ruimte van 20*20 slaat hij haar de omheining in. Dan kan zij niet snel genoeg weg.
Staan ze groter is er totaal niets aan de hand en staan ze ook regelmatig te groomen bij elkaar.
En ga ik met de ene rijden staat de ander te hinniken.

Dus ja paarden zijn kuddedieren.
En als ze niet bij elkaar kunnen is dat 100% zeker de schuld van de mens.
Het introduceren moet ook met verstand gebeuren. Ook weer met veel ruimte en geen rare hoeken.


Helaas gaat dit ook niet bij alle paarden op! Wij zitten ook al 100 jaar :+ in de paarden en bij onze 3 ruinen gaat bij elkaar zetten echt voor serieuze blessure's zorgen. No way dat wij dat nog gaan proberen en ja wij bijna 2 hectare voor onze paarden dus ruimte genoeg. De kwpner gaat dan juist jagen, zo hard mogelijk! Dood eng!

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 08:58

Niet alle paarden kunnen met iedereen samen staan. Sommige zijn door ervaringen zo, dat ze helemaal niet goed meer samen kunnen, en sommige hengsten kunnen ook niet samen staan. Maar toch is dat nog iets anders dan alleen.
Er zijn creatieve oplossingen zat te verzinnen om te zorgen dat ze toch niet alleen-alleen zijn.
Een paard echt alleen houden vind ik heel zielig.

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:00

Of het altijd de schuld is van de mens, dat geloof ik ook weer niet persé. De natuur is ook hard hoor. Er wordt wel eens een dier buiten gesloten.
Het is juist de aanwezigheid van de mens die kan zorgen voor een veilig alternatief.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:09

Ik vraag me af of deze columns niet gewoon ragebait zijn :D

Ibbel

Berichten: 49137
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:11

TS: jij bent wel goed in extreme gevallen opblazen en dan een mening te ventileren zonder verdere research hè?

En je bent ook lekker bezig met verkapte reclame maken voor een obscure site en clicks te genereren.
Dat laatste is sowieso niet de bedoeling op bokt.

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:11

Wat is dat, ragebait?

Ibbel

Berichten: 49137
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:11

Clickbait waar mensen boos over worden en waar dus op gereageerd/over gepraat wordt.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:12

Inderdaad expres dingen schrijven waarvan je weet dat mensen boos worden om zo meer clicks te krijgen

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:18

MyWishMax schreef:
Nee, de eigenaren weten het in lang niet alle gevallen beter. Die verzinnen allerlei excuses waarom een paard alleen moet staan, terwijl ze als jong paard gewoon in een kudde stonden. Ja, als ze jaren alleen hebben gestaan is het lastig, maar dan hebben ze dus al een eigenaar gehad die vond dat alleen staan moest kunnen. En dus meer aan zichzelf dacht dan aan het paard.
Van de hele groep die volgens eigenaren alleen moeten staan is er maar een hele kleine groep die dat echt moet (en meestal alsnog door de mens veroorzaakt, degene waar de mens het niet veroorzaakt heeft zijn nog veel zeldzamer). Maar alleen maar zicht op paard in de verte vind ik gewoon echt altijd een no go.

Het is heel sneu dat er een paard ingeslapen moest worden door een trap van een ander paard. Maar wat dat betreft zijn paarden heel kwetsbaar. Ik ken ook paarden die benen braken die alleen buiten stonden. Paarden ook maar niet meer buiten zetten dan?

Op correcte manier kennis laten maken, paarden uitzoeken die bij elkaar passen qua karakter en voldoende ruimte zodat ze elkaar kunnen uitwijken. En dan vind ik samen staan 1 van de belangrijkste dingen. En voor die hele kleine groep die echt niet samen kan staan, alsnog contact mogelijk maken en niet alleen een paard in de verte kunnen zien. Paarden leggen zich snel neer bij dingen, dat betekent zeker niet dat het goed of gezond is.


+1 en als een paard zijn been breekt door een ander paard, dan moet dat maar zo zijn. Beter een kort en gelukkig leven dan een lang en ongelukkig leven denk ik dan maar.

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:22

Ik begrijp eigenlijk helemaal niet de vraagstelling van dit topic. Iedereen wéét toch wel dat een paard een kudde dier is?
De vraag kan beter toegespitst worden op een voorbeeld; "mijn paard kan niet goed in de kudde, hoe zal ik dat gaan oplossen?" of "hoe zal ik een nieuw paard het beste introduceren?"

Ibbel

Berichten: 49137
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:24

Wish23 schreef:
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet de vraagstelling van dit topic. Iedereen wéét toch wel dat een paard een kudde dier is?
De vraag kan beter toegespitst worden op een voorbeeld; "mijn paard kan niet goed in de kudde, hoe zal ik dat gaan oplossen?" of "hoe zal ik een nieuw paard het beste introduceren?"


Er is geen vraag. TS schrijft 'columns' voor één of andere website en wil die pushen.
Dat ze onzinnige stellingen bedenkt zonder enige research te doen wekt wrevel op, maar dat boeit niet. Alles voor aandacht en clicks.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:26

Daar heb je een punt ibbel.


Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:
Nee, de eigenaren weten het in lang niet alle gevallen beter. Die verzinnen allerlei excuses waarom een paard alleen moet staan, terwijl ze als jong paard gewoon in een kudde stonden. Ja, als ze jaren alleen hebben gestaan is het lastig, maar dan hebben ze dus al een eigenaar gehad die vond dat alleen staan moest kunnen. En dus meer aan zichzelf dacht dan aan het paard.
Van de hele groep die volgens eigenaren alleen moeten staan is er maar een hele kleine groep die dat echt moet (en meestal alsnog door de mens veroorzaakt, degene waar de mens het niet veroorzaakt heeft zijn nog veel zeldzamer). Maar alleen maar zicht op paard in de verte vind ik gewoon echt altijd een no go.

Het is heel sneu dat er een paard ingeslapen moest worden door een trap van een ander paard. Maar wat dat betreft zijn paarden heel kwetsbaar. Ik ken ook paarden die benen braken die alleen buiten stonden. Paarden ook maar niet meer buiten zetten dan?

Op correcte manier kennis laten maken, paarden uitzoeken die bij elkaar passen qua karakter en voldoende ruimte zodat ze elkaar kunnen uitwijken. En dan vind ik samen staan 1 van de belangrijkste dingen. En voor die hele kleine groep die echt niet samen kan staan, alsnog contact mogelijk maken en niet alleen een paard in de verte kunnen zien. Paarden leggen zich snel neer bij dingen, dat betekent zeker niet dat het goed of gezond is.


+1 en als een paard zijn been breekt door een ander paard, dan moet dat maar zo zijn. Beter een kort en gelukkig leven dan een lang en ongelukkig leven denk ik dan maar.

Totaal met beide eens.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:26

Mm, ik weet niet helemaal wat ik van je stuk vindt. Maar dat komt ook omdat ik een paard ken die door omstandigheden een tijd alleen heeft gestaan, en die daar echt oke mee leek. Weinig gedragsveranderingen. Totdat we haar op de trailer zetten en naar wedstrijd gingen. Thuis stormde ze zowat de trailer op (want trailer betekent andere paarden zien!), op het einde van de wedstrijd kregen we haar juist moeilijk de trailer in.
Paardentaal lezen kunnen wij als mensen duidelijk niet altijd. Dus hoe weten wij dat een paard oke is met het zicht op de pony van de buren?

Een paard blijft een kuddedier, en op uitzonderingen daargelaten, hoort elk paard wat mij betreft met minstens 1 maatje te staan. Zonder draadje ertussen.
Ik heb daarbij de meest vreemde combinaties goed zien gaan.


Ibbel schreef:
Wish23 schreef:
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet de vraagstelling van dit topic. Iedereen wéét toch wel dat een paard een kudde dier is?
De vraag kan beter toegespitst worden op een voorbeeld; "mijn paard kan niet goed in de kudde, hoe zal ik dat gaan oplossen?" of "hoe zal ik een nieuw paard het beste introduceren?"


Er is geen vraag. TS schrijft 'columns' voor één of andere website en wil die pushen.
Dat ze onzinnige stellingen bedenkt zonder enige research te doen wekt wrevel op, maar dat boeit niet. Alles voor aandacht en clicks.

Nu vind ik dit niet echt reclame voor de website. Ja, ik heb het nu aangeklikt, maar heb nu absoluut niet de drang om later weer op deze website te kijken := _O-

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:38

Een paard is een kuddedier. En nee, niet alle paarden kunnen met elkaar overweg. In de natuur zouden deze paarden uit de kudde verstoten worden, wat ook niet altijd zachtzinnig gebeurt, om vervolgens hun eigen kudde te vormen. Daar is in gevangenschap over het algemeen geen ruimte voor en dus wordt er doir de eigenaar gezegd dat het paard niet met andere paarden kan. Maar he, ik kan ook niet met alle mensen alleen heb ik de keuze en mogelijkheid om ze te ontwijken. Een paard heeft dat heel vaak niet.

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:41

Jammer, een account dat alleen maar gebruikt wordt om de eigen columns te promoten.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:46

JudithGigi schreef:
Ik vraag me af of deze columns niet gewoon ragebait zijn :D


Ik ook. In elk geval extreem kortzichtig, of het nu bewust of onbewust is.

Ibbel

Berichten: 49137
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:48

prompter schreef:
Jammer, een account dat alleen maar gebruikt wordt om de eigen columns te promoten.


:+

Iets willen leren, je kennis vergroten, en (durf ik het te zeggen?) een beetje research doen voor je weer een stukkie de wereld in knalt, dát gaat ze niet doen. Terwijl ze op bokt best nog wat zou kunnen leren, zo te lezen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:52

Elisa2 schreef:
MyWishMax schreef:
Nee, de eigenaren weten het in lang niet alle gevallen beter. Die verzinnen allerlei excuses waarom een paard alleen moet staan, terwijl ze als jong paard gewoon in een kudde stonden. Ja, als ze jaren alleen hebben gestaan is het lastig, maar dan hebben ze dus al een eigenaar gehad die vond dat alleen staan moest kunnen. En dus meer aan zichzelf dacht dan aan het paard.
Van de hele groep die volgens eigenaren alleen moeten staan is er maar een hele kleine groep die dat echt moet (en meestal alsnog door de mens veroorzaakt, degene waar de mens het niet veroorzaakt heeft zijn nog veel zeldzamer). Maar alleen maar zicht op paard in de verte vind ik gewoon echt altijd een no go.

Het is heel sneu dat er een paard ingeslapen moest worden door een trap van een ander paard. Maar wat dat betreft zijn paarden heel kwetsbaar. Ik ken ook paarden die benen braken die alleen buiten stonden. Paarden ook maar niet meer buiten zetten dan?

Op correcte manier kennis laten maken, paarden uitzoeken die bij elkaar passen qua karakter en voldoende ruimte zodat ze elkaar kunnen uitwijken. En dan vind ik samen staan 1 van de belangrijkste dingen. En voor die hele kleine groep die echt niet samen kan staan, alsnog contact mogelijk maken en niet alleen een paard in de verte kunnen zien. Paarden leggen zich snel neer bij dingen, dat betekent zeker niet dat het goed of gezond is.


+1 en als een paard zijn been breekt door een ander paard, dan moet dat maar zo zijn. Beter een kort en gelukkig leven dan een lang en ongelukkig leven denk ik dan maar.
Eens, hoe pijnlijk ook.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:03

De situatie die beschreven wordt in de column is verschrikkelijk natuurlijk. Als een paard door het (onbewuste, maar potencieel terechte) toedoen van een ander paard overlijd, dan denk je al snel "Wat als". Dat neemt echter niet weg dat het welzijn van je paard in acht genomen wordt als je ze alleen zou zetten.

Hoe je het ook went of keert: een paard hoort niet alleen. Dat je ze een keer alleen meeneemt op wedstrijd of buitenrit is anders natuurlijk. Maar altijd alleen staan is niet goed voor de mentale gesteldheid van een paard. Ze kunnen niet groomen met een paard, niet spelen en moeten alles alleen regelen.

De afgelopen twee weken heeft mijn pony in verband met een verhuizing alleen gestaan, buiten de kudde. We wilden namelijk dat de introductie rustig zou verlopen. En dat, het matchen van de kudde én het rustig aanpakken is key. De introductie ging goed en ik heb mijn rustige, vriendelijke pony weer terug. Niet de stressige, bijtende secreet wat ervoor in de plaats kwam :+

Mocht mijn paard komen te overlijden door kuddeperikelen. Ben ik waarschijnlijk boos en verdrietig, maar zou ik dat een andere keer weer hetzelfde aanpakken. Voor mij geen paard buiten de kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:07

Isabel_k schreef:
De situatie die beschreven wordt in de column is verschrikkelijk natuurlijk. Als een paard door het (onbewuste, maar potencieel terechte) toedoen van een ander paard overlijd, dan denk je al snel "Wat als". Dat neemt echter niet weg dat het welzijn van je paard in acht genomen wordt als je ze alleen zou zetten.

Hoe je het ook went of keert: een paard hoort niet alleen. Dat je ze een keer alleen meeneemt op wedstrijd of buitenrit is anders natuurlijk. Maar altijd alleen staan is niet goed voor de mentale gesteldheid van een paard. Ze kunnen niet groomen met een paard, niet spelen en moeten alles alleen regelen.

De afgelopen twee weken heeft mijn pony in verband met een verhuizing alleen gestaan, buiten de kudde. We wilden namelijk dat de introductie rustig zou verlopen. En dat, het matchen van de kudde én het rustig aanpakken is key. De introductie ging goed en ik heb mijn rustige, vriendelijke pony weer terug. Niet de stressige, bijtende secreet wat ervoor in de plaats kwam :+

Mocht mijn paard komen te overlijden door kuddeperikelen. Ben ik waarschijnlijk boos en verdrietig, maar zou ik dat een andere keer weer hetzelfde aanpakken. Voor mij geen paard buiten de kudde.
Dat is ook mijn grootste probleem met "een draadje" ertussen. Zo staan ze misschien wel naast elkaar, maar echt fysiek contact is nog steeds vrijwel onmogelijk, want iets te onhandig en ze hebben een schok te pakken. :=