Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 10:09

Van 'ragebait' heb ik zelf ook nog nooit gehoord. Jammer dat het weer zo op de persoon wordt gespeeld. Nieuwshorse is niet van mij maar je kan er columns (laten) plaatsen. En iedere discussie is belangrijk omdat we van elkaar kunnen leren en allemaal het beste voor onze paarden willen.

Kan een paard tegen alleen zijn? Dat is de vraag. Ik heb véle paarden in mijn leven, beroepsmatig en hobbymatig gezien en er waren er echt paarden bij die alleen waren maar NIET eenzaam, stress of depressief.

De mens is ook een 'groepsdier' maar er zijn genoeg mensen die liever alleen zijn en doodongelukkig in geforceerde sociale contacten.

Terug naar het paard. Dit paard is/was een voorbeeld. Niet om de boel op te blazen maar als onderwerp betreffende de discussie.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:15

Nouja ik ben zo'n persoon die ongelukkig wordt van geforceerde sociale contacten, maar dat wil nog niet zeggen dat ik de rest van mn leven alleen in een vierkantje wil leven :')

Feit blijft dat paarden kuddedieren zijn, en dat sociaal contact in meerdere of mindere mate wel belangrijk is...

Hoeveel paarden zie je in de natuur alleen leven?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:18

Natuurlijk heb je kluizenaars. Maar dat zijn er niet veel.

Je hebt net als bij mensen paarden die echt dol zijn op andere paarden. Altijd meedoen met spelen en waar het feest is, zijn zij ook. Maar er zijn ook paarden die niet perse meedoen met al het gekkigheid dat bedacht wordt door de jongere garde of de feestbeesten, maar dat betekent nog niet dat ze liever alleen staan. Om het even te trekken op mensen: de expressieve en wat meer introverten.

Ik heb beide paarden (gehad). En zelfs degene die liever alleen stond in een kudde, hoefde ik echt niet alleen te zetten. Daar wordt ze erg ongelukkig van. Mijn huidige pony steekt overal haar neus tussen en spreekt de paardentaal uitstekend. Alle paarden vinden haar leuk om mee om te gaan. Over haar maak ik me in een kudde nooit zorgen.

Mijn oudere fjord vond ik vaak wél spannend. Een oudere dame die altijd als hoogste in rang heeft gestaan en geen tegenspraak dulde was niet altijd leuk in het begin. Zelfs met rustige, doordachte introducties. Maar als de kudde eenmaal gesetteld was, was ze de rust zelve. Ook in spannende situaties van andere paarden of als ze zelf een probleem had. Dat is dan ook weer goud waard. Maar gezellig mee rennen of even kroelen deed ze echt niet.

Overigens heeft ze jarenlang in Staatsbosbeheer gelopen en spreekt zij de paardentaal ook meer dan uitstekend. Dat zorgde juist vaak voor communicatieproblemen met paarden die vaak of lang alleen hadden gestaan voordat ze naar de kudde kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:20

MariaVerspek schreef:
Van 'ragebait' heb ik zelf ook nog nooit gehoord. Jammer dat het weer zo op de persoon wordt gespeeld. Nieuwshorse is niet van mij maar je kan er columns (laten) plaatsen. En iedere discussie is belangrijk omdat we van elkaar kunnen leren en allemaal het beste voor onze paarden willen.

Kan een paard tegen alleen zijn? Dat is de vraag. Ik heb véle paarden in mijn leven, beroepsmatig en hobbymatig gezien en er waren er echt paarden bij die alleen waren maar NIET eenzaam, stress of depressief.

De mens is ook een 'groepsdier' maar er zijn genoeg mensen die liever alleen zijn en doodongelukkig in geforceerde sociale contacten.

Terug naar het paard. Dit paard is/was een voorbeeld. Niet om de boel op te blazen maar als onderwerp betreffende de discussie.
Het percentage mensen dat leeft als kluizenaar is desondanks een stuk lager dan het percentage paarden dat zogenaamd "niet met andere paarden kan." := Bovendien is dat hun eigen keuze én kunnen ze er ook op ieder moment voor kiezen om zich wel tijdelijk onder de mensen te begeven; je paard elke vorm van sociaal contact ontnemen, is iets wat je als mens je paard aandoet, dus echt totaal niet vergelijkbaar.

Wat betreft eenzaam, gestrest of down, paarden schikken zich vaak ook snel naar hun situatie, maar dat betekent niet dat het prettig is voor ze. En het is natuurlijk raar dat een dier dat in een kudde is opgegroeid, bij de magische leeftijd van drie jaar zogenaamd "niet met andere paarden zou kunnen."

MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 10:24

Ibbel schreef:
prompter schreef:
Jammer, een account dat alleen maar gebruikt wordt om de eigen columns te promoten.


:+

Iets willen leren, je kennis vergroten, en (durf ik het te zeggen?) een beetje research doen voor je weer een stukkie de wereld in knalt, dát gaat ze niet doen. Terwijl ze op bokt best nog wat zou kunnen leren, zo te lezen :=



Research? Een column is geen redactioneel stuk of een journalistiek stuk. Maar een MENING. Jammer dat je dit nog steeds niet begrijpt.

Iedereen spreekt hier toch vanuit zijn of haar persoonlijke ervaring!
Dacht je dat rapporten met schema's, tabellen en gedegen onderzoek tegenwoordig nog worden gelezen door de gemiddelde mens?

Een column is een MENING en als je het er niet mee eens bent hoef je niet de columnist af te branden.

Anoniem

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:27

Een column zou een onderbouwde mening moeten zijn, niet gewoon wat spuien op basis van een verhaaltje dat je ergens door de vogeltjes is ingefluisterd, maar dat terzijde.

MarjanB

Berichten: 16452
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:35

:') gaan we weer… ts ik weet niet wat je wil bereiken maar ik denk dat je vooral een negatieve associatie met je naam creëert.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:51

Tja, ik denk dat paarden kuddedieren zijn en dus niet alleen zouden moeten staan. Daarentegen is mijn ervaring wel dat sommige paarden om een bepaalde reden niet passen in de groep waarin ze geplaatst worden en het wel aan de mens is om toezicht te houden en te voorkomen dat het de spuigaten uitloopt.
Het hangt van paard tot paard af wat het meest aangewezen is.

Goh en liever een paard dat korter leeft maar een goed leven gehad heeft dan een paard alleen.. Op zich ben ik het daar wel mee eens. Alleen is de situatie wel anders als je paard aangevallen werd door een ander en daardoor ingeslapen moet worden. En helaas heb je die paarden ook, die anderen aanvallen. In zulke gevallen moet er toch naar een oplossing gezocht worden ... en vaak eindigt dat paard dan toch alleen op de weide.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:54

Ibbel schreef:
TS: jij bent wel goed in extreme gevallen opblazen en dan een mening te ventileren zonder verdere research hè?

En je bent ook lekker bezig met verkapte reclame maken voor een obscure site en clicks te genereren.
Dat laatste is sowieso niet de bedoeling op bokt.


Dit.

Heb geTemd op dit topic.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:56

Uit al je columns blijkt dat je geen idee hebt waar je over spreekt. Je spuit ongefundeerde meningen. Ik vraag me dan ook af waarom je blijft publiceren. En naast dat er geen enkele onderbouwing in je columns zit, zou ik je ook adviseren een cursus schrijven te volgen mocht je schrijven echt leuk vinden.

Is er een mogelijkheid om contact op te nemen met die site? Ik kan nergens een contactformulier vinden.

MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 11:11

Ja op Facebook van Nieuwshorse.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:50

Beetje jammer dat je een bokt account aanmaakt special om je columns onder de aandacht te brengen..

Anoniem

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:53

Is dit dezelfde Maria als die van haar paard met kissing spines? Raar artikel dit, veel tekort door de bocht. Hoe heb je het paard aan sociaal contact laten wennen als ze dat niet gewoon was? Hoe snel is dat proces gegaan etc? En de uitkomst is rot, maar wat is eraan vooraf gegaan?

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:13

MariaVerspek schreef:
Research? Een column is geen redactioneel stuk of een journalistiek stuk. Maar een MENING. Jammer dat je dit nog steeds niet begrijpt.

Een column is een MENING en als je het er niet mee eens bent hoef je niet de columnist af te branden.


Grinnik. Als jij een column leest van iemand die zegt dat de aarde plat is, dan denk je niet: gut, lees je eens in?

Ook een mening hoor je te onderbouwen. Zéker als je vindt dat die mening door een breed publiek gelezen moet worden omdat je het belangrijk vindt dan anderen jouw mening kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:19

BugsFunny schreef:
Beetje jammer dat je een bokt account aanmaakt special om je columns onder de aandacht te brengen..
Op zich prima, maar voeg dan ook gewoon wat toe aan ofwel die topics, ofwel aan de rest van het forum. := Je eigen column/mening hier neerplempen en dan gaan huilebalken als mensen het niet met je eens zijn, doet dat niet.

pateeke schreef:
Tja, ik denk dat paarden kuddedieren zijn en dus niet alleen zouden moeten staan. Daarentegen is mijn ervaring wel dat sommige paarden om een bepaalde reden niet passen in de groep waarin ze geplaatst worden en het wel aan de mens is om toezicht te houden en te voorkomen dat het de spuigaten uitloopt.
Het hangt van paard tot paard af wat het meest aangewezen is.

Goh en liever een paard dat korter leeft maar een goed leven gehad heeft dan een paard alleen.. Op zich ben ik het daar wel mee eens. Alleen is de situatie wel anders als je paard aangevallen werd door een ander en daardoor ingeslapen moet worden. En helaas heb je die paarden ook, die anderen aanvallen. In zulke gevallen moet er toch naar een oplossing gezocht worden ... en vaak eindigt dat paard dan toch alleen op de weide.
Mijn paard heeft dus een klap gehad eind vorig jaar met een langdurige blessure tot gevolg en die gaat komende week ook weer gewoon de kudde in bij het verweiden. (Momenteel staat ze ernaast ivm ruimte, maar komen er wel dagelijks paarden door haar stukje heen.) Maar zij is dan ook weer het andere uiterste van al die kluizenaarspaarden die de TS blijkbaar dagelijks tegenkomt en kan niet tegen alleen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-23 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:19

MariaVerspek schreef:
Jammer dat het weer zo op de persoon wordt gespeeld.


Er wordt niet op de persoon gespeeld, maar op de tekst die je plaatst. Een column deel je om reacties te krijgen, toch? Niet elke column levert 'oeh' en 'ah' op, vooral als het gewoon een slechte en ongefundeerde soep van woorden is. Als je uitdeelt, moet je niet raar opkijken dat er verwacht wordt dat je ook kan incasseren.
Laatst bijgewerkt door KSHancox op 19-03-23 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:36

Op de persoon spelen zou zijn "jemig wat ben jij een loser, je kan niet eens schrijven, wat ben jij achterlijk".

Niemand zegt dat. Mensen becommentariëren de tekst en het gebrek aan fundering ervan. En ja, mensen vinden het hier op bokt altijd jammer als er iemand een account aanmaakt om alleen maar eigen dingen te promoten, maar dat is ook weer commentaar op het gegeven zelf en niet op de persoon die het doet.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:49

"Paarden zijn kuddedieren" - zo, even een open deur ingetrapt.

... en een wijs mens wees mij ooit op het onderscheid tussen 'groep' en 'kudde'.

Een kudde wordt door de dieren zelf gevormd, heeft een soort van structuur en de meeste van dieren liggen elkaar goed. Zo nee, zal de leidende merrie er op toezien dat er rust in de tent blijft / de dieren elkaar wat ontlopen.

... en wij mensen zetten onze paarden 'op hoop van zegen' bij elkaar in het land - en meestal gaat het nog goed ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:05

Janneke2 schreef:
"Paarden zijn kuddedieren" - zo, even een open deur ingetrapt.

... en een wijs mens wees mij ooit op het onderscheid tussen 'groep' en 'kudde'.

Een kudde wordt door de dieren zelf gevormd, heeft een soort van structuur en de meeste van dieren liggen elkaar goed. Zo nee, zal de leidende merrie er op toezien dat er rust in de tent blijft / de dieren elkaar wat ontlopen.

... en wij mensen zetten onze paarden 'op hoop van zegen' bij elkaar in het land - en meestal gaat het nog goed ook.
Alleen is het idee van de alheersende leidende merrie al lang achterhaald. :=

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:38

Mkango schreef:
Een column zou een onderbouwde mening moeten zijn, niet gewoon wat spuien op basis van een verhaaltje dat je ergens door de vogeltjes is ingefluisterd, maar dat terzijde.


Dat is wel een strenge norm. Een norm is in dit geval een mening....

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:06

MariaVerspek schreef:
Een column is een MENING en als je het er niet mee eens bent hoef je niet de columnist af te branden.

Grappig, dat mag juist wel, je hebt gelijk dat het niet hoeft.. maar het mag wel.
Daarvoor schrijft iemand juist een column, vaak om een discussie los te maken en de lezer te prikkelen.

Jij wilt duidelijk een reactie, anders had je hier geen topic over geopend.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:11

Janneke2 schreef:
"Paarden zijn kuddedieren" - zo, even een open deur ingetrapt.

... en een wijs mens wees mij ooit op het onderscheid tussen 'groep' en 'kudde'.

Een kudde wordt door de dieren zelf gevormd, heeft een soort van structuur en de meeste van dieren liggen elkaar goed. Zo nee, zal de leidende merrie er op toezien dat er rust in de tent blijft / de dieren elkaar wat ontlopen.

... en wij mensen zetten onze paarden 'op hoop van zegen' bij elkaar in het land - en meestal gaat het nog goed ook.


Klopt. Hier jaren pensionstalling uitgebaat, en meestal ging het goed, maar ooit nog 2 kuddes moeten vormen omdat de ene ruin enkel de arabische paarden in zijn groep duldde, en geen anderen (bizar hoor, hij was nochtans zelf verre van arabisch). En ook soms problemen met ruinen die dekten en zo, maar verder ging het meestal wel goed.

Nu heb ik enkel 3 eigen paarden, en sinds enkele maanden staan ze alle 3 alleen. De ene is 26jarige hengst die nogal jaloers is, met sommige ruinen zou ik hem durven laten kroelen over de omheining, maar niet met zijn eigen zoon, die kunnen elkaars bloed wel drinken. Merrie en ruin stonden samen, maar doordat merrie al 3x hoefbevangen geweest is, mag zij niet meer op de wei, dus enkel als de ruin op de paddock moet (te natte weiden bijvoorbeeld, of tijdens de zomer 's nachts zodat hij niet teveel vreet) stonden ze nog samen. Ruin is echter de baas over de merrie, en sinds ze met een peesblessure staat, staan ze ook nooit meer samen. De merrie vindt het best zo, altijd al een beetje een eenzaat geweest in de kudde, enkel de ruin vindt het niet zo fijn, maar zo lang ze elkaar zien, kan hij ermee leven (is altijd al een uitbreker geweest, stond daardoor vaak alleen in een wei waar hij niet thuishoorde :) ). Ik hoop mettertijd er nog 2 paarden bij te nemen (liefst pension): eentje hoefbevangengevoelig om samen te zetten met de merrie, en dan een gezond jonger ding voor mijn ruin, maar ze zien er nu allesbehalve ongelukkig uit, dus ben niet meer zo fanatiek in "een paard hoort niet alleen" als vroeger.

Vroeger had ik wel eventjes een pensionklante die haar paard graag alleen wou hebben omdat ze haar anders niet uit de wei durfde halen. Heb haar paard dan samen gezet met mijn merrie die totaal niet opdringerig is en volledig veilig op de wei, maar nog had ze schrik. Toen ik zei: "Ik wil je wel helpen om je paard met een veilig gevoel te leren uithalen", antwoordde ze: "Maar ik wil geen horsemanship woman worden, ik wil een goede dressuurruiter worden". Toen stond ik toch even perplex, ben je nu een geitewollen sokken NH freak omdat je je paard uit de wei durft halen ?

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:22

Ibbel schreef:
Wish23 schreef:
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet de vraagstelling van dit topic. Iedereen wéét toch wel dat een paard een kudde dier is?
De vraag kan beter toegespitst worden op een voorbeeld; "mijn paard kan niet goed in de kudde, hoe zal ik dat gaan oplossen?" of "hoe zal ik een nieuw paard het beste introduceren?"


Er is geen vraag. TS schrijft 'columns' voor één of andere website en wil die pushen.
Dat ze onzinnige stellingen bedenkt zonder enige research te doen wekt wrevel op, maar dat boeit niet. Alles voor aandacht en clicks.


Oh op die manier.
Dat is eigenlijk niet echt zinvol om dan hier een topic mee te vullen.

AmyJamess

Berichten: 2120
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:23

Ik heb zelf een hele dominante Tinker merrie gehad.
Kon ook moeilijk met andere paarden samen staan omdat ze anders echt in de aanval ging.
De beste match voor haar bleek een andere dominante merrie te zijn.
Daar kon ze dan juist heel goed mee en was er niks aan de hand.
Ondanks dat ze niet met alle paarden samen kan heeft ze wel altijd behoefte gehad aan een maatje, een ander paard waar ze mee kan kriebelen.
Ze heeft dan ook nooit alleen gestaan, altijd in een kudde met merrie's en later op een andere stal met 1 ruin.

Een paard hoort niet alleen. Dominant of niet er is altijd wel een match of oplossing te vinden. Maar het is ook maar net waar de prioriteiten van de eigenaar liggen.
Snap dat als je met je paard hoog in de sport loopt dat je niet het risico op blessure's wilt. Prima, zolang ze maar met elkaar contact kunnen leggen.
Er is altijd een oplossing.

DuoPenotti

Berichten: 29532
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kunnen paarden tegen alleen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:26

Vaak is het niet dominant.
Mijn ruin jaagt en mept ook, maar hij is zo onzeker als wat.
Toen hij nog bij mijn oude paard stond, die wel echt dominant was, was hij heel braaf en ook veel liever tegen de merrie. Opa hield alles in rust.
En die zag je zelden een tik uitdelen. 1 oor anders was voldoende.