3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jforrez

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 21:16

Dag iedereen!

Ik ben de voorbereidingen gestart om mijn jonge paard zadelmak te maken. Hij loopt netjes aan de longe en verdraagt het zadel goed. Ik wil echter eerst, dat hij ook netjes galoppeert en de stemhulp 'galop' leert kennen. Dat lijkt me makkelijker voor ik op hem ga zitten.
Maar... hij kan zo lekker draven, dat hij eigenlijk zelden galoppeert... Zelfs in de weide tijdens het spelen showt hij liever zijn ruime draf.
Het is een vrij klein en compact paard, stevig gebouwd en goed gespierd. Geen slungelgehalte bij deze!

Wie heeft tips om dit paard te stimuleren om te galopperen?
Aan de longe galoppeert hij zeer moeilijk aan en houdt het maar enkele passen vol. Bij losgooien in de piste galoppeert hij ook amper.

Help!

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:17

Wat voor ras is het?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:23

Sommige paarden hebben ook de voorkeur voor draven. Sommige rassen hebben nog meer 'draf' in de genen zitten.
En jonge paarden vinden galopperen soms moeilijk, zeker op een cirkel.

Maar, oefenen helpt! Maak je cirkel groter of longeer 'los'.
Beloon eerst iedere goede stap.
En moedig daarna aan om langere stukjes te doen. Net als krachttraining of hardlooptraining steeds meer en verder uitbouwen.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:26

Klinkt alsof hij spieren moet opbouwen en uithoudingsvermogen. Mijne had dat namelijk ook toen ik net begon op 3 jarige leeftijd met alleen longeren. Nu ik ook rijd en veel longeer en veel focus leg op de galop gaat het beter en houd hij het vol. Heb eerst overgangen van stap naar draf en draf naar stap geoefend en dan ook veel overgangen naar galop. Al is het maar een half rondje. Worden er vanzelf meer.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:37

AnnedB schreef:
Wat voor ras is het?

Dit is idd wel belangrijk om te weten om advies te geven.

jforrez

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 21:37

AnnedB schreef:
Wat voor ras is het?

Springpaard pur sang ;)

jforrez

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 21:39

DonDon schreef:
Klinkt alsof hij spieren moet opbouwen en uithoudingsvermogen. Mijne had dat namelijk ook toen ik net begon op 3 jarige leeftijd met alleen longeren. Nu ik ook rijd en veel longeer en veel focus leg op de galop gaat het beter en houd hij het vol. Heb eerst overgangen van stap naar draf en draf naar stap geoefend en dan ook veel overgangen naar galop. Al is het maar een half rondje. Worden er vanzelf meer.


Heb je tips over hoe je het paard kan doen galopperen? Ik krijg hem amper in galop.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:00

Je kunt hem laten vrijspringen. Wat hindernissen 3 ofzo op de goede afstand van elkaar op de grote volte zetten. Hierdoor moet hij galopperen om goed uit te komen en ze worden er handiger en sterker door.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:07

Misschien kun je wat balkjes meenemen in het longeren. Dat maakt hem sterker en leert hem wat bewuster te lopen. Soms kan een bandage om z'n achterhand helpen (methode Linda Tellington Touch) Dat stimuleert het lichaamsbewustzijn van het paard.
https://www.youtube.com/watch?v=Gg5ExVbTzK8

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:27

Beginnen met inrijden en de galop komt vanzelf wel. Als het gas, de rem en het stuur erop zit lekker naar buiten op een lang stuk en daar galopperen. Desnoods naast een ander paard.

Komt vanzelf wel, galop is voor jonge paarden zwaar. Zeker in een bak.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:35

ik zou, zoals boven al gezegd, beginnen met rechte stukken. Galop kan vaak moeilijk zijn voor jonge paarden en cirkels maken het nog moeilijker. Probeer eens in de piste of een soort rechthoek af te zetten en hem zo in galop te laten vallen vanuit draf. Eens hij 1 pasje galop doet, echt uitzonderlijk belonen en zo uitbouwen. Galop kan moeilijk zijn, dus maak het voor je paard leuk.
En ook zoals boven gezegd, kan een sprongetje (hoog genoeg!) helpen om hem te laten galopperen. Werk in kleine stukjes en hou het leuk! :)

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:37

Die galop komt wel inderdaad.
Gewoon iedere poging uitvoerig belonen, ongeacht of het de goede galop en of het maar 1 pasje is.

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:38

jforrez schreef:
AnnedB schreef:
Wat voor ras is het?

Springpaard pur sang ;)


Heb je hem al eens laten bekijken door een dierenarts? Springpaarden hebben over het algemeen een goede galop van nature, dus dat is wel bijzonder dat die van jou dat niet heeft. Misschien is hij gewoon slap, maar zou eerst een medische oorzaak uitsluiten, misschien kan hij het wel echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:45

Sizzle schreef:
Die galop komt wel inderdaad.
Gewoon iedere poging uitvoerig belonen, ongeacht of het de goede galop en of het maar 1 pasje is.
Eens, en staar je ook niet blind op het galopperen. Mijn ex-renpaard die moeiteloos aangaloppeert op de galopbaan, is daar beduidend minder happig op in de bak. Ik doe vooral veel werk met haar in stap en draf, ook aan de hand, en galoppeer eigenlijk zelden in de bak, maar de paar keer dat ik het wel gedaan heb, ging ze echt met sprongen vooruit. Van alleen in de linkergalop aanspringen en het drie passen volhouden, of met een beetje geluk een lange zijde, sprong ze van de week ineens keurig in de goede galop aan op beide handen en hield ze het ook een ronde vol.

Ik leg dus juist veel minder de focus op de galop. Het komt wel.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:40

Eef_Bam schreef:
jforrez schreef:

Springpaard pur sang ;)


Heb je hem al eens laten bekijken door een dierenarts? Springpaarden hebben over het algemeen een goede galop van nature, dus dat is wel bijzonder dat die van jou dat niet heeft. Misschien is hij gewoon slap, maar zou eerst een medische oorzaak uitsluiten, misschien kan hij het wel echt niet.


Ja, dat was ook waar ik aan dacht. Een spring gefokt paard moet makkelijk kunnen en willen galopperen.
Ik zou 'm ook na laten kijken.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 00:05

Beleren en hup naar buiten achter een mak paard om te leren galopperen. Rechtuit is vaak makkelijker om te leren galopperen voor paarden.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:31

jforrez schreef:
AnnedB schreef:
Wat voor ras is het?

Springpaard pur sang ;)


Naar goede paardendierenarts of laten bekijken door echte paardenpersoon.

Want een springpaard wat zelden galoppeert.. is apart.

Tenzij het paard laatste jaar alleen losgelopen heeft op paddock van 10 x 10 mtr... dan snap ik het... das te klein..

djengo
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-02-08

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:51

Ik zou er toch eerst door een arts naar laten kijken. Uiteraard kan het zijn dat hij er moeite mee heeft maar je wilt ook niets forceren.

djengo
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:52

Ik zou er toch eerst door een arts naar laten kijken. Uiteraard kan het zijn dat hij er moeite mee heeft maar je wilt ook niets forceren.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:56

Heb je een longeer cirkel tot je beschikking ? Vaak is met de Freestyle methode de galop hulp makkelijker te begrijpen voor een paard. Ik weet niet in welke omgeving je zit maar dan zou iemand je hierbij kunnen helpen.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:03

kleine compacte paarden, die misschien wat kort in de rug zijn, hebben in het begin wel vaker moeite met aangalopperen. Vaak is het onderzetten van het been wat moeilijk, ze hebben dan nog weinig kracht en balans. Hier zijn er regelmatig paarden die pas buiten voor het eerst onder de man galopperen.

Niets forceren, gewoon je ding door doen in draf en stap, veel overgangen maken aan de longe, paar passen achterwaarts vragen, en als je ze hebt, over heuveltjes gaan stappen. Die galop komt vanzelf.
Wij hebben trouwens ook enkel springpaarden.

Ibbel

Berichten: 49154
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:07

Maar dit paard galoppeert ook gewoon in de wei nauwelijks. Dat is toch raar? Dat een paard het aan de longe moeilijk vindt, OK. Hoewel ze in de wei ook de gekste en kleinste rondjes galopperen, maar goed.
Maar een paard dat ook in vrijheid niet (veel of makkelijk) galoppeert, daar zou ik echt eerst naar laten kijken...

Ik heb hier een draver lopen die het aan de longe ook moeilijk vindt, maar in de wei racet ze wat af, in galop. Geen énkel probleem. Ja, ik zie haar daar ook sneldraven, logisch, maar ze galoppeert minstens evenveel.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:19

dat hij niet galoppeert op de weide haal ik niet uit het verhaal. Hij showt graag in draf staat er, ja dat kan. En hoe groot is de weide/paddock? en sta je er continu bij, oftewel, weet je wel wat hij doet in de weide. wordt hij eigenlijk in vrijheid gelongeerd of zit er een bijzetje aan?

Ibbel

Berichten: 49154
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:22

Oehlala schreef:
dat hij niet galoppeert op de weide haal ik niet uit het verhaal.


TS schreef:
Maar... hij kan zo lekker draven, dat hij eigenlijk zelden galoppeert... Zelfs in de weide tijdens het spelen showt hij liever zijn ruime draf.


TS schreef:
Bij losgooien in de piste galoppeert hij ook amper.


Ik weet niet hoe ik dit anders moet interpreteren dan dat-ie spontaan in vrijheid weinig of niet galoppeert :D

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:24

Citaat:
Zelfs in de weide tijdens het spelen showt hij liever zijn ruime draf.

TS zegt het toch echt zelf.
Ik denk dat hier meer aan de hand is.