3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:20

Ik denk echt dat er helemaal niks is met je paard, maar galop aan de longe is gewoon moeilijk voor een jong paard. En sommige paarden hebben nu eenmaal een voorkeursgang.

Goede begeleiding in dit proces als je eerste jonge paard is, is wel belangrijk. Helaas ken ik niemand in Belgie. Los in de longeercircel is trouwens sowieso makkelijker voor een jong paard, maar die is er niet lees ik dus dat maakt het longeren dan ook nog wat lastiger. Wat je nog kunt proberen is de bak door midden afzetten met lint en paaltjes en dan los gaan longeren en de galop mee pakken.

jforrez

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 12:25

Mo_Noah schreef:
Ik herken het in mijn springgefokte 4 jarige! Hij had duidelijk de voorkeur voor draf, ook bij spelen in de wei of losgooien in de bak. Toen hij 3 was was galopperen aan de longe was heeeel moeilijk, hij viel steeds terug.
Nu zijn we een tijdje en enige training verder, en gaat het stukken beter. Nog steeds vindt hij doorgalopperen moeilijk, zeker in combinatie met springen, maar het is echt beduidend beter. Galopperen onder het zadel en ook veel buiten rechtuit heeft geholpen. Bij hem is het echt een kracht en balans dingetje, dus alles qua sterker maken(ook bv drafbalken) is wat dat betreft een goed idee!


Wat fijn om te horen! Ik ga met je tips aan de slag!

jforrez

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 12:26

Elisa2 schreef:
Ik denk echt dat er helemaal niks is met je paard, maar galop aan de longe is gewoon moeilijk voor een jong paard. En sommige paarden hebben nu eenmaal een voorkeursgang.

Goede begeleiding in dit proces als je eerste jonge paard is, is wel belangrijk. Helaas ken ik niemand in Belgie. Los in de longeercircel is trouwens sowieso makkelijker voor een jong paard, maar die is er niet lees ik dus dat maakt het longeren dan ook nog wat lastiger. Wat je nog kunt proberen is de bak door midden afzetten met lint en paaltjes en dan los gaan longeren en de galop mee pakken.


Top! Danku voor de tip

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:38

Wel fijn dat hij al helemaal goedgekeurd is en op de foto gezet. Kon helaas niet eerder reageren. Maar wat ik destijds heb gedaan is heel erg veel grondwerk. Maar dan ook elke dag. Dus het flexibeler maken van zijn lichaam en het trainen van zijn achterhand. Marijke de Jong heeft de basis waarmee ik begon op haar website staan. Dit deed ik bijna elke dag. Ook met balkjes longeren. Van stap naar draf, draf naar stap. En uiteindelijk als hij wat sterker is in de achterhand de galop opbouwen. Ik heb eerst de focus gelegd op wat hij kon om zo de training leuk te houden en zijn achterhand sterker te maken. Hij is nu 6, vindt het nog steeds wel lastig om onder het zadel zijn balans te houden maar longeren gaat super goed.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:40

Kun je hem niet als handpaard meenemen naar buiten, met een bevriend ouder paard wat wel gereden wordt en dan lekker buiten een stukje rechtuit galopperen?

MirandaMalik

Berichten: 9885
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:00

Drie is ook nog erg jong en ik vind het logisch dat hij balans en kracht mist.
Ik zou zeggen, ga eerst lange teugelen, daarmee kun je veel meer aan het lichaam werken dat aan de longe.
We weten natuurlijk verder niks, want hoe gaat de draf aan de longe, heeft hij dan wel een mooie balans en treed hij goed onder met zijn binnenachterbeen en heeft hij een redelijk gelijke lengtebuiging?
Vaak als ze sterker en soepeler worden in draf wordt de galop makkelijker.
Maar normaal gesproken kan een springpaard juist makkelijk galopperen, ook al is hij gekeurd er kan natuurlijk makkelijk ondertussen zijn dat hij bijvoorbeeld heeft vastgelegen in de stal en daarom toch een probleem heeft.

RoyaSira
Berichten: 14
Geregistreerd: 26-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:29

Hoi,

mijn had dit ook. Het was voor heem gewoon een kwestie van kracht en coordinatie en misschien ook durven.

Ik denk je moet hem tijd geven en gewoon veel oefenen, misschien ook wat balkes op de grond aan de longe voor de coordinatie en de kracht. Als ze in draf het gevoel hebben goed te kunnen lopen hebben ze ook meer vertrouwen in de gallop.

Hij is ook gewoon jong. Mijne kan nu pas met 5 goed galloperen en is ook kort en krachtig. Ieder paard is verschillend.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:50

Als hij zo is nagekeken dan gok ik ook op onbalans en mogelijk het ontbreken van kracht op jonge leeftijd.

Wat goede oefeningen zijn om te trainen is balkjes stappen/draven en regelmatig paar passen achterwaarts laten gaan aan de hand. Hier krijgen ze ook een sterkere achterhand van.

Daarnaast is een keer na laten kijken door een goede osteopaat zeker niet verkeerd. Dit heb ik ook gedaan voor het beleren, nadat ze een paar maanden op de wei had gestaan, na de koliekoperatie voordat ze weer aan het werk ging en tussendoor regelmatig een check.
Goed op de foto hoeft niet te betekenen dat ze geen blokkade ergens in het lijf hebben, baat het niet dan schaadt het niet. :j

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:02

mystery1980 schreef:
Kun je hem niet als handpaard meenemen naar buiten, met een bevriend ouder paard wat wel gereden wordt en dan lekker buiten een stukje rechtuit galopperen?


Hoewel ik dit tijdens het beleren toen ook een hele fijne methode vond, vind ik dat bij dit specifieke probleem wel wat lastig. Als ze al niet de voorkeur hebben voor galop zul je vaak best hard moeten gaan voor je tot galop kunt verleiden en dat vraagt best wat van je 'handpaard skills.
Zou dus niet mijn eerste optie zijn.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:30

Ik heb een kleine compacte en die heb ik het eerste jaar enkel buiten gegaloppeerd op lange stukken gras of bospaden. In de bak was gewoon te zwaar.

Eerder heb ik een tuiger ingereden en daarmee heb ik hetzelfde gedaan.

jforrez

Berichten: 42
Geregistreerd: 15-01-22

Re: 3-jaarse galoppeert bijna nooit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 19:32

Bedankt voor de reacties iedereen!