Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boerderij50
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-04-23

Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 13:15

Hi! Ik zoek ervaring van mensen die een hengst en een merrie 24/7 samen hebben staan en ik hoor graag hoe dat bij jullie gaat.

Uitleg:
We hebben deze week een merrie gecombineerd met een hengst (omdat we graag een veulentje willen, maar ook omdat we hopen dat deze twee 24/7 samen kunnen staan). Maar voor nu blijft de hengst de merrie heel vaak dekken, terwijl de merrie inmiddels niet meer hengstig is. Zou dat in de tijd afnemen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen (en houd het een beetje vriendelijk ;-))
Laatst bijgewerkt door boerderij50 op 13-04-23 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:17

Bedenk wat een gewicht steeds op het lijf van de merrie komt als de hengst dekt en vraag je af of je dat gezond vindt voor haar lijf.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:23

boerderij50 schreef:
Hi! Ik zoek ervaring van mensen die een hengst en een merrie 24/7 samen hebben staan en ik hoor graag hoe dat bij jullie gaat.

Geen mens met verstand die dat doet. Omdat het een heel beroerd idee is. Het kan prima gaan in de winter zolang merrie niet hengstig wordt, maar zodra merrie hengstig wordt is het anders wat en wilt hij blijven dekken. Niet fijn voor merrie.

ikke

Berichten: 37553
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:32

Ehm, niet om het een of ander maar ergens klopt er iets niet in je verhaal.
Een merrie die niet hengstig is, laat zich niet dekken; dat probeert zo'n hengst meestal maar één keer :j

Ik vraag me dus af of jij wel kunt bepalen dat de merrie nog hengstig is.
De andere optie is namelijk dat je zo'n uitzonderlijk portret hebt dat zich altijd laat dekken, ongeacht hengstigheid, drachtigheid of het gebrek eraan.
Nymfomanie komt ook voor bij paarden maar is een vrij zeldzaam verschijnsel.

Heb je ook nog de mogelijkheid dat de merrie deze specifieke hengst ok vindt. Ooit zo'n merrie gehad , die liet zich dekken door een specifieke ruin; hengstigheid speelde geen rol.

Maar dit zijn specifieke gevallen die tot de uitzonderingen behoren.


Avalanche schreef:
boerderij50 schreef:
Hi! Ik zoek ervaring van mensen die een hengst en een merrie 24/7 samen hebben staan en ik hoor graag hoe dat bij jullie gaat.

Geen mens met verstand die dat doet. Omdat het een heel beroerd idee is. Het kan prima gaan in de winter zolang merrie niet hengstig wordt, maar zodra merrie hengstig wordt is het anders wat en wilt hij blijven dekken. Niet fijn voor merrie.

Er zijn nogal wat, minder main stream, rassen waarbij het de gewoonste zaak van de wereld is.
Maar dit vergt wel enige kennis van zaken......

TS: om wat voor paarden gaat het hier?

boerderij50
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-04-23

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 13:50

Shetlanders

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:51

Ik heb hier meerdere ervaringen mee. Met 3 verschillende hengsten, waarvan een 20 jaar alleen heeft geleefd.

Je hebt in de basis eigenlijk een merrie nodig die een grens aangeeft.

Mijn merrie is sociaal onwijs fijn ontwikkelt; iedereen mag met haar mee eten en kriebelen, voor de jonkies is ze softer, maar ze geeft ze ook een mate van zelfstandigheid. Maar altijd heel duidelijk; nee is nee. Niemand waagt het bijvoorbeeld uit haar brokemmer te eten, en dat gaat echt met subtiele hints, echt bijten of trappen doet ze zelden.

Naar hengsten/ruinen is ze buiten hengstigheid heel duidelijk; vriendschap mag, maar meer echt niet. Dan werken de achterbeentjes wel. Als ze hengstig is mogen de heren alles, slettebak :+

Mijn eigen hengst is echt een softie. Dus die probeert af en toe, maar druipt ook al snel af. Maar dat is gewoon hoe hij is; zijn jaarling zoon mag uit zijn brokemmer eten. Hengst loopt nu samen met oa een 3-jarige merrie wat echt nog een guppie is. Maar haar moeder loopt er ook bij, en dat is daardoor prima in verhouding.

Betreffende hengst heb ik echt vorig jaar bij een 5-jarige merrie weg gehaald omdat zij ook geen nee zei, ondanks dat zij ook nog eens zeker 10cm groter en dubbel zo breed was…

Naar mijn idee is de verhouding bij jouw koppel wat scheef; de hengst is te dominant, of de merrie te soft. Er vanuit gaande dat je het goed hebt gezien en er echt geen hengstigheid is. Springt hij er alleen speels op, of gaaf hij er ook echt in? In het laatste geval zou ik ze uit elkaar halen, in het eerste zou ik het durven aankijken en zien of de merrie iets strikter wordt.

Tot slot wil ik je nog mee geven dat het niet heel natuurlijk is om een duo te houden. Het blijkt hier keer op keer meer succesvol om een hengst met minimaal 2 merries te laten lopen. Kort gezegd moet je ervoor waken dat de merries de regels bepalen, of dat je een hele lieve hengst treft.

@ Avalanche, geen idee wat je ervaring met dergelijke situaties is, maar je reactie komt op mij over berust op vooral veel vooroordelen.

@ ikke, het komt ook vaker dan eens voor dat de verhouding gewoon niet goed is. Een softere/jongere/onervaren merrie is niet altijd opgewassen tegen een hengst die wat dominanter en meer ervaren, of juist gefrustreerd is. In een kudde komt die balans vaak wel weer recht en leren de dieren van elkaar. Maar 1 op 1 kan dit zeker wel voor blijvende onrust of zelfs schade zorgen.

Mijn meneer met zijn zoon en dames. Alleen de hengst is van mij, dit is dus ook niet de merrie die hem heeft “opgevoed”, maar onthouden heeft hij haar opvoeding zeker, ook hengsten van 20+ kunnen leren :)


Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:58

Alleen 1 merrie met 1 hengst?
Dat gaat meestal ten kostte van je merrie. Hengsten willen (naast het dekgedeelte) ravotten.
Een sociale hengst in een groep zie je wel vaker bij meer sobere rassen.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:01

Volgens mij is dit toch echt wel gebruikelijk bij sommige rassen hoor, mijn Fell komt uit UK en daar hadden ze dan een kudde dames, waar rond deze tijd (april) een goedgekeurde hengst bijgevoegd wordt.
Klinkt niet heel gek toch?
Wel een reuze wei, met stevige kudde waar hij zijn gang mag gaan.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:16

Fjordenhengst Gio heeft volgens mij 1 of 2 jaar met een merrie gestaan.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:35

In Connemara land is het ook wel gebruikelijk hoor: zeker in Duitsland staan de hengsten gewoon in een kudde met de te dekken merries.
Maar wat ook wel gebeurd, ook in Nederland, is om een hengst bij 1 of enkele al drachtige merries te zetten. De hengst heeft zo toch een sociaal leven, hoeft niet alleen te staan. Tegen de tijd dat de merries moeten bevallen wordt de hengst dan vanzelfsprekend uit de kudde gehaald/ bij de merrie weg gehaald.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:46

Een hengst in een kudde vind ik toch echt wel een heel ander verhaal dan een hengst met 1 merrie.

TS, hoe groot is de ruimte waar ze in staan? Hoe oud zijn je ponies, en wat is hun achtergrond? Eventueel filmpje van hoe ze met elkaar omgaan? Dat lijkt me best handige informatie om de situatie in te kunnen schatten.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:48

Koper schreef:
Een hengst in een kudde vind ik toch echt wel een heel ander verhaal dan een hengst met 1 merrie.


:j

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:52

Hier al jaren een hengst 24/7 het hele jaar rond in de kudde, wel een gemengde kudde, dus merries en zelfs een ruin en soms ook jonge hengsten.

Gaat prima! Alleen merk ik wel dat in het voorjaar, de hengst altijd wat heviger is en soms tot vervelens toe een merrie probeert te dekken.hier meerdere merries, dus de hinder voor een merrie blijft beperkt, maar met slechts een merrie zal dit meer zijn. Het veel willen dekken zal normaal afnemen een het voorjaar vordert en meestal, eens drachtig, sust alles.

Kan prima hoor.

Hier heeft een van mijn vorige hengsten ook een 2-tal jaar op veplaatsing gestaan met een merrie, lukte ook prima.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:02

Ik heb vroeger altijd een shetlanderhengstje gehad en een merrietje. Die liepen altijd samen, en ik had elk jaar een veulentje. Als de merrie niet hengstig was, deed hij ook geen poging om haar te dekken. Gelukkig voor hem }>

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:28

Caily schreef:
@ Avalanche, geen idee wat je ervaring met dergelijke situaties is, maar je reactie komt op mij over berust op vooral veel vooroordelen.

Ik heb een hengst. Maar mijn ervaring is gebaseerd op KWPN-ers vooral.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:42

ik heb het in een weilandje gezien, die hitsige hengst bleef de merrie maar najagen, hij moest en zou haar dekken... die arme merrie...helemaal in het zweet/schuim... vreselijk...
Elke keer als ze stilstond om uit te hijgen, beet hij haar en klom er weer op, merrie weer rennen en zo ging het maar door..

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:50

9 van de 10 x is dit geen goed idee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:01

Suzanne F. schreef:
9 van de 10 x is dit geen goed idee.

Dit dus, nu wil je er een veulen van maar wil je elk jaar een veulen van deze combi?
Ik zie het eerlijk gezegd ook niet meteen goed gaan als de merrie werpt... Niet alle hengsten zijn eh.. Lief... Met veulens.. :=

Daarnaast willen hengsten idd vaak spelen en dat kan er vrij ruw aan toe gaan, een merrie heeft daar over het algemeen geen behoefte aan (uitzoderingen daar gelaten.)

Gebaseerd op het verhaal dat ik hier lees vrees ik dat je een hengst hebt die je merrie compleet domineert eerlijk gezegd en dan zie ik het somber in voor het veulen.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:01

Volgens mij kan het op zich wel, maar 1 merrie is niet erg natuurlijk en daardoor kwetsbaar

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:07

Met Shetlanders gaat dat toch meer goed dan niet goed volgens mij?
En de merries bevallen hier gewoon in de kudde, dus de hengst is daar ook bij. Waarom zou een hengst niet lief zijn met veulens?
Het belangrijkste is dat de hengst al in groep geleefd heeft en dus weet hoe hij zich moet gedragen. Als dat ok is, kan het gewoon perfect werken.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:09

Vroeger verzorgpony's gehad, een hengst en een merrie die 24/7 bij elkaar stonden. Shetlanders.
Op zich stonden ze vaak heel lief en rustig, maar de hengst ging er ook wel heel vaak op en dat vond de merrie meestal totaal niet leuk. Dat werd dus heel vaak een heel trapfestijn. Lijkt me niet wenselijk

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:11

tengeltje11 schreef:
Met Shetlanders gaat dat toch meer goed dan niet goed volgens mij?
En de merries bevallen hier gewoon in de kudde, dus de hengst is daar ook bij. Waarom zou een hengst niet lief zijn met veulens?
Het belangrijkste is dat de hengst al in groep geleefd heeft en dus weet hoe hij zich moet gedragen. Als dat ok is, kan het gewoon perfect werken.

Kudde.... Maar 1 op 1?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:15

tengeltje11 schreef:
Met Shetlanders gaat dat toch meer goed dan niet goed volgens mij?

Ook een shetlander kan last hebben van gebrek aan fatsoen/opvoeding, of gewoon een heviger karakter hebben dan de shetmerrie die er bij staat.

Alleen weten we dat niet want daar is geen informatie verder over.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaring gezocht: Hengst en merrie, kan dat 24/7 bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:35

Ik ken wel fokkers die dat doen, maar dan wel in een grotere kudden op heel veel land. Dat gaat wel goed dan. Zo 1 op 1 lijkt me lastiger.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:36

boerderij50 schreef:
Hi! Ik zoek ervaring van mensen die een hengst en een merrie 24/7 samen hebben staan en ik hoor graag hoe dat bij jullie gaat.

Uitleg:
We hebben deze week een merrie gecombineerd met een hengst (omdat we graag een veulentje willen, maar ook omdat we hopen dat deze twee 24/7 samen kunnen staan). Maar voor nu blijft de hengst de merrie heel vaak dekken, terwijl de merrie inmiddels niet meer hengstig is. Zou dat in de tijd afnemen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen (en houd het een beetje vriendelijk ;-))

Ik denk dat niemand daar ervaring mee heeft omdat niemand het doet.