Onrustig paard op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Onrustig paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 09:19

Hi bokkers,

Ik ben er toch niet helemaal berust op, dus graag jullie visie hier op.

Mijn merrie heb ik sinds februari, is nog een jong paard (4).
Ze is gok ik sinds vorig jaar zomer in Nederland, en vanaf die tijd 2 x verhuisd. Best wel stressvol dus.
Sinds ze bij mij is staat ze op een fijne pensionstalling waarbij ze een ruime stal heeft met een buitenluik en voldoende buitenkomt.
Toen ze er net was, was ze ontzettend rillerig en niet op haar gemak, niet zo gek. Na een maand was ze eigenlijk zo goed als gewend, super chill en stond gewoon rustig in stal.

Nu staan we sinds twee weken op de wei, ze staat in een groep met 4 andere merries. Maar zodra ik haar van de wei af ga halen begint het al, dan gaat ze enorm hinniken naar de andere paarden en zodra ik haar op stal zet gaat ze compleet los. Hinniken, rondjes draaien, schrapen, noem maar op..
Als ik haar van stal haal als ze enig gekalmeerd is en aan met haar bezig blijf, ontspant ze weer en is ze weer de oude.

Ik heb het idee dat ze last heeft van verlatingsangst. Maar dat is gek, want ze heeft eerder gewoon heel rustig gestaan op stal. Dit gedrag van de wei is pas de 2e week gekomen.

Het zou te maken kunnen hebben met de overgang naar het weide seizoen, dat ze daar aan moet wennen. Er zijn nu ook toevallig aan beide kanten van haar stal, boxen vrij. Ze staat zeker niet alleen in de laan maar direct contact is er nu niet. Ze kan andere paarden wel gewoon zien.
Is het een kwestie van uitzingen? negeren? oefenen?

Heeft iemand dezelfde ervaring? ik heb het zo met haar te doen en wil haar graag helpen.

Groetjes,
Annabel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:46

Wat is de reden dat je haar eerst op stal zet als je met haar aan de slag wilt? Gewoon puur als vraag, niet als verwijt. :) Kun je dat stukje overslaan en gewoon direct met haar bezig blijven als dat haar helpt om te ontspannen?

Mijn paard is ook niet graag alleen en werd ook onrustig als er niemand anders op het erf was (de weilanden liggen wat verder weg), maar inmiddels is ze zo vertrouwd met mij en is onze band dusdanig dat mijn gezelschap voldoende is, mits ze dus weet dat ik er nog ben. Verdwijn ik te lang uit beeld of kan ze me niet meer horen, dan wordt ze weer onrustig, dus zaak is om dat tot een minimum te beperken. Tuig of poetsspullen pakken uit de zadelkamer is geen probleem en zodra ik haar onrustig hoor worden, roep ik haar naam. Ik moet alleen niet minutenlang wegblijven om wat balken klaar te leggen in de bak zeg maar. :P

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Onrustig paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:51

Herkenbaar, mijn vorige merrie had dat ook. Bij haar hielp het inderdaad om haar naam te roepen en niet te lang weg te zijn. Spullen vooraf klaar leggen. Duurde het wat langer nam ik haar mee.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:56

Toen ik mijn pony net had had hij ook last van verlatingsangst. Hij was in een jaar tijd ook meerdere malen verhuisd en vond weinig rust toen hij net op stal stond. Hij kwam in het weideseizoen, heeft eerst een week op de paddock gestaan (alleen, met zicht op de andere paarden), en is toen met vriendjes de wei op gegaan.

Ik merkte dat als ik hem uit de wei haalde of hem ging poetsen als de rest naar het land ging, hij meteen in paniek raakte. Hinniken, schrapen, onrustig op de poetsplaats, in extreme paniek ook steigeren/hangen in de touwen. Het hielp als hij de andere paarden niet kon zien, dan bleef hij iets rustiger bij mij. Aan het begin ging ik alleen even binnen poetsen, daarna mocht hij weer naar de wei. Zo leerde hij dat zijn vrienden echt wel weer terug kwamen, of hij bij zijn vrienden.

Dit ging uiteindelijk steeds beter en hij staat nu nog wel eens te kijken of te hinniken als hij de andere paarden ziet maar er niet bij kan. Maar ik kan zijn aandacht wel weer bij mij krijgen, door hem af te leiden met snoepjes of kriebels.

Ik zou dus zeggen ga het gewoon oefenen, dus alleen even stilstaan op de poetsplaats/stal en afleiden met snoep/kriebels (er wel bijblijven!) en dan weer terug naar haar vrienden. Dit kan je steeds langer opbouwen. Let er dan wel op dat ze niet in paniek raakt en dat je haar dan terugzet, liever zet je haar terug voordat ze in paniek raakt.

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 09:58

Mkango schreef:
Wat is de reden dat je haar eerst op stal zet als je met haar aan de slag wilt? Gewoon puur als vraag, niet als verwijt. :) Kun je dat stukje overslaan en gewoon direct met haar bezig blijven als dat haar helpt om te ontspannen?

Mijn paard is ook niet graag alleen en werd ook onrustig als er niemand anders op het erf was (de weilanden liggen wat verder weg), maar inmiddels is ze zo vertrouwd met mij en is onze band dusdanig dat mijn gezelschap voldoende is, mits ze dus weet dat ik er nog ben. Verdwijn ik te lang uit beeld of kan ze me niet meer horen, dan wordt ze weer onrustig, dus zaak is om dat tot een minimum te beperken. Tuig of poetsspullen pakken uit de zadelkamer is geen probleem en zodra ik haar onrustig hoor worden, roep ik haar naam. Ik moet alleen niet minutenlang wegblijven om wat balken klaar te leggen in de bak zeg maar. :P

Goede vraag! als ik de rest van de wei ga binnenzetten doe ik haar op stal zetten. Ik denk dat ik hetzelfde effect krijg als ik haar in de paddock zet.
Als ik de rest niet van de wei hoef te halen, dan ga ik natuurlijk direct aan de slag maar komt niet altijd zo uit. :)


Autumnn schreef:
Herkenbaar, mijn vorige merrie had dat ook. Bij haar hielp het inderdaad om haar naam te roepen en niet te lang weg te zijn. Spullen vooraf klaar leggen. Duurde het wat langer nam ik haar mee.


Hmmm ja precies, zo ervaar ik het ook.

Ze krijgt qua voer trouwens hooi de gehelde dag ter beschikking, aanvullen krijgt ze digest mix met lijnzaadbrokjes, creapro + herbal calm mix van Pharmahorse. In de creapro zit ook magnesium verwerkt. Zou ik hier nog wat mee kunnen doen?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Onrustig paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:07

Stond ze voor ze op de wei stond ook in dezelfde kudde? Anders kan het daar nog door komen, dat ze uit de kudde gehaald wordt.
Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen, behalve zelf de rust bewaren. Jullie zijn nu net begonnen met een andere routine, dat zal moeten wennen.
Misschien kun je haar als een van de laatste binnen halen? Dan staat ze minder lang alleen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:11

Dan ontkom je er inderdaad niet altijd aan, nee. Dan denk ik dat het idd een kwestie is van uitzingen en desnoods even haar naam roepen als je terugkomt met een paard, zodat ze weet dat je er weer/nog bent. Hopelijk leert ze dan gaandeweg dat ze niet alleen-alleen gelaten wordt en dat je weer terugkomt. Dat laatste heeft voor die van mij geholpen toen eenmaal het kwartje viel dat als ik even in de zadelkamer verdwijn om haar zadel te pakken, dat niet betekent dat ze direct een uur alleen gelaten wordt, maar dat kost uiteraard wel wat tijd. :)

Eventueel zou je de paddock nog wel kunnen proberen als je je zorgen maakt over bijvoorbeeld slijtage aan haar hoeven van het schrapen, of wat Diddykong zegt, wat spelen met je volgorde van binnenhalen.

Avalanche

Berichten: 16023
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Onrustig paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:15

Neem gewoon 2 paarden tegelijk mee, dan heb je dat hele probleem niet :) Ik vind haar reactie heel normaal. Het is hier de reden dat we geen paarden alleen meenemen of achterlaten.

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:18

Kan je haar niet als laatste of 1 na laatste binnenhalen? Mijn merrie haalde ze als laatste binnen. Dwz, ze liep (vaak los) mee met het laatste paard wat naar binnen ging mee zodat ze dus ook niet als laatste op het land bleef en ze dus niet in een lege stal aankwam.
Qua voer denk ik niet dat je winst kan behalen. Misschien echt nog magnesium? Ik voer de relax combi van horseflex.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:30

Ik vind dit gedrag niet zo gek hoor :) Mijn paard had dit ook extreem. Ik deed niet moeilijk: ander paard mee of niet meenemen naar de stal. Met de tijd kreeg hij het vertrouwen dat hij altijd wel weer terug komt bij de kudde. Nu staat hij ook heel relaxed in z'n eentje. Heeft wel een lange tijd (half jaar wel denk) geduurd :)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:34

herkenbaar en heel natuurlijk gedrag. Ze wilt bij de kudde blijven. Wat je kan doen is haar later vd wei halen, dus niet als eerste. Als je der nodig hebt omdat je wilt gaan rijden oud dan kan je eerst alles klaar zetten en mss ergens poetsen waar ze nog zicht op andere paarden heeft??? Mijn pony had dit in het begin ook heel erg maar nu naar twee jaar komt ie naar ons toe als we naar de wei komen maar dat is omdat hij 9 vd tien keer zijn eten krijgt dus associeert t met lekker eten :-)

Annabel

Berichten: 4869
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 10:38

Binkie_Eline schreef:
Toen ik mijn pony net had had hij ook last van verlatingsangst. Hij was in een jaar tijd ook meerdere malen verhuisd en vond weinig rust toen hij net op stal stond. Hij kwam in het weideseizoen, heeft eerst een week op de paddock gestaan (alleen, met zicht op de andere paarden), en is toen met vriendjes de wei op gegaan.

Ik merkte dat als ik hem uit de wei haalde of hem ging poetsen als de rest naar het land ging, hij meteen in paniek raakte. Hinniken, schrapen, onrustig op de poetsplaats, in extreme paniek ook steigeren/hangen in de touwen. Het hielp als hij de andere paarden niet kon zien, dan bleef hij iets rustiger bij mij. Aan het begin ging ik alleen even binnen poetsen, daarna mocht hij weer naar de wei. Zo leerde hij dat zijn vrienden echt wel weer terug kwamen, of hij bij zijn vrienden.

Dit ging uiteindelijk steeds beter en hij staat nu nog wel eens te kijken of te hinniken als hij de andere paarden ziet maar er niet bij kan. Maar ik kan zijn aandacht wel weer bij mij krijgen, door hem af te leiden met snoepjes of kriebels.

Ik zou dus zeggen ga het gewoon oefenen, dus alleen even stilstaan op de poetsplaats/stal en afleiden met snoep/kriebels (er wel bijblijven!) en dan weer terug naar haar vrienden. Dit kan je steeds langer opbouwen. Let er dan wel op dat ze niet in paniek raakt en dat je haar dan terugzet, liever zet je haar terug voordat ze in paniek raakt.

Dan ga ik gewoon lekker oefenen met haar. Vertrouwen erin krijgen dat ik echt niet wegga!


Diddykong schreef:
Stond ze voor ze op de wei stond ook in dezelfde kudde? Anders kan het daar nog door komen, dat ze uit de kudde gehaald wordt.
Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen, behalve zelf de rust bewaren. Jullie zijn nu net begonnen met een andere routine, dat zal moeten wennen.
Misschien kun je haar als een van de laatste binnen halen? Dan staat ze minder lang alleen ook.

Nee, dit is een nieuwe kudde voor haar. Misschien kan ik inderdaad nog even puzzelen met de volgorde! en wat je zegt, we zijn net twee weken bezig dus zal ze haar draai ook nog moeten vinden.


Mkango schreef:
Dan ontkom je er inderdaad niet altijd aan, nee. Dan denk ik dat het idd een kwestie is van uitzingen en desnoods even haar naam roepen als je terugkomt met een paard, zodat ze weet dat je er weer/nog bent. Hopelijk leert ze dan gaandeweg dat ze niet alleen-alleen gelaten wordt en dat je weer terugkomt. Dat laatste heeft voor die van mij geholpen toen eenmaal het kwartje viel dat als ik even in de zadelkamer verdwijn om haar zadel te pakken, dat niet betekent dat ze direct een uur alleen gelaten wordt, maar dat kost uiteraard wel wat tijd. :)

Eventueel zou je de paddock nog wel kunnen proberen als je je zorgen maakt over bijvoorbeeld slijtage aan haar hoeven van het schrapen, of wat Diddykong zegt, wat spelen met je volgorde van binnenhalen.

Dankjewel!


Avalanche schreef:
Neem gewoon 2 paarden tegelijk mee, dan heb je dat hele probleem niet :) Ik vind haar reactie heel normaal. Het is hier de reden dat we geen paarden alleen meenemen of achterlaten.

Zou ik graag doen maar is helaas niet toegestaan bij ons op stal om er 2 mee te nemen. :(


Autumnn schreef:
Kan je haar niet als laatste of 1 na laatste binnenhalen? Mijn merrie haalde ze als laatste binnen. Dwz, ze liep (vaak los) mee met het laatste paard wat naar binnen ging mee zodat ze dus ook niet als laatste op het land bleef en ze dus niet in een lege stal aankwam.
Qua voer denk ik niet dat je winst kan behalen. Misschien echt nog magnesium? Ik voer de relax combi van horseflex.

Dankjewel, ik ga even speuren op het internet


Oskarrino schreef:
Ik vind dit gedrag niet zo gek hoor :) Mijn paard had dit ook extreem. Ik deed niet moeilijk: ander paard mee of niet meenemen naar de stal. Met de tijd kreeg hij het vertrouwen dat hij altijd wel weer terug komt bij de kudde. Nu staat hij ook heel relaxed in z'n eentje. Heeft wel een lange tijd (half jaar wel denk) geduurd :)

Dankjewel! stelt me toch gerust dat dit gedrag niet zo heel gek is. Ik ga gewoon lekker met haar aan de slag en haar ondersteunen waar ik dat kan. Thanks iedereen! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34658
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 11:09

Is heel normaal gedrag. Pony van onze dochter heeft dit ook. Die is 24. Sommige paarden zijn gewoon niet graag alleen. Als er ook een ander paard bij is gaat het goed en is hij rustig.