Jonge merrie dominant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 14:08

Hallo, wij hebben een jonge merrie (Las Vegas bijna 2) die thuis opgroeit in een kudde van 3 (merrie van 22 en een merrie van 14). Gaat super goed, ze kent al alle dagelijkse routine dingen. S morgens mee naar buiten (8.00) en s avonds (22.30) naar binnen. Ze loopt zo zonder halster mee. De merrie van 15 ziet ze als haar moeder dus daar loopt ze continue mee zij aan zij. Ze staan nu lekker op de wei en in de winter op de paddock.

Ze is heel menselijk gericht en voor de duvel niet bang. Dekjes op dr rug voor de gein, zweet deken even erep, zweepje kriebelen etc boeit haar niets.

Nu het “probleem”…. Ze heeft losse achterbenen. Als ze iets te veel spanning opbouwt bijvoorbeeld als we even heen en weer lopen en wat grondwerk doen (5 min, 2x per week) super makkelijk werk, beetje halt houden, achteruit, neusje inbuigen etc dan kan ze in 1x er klaar mee zijn en zich omdraaien en van haar aftrappen. Heel gevaarlijk natuurlijk.

Weet niet of dit dominantie is, ze is pas 2 en hoe we dit juist kunnen aanpakken. Zit nu te denken aan flink even de zweep eroverheen terwijl ik helemaal niet van het zweep slaan ben maar dit kan natuurlijk niet. Wat als ze straks volwassen is en dit nog doet.

Of is dit iets wat bij een soort onzekerheid/spanning hoort en wel overgaat als ze groter is. We gaan nog lang niet echt met haar aan het werk dus mag nog lekker puppy zijn.

Hoor graag tips want we willen wel heel blijven. Overigens doet ze het niet als je even de stal inloopt of zo, ze is echt niet agressief maar vliegensvlug hierin. Ik denk echt stukje spanning of iets moeilijk vinden.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 14:17

Dat kan van alles zijn, dat de spanning zich opbouwt bij haar en ze overprikkeld raakt bijvoorbeeld. Maar dat kan bijvoorbeeld ook door jullie komen, dat je zelf spanning hebt en dat ze dat niet prettig vindt. Dus voordat je er met de zweep overheen gaat, zou ik eerst kijken waar deze reactie zijn oorsprong heeft. Het kan ook zijn dat je korter met haar moet werken.
Je kunt een keer een grondwerkles nemen om iemand mee te laten kijken. Vaak doen we onbewust toch iets wat maakt dat de communicatie scheef loopt of dat we onbewust een reactie uitlokken.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 14:32

Ik vind bijna 2 nog heel jong voor werkjes eigenlijk :0

ik zou het echt houden bij halster omdoen, netjes meelopen, misschien een borstel erover, eens een schouder opzij duwen en het daarbij laten en die dingen implementeren in je dagelijkse routine. Niet er een aparte happening van maken.

Dan is het voor haar veel beter te behappen, leert ze ook goede manieren, maar gaat het allemaal veel natuurlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 15:14

Goede vraag :)

Jong en dominant vind ik geen combinatie. Het is heel snel dat mensen bij een jong dier roepen: "deze is dominant."
Bedenk dat alles wat je doet prikkels zijn die ook weer verwerkt moeten worden. Hoe jonger hoe moeilijker dit nog voor ze is. Het lijkt alsof ze overprikkeld wordt. Soms kan het speelsheid zijn.
Daar kan ik zo niet over oordelen.

Plan vooral veel rust in ( tussen een oefening door bijv even wandelen), leer afvloeien, doe niet te veel achter elkaar.

Tip: kijk veel naar de Featherlight horseacadamy
Dan leer je ook meer over de lichaamstaal.

Captain

Berichten: 21381
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:02

Avalanche schreef:
Ik vind bijna 2 nog heel jong voor werkjes eigenlijk :0

ik zou het echt houden bij halster omdoen, netjes meelopen, misschien een borstel erover, eens een schouder opzij duwen en het daarbij laten en die dingen implementeren in je dagelijkse routine. Niet er een aparte happening van maken.

Dan is het voor haar veel beter te behappen, leert ze ook goede manieren, maar gaat het allemaal veel natuurlijker.


Eens. Laat haar nog maar gewoon lekker met rust. Als ze netjes kan meelopen, voetjes geven en stilstaan kent ze al genoeg.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 16:45

Avalanche schreef:
Ik vind bijna 2 nog heel jong voor werkjes eigenlijk :0

ik zou het echt houden bij halster omdoen, netjes meelopen, misschien een borstel erover, eens een schouder opzij duwen en het daarbij laten en die dingen implementeren in je dagelijkse routine. Niet er een aparte happening van maken.

Dan is het voor haar veel beter te behappen, leert ze ook goede manieren, maar gaat het allemaal veel natuurlijker.


Klopt hoor, ze is natuurlijk nog heel jong. Ik dacht, we bereiden haar vast goed voor op het grote paarden leven maar daar heeft ze nog ruim de tijd voor. Soms wil je te graag *\o/*
En al die dagelijkse dingetjes doet ze eigenlijk heel goed

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:46

Super toch? Dan zou ik het voor nu lekker daarbij houden :)

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 16:49

Evamarie schreef:
Goede vraag :)

Jong en dominant vind ik geen combinatie. Het is heel snel dat mensen bij een jong dier roepen: "deze is dominant."
Bedenk dat alles wat je doet prikkels zijn die ook weer verwerkt moeten worden. Hoe jonger hoe moeilijker dit nog voor ze is. Het lijkt alsof ze overprikkeld wordt. Soms kan het speelsheid zijn.
Daar kan ik zo niet over oordelen.

Plan vooral veel rust in ( tussen een oefening door bijv even wandelen), leer afvloeien, doe niet te veel achter elkaar.

Tip: kijk veel naar de Featherlight horseacadamy
Dan leer je ook meer over de lichaamstaal.


Ja nu je dat zo zegt is het denk ik ook overprikkeling, ze lijkt heel nuchter maar alles is natuurlijk nieuw en spannend en ze is pas twee.

Featherlight volg ik ook ja, hoe zij dat doet is echt een gave wat mij betreft.

Zweepje laten we dus maar voor wat ie is in de kast liggen.

Moet wel zeggen dat ze 1 achter voetje optillen ook lastig vind en dan slaat ze deze ook weg maar dat gaan we gewoon geleidelijk in rust oefenen. Alle andere 3 is geen probleem….misschien beetje moeilijker om dit beentje op te tillen.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:51

Je hoeft hem ook niet ineens helemaal op te tillen toch? Even 5 cm en direct weer neerzetten is ook prima :)

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 17:20

Avalanche schreef:
Je hoeft hem ook niet ineens helemaal op te tillen toch? Even 5 cm en direct weer neerzetten is ook prima :)


Ja maar de hoefsmid moet ook zijn werk kunnen doen. En wil dan wel dat ze normaal voetje kan geven.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:22

Mandy73_unes schreef:
Avalanche schreef:
Je hoeft hem ook niet ineens helemaal op te tillen toch? Even 5 cm en direct weer neerzetten is ook prima :)


Ja maar de hoefsmid moet ook zijn werk kunnen doen. En wil dan wel dat ze normaal voetje kan geven.




Sorry hoor maar een twee jarige hoort normaal de voetjes op te tillen. Dit doen wij hier al met onze veulens.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:24

Mandy73_unes schreef:
Avalanche schreef:
Je hoeft hem ook niet ineens helemaal op te tillen toch? Even 5 cm en direct weer neerzetten is ook prima :)


Ja maar de hoefsmid moet ook zijn werk kunnen doen. En wil dan wel dat ze normaal voetje kan geven.

Ja maar je kan ook elke dag een beetje doen. Dan wordt het heel snel gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:30

Herkenbaar hoor. Mijn merrie gaf 1 achterbeen ook lastig. Waarschijnlijk doordat ze daar het meeste moeite had om balans mee te vinden. Ook dat is volledig over gegaan. Ik benoem dit voor de zekerheid wel als de Ostheopaat komt.

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:41

Ik vind het niet normaal dat een jong paard zich omdraait en slaat. De zweep erover doe ik zeker niet maar als mijn jaarling dat zou doen leg ik haar heel snel uit dat dat gedrag niet gewenst is.
Van een beetje opzij duwen en achterwaarts, voetjes geven, raken ze niet te snel overprikkeld hoor.
Alles met mate, maar voetjes geven, aanraken, even achterwaarts poetsen leren ze bij mij als veulen en is heel snel normaal.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:51

Nou hier is t ook snel klaar als ze meppen, bijten oid. Dan is het toch echt even opvoeden. Moet zeggen dat die van mij wel echt dominant is, komt met de oren in je nek op je af om te eisen dat ze gekriebeld wordt. Nou dacht t niet mevrouw :+ dus die moet in de achteruit en wachten.

Dus tja ik zou het wel een keer kenbaar maken dat het nu gewenst is

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:59

ik denk dat de merrie het ook bij de weidegenootjes doet,maar dan niet gecorrigeerd word.
ik herken dat wel van de jonge paarden die zo bij de ouderen wegrennen als ze er geen zin meer in hebben.
is gewoon baldadigheid van ze en de grens opzoeken.


de zweep er over vind ik niet kunnen want dat ding is nog altijd een hulpmiddel en geen strafmiddel.
maar je kunt allicht corrigeren door een keer met een touw te zwiepen, en de jonge merrie weg te jagen.
of even een schreeuw te geven.
denk dat je wel consequent moet zijn en dit elke keer even corrigeren dan valt het kwartje vanzelf dat achterbenen richting mens schoppen dus niet kan.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:30

Kon ze eerder wel gewoon de voetjes optillen? Is het een nieuw probleem?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:37

Jong of niet, als een paard mij probeert te meppen, krijgen ze toch een serieuze tik terug(touw zwiep in hun richting die dan ergens op de billen een tik geeft, maar vooral een mooi ‘zwiep’ geluid maakt, daar schrikken ze vaak nog meer van dan de tik zelf.

Dominant kan zeker!

Hier ooit een erg arrogant veulen verkocht(dochter van de grote baas in de kudde), was al altijd heel opdringerig en moest op haar plek gewezen worden, is vertrokken naar mensen met een paard en een shet en is na enkele weken teruggekeerd…. Na een weekje begon ze naar hen te meppen en ook sloeg ze naar de shet en het paard en volgens die mensen gingen die constant lopen….

Hier was het weer ff op de plek zetten en geen problemen meer gehad, is daarna weet verkocht en ging toen wel goed, maar een jong paard na dus effectief gewoon dominant gedrag vertonen.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 18:40

MarjanB schreef:
Nou hier is t ook snel klaar als ze meppen, bijten oid. Dan is het toch echt even opvoeden. Moet zeggen dat die van mij wel echt dominant is, komt met de oren in je nek op je af om te eisen dat ze gekriebeld wordt. Nou dacht t niet mevrouw :+ dus die moet in de achteruit en wachten.

Dus tja ik zou het wel een keer kenbaar maken dat het nu gewenst is


Ja dat eisen voor een kriebel heeft ze ook een handje van. Ze draait dan d’r kont naar je toe en dat is nu net wat ik niet wil. Ga d’r dan ook niet kriebelen…als ze met d’r voorkant bij mij komt staan dan kan ze een kriebel krijgen.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:40

Tja, ik vind dat een paard nooit gericht mag slaan. Zijn ze helemaal gek geworden. Wegdraaien en dan gauw slaan is gewoon rot gedrag. Overprikkeld of niet, ze mogen best weten dat dat niet de bedoeling is.

Daarbij zou ik wel ook stoppen met het ‘grondwerken’ en even goed in de gaten houden of dit paard wel echt wordt opgevoed door de paarden waar ze mee staat, en of ze er een potje flink mee kan spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:41

Zonder filmpje is het erg moeilijk te zeggen, want vanop afstand zou iemand de eerste signalen kunnen opmerken (als die er zouden zijn).

Komt het uit echt uit het niets of is er een opbouw van spanning bij haar? (die misschien niet zozeer opgemerkt wordt)

Misschien een foutje in jullie communicatie, of begint ze met je te spelen, of is het inderdaad uit ongemanierdheid, of misschien is ze gewoon even 'op' en geeft ze een grens duidelijk aan, of voelt ze ergens wat...

Een jong dominant paard bestaat zeker, en daar moet je inderdaad mee overweg kunnen. Maar het kan net zo goed zijn dat haar hoofd gewoon vol is. Vandaar, met beelden is dit makkelijker in te schatten :)

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:42

Ik snap de reactie van slaan.

Maar: dit paard is nog geen 2. Ze is beleefd in de dagelijkse routine, doet wat gevraagd wordt en loopt zelfs los mee. Imo is dat ook wat je kunt verwachten. Natuurlijk hoort voetjes optillen daar normaal gezien bij, maar dat hoeft niet groot en ineens. Kleine stukjes is prima.

Besef ook dat de concentratieboog van een paard dat zo jong is echt nog heel erg kort is.

Het is pas op moment van overprikkeling dat paard gaat slaan, dat is dus ook voor haar geen normaal gedrag, maar een reactie op. Het eerst wat me dan wijs lijkt is paard in eerste instantie niet overprikkelen, een jong paard van 2 kan nog niet werken, want is een kleutertje. In de opfok doen mensen dat ook niet. Dan komt de smid eens in de zoveel tijd, en verder is het gewoon halstertje om, meelopen, beetje spelen. Niet meer dan dat.

Maar de zweep erover als je zelf eerst het paard haar emmertje laat overstromen is niet eerlijk. Slaan kun je prima bestraffen op het moment dat ze het probeert als je iets heel normaals doet voor haar, maar in dit geval zou ik slaan heel oneerlijk vinden.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 18:53

Ja klopt avalanche, denk dat jij precies zegt waar het “Probleem” zit. Ze is echt heel braaf in de omgang en kan ook best veel al voor een 2 jarige. Wat ik zelf ook dacht en wat jij ook zegt is dat ze net teveel overprikkeld raakt dan.
Denk dat ze wel signalen afgeeft die ik soms wel en soms niet zie….

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:54

Daarom zou ik even back to basic gaan. En het voetjes optillen ergens in je routine opnemen, dan wordt het voor haar ook heel snel normaal, en belonen voor die dingen is niet erg hoor :)

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:55

Avalanche schreef:
Ik snap de reactie van slaan.

Maar: dit paard is nog geen 2. Ze is beleefd in de dagelijkse routine, doet wat gevraagd wordt en loopt zelfs los mee. Imo is dat ook wat je kunt verwachten. Natuurlijk hoort voetjes optillen daar normaal gezien bij, maar dat hoeft niet groot en ineens. Kleine stukjes is prima.

Besef ook dat de concentratieboog van een paard dat zo jong is echt nog heel erg kort is.

Het is pas op moment van overprikkeling dat paard gaat slaan, dat is dus ook voor haar geen normaal gedrag, maar een reactie op. Het eerst wat me dan wijs lijkt is paard in eerste instantie niet overprikkelen, een jong paard van 2 kan nog niet werken, want is een kleutertje. In de opfok doen mensen dat ook niet. Dan komt de smid eens in de zoveel tijd, en verder is het gewoon halstertje om, meelopen, beetje spelen. Niet meer dan dat.

Maar de zweep erover als je zelf eerst het paard haar emmertje laat overstromen is niet eerlijk. Slaan kun je prima bestraffen op het moment dat ze het probeert als je iets heel normaals doet voor haar, maar in dit geval zou ik slaan heel oneerlijk vinden.

sluit ik me compleet bij aan.
paard is 2 hou op met dat getrut van grondwerken.
Ze kent al genoeg.
Meer is niet nodig.

Ze is er ineens klaar mee, blijkbaar mis je daar toch signalen. Ze is moe, er word niet geluisterd...en zo wel....

Je leert haar zelf nu dit aan... daarom is opfok voor sommige mensen zo fijn, die kunnen niet wachten tot een paard 4 is en er dan een kwartier wat mee doen....