Pony durft niet meer te drinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Pony durft niet meer te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 19:25

Mijn pony durft sinds het hevige onweer eerder deze week niet meer uit de drinkbak te drinken. De staleigenaresse heeft de bliksem in horen en zien slaan, maar niet gezien precies waar. Waarschijnlijk heeft de bliksem het draad geraakt, en de waterbak staat onder het draad.

Ze drinkt wel uit andere waterbakken en een emmer, maar alleen zolang ik ernaast sta :+

Wie heeft enig idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ze staat natuurlijk nu in de hitte zonder te drinken, en de staleigenaresse en ik kunnen niet de hele dag met emmers slepen of met haar bij een andere drinkbak staan.

Lindsey_99
Berichten: 2494
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:26

Waterbak een stukje verderop plaatsen? Of een paar cementbakken ergens neerzetten en vullen? Het zal vanzelf wel over gaan.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 19:28

Lindsey_99 schreef:
Waterbak een stukje verderop plaatsen? Of een paar cementbakken ergens neerzetten en vullen? Het zal vanzelf wel over gaan.


Het is zo’n afgezaagde plastic vat met metalen frame, die verplaats je helaas niet 123. Ook moet de bak onder het draad door staan zodat het paard in de paddockbox ernaast ook kan drinken.

Ik ben van plan morgen zo’n speciekuip te proberen.

Lindsey_99
Berichten: 2494
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Pony durft niet meer te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:31

Kan wel, een halve IBC is best te verplaatsen maar moet dan leeg. Speciekuip werkt tijdelijk prima hoor, ik had er een tijd 3 staan. Ze zijn alleen vrij snel leeg.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:32

Kuip ernaast, stukje tuinslang erin, even aan zuigen en water zo overhevelen naar de speciebak, en kijken of ze daar wel uit drinkt?

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 09:44

Duhelo schreef:
Kuip ernaast, stukje tuinslang erin, even aan zuigen en water zo overhevelen naar de speciebak, en kijken of ze daar wel uit drinkt?


Alles dat in de buurt van de drinkbak staat is ook eng :+ dus de speciekuip komt waarschijnlijk aan de andere kant.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Pony durft niet meer te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:48

Klinkt misschien hard maar je pony zal zichzelf waarschijnlijk niet laten uitdrogen. Als hij echt dorst krijgt moet hij wel.

rien10
Berichten: 14721
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:50

Gitana schreef:
Klinkt misschien hard maar je pony zal zichzelf waarschijnlijk niet laten uitdrogen. Als hij echt dorst krijgt moet hij wel.

Dat is de harde manier, je kan ook zelf wat meer moeite doen een speciekuip neer met water voor haar neerzetten. Een eind van het draad af.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:02

Mijn jaarling durfde niet uit de sloot te drinken, ook met het warme weer niet. Maar ze zijn slim en ze ziet de andere paarden uit de sloot drinken, dus heeft ze het toch geprobeerd. Als je altijd maar achter ze aan blijft slepen dan leren ze het niet zo snel :P

rien10
Berichten: 14721
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Pony durft niet meer te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:06

Je hoeft ze niet te verwennen, dat ben ik met je eens. Maar voldoende, gemakkelijk beschikbaar drinken aanbieden vind ik met dit weer essentieel. Met ander weer zou ik het ook wel aandurven om ze het even te laten uitzoeken.

LoveBodin

Berichten: 4357
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Pony durft niet meer te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:33

Staat ze alleen? Zijn er andere paarden die het goede voorbeeld kunnen volgen?
Die van ons heeft, op vakantie in een vreemde wei, waarschijnlijk een schok gekregen met voor het eerst uit de automatische drinkbak drinken. Met 20-25C, volle zon, voelen dat hij al richting uitdrogen ging (en hij liet echt duidelijk zien dat hij dorst had, hij durfde gewoon niet) en de wetenschap dat hij daar maar een week zou staan hebben we snel besloten om hem gewoon uit een speciebak water te geven. Vooral ook omdat hij alleen stond en geen andere paarden kon volgen. Niemand kon hem dus laten zien dat het geen pijn hoefde te doen.
En voor een weekje geen water geven is geen ramp. In die week kreeg hij ook al zoveel indrukken, dan gaan we geen extra dingen forceren om te leren.
Uiteindelijk heeft hij eerder namelijk wel zo uit een drinkbak leren drinken, door voorbeelden. Dus dat is een keuze die jij moet maken TS, en heel erg afhankelijk van de omstandigheden (hoe groot is de kans op een volgende meteen goede ervaring? Zijn er voorbeelden? HOe warm is het? Hoeveel zon is er? Hoeveel rijd je? Weet je hoe je kan testen of die uit aan het drogen is? Hoe vaak kan je dat testen per dag?)

MyWishMax

Berichten: 25340
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:53

Maar als ze dus al meerdere dagen niet durft te drinken, waarom heb je dan niet eerder een speciekuip geprobeerd? Of wel gewoon met emmers slepen? Juist met die warmte wil je niet dat ze zonder water staat dus ga je toch meteen wat proberen ipv meerdere dagen af te wachten?

Wij moesten vorig jaar met de hitte ook slepen, omdat er 1 niet uit de waterbak dronk. Juist als het zo warm is ga je er meteen mee aan de slag. Wij hadden 2 of 3 van die flexibele emmers/wasmanden die we elke dag vulden en schoonmaakten zodat ze nooit zonder water stonden.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Pony durft niet meer te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:17

De staleigenaresse en ik wisselen elkaar af, en op de wei drinkt ze wel gewoon. Er staat een paar uur per dag een paard in de paddock naast haar die inderdaad wel gewoon uit de bak drinkt.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:42

heb je al gekeken of het helpt om het water lekker te maken?
leg er een paar stukken appel in en loop weg, kijken van afstandje wat ze doet.
eventueel ander fruit, of wat biks/muesli in het water.
voor eten doen paarden vaak wel heel veel.

tamary

Berichten: 29189
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:49

ellepel schreef:
heb je al gekeken of het helpt om het water lekker te maken?
leg er een paar stukken appel in en loop weg, kijken van afstandje wat ze doet.
eventueel ander fruit, of wat biks/muesli in het water.
voor eten doen paarden vaak wel heel veel.

Angst gaat boven eten en drinken.
Ik kon zien of leger (oefenterrein naast de poort) ruig bezig was geweest, dan was een bepaalde hooiruif nog vol, en ja ze hadden duidelijk honger en wisten waar er nog hooi was.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Pony durft niet meer te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 11:35

De speciekuip werkt helaas ook alleen als er iemand (de staleigenaresse of ik) bij haar staat om haar vertrouwen te geven.

Gelukkig drinkt ze dan dus wel, de staleigenaresse laat haar in de ochtend drinken en ik in de namiddag, en overdag kan ze op de wei wel gewoon drinken.